AnonymBruker Skrevet 28. oktober #21 Del Skrevet 28. oktober Tuppeluri skrev (2 minutter siden): Er jo egentlig ikke det. Har aldri skjønt hvordan jeg skal "stille" skattinga på den måten at jeg akkurat havner i null. Plutselig tjener jeg mer, eller mindre, og det har jeg ikke alltid hundre % kontroll på. Gidder ikke være skatteetatens faste ringekunde heller. De fleste får pengene sine i juni, jeg får de omtrent alltid i november. Leverte "blank" skattemelding, så ingenting å endre på. Du trenger jo ikke gå akkurat i null, bedre å betale inn en god slump for lite og spare pengene. Anonymkode: d1666...be6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober #22 Del Skrevet 28. oktober AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du ser ikke det helt store problemet, nei? Ser du ikke at det er greit å få lukket den boken og få avklart den lille tingen som skatteoppgjøret er? Om en venter på tohundre kroner eller tjuetusen, spiller da kaien kasserolle, for alle andre enn den dette gjelder for. En vet heller ikke om Skatteetaten skal ha ekstra dokumentasjon som krever mye arbeid. Men kanskje du aldri har ventet på noen livsavgjørende avgjørelser i livet ditt? Da kan du heller ikke forstå hvordan det oppleves å vente i uker og måneder på å få avgjort og ferdigbehandlet skatteoppgjøret. Anonymkode: e8863...43c Jeg har fått skatteoppgjøret mitt seint mange ganger. Aner ikke hvorfor og bryr meg heller ikke siden jeg jeg alltid "får skattepengene mine" i skatteåret og betaler restskatten i slutten av mai. Beviset på at skatteoppgjøret er fullført er da uinteressant. Anonymkode: a9f5f...ef3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober #23 Del Skrevet 28. oktober AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har både ENK og særfradrag som gjør at skatten kan være forsinket. Er heldigvis ikke avhengig av å få tilbake de pengene enda. Staten har uansett bedre rente enn banken min. Jeg venter på 32K. Anonymkode: 8a245...a51 Hvis du har dårligere rente på sparekontoen din enn det du får av staten bør du definitivt få deg ny sparekonto. Anonymkode: a9f5f...ef3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober #24 Del Skrevet 29. oktober Tuppeluri skrev (1 time siden): Er jo egentlig ikke det. Har aldri skjønt hvordan jeg skal "stille" skattinga på den måten at jeg akkurat havner i null. Plutselig tjener jeg mer, eller mindre, og det har jeg ikke alltid hundre % kontroll på. Gidder ikke være skatteetatens faste ringekunde heller. De fleste får pengene sine i juni, jeg får de omtrent alltid i november. Leverte "blank" skattemelding, så ingenting å endre på. Hvorfor setter du ikke pengene inn på en sparekonto i stedet for å låne de bort til staten? Anonymkode: a9f5f...ef3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober #25 Del Skrevet 29. oktober Tuppeluri skrev (8 timer siden): Jeg skatter litt ekstra i mnd pga at jeg ikke vil havne i noen skattesmell, også pga at jeg VET at gubben havner i skattesmell. Derfor. Å økonomien er ikke nødvendigvis alltid stram, men enkelte mnd er værre enn andre. Uforutsette utgifter. Plutselig måtte vi ha ny oppvaskmaskin, en annen dag røyk støvsugern. Ungene trengte nytt utetøy, osv osv. Da må det vel være bedre at mannen din sjekker skattekortet, og trekker litt ekstra. Du sjekker skattegrunnlaget ditt for neste år, og ikke trekker ekstra, men heller sparer de kronene . Renter på tilgode skatt er riktignok skattefrie, men sammenlignet med å spare på høyrentekonto med +4% rente fra januar 2025, så blir det noen kroner i renteinntekter, om skatteoppgjøret ditt for 2025 ikke kommer før 1. desember 2026. Da har du i gj.snitt hatt renter i tilnærmet ett år for ca halvparten av årsbeløpet. Selvsagt forutsatt at du har buffer. Generelt - jeg har aldri skjønt de som bruker skattetrekk som sparebøsse for å få mye penger tilbake. Anonymkode: 43bf7...8e1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober #26 Del Skrevet 30. oktober Hateridioter skrev (På 28.10.2024 den 21.21): Du kan jo endre skattekortet slik at du ikke får mye skatt til gode selv om du har sykdomsfradrag. Jeg vet jo aldri hvor mye fradraget blir for hvert år i forkant, for utgiftene kan variere stort fra år til år. Anonymkode: d7b1b...c6d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hateridioter Skrevet 30. oktober #27 Del Skrevet 30. oktober AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg vet jo aldri hvor mye fradraget blir for hvert år i forkant, for utgiftene kan variere stort fra år til år. Anonymkode: d7b1b...c6d Jeg regner med at du har en oversikt der du fører opp utgiftene etter hvert. Hvis du ser at de blir høyere enn anslått i skattekortet er jo bare å endre skattekortet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober #28 Del Skrevet 30. oktober Hateridioter skrev (På 20.9.2024 den 15.41): Dette kan jo styre selv med å endre skattekortet slik at du får en liten restskatt i stedet. Det er ganske fascinerende at majoriteten ikke vet at man selv styrer eget skattetrekk og dermed har full kontroll på dette. Selv har jeg kalkulert restskatt hvert år, selvfølgelig. Anonymkode: 47051...9b2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober #29 Del Skrevet 30. oktober AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Jeg vet jo aldri hvor mye fradraget blir for hvert år i forkant, for utgiftene kan variere stort fra år til år. Anonymkode: d7b1b...c6d Dette ser du jo i løpet av året og kan endre skattekortet etter hvert. Anonymkode: a9f5f...ef3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober #30 Del Skrevet 30. oktober AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Dette ser du jo i løpet av året og kan endre skattekortet etter hvert. Anonymkode: a9f5f...ef3 Nei det er ikke så enkelt. Jeg kan få en uventet større utgift helt på tampen av året, som igjen tilsier at jeg ikke har mulighet til å betale inn ekstra skatt (lav inntekt) i samme slengen. Å finkontrollere hver krone på den måten har ikke jeg ork til, for det er et helsikes regnskap. For min del er ikke dette noe problem, altså jeg er ikke den som klager over at skattepengene ikke kom i juni. Anonymkode: d7b1b...c6d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober #31 Del Skrevet 30. oktober AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nei det er ikke så enkelt. Jeg kan få en uventet større utgift helt på tampen av året, som igjen tilsier at jeg ikke har mulighet til å betale inn ekstra skatt (lav inntekt) i samme slengen. Å finkontrollere hver krone på den måten har ikke jeg ork til, for det er et helsikes regnskap. For min del er ikke dette noe problem, altså jeg er ikke den som klager over at skattepengene ikke kom i juni. Anonymkode: d7b1b...c6d Hvorfor må du betale mer skatt om du får en uventet større utgift? Er det ikke fradrag du får for disse helseutgiftene? Anonymkode: a9f5f...ef3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober #32 Del Skrevet 30. oktober Der var skattepengene på konto. Anonymkode: e8863...43c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober #33 Del Skrevet 30. oktober AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor må du betale mer skatt om du får en uventet større utgift? Er det ikke fradrag du får for disse helseutgiftene? Anonymkode: a9f5f...ef3 *mindre. Skrivefeil. Anonymkode: d7b1b...c6d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå