Gå til innhold

Skatteoppgjør

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er rimlig sprøtt. Hvert år selv om jeg leverer inn med en gang, samme gjør gubben. Ikke har vi noe spesielt på. Ikke har vi aksjer, kun hus,bil. Gubben vanlig lønn jeg ufør etter ulykke.

Hvert år så får ingen av oss noe før ute i nov hvis vi ska ha igjen noe. Som oftest går gubben i 0 og jeg får igjen 2000-3000 kr.

Syns det er rimlig sprøtt det er slik. 

Hadde forstått hvis vi hadde aksjer,  egen bedrift eller noe slikt som gjorde at ting skulle være utenom det vanlige.

Men får nå bare vente som vanlig. Folk rundt syns det er rart vi ikke har fått utbetalt enda. Sønnen i huset fikk uka etter han hadde levert inn.

Anonymkode: 0302e...50d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke fått igjen pengene mine jeg heller.

Synes det er ufatterlig frekt, med tanke på hvordan det ville vært om jeg skyldte staten penger og ikke betalte.

Da hadde de ikke vist noen nåde.

Anonymkode: 6110a...4cf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Synes det er ufatterlig frekt, med tanke på hvordan det ville vært om jeg skyldte staten penger og ikke betalte.

Dette kan jo styre selv med å endre skattekortet slik at du får en liten restskatt i stedet.

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
AnonymBruker skrev (På 20.9.2024 den 12.40):

Er rimlig sprøtt. Hvert år selv om jeg leverer inn med en gang, samme gjør gubben. Ikke har vi noe spesielt på. Ikke har vi aksjer, kun hus,bil. Gubben vanlig lønn jeg ufør etter ulykke.

Hvert år så får ingen av oss noe før ute i nov hvis vi ska ha igjen noe. Som oftest går gubben i 0 og jeg får igjen 2000-3000 kr.

Hadde forstått hvis vi hadde aksjer,  egen bedrift eller noe slikt som gjorde at ting skulle være utenom det vanlige.

Men får nå bare vente som vanlig. Folk rundt syns det er rart vi ikke har fått utbetalt enda. Sønnen i huset fikk uka etter han hadde levert inn.

Idag er det 28.okt, og ingen skatteoppgjør i sikte her hos oss. 

🙄🙄

Anonymkode: 63ce7...ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

🙄🙄

Når perioden for skatteoppgjør varer frem til 1. desember, vil jo noen nødvendigvis måtte få det i oktober og november.

Alternativet er at alle må vente til 1. desember.

Denne gangen ble det din tur å vente.

Anonymkode: 591f9...85b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

🙄🙄

Da er vi to. Aldri ventet så lenge før. 

Anonymkode: e8863...43c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 20.9.2024 den 12.40):

Jeg ser ikke helt det store problemet når dere har så oversiktlig og stabil økonomi at skatteberegningen treffer så godt at det er snakk om bare 2-3000,- i rest/til gode. Da er det vel ikke noe problem at det tar litt tid?

Selv har jeg et enk hvor inntekten kan variere mye, og da varierer skatten tilsvarende. For tre år siden fikk jeg 250 000 i restskatt. I år fikk jeg 200 000 til gode. Med slike beløp betyr det plutselig litt når man får pengene i forhold til renter og investeringer, men i år fikk jeg oppgjøret i april/mai og restkatte for tre år siden betalte jeg jo ikke før seint på høsten.

Anonymkode: fd3ed...3c9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg ser ikke helt det store problemet når dere har så oversiktlig og stabil økonomi at skatteberegningen treffer så godt at det er snakk om bare 2-3000,- i rest/til gode. Da er det vel ikke noe problem at det tar litt tid?

Selv har jeg et enk hvor inntekten kan variere mye, og da varierer skatten tilsvarende. For tre år siden fikk jeg 250 000 i restskatt. I år fikk jeg 200 000 til gode. Med slike beløp betyr det plutselig litt når man får pengene i forhold til renter og investeringer, men i år fikk jeg oppgjøret i april/mai og restkatte for tre år siden betalte jeg jo ikke før seint på høsten.

Uansett om inntekten varierer så kan du jo justere skattekortet gjennom året slik at du likevel ender opp rundt null hvis det er det du ønsker.

Anonymkode: a9f5f...ef3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg venter på 25k, og fortsatt ikke fått jeg heller. Det er penger som virkelig hadde hjulpet oss nå som jentungen må bytte sete i bilen og matprisene er så forbanna høye. Er vel 3 gangen jeg havner i sånn "stikk kontroll" nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.9.2024 den 12.46):

Du har lovfestet krav på å få skatteoppgjøret innen 1. desember. At andre får det tidligere er ikke «frekt». Skjer dette hvert år er det bare å balansere skattekortet sånn at du får en bitteliten restskatt. Ikke verre enn det. 

Anonymkode: ffab0...c4a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuppeluri skrev (3 minutter siden):

Jeg venter på 25k, og fortsatt ikke fått jeg heller. Det er penger som virkelig hadde hjulpet oss nå som jentungen må bytte sete i bilen og matprisene er så forbanna høye. Er vel 3 gangen jeg havner i sånn "stikk kontroll" nå..

Hvis du har litt stram økonomi - hvorfor steller du deg sånn at du venter på 25000 i overbetalt skatt? Det er mulig å styre det det godt hvis man sørger for å ha riktig skattekort. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis du har litt stram økonomi - hvorfor steller du deg sånn at du venter på 25000 i overbetalt skatt? Det er mulig å styre det det godt hvis man sørger for å ha riktig skattekort. 

Dette er det rareste med slike tråder. Folk som sitter på slutten av året og fortviler over sent skatteoppgjør, men som bare fortsetter å "spare" i skatt. Og det begynner jo allerede på våren, med folk som sier jamen jeg MÅ ha pengene NÅ! 

Anonymkode: d1666...be6

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

For min del så har jeg sykdomsfradrag som gjør det sånn. 

Anonymkode: d7b1b...c6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

For min del så har jeg sykdomsfradrag som gjør det sånn. 

Anonymkode: d7b1b...c6d

Du kan jo endre skattekortet slik at du ikke får mye skatt til gode selv om du har sykdomsfradrag.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Du ser ikke det helt store problemet, nei? 
Ser du ikke at det er greit å få lukket den boken og få avklart den lille tingen som skatteoppgjøret er? 
Om en venter på tohundre kroner eller tjuetusen, spiller da kaien kasserolle, for alle andre enn den dette gjelder for. 
En vet heller ikke om Skatteetaten skal ha ekstra dokumentasjon som krever mye arbeid. 
Men kanskje du aldri har ventet på noen livsavgjørende avgjørelser i livet ditt? Da kan du heller ikke forstå hvordan det oppleves å vente i uker og måneder på å få avgjort og ferdigbehandlet skatteoppgjøret. 

Anonymkode: e8863...43c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kunne selvsagt vært slik det var før, at alle måtte vente til alt var gjennomgått og kontrollert. Men hvordan ville det hjulpet deg?

Anonymkode: dc265...b73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har både ENK og særfradrag som gjør at skatten kan være forsinket. Er heldigvis ikke avhengig av å få tilbake de pengene enda. Staten har uansett bedre rente enn banken min. Jeg venter på 32K.

Anonymkode: 8a245...a51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg skatter litt ekstra i mnd pga at jeg ikke vil havne i noen skattesmell, også pga at jeg VET at gubben havner i skattesmell. Derfor. Å økonomien er ikke nødvendigvis alltid stram, men enkelte mnd er værre enn andre. Uforutsette utgifter. Plutselig måtte vi ha ny oppvaskmaskin, en annen dag røyk støvsugern. Ungene trengte nytt utetøy, osv osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuppeluri skrev (7 minutter siden):

Jeg skatter litt ekstra i mnd pga at jeg ikke vil havne i noen skattesmell, også pga at jeg VET at gubben havner i skattesmell. Derfor. Å økonomien er ikke nødvendigvis alltid stram, men enkelte mnd er værre enn andre. Uforutsette utgifter. Plutselig måtte vi ha ny oppvaskmaskin, en annen dag røyk støvsugern. Ungene trengte nytt utetøy, osv osv.

Men da er det jo 100% frivillig at du nå venter på pengene istedenfor å ha dem på en konto. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men da er det jo 100% frivillig at du nå venter på pengene istedenfor å ha dem på en konto. 

Er jo egentlig ikke det. Har aldri skjønt hvordan jeg skal "stille" skattinga på den måten at jeg akkurat havner i null. Plutselig tjener jeg mer, eller mindre, og det har jeg ikke alltid hundre % kontroll på. Gidder ikke være skatteetatens faste ringekunde heller. 

De fleste får pengene sine i juni, jeg får de omtrent alltid i november. 

Leverte "blank" skattemelding, så ingenting å endre på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...