Gå til innhold

Forventer du at "vanleg folk" får ein bedre økonomisk kvardag i 2025 ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det handler dag  mye om økonomi  og det går ikkje en dag utan at det er fokus på rente opp elle rente  ned i media. Mange både private, og kommuner har en presset økonomisk kvardag som følge av for altfor høyt kostnadsnivå.  

For dem som har høy gjeldsgrad, og lån til langt o at  det rett og slett  bygges for få boliger, og matrialkostnadene, tinglysningkostnader, kommuale-og statlige avgifter, m.m har økt  langt mer en lønnen til "vanlige folk"  Norge har som følge av Ukraina krigen tatt  imot mange flyktninger som også har lagd press på utleiemarkedet . Prisveksten på boliger betyr  langt for lommeboka til  førstegangkjøpere av  boliger en om renta er 3,5 eller 4 %. Prisveksten på boliger er høyere en det "vanleg folk" makter å spare seg opp  i egenkapital  til inngangsbillett til egen bolig. 

Byggestilen har endret m.a. for å få ned byggekostnadene  og idag bygges 80 % av nye boliger m/ bl.a pulttak / flattak som forelngst er  lite motstandsdyktige for ekstremver, vannlekaje, og snølast. 

Å leve iden tru at "vanleg folk" kan forvente å  få en bedre økonomiske hverdag og  om renta settes ned  noen fattige poeng  er som å tru på julenissen. Dette er selvsagt bare eit t politisk spill for galleriet ettersom det er valgår neste år.

Kronekursen er fortsatt på det laveste nivå den noen gang den har vert og det inneberer m.a. høye importkostnader. Nettleie på strøm har økt til nye høyder, og vi  får  en strømvinter tilsvarende som 2023 / 22.    

Anonymkode: 15276...d39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, det tror jeg ikke. Jeg tror vi henger såpass etter nå at det vil bli et slit i overskuelig fremtid.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De[ tror jeg ikke, jeg tror det blir noen tøffe år for "vanlige folk" fremover. 

Anonymkode: 50074...d8c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei tror ikke det. Den vanlige mann/dame i gata har hatt en lønnsøkning hvert år som er mindre enn inflasjonen hvert år, i over 10 år nå. Altså i realiteten gått ned i lønn hvert år. Tror nok ikke dette vil snu.

Anonymkode: 3e1b3...a5a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

marginalt, men det kommer nok ikke til å monne så veldig mye.

de som ønsker litt "instant relief" kan få prosenten lavere på boliglånet med å inngå fastrente nå da.

Anonymkode: 89aca...617

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror ikke at regjeringens små forsøk på å forbedre folks økonomi kommer til å gjøre det noe bedre i 2025.

Når det er sagt så HÅPER jeg jo virkelig at folk har lært av de siste årene, og ikke tar opp nye lån eller på andre måter utsetter seg selv for økonomiske vanskeligheter nå.

For min egen del så blir (siste halvdel av) 2025 antagelig et godt år økonomisk - jeg var så dum å få 2 barn og kjøpe en ny bil i årene 2018-2020, så nest år er jeg endelig ferdig med både barnehage og billån. Kommer aldri til å være så dum å få flere barn - eller kjøpe bil med lån - igjen. 

Anonymkode: 2b50e...a23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og TS; hvis du ønsker ærlige og upåvirkede svar på ditt spørsmål så kunne du kanskje ha venta litt med påstander som dette:

Sitat

Å leve iden tru at "vanleg folk" kan forvente å  få en bedre økonomiske hverdag og  om renta settes ned  noen fattige poeng  er som å tru på julenissen. Dette er selvsagt bare eit t politisk spill for galleriet ettersom det er valgår neste år.

Virker som du er mer interessert i å få fram dette og påvirke, fremfor å få ut hva folk mener om spørsmålet?

Anonymkode: 89aca...617

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neppe. De gode tidene er over for nordmenn. Vi har fortsatt en sterk velferdsstat som gjør at helse, utdanning og pensjon blir ivaretatt i et par generasjoner til, men så spørs det etter det. Med mindre du har mye penger så kommer barna dine sannsynligvis til å få det langt dårligere enn oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg tror de gode tidene er over for en stund

og kanskje det er litt sunt også?
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rucula skrev (5 minutter siden):

Nei, jeg tror de gode tidene er over for en stund

og kanskje det er litt sunt også?
 

Det er kanskje sunt for se som lever i overflod, men det er ikke sunt for de som nå lever i fattigdom.

Anonymkode: ea943...236

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge betaler prisen for den sjenerøse offentlige utgiftsordningen, det høyeste sykefraværet i verden og det lave antallet entreprenørskap. Det er fint å ha toppfordeler og sannsynligvis en av de beste balansene mellom jobb og privatliv i verden, men det er mot produktivitet.
Lønningene kunne ikke forbli så høye som i andre land der folk jobber mer og har mindre fordeler.
Oljeboblen er over nå og Norge må sammenligne seg med Nederland, Sveits, Tyskland og USA, og den taper klart.
Fordelene er fortsatt store for den gjennomsnittlige yrkesaktive, men lønningene vil aldri være så høye som tidligere, og vil trolig fortsette å falle til svensk-finske nivåer

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei. Jeg tror dessverre primærbehov mat, strøm og boutgifter bare blir dyrere fremover. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Det er kanskje sunt for se som lever i overflod, men det er ikke sunt for de som nå lever i fattigdom.

Anonymkode: ea943...236

De færreste lever i virkelig fattigdom i Norge. «Alle» har smart tlf, tv, flere streamingkanaler, spotify, mobilabbonement++. Barna har egne tlf og play station. 
Og bor i Oslo med husleie på 10k og høyere

Anonymkode: 060fb...72a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det handler dag  mye om økonomi  og det går ikkje en dag utan at det er fokus på rente opp elle rente  ned i media. Mange både private, og kommuner har en presset økonomisk kvardag som følge av for altfor høyt kostnadsnivå.  

For dem som har høy gjeldsgrad, og lån til langt o at  det rett og slett  bygges for få boliger, og matrialkostnadene, tinglysningkostnader, kommuale-og statlige avgifter, m.m har økt  langt mer en lønnen til "vanlige folk"  Norge har som følge av Ukraina krigen tatt  imot mange flyktninger som også har lagd press på utleiemarkedet . Prisveksten på boliger betyr  langt for lommeboka til  førstegangkjøpere av  boliger en om renta er 3,5 eller 4 %. Prisveksten på boliger er høyere en det "vanleg folk" makter å spare seg opp  i egenkapital  til inngangsbillett til egen bolig. 

Byggestilen har endret m.a. for å få ned byggekostnadene  og idag bygges 80 % av nye boliger m/ bl.a pulttak / flattak som forelngst er  lite motstandsdyktige for ekstremver, vannlekaje, og snølast. 

Å leve iden tru at "vanleg folk" kan forvente å  få en bedre økonomiske hverdag og  om renta settes ned  noen fattige poeng  er som å tru på julenissen. Dette er selvsagt bare eit t politisk spill for galleriet ettersom det er valgår neste år.

Kronekursen er fortsatt på det laveste nivå den noen gang den har vert og det inneberer m.a. høye importkostnader. Nettleie på strøm har økt til nye høyder, og vi  får  en strømvinter tilsvarende som 2023 / 22.    

Anonymkode: 15276...d39

Nei det har jeg 0% tro på. At det norske folk fremdeles faktisk TROR på det som blir sagt av norske politikere viser hvor naive nordmenn er. 

Tror ikke på et eneste ord de sier. Og ingen av de fjøsnissene vi kan "velge" til å styre dette landet evner ikke å endre noe som helst annet enn å bygge seg selv opp og sette seg selv i posisjon for en jobb utenfor Norge den dagen de gir seg. 

Anonymkode: d192b...80d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vil gå gradvis nedover i minst 50 år. 

En er nok nødt til å endre levesettet, særlig de fattige. F.eks så må foreldre la barna bo hjemme minst til de gifter seg/skal få egne barn (men også trolig etter det også). Bare tenk på den forskjeller,1 hus, vs 2 hus. Det er f.eks 4 million vs 8 millioner. Det er ikke småpenger vi snakker om. Mange andre ting også må kuttes ned på

En kan ikke bruke mer verdier enn en skaper, vi bruker mye mer enn vi skaper, det går bare ikke sånn er verdien. Da må en skape mer, eller bruke mindre, sånner verden, også i Afrika f.eks. Hvorfor kan ikke afrikanere bare kjøpe 2 hus, fordi de skaper ikke nok verdier. Hvorfor kan ikke du bare kjøpe 2 hus, fordi du ikke skaper nok verdier. Det er ikke magisk jord i Norge, som gjør at velferd og velstand vokser på trær.

Anonymkode: 63780...99a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

De færreste lever i virkelig fattigdom i Norge. «Alle» har smart tlf, tv, flere streamingkanaler, spotify, mobilabbonement++. Barna har egne tlf og play station. 
Og bor i Oslo med husleie på 10k og høyere

Anonymkode: 060fb...72a

Smart tlf og tv kan jeg være enig i, men jeg kjenner flere som ikke har noen abonnement, ikke barn, ikke bor i Oslo og som sliter med å få råd til mat. At du ikke ser det betyr ikke at det ikke finnes.

Anonymkode: ea943...236

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Det er kanskje sunt for se som lever i overflod, men det er ikke sunt for de som nå lever i fattigdom.

Anonymkode: ea943...236

Feil. Det er utrolig lukrativt å ikke jobbe i Norge sammenlignet med andre land. 
Og der må det skje en endring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rucula skrev (6 minutter siden):

Feil. Det er utrolig lukrativt å ikke jobbe i Norge sammenlignet med andre land. 
Og der må det skje en endring

Når halve befolkningen sliter i dyrtid, er det ganske rart å hevde at det er lukurativt. 

Anonymkode: 19b61...081

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...