Gå til innhold

Er det innafor å feire bursdag privat, utenom «reglene»?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Påtvungen "vennskap" vil føre til mer mobbing og det vil skade barna som er eller har et problem. 

MEGET godt poeng! Se bare på oss voksne, vi opplever fra tid til annen noen som vi ikke har kjemi med som blir kollegaer og se hvor mye de kan ødelegge jobbhverdagen vår. Og vi er voksne som bør takle det! Tenk at vi skal med vilje utsette barn for det! Det er omsorgssvikt på høyt nivå! 

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):



Hvis en unge oppfører seg som en dritt og ikke er likt av noen. Så blir det ikke bedre likt av at de voksne tvinger andre barn til å være med det barnet. 
Det eneste som skjer er at det ødelegger for alle andre. Og på overflaten så fremstår det som at barnet er inkludert og alt er så fint og flott. Men han eller hun får seg ikke venner for det om. 

Alt som er påtvunget er alltid en dårlig start. 

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er to typer barn som blir ekskludert. Problembarn/diagnose barn og sosialt svake og sjenerte barn som selv ikke vil ta del i det sosiale. Ingen av de to typene blir mer sosiale og får seg flere venner av tvungen inkludering. For det krever mer enn å bare møte opp. 

Har du en sjenert unge som ikke fungerer sosialt, så blir det ikke mer sosialt av å sitte stille i et hjørne i en bursdag. Det styrker ikke mestringsfølelsen til barnet å sitte der å se på at alle andre leker og har det gøy i flere timer. Heller det motsatte. Er du ikke sosial, så blir du ikke invitert i leken. Du setter deg selv på utsiden, og det at de voksne tvinger bursdagsbarnet til å invitere deg gir deg ikke venner. Det vil heller få en motsatt effekt og barnet vil se forskjellen tydeligere og blir på sikt skadet psykisk av det. 

Det er foreldrene sin jobb å oppdra barna sine, veilede dem og styrke dem emosjonelt og sosialt. Påtvungen sosial kontakt fører ikke til at barnet ditt blir mer populær, heller det motsatte. 

Anonymkode: 3c858...957

Jeg vart sjenert på skolen men å bli " tatt hånd om" av noen som hadde fått det som oppgave hjalp ingenting! Unger merker når ting ikke er ekte. Jeg er fan av at vennskap skal oppstå naturlig, ingen kan tvinge fram slik. Det virker mot sin hensikt og man føler seg enda mer ekskludert. Jeg har opplevd masse av det i barn-og ungdom. 

Anonymkode: 94837...4e3

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker at i ditt tilfelle, TS, der ditt barn ikke har noen gode forhold i klassen, men har dem i parallellklassen, så er det allerede et problem i klassemiljøet, som ikke du og sønnen alene skal ordne. 
Jeg tenker det er greit at han inviterer kun de få vennene fra parallellklassene har er sammen med, og ikke noen fra klassen. 

Samtidig ville jeg tatt opp med lærer at sønnen ikke har noen nære i egen klasse, og bedt om at skolen tok tak i klassemiljøet. 

Går ut ifra at han er invitert i bursdager til gutta i klassen ellers, men at han ikke trives i dem. 

Det som selvfølgelig ville vært fordel for dere ved å ha bursdag med gutta i klassen, er at du som forelder får innsyn i klassemiljøet, og får møtt mange av foreldrene. Da merker du fort om foreldrene er av det inkluderende slaget. 

Anonymkode: 468ac...15a

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som dere ikke skal be noen fra klassen. Når bursdagen ikke har noen fra klassen så har det jo ikke noe med klassen å gjøre. Dere er ikke pålagt å ha en klassefeiring.

Vi har litt samme problemstilling, men allikevel annerledes. Her har han mange venner på trinnene over og under, og i tillegg et par gode venner av begge kjønn i klassen. Det blir for mye å invitere alle vennene + hele klassen. Og det blir feil å invitere vennene og guttene i klassen, men ikke bestevenninnen i klassen, som han leker mye med. Så vi landet på to gutter og to jenter fra klassen, pluss venner.

Retningslinjene er fine å ha, men de vil ikke alltid passe for alle.

Anonymkode: 22210...8d0

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS: Hvor gammel blir han egentlig?

Anonymkode: 571d4...5a2

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det høres ut som dere ikke skal be noen fra klassen. Når bursdagen ikke har noen fra klassen så har det jo ikke noe med klassen å gjøre. Dere er ikke pålagt å ha en klassefeiring.

Vi har litt samme problemstilling, men allikevel annerledes. Her har han mange venner på trinnene over og under, og i tillegg et par gode venner av begge kjønn i klassen. Det blir for mye å invitere alle vennene + hele klassen. Og det blir feil å invitere vennene og guttene i klassen, men ikke bestevenninnen i klassen, som han leker mye med. Så vi landet på to gutter og to jenter fra klassen, pluss venner.

Retningslinjene er fine å ha, men de vil ikke alltid passe for alle.

Anonymkode: 22210...8d0

«Fine å ha» 😅

Finnes  det noen som er nære med ALLE i klassen/kjønnsgruppa? 
 

Konseptet er ikke «passer for meg», men inkludering. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AprilLudgate skrev (1 time siden):

«Fine å ha» 😅

Finnes  det noen som er nære med ALLE i klassen/kjønnsgruppa? 
 

Konseptet er ikke «passer for meg», men inkludering. 

Jaja, fint at du fikk deg en god latter da.

Jeg står ved det jeg skrev at retningslinjer er fint å ha, så man er oppmerksom på problemstillingen. Men det vil være tilfeller hvor det allikevel ikke passer å gjøre det på den måten, og jeg beskrev en situasjon hvor vi vurderte det slik.

Hvem man er nære med kan varierer veldig i barndommen. Den ene dagen er barna nære noen, den andre dagen noen helt andre. Så når jeg tenker over det så har sønnen min til ulike tider vært nære med alle i samme kjønnsgruppe ved forrige skoleår. Men det er skjev kjønnsfordeling i klassen, med flest jenter. Mens vi har en gutt som leker mye med jentene også

Mener du at det aldri vil være tilfeller hvor det er innafor å be bare 4 fra en klasse, gitt at man selvfølgelig ikke inviterer flertallet av en av de gitte gruppene?

Jeg mener at bursdager ikke er den eneste eller viktigste arenaen for inkludering. Selv ble jeg mobbet på barneskolen. Jeg ble invitert i bursdager. Men det var ikke der problemet lå. Det var ingen som var slemme mot meg i bursdagen - da var det jo voksne tilstede. At jeg deltok i bursdager var heller ikke noe som gjorde at jeg følte meg mer likt av "klassevennene" eller at jeg følte mer tilhørighet. Kanskje heller det motsatte. Altså at det var sårt at jeg "fikk være med" når det var bursdag, men ikke i hverdagen, ikke i det virkelig livet. Det er forskjell på å bli invitert i bursdag, og det å virkelig føle at de andre har plass til deg og vil deg vel. Så jeg ble absolutt inkludert på papiret, så de andre foreldrene kunne klappe seg på skulderen og tenke at de gjorde en bra jobb for klassemiljø og inkludering. Men mobbingen fortsatte jo på skolen når de voksne ikke så det. Dette er grunnen til at jeg mener at bursdager ikke er eneste/viktigste måten å inkludere på.

Anonymkode: 22210...8d0

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvordan skal du kunne følge med på at lille Stian ikke blir invitert av noen av gruppene? Om man bare skal invitere de 4-5 nærmeste?

Noen er omgjengelige, som henger litt med alle - men som ikke er en av de næreste vennene til noen.. 

 

Jeg tenker at man har et ansvar for klassemiljøet alle sammen. Oh bursdagsfeiring er en del av det - for det snakkes om på skolen og gledes til.

Anonymkode: 571d4...5a2

Vel. Min gutt har sagt at han NEKTER å feire med klassen, etter at de har ødelagt to av hans bursdager på rad. Oppfører ungen din seg som en apekatt, så blir han ikke invitert. Ferdig snakket. Jeg har ikke mulighet til å fly etter 15 stk 10 år gamle apekatter i to timer. Sorry. Når folk begynner å oppdra barna sine, da snakker vi. Så min gutt har stilt ultimatum - enten feirer han med to fra klassen (av 17) pluss venner fra fotball, musikkskolen og nabolaget, eller så blir det ingen bursdag. Eventuelt sløyfes de to kameratene fra klassen, og bursdagen feires kun med de utenom. Det hjelper ikke lille Stian at min gutt avlyser bursdag, og at flere gjør det samme - han blir jo ikke invitert i en bursdag som ikke feires.

Det er for øvrig utrolig råttent å bruke bursdag - barnets store dag - som arena for pedagogisk opplegg. Alle skal med, også mobberne, også de som ødelegger barnets ting (og foreldrene nekter selvfølgelig å erstatte det, "han var bare uheldig"). Jeg har selv vært mobbeoffer, og ble invitert i bursdag TO ganger i løpet av skolegangen min. De kjipeste dagene jeg har hatt, bortsett fra den ene bursdagen min, når vi også inviterte klassen. I bursdager der jeg ble invitert, satt jeg alene og så på at alle andre hadde det gøy. I det ene selskapet hadde barna hemmelig "avstemning", der de kåret klassens peneste, kuleste, morsomste osv. Jeg ble nesten enstemmig kåret til klassens styggeste. Veldig koselig. På min egen bursdag spilte mobberne et spill overfor foreldrene mine. Da jeg kom tilbake på skolen dagen etterpå, så ble jeg i tillegg til de "vanlige" tingene mobbet for hvordan det så hjemme hos meg, hvor teite foreldrene mine var og hvor jævlig maten smakte. Nei takk.

Anonymkode: bf95b...58d

  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Synes det er så kjipt å feire med klassen, de som han aldri er noe med. De andre vennene går på trinnet, men i andre klasser. Er det innafor å be hjem kun venner? Og hva sier man om det blir noe spørsmål? 

Anonymkode: df3fc...739

Om han ikke er med noen i klassen, ville jeg hørt om det var mulig å bytte klasse. Regner med du har gjort det, men ville uansett foreslå det tilfelle. 

Så lenge det ikke er så mange synes jeg det er veldig innafor. 

Anonymkode: 0047a...835

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg tenker at i ditt tilfelle, TS, der ditt barn ikke har noen gode forhold i klassen, men har dem i parallellklassen, så er det allerede et problem i klassemiljøet, som ikke du og sønnen alene skal ordne. 
Jeg tenker det er greit at han inviterer kun de få vennene fra parallellklassene har er sammen med, og ikke noen fra klassen. 

Samtidig ville jeg tatt opp med lærer at sønnen ikke har noen nære i egen klasse, og bedt om at skolen tok tak i klassemiljøet. 

Går ut ifra at han er invitert i bursdager til gutta i klassen ellers, men at han ikke trives i dem. 

Det som selvfølgelig ville vært fordel for dere ved å ha bursdag med gutta i klassen, er at du som forelder får innsyn i klassemiljøet, og får møtt mange av foreldrene. Da merker du fort om foreldrene er av det inkluderende slaget. 

Anonymkode: 468ac...15a

Så dere foreldre og barna har ikke noe ansvar for klassemiljøet, det skal ene og alene læreren ta seg av? 

Dette er så sykt betegnende for denne foreldregenerasjonen, alt skal tilrettelegges for DITT barn, barnet ditt skal aldri måtte oppleve noe som kan føles som en plikt eller litt trasig, og ikke minst – barnet ditt er viktigst og har null ansvar for fellesskapet. 

 

Blir sjokkert over hvor mange voksne mennesker som sitter i denne tråden og på alvor mener dette! 

Anonymkode: 5778c...267

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt kan du invitere akkurat hvem du vil privat. Det har ikke skolen eller de andre foreldrene noe med. Bare gi ut invitasjon privat så har de absolutt ikke noe med det å gjøre.
Alder spiller ingen rolle. Det er deres hjem, og deres barn. Ikke minst barnets bursdag og da burde de få bestemme selv hvem de vil omgås. Om noen er stygg med barnet så skal det jo ikke tvinges til å henge med de på sin store dag.

Anonymkode: f0655...3e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

TS: Hvor gammel blir han egentlig?

Anonymkode: 571d4...5a2

Tror ikke ts er her lenger 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra 5 klasse inviterte vi kun venner. Vennegruppen var såpass liten at det var godt under halvparten av guttene i klassen. Det ga en bedre feiring i forhold til alder. I barnehagen inviterte vi hele avdelingen. I første klasse inviterte vi begge klassene på trinnet og 2 til 4 klasse inviterte vi alle guttene i klassen og 2 gutter fra andre klassen.

Syntes selv det er svært viktig å inkludere når barna er små. Dette er en viktig sosial arena. Etter vært som barna blir eldre så er ikke disse store klasse bursdagen like viktige for det sosiale, du merker veldig godt grupperingene i klassen og hvilke barn som er populære og hvem som ikke er det. De bursdagen som inkluderte hele klassen eller alle guttene i klassen vår hadde ikke lenger den samme gode stemningen gjennom hele bursdagen da det var så tydelig hvem som var venn med hvem og hvem som ikke likte hvem.

Jeg tenker mann kan ta et godt valg rundt dette på egenhånd.

Anonymkode: 2a056...683

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Synes det er så kjipt å feire med klassen, de som han aldri er noe med. De andre vennene går på trinnet, men i andre klasser. Er det innafor å be hjem kun venner? Og hva sier man om det blir noe spørsmål? 

Anonymkode: df3fc...739

Drar han i bursdager til andre i klassa si?

Anonymkode: 2efdf...c39

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvfølgelig helt greit så lenge du ikke inviterer noen fra klassen i tillegg.

Anonymkode: 1fe56...c9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Så dere foreldre og barna har ikke noe ansvar for klassemiljøet, det skal ene og alene læreren ta seg av? 

Dette er så sykt betegnende for denne foreldregenerasjonen, alt skal tilrettelegges for DITT barn, barnet ditt skal aldri måtte oppleve noe som kan føles som en plikt eller litt trasig, og ikke minst – barnet ditt er viktigst og har null ansvar for fellesskapet. 

 

Blir sjokkert over hvor mange voksne mennesker som sitter i denne tråden og på alvor mener dette! 

Anonymkode: 5778c...267

Altså. Når foreldrene til barn som lager bråk, ikke tar til seg noe som helst informasjon, er det SKOLEN som har ansvar for å ordne opp. De har virkemidler i form av 9a-paragrafen, det har ikke foreldrene til offeret.

Anonymkode: bf95b...58d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Synes det er så kjipt å feire med klassen, de som han aldri er noe med. De andre vennene går på trinnet, men i andre klasser. Er det innafor å be hjem kun venner? Og hva sier man om det blir noe spørsmål? 

Anonymkode: df3fc...739

helt ok, så lenge de er i fåtall i forhold til antall kjønn på trinnet .. min ber kun sine nærmeste, er 2 i sin klassen og 2 i den andre klassen + 2 fra en annen skole som han går på fotball med

Anonymkode: 224ba...4e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan invitere akkurat hvem dere vil😀 

Anonymkode: 169f8...687

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du avgjør jo selv, men jeg tenker du ikke akkurat bidrar for at han skal bli mer inkludert ved dette. 

Anonymkode: 1ab84...3d0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Altså. Når foreldrene til barn som lager bråk, ikke tar til seg noe som helst informasjon, er det SKOLEN som har ansvar for å ordne opp. De har virkemidler i form av 9a-paragrafen, det har ikke foreldrene til offeret.

Anonymkode: bf95b...58d

Ok... men mobbing og 9a-saker er ikke nevnt med et ord i TS sitt innlegg? Det er ikke sånne saker jeg snakker om i mitt innlegg heller.

Anonymkode: 5778c...267

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...