Gå til innhold

Hvor går grensen mellom venner og emosjonelt utroskap?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja hvor går grensen mellom å ha venner medmotsatte kjønn og å være emosjonelt utro? 

Anonymkode: e5b85...164

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den kan være syltynn. 

Anonymkode: 0b5c7...100

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når partnerern reagerer på oppførselen deres. Du er naturligvis åpen og ærlig med partnerern om absolutt alt dere gjør og snakker om som "venner".

Anonymkode: 06080...cf2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg(som startet den andre tråden om emosjonell utroskap i går) er det at han gjentatte ganger prioriterer henne foran meg, finner på ting med henne og holder det skjult, samt legger ned mye mer energi i deres relasjon enn han gjør i vår. Han bruker det han har av penger på aktiviteter med henne, og forventer at jeg skal betale om han skal være med meg på noe...

Anonymkode: f12b6...fc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når kommunikasjonen burde holdes skjult fra partner. Når bilder, dialog, hyppighet og tidspunkt for kommunikasjonen ikke helt tåler dagens lys.

Jeg har en kompis som krysser grensen ofte. Jeg vil bevare vennskapet, men jeg vil holde det platonisk. Vanskelig det der. Han er gift med barn, jeg har også kjæreste. 

Anonymkode: bb835...b27

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort oppsummert: Det er når man gjør ting med vedkommende som man ikke ville gjort/gjør med venner av samme kjønn. 

Anonymkode: 6722a...29c

  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Ja hvor går grensen mellom å ha venner medmotsatte kjønn og å være emosjonelt utro? 

Anonymkode: e5b85...164

Når ting skjules som kommunikasjon,gaver,kontoutskriften, om hun blir prioritert før deg, om han snakker nedlatende om deg, om han deler mer om seg selv med henne osv.

Hadde min kjæreste hatt en jente venn hadde det vært bye bye

Anonymkode: 6598a...5b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Når kommunikasjonen burde holdes skjult fra partner. Når bilder, dialog, hyppighet og tidspunkt for kommunikasjonen ikke helt tåler dagens lys.

Jeg har en kompis som krysser grensen ofte. Jeg vil bevare vennskapet, men jeg vil holde det platonisk. Vanskelig det der. Han er gift med barn, jeg har også kjæreste. 

Anonymkode: bb835...b27

Så hyggelig for hans kjæreste,og bra venn du har🤢

Anonymkode: 6598a...5b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Når kommunikasjonen burde holdes skjult fra partner. Når bilder, dialog, hyppighet og tidspunkt for kommunikasjonen ikke helt tåler dagens lys.

Jeg har en kompis som krysser grensen ofte. Jeg vil bevare vennskapet, men jeg vil holde det platonisk. Vanskelig det der. Han er gift med barn, jeg har også kjæreste. 

Anonymkode: bb835...b27

Jeg har også en sånn kompis, prøver alltid å vende samtalen over på noe seksuelt 

Anonymkode: ceaaa...4a7

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så hyggelig for hans kjæreste,og bra venn du har🤢

Anonymkode: 6598a...5b3

Jeg synes det er veldig kjipt. Vi har vært venner i 20 år, og er begge i samme vennekrets fra studietiden. Bor heldigvis på hver vår kant av landet. 

Anonymkode: bb835...b27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har også en sånn kompis, prøver alltid å vende samtalen over på noe seksuelt 

Anonymkode: ceaaa...4a7

Jeg er åpen med kjæresten min om dette (snart samboer). Håper han gir opp snart og bare holder seg til det vennskapelige. Tåler selvfølgelig at han sier jeg er fin. Men alt det seksuelle hadde vært fint å droppe.

Anonymkode: bb835...b27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min eks hadde et vennskap med ei jeg ikke visste om i flere mnd, jeg tok det som emosjonell utroskap. 

Han skjulte han han snakket med henne, og møtte henne uten at jeg visste om det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

følelser, når man ikke lengre kan fortelle partneren helt ærlig hva man føler for personen, det er forskjell på vennskapelige følelser og mer intime følelser. Når disse føelsene ikke tåler dagens lys er man emosjonelt utro. Man kan fint prioritere venner uten å ha ugreie følelser for dem som truer ens partners rolle i ens liv. 

Anonymkode: 324d9...b98

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan være vanskelig å skille hos den part som sitter på sidelinjen. Det er ikke helt lett å skjønne når emosjonell utroskap skjer. 

Men den som er emosjonelt utro skjønner dette MEGET godt selv. 

Definisjonen av utroskap er å ikke være tro mot et løfte eller en forpliktelse. 

Der delvis eller hele kommunikasjonen blir holdt skjult, det forekommer ofte tanker, idèer og følelser seksuelt og/eller emosjonelt mot den vennskapelige part, det kommer innimellom eller ofte løgner eller tilbakeholdelse av sannheten, og der vennskapet påvirker forholdet man er i negativt. Helst blir vennskapet prioritert foran forholdet, og det er en slags avhengighet mot "vennen".

Dette er emosjonelle svik, ergo emosjonell utroskap. 

Endret av Bombasi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Når partnerern reagerer på oppførselen deres. Du er naturligvis åpen og ærlig med partnerern om absolutt alt dere gjør og snakker om som "venner".

Anonymkode: 06080...cf2

Synes dette er en dårlig definisjon. Personlig mener jeg at man ikke har noen plikt til å gjengi samtaler som venner har sagt i fortrolighet ovenfor partneren sin, både venner av samme kjønn og motsatt kjønn.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kort oppsummert: Det er når man gjør ting med vedkommende som man ikke ville gjort/gjør med venner av samme kjønn. 

Anonymkode: 6722a...29c

Uenig i denne da det bare vil gjelde i forhold hvor begge parter er 100% heterofile.

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

følelser, når man ikke lengre kan fortelle partneren helt ærlig hva man føler for personen, det er forskjell på vennskapelige følelser og mer intime følelser. Når disse føelsene ikke tåler dagens lys er man emosjonelt utro. Man kan fint prioritere venner uten å ha ugreie følelser for dem som truer ens partners rolle i ens liv. 

Anonymkode: 324d9...b98

Synes dette er en langt bedre definisjon.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har også en sånn kompis, prøver alltid å vende samtalen over på noe seksuelt 

Anonymkode: ceaaa...4a7

Høres ikke ut som en bra kompis akkurat. En venn/venninne som kom med seksuelle tilnærmelser hadde jeg droppet tvert. Du hadde ikke akseptert dette fra en venn av samme kjønn, så hvorfor akseptere det fra en venn av motsatt kjønn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Definisjonen må nesten den i forholdet som har en venn definere. Jeg er 100% sikker på at man selv vet når man er over en grense. Den grensen kommer fort og plutselig. Syns det er et vanskelig tema dette med nære venner av motsatt kjønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Når man kjenner på romantiske/seksuelle følelser. 

Anonymkode: 53de5...1db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vet man ofte selv sånn egentlig. 

Anonymkode: b8e5b...749

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

For meg(som startet den andre tråden om emosjonell utroskap i går) er det at han gjentatte ganger prioriterer henne foran meg, finner på ting med henne og holder det skjult, samt legger ned mye mer energi i deres relasjon enn han gjør i vår. Han bruker det han har av penger på aktiviteter med henne, og forventer at jeg skal betale om han skal være med meg på noe...

Anonymkode: f12b6...fc0

Hvorfor går du ikke?

Anonymkode: f5227...530

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg synes det er veldig kjipt. Vi har vært venner i 20 år, og er begge i samme vennekrets fra studietiden. Bor heldigvis på hver vår kant av landet. 

Anonymkode: bb835...b27

Men - har ikke også du et ansvar for å bryte vennskapet, når han krysser grensen mellom vennskap og utroskap? Du har jo også en partner som har tillit til deg? 

Anonymkode: 1ed65...f9c

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...