Gå til innhold

Hvordan løse permisjonen mtp jobb og bhg?!


Kittykat123

Anbefalte innlegg

D3tte er jo helt hinsides! Hvordan forventer staten/regjeringen at dette skal gå?! Kanskje dere har en løsning? ❤️ 

Korte trekk:

- Barn i mars 2024

- Mest sannsynlig bhg august 2025

- Tilbake på jobb 2. januar 2025

- Har 10 uker igjen av permisjonstiden da far ikke hadde krav da vi fikk barn

- Ulønnet perm er uaktuelt (ikke råd)

Kan fordele slik:

- Ta 10 uker til fra januar til da midten av mars, men da er det ingen som kan ha barnet fra mars til august 

- Jobbe 70% og 30% foredrepermisjon. Dette kan strekkes til 1. september 2025. Men her også blir det noen dager uten pass, så dagmamma er på bordet. 

Noen andre løsninger? Hva ville dere gjort, utenom ulønnet perm? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi begynte å spare til ulønnet perm allerede da jeg ble gravid, for vi så jo da at termindato i februar og barnehageplass fra august (sjeldent man får før her vi bor) ikke gikk. Så var jo bare å starte å planlegge da, med litt bedre tid..

Det andre jeg kjenner eller vet om som fikk barn i januar-mars gjorde en eller flere av disse puntkene:

- Tok 80% foreldrepenger så de fikk lenger perm

- Fikk barnehageplass i enten en av de større barnehagene med flere plasser men lenger unna dem eller i liten familiebarnehage som det oftere er ledig i, og så byttet de barnehage senere. (Dette hadde funket dårlig for mitt barn)

- Hadde dagmamma noen dager

- Hadde familie som passet barnet

- Jobbet redusert men ikke 0%

- Jobbet annenhver gang (feks halve dagen hver og så tok igjen jobb på kveldstid og når barnet sov dupp og i helger)

Anonymkode: 60349...459

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kittykat123 skrev (17 minutter siden):

D3tte er jo helt hinsides! Hvordan forventer staten/regjeringen at dette skal gå?! Kanskje dere har en løsning? ❤️ 

Korte trekk:

- Barn i mars 2024

- Mest sannsynlig bhg august 2025

- Tilbake på jobb 2. januar 2025

- Har 10 uker igjen av permisjonstiden da far ikke hadde krav da vi fikk barn

- Ulønnet perm er uaktuelt (ikke råd)

Kan fordele slik:

- Ta 10 uker til fra januar til da midten av mars, men da er det ingen som kan ha barnet fra mars til august 

- Jobbe 70% og 30% foredrepermisjon. Dette kan strekkes til 1. september 2025. Men her også blir det noen dager uten pass, så dagmamma er på bordet. 

Noen andre løsninger? Hva ville dere gjort, utenom ulønnet perm? 

Nei altså gjennomtenkt er det ikke, men får man barn som må vente lengre på bhg plass så må man som regel spare opp penger i forkant for å ha råd til å ta ulønnet permisjon. 

Eventuelt finne dagmamma eller lignende i perioden mellom perm og bhg start. 

Vi begynte sparing umiddelbart testen var positiv for vi viste da at vi ble avhengig av ulønnet permisjon. 

Anonymkode: 386a6...2c3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kittykat123 skrev (37 minutter siden):

D3tte er jo helt hinsides! Hvordan forventer staten/regjeringen at dette skal gå?! Kanskje dere har en løsning? ❤️ 

Korte trekk:

- Barn i mars 2024

- Mest sannsynlig bhg august 2025

- Tilbake på jobb 2. januar 2025

- Har 10 uker igjen av permisjonstiden da far ikke hadde krav da vi fikk barn

- Ulønnet perm er uaktuelt (ikke råd)

Kan fordele slik:

- Ta 10 uker til fra januar til da midten av mars, men da er det ingen som kan ha barnet fra mars til august 

- Jobbe 70% og 30% foredrepermisjon. Dette kan strekkes til 1. september 2025. Men her også blir det noen dager uten pass, så dagmamma er på bordet. 

Noen andre løsninger? Hva ville dere gjort, utenom ulønnet perm? 

Dere er jo heldige som kun går fra mars til august! Vi er flere som går helt fra desember!

Anonymkode: 62548...488

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte ordner det seg med barnehageplass. Kontakt barnehager til våren og se hvem som har plass. Vi har januarbarn som fikk plass da han var 1 år. Hvis ikke hadde vi skaffet dagmamma.

Anonymkode: ceea5...3af

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte dagmamma. Med kontantstøtten er det omtrent samme pris som barnehage. 

Dagmammaen brukes fortsatt som barnevakt fem år etter.

Det er naturligvis sunt å være skeptisk til en person som skal passe barnet ditt, men mye kan avdekkes ved å besøke dagmamma et par ganger og sjekke referanser. 

Anonymkode: 89913...bff

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kontantstøtte og bare jobbe om hverandre, ene dagvakt, andre kveldsvakt. 

Anonymkode: 54449...95a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søk barnehage allerede nå og betal i mnd fram til dere ønsker å bruke plassen.

Anonymkode: 1f6e6...664

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Dere er jo heldige som kun går fra mars til august! Vi er flere som går helt fra desember!

Anonymkode: 62548...488

Joda, men trenger det være en konkurranse i å ha det tyngst? 🤷‍♀️

Jeg har og desemberbarn, og barnehageordningen er dritt. Skjønner frustrasjonen din ts. 

Anonymkode: c0c94...def

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo noe alle vet, så man må bare spare opp penger, bruke familie eller dagmamma. Min mor passet vårt mars-barn da vi hadde brukt all permisjon og ferie, så fikk hun kontantstøtta i lønn. 

Anonymkode: 22dc5...af6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muligheten for barnehageplass  har  aldri vært bedre, så slutt å skylde på regjeringen.

Anonymkode: 6883a...ff9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får januarbarn, og skal ta 80% perm for å være hjemme til ca mars 2026. Hvis vi ikke får bhg-plass på våren noen sted i kommunen har jeg tenkt at jeg da må ta mine 5 ukers ferie for det året rett etter at pappaen er ferdig i perm, og så blir det ca 2 mnd der vi må prøve å finne dagmamma eller at jeg jobber litt og at svigermor som ikke har full jobb tar barnet de dagene. 

Får håpe det blir løpende bhg-opptak etterhvert.

Anonymkode: 377d0...a7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er da virkelig ikke det offentlige sitt ansvar, du må for en gangs skyld løse dine egen utfordringer. Spare før barnet er født, 80% permisjon, en eller begge jobber kveld/helg, du tar ut sommerferie for 24 i 25 og så tar dere ut påfølgende fremfor felles ferie i 25, og bruker oppsparte midler på ulønnet resten.

Anonymkode: fe675...f3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere tenkte vel på dette før dere fikk barn?

Man burde ikke sette barn til verden så lenge man ikke er noenlunde sikre på at man kan overleve noen måneder uten barnehageplass 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldste er mars barn, jeg ble uplanlagt gravid med nr 2 og hadde da vært krise å hatt den ulønna permisjon til august . Da hadde jeg ingen inntekt på beregningen til permisjon med nr 2z 
 

så jeg ringte . Ringte alle barnehagene i hele Sandefjord med jevne mellomrom og spurte om mulighet til å starte før august og til slutt fikk jeg napp og han fikk starte i barnehage i april 😊

så ringe masse og ofte!! 
 

men tror barnehage dekningen mange steder er god. Jeg så på lista over barn i 2022 kullet i barnehagen som var 1 åringer i fjor, var det flere barn født i januar, februar og mars 2023 også. De starter på nyåret , da de var ca et år. 

Anonymkode: e397c...e52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordele fem uker ferie? Altså ta ut en-to feriedager i uken?

Regner med dere sparer som bare det?

Anonymkode: c1bc0...fd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi har brukt dagmamma i kombinasjon med jobb og permisjon for å få kabalen til å gå opp. Vi startet med dagmamma 2 timer daglig fra barna var 7-8;mnd.

Anonymkode: e8883...191

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...