Gå til innhold

Dårlig økonomi...

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Ja ja, her sitter jeg - det er fredag og lønningsdag. Burde egentlig gledet meg over at det snart er helg...

Er kjempedeprimert nå. Etter å ha betalt alle regningene er det 200kroner igjen. Og de skal rekke frem til den 30. Det er snart jul, jeg har kjøpt mange gaver, men ikke de "viktigste" eller de dyreste. DVS våre 8 foreldre, 4 søsken, 4 besteforeldre (ingen gift med hverandre, selvfølgelig) og tre barn. Mannen min trenger ny dress, og skal også ha gave. Jeg er gravid, og ingen bukser passer lengre. Får håpe at han har noen kroner da, vi har hver vår konto og han tjener heldigvis mye mer enn meg.

Huff. Hadde sett frem til denne dagen, og håpet at det iallefall ble litt mer til overs. Skulle hente bilder til fotografen og kjøpe meg ei bukse på HM. Sønnen min trenger ny kjeledress også. Må vel vente til bidraget kommer og gi ham det i julegave istedet.

Tror jeg setter meg i en krok og griner, dette var skikkelig skuff.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uffda, det var mange triste tanker på engang. Du spør i grunnen ikke etter råd, derfor har jeg ikke tenkt å gi deg noen.

Bortsett fra at du kanskje skal ta deg en samtale med mannen din, og forsøke å finne en løsning sammen. Det er tøft å ha dårlig økonomi. Det tror jeg de fleste vet noe om.

Du skriver at de dyreste gavene til jul ikke enda er kjøpt inn. Jeg spør: må gavene til foreldre og besteforeldre være så dyre da?? Jeg gir ikke mer enn ca. 200 - 250 kroner til hver av mine foreldre. Jeg synes det holder mer enn lenge nok. Til besteforeldre gir jeg en blomst eller et bilde av barna. De har så mye likevel, sier de. :)

Mine søsken får ikke gaver av meg hvis de har fått barn, da er det barna som får. Jeg har fem søsken, og kun en av dem har barn. :) Men til dem gir jeg ikke mer enn den summen jeg gir til mine foreldre.

I år har min søster og jeg bestemt oss for å gå til innkjøp av foreldre gave i sammen. Da legger vi hver vår hundre lapp i potten, og finner noe fint for det. Det er nemlig mulig!

Jeg vet så klart ikke hva du definerer som DYRT, og håper ikke at jeg ved å svare deg nå gjør det enda mer deprimert.. Det er IKKE meningen!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frøken Dings

Skjønner at du er skuffet, det er ikke mye som er verre enn å sitte igjen med ingenting etter at regningene er betalt. Du spør ikke om råd, men jeg vil gi deg et par allikevel. Som Cassandra sier, gaver til besteforeldre er egentlig ikke noe stort problem. De kommer til å bli glade hvis de får et bilde, og jeg er temmelig sikker på at de blir glade selv om de ikke får det en gang. De får kanskje barnebarna på besøk til jul? En fin tegning i en ramme med barnets navn og alder på? Ikke gjør det til noe problem, det er deres foreldre det er snakk om, og de vil ikke at dere skal blakke dere for å kjøpe gaver til dem.

I vår familie kjøper vi kun symbolske julegaver oss søsken i mellom, til en hundrelapp eller kanskje to. Grunnen er at mine søsken er studenter og har dårlig råd, og vi setter heller pris på å få være sammen i stedet for å måtte ta opp lån for å kjøpe dyre gaver.

Kan du ikke høre med dine søsken om dere ikke heller skal gå inn for å kun kjøpe til barna og ikke til de voksne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gir kun gaver til barna. Har lært av tidligere feil der vi har slitt i flere måneder med å ta oss inn etter julehandelen. Min sønn har allerede skrevet ønskeliste, og da deler jeg ut "ønskene" i resten av familien slik at han får det han vil ha. Vi kjøper den dyreste gaven han ønsker seg, og så kjøper vi gaver til de vi er tante og onkel for. Det er hele julehandelen vår. Sønnen vår får fra tanter og onkler, besteforeldre og oldeforeldre, så det blir alltid masse gaver. Vi har 3 nevøer og vi har i samarbeid med deres foreldre satt øvre grense til 200,- til hver (der får vi og vite hva de ønsker seg slik at det er garantert suksess). Vi pleier alltid å feire jula sammen hele familien og derfor samarbeider vi greit om dette slik at de får gaver som er noenlunde på samme "nivå". Vi voksne får slikt som barna har laget på skolen og er vel fornøyde med det. Synes det har blitt alt for hysterisk med hele jula. Folk handler og herjer og glemmer hele stemningen. Husk at barna kommer til å ta etter vår måte å gjøre det på.

Vi pleier også å ha "juleverksted" helgene i adventstiden, der vi f.eks lager såpe, drops, brente mandler, kaker, tegner og maler ol. Alt ettersom hva vi har lyst eller hvor mye vi vil bruke på det. Da samles vi hos oss eller noen av søskenene mine (vi har bare en sønn så det er kjekt å være litt flere), og hver gang lager vi noe forskjellig. Dette spleiser vi på. Kanskje det kan være en gaveide dersom dere vil gi til de voksne? Det blir ikke så dyrt, og det er kjempegøy for barna.

Gi barna gaver og kos dere sammen, det skal ikke være slik at man må grue seg til jula. Å ha tid til familien og kose meg med god julemat er mer enn nok gave for meg.

Jeg satser heller på å gi dyrere gaver til fødselsdager. Da er det bare en person å konsentrere seg om, og da kan man legge litt mer penger i gaven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Mange gode tips her....

"Problemet " er vel at alle forventer å få bryllupsbilde av oss i år, til ca 340 kr. Dessuten er alle søsknene vår barnløse ennå... En god del av de er yngre enn oss, da foreldrene våre har fått i "to kull".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange gode tips her....

"Problemet " er vel at alle forventer å få bryllupsbilde av oss i år, til ca 340 kr. Dessuten er alle søsknene vår barnløse ennå... En god del av de er yngre enn oss, da foreldrene våre har fått i "to kull".

Hvis jeg hadde vært i den situasjonen tror jeg faktisk at jeg ville tatt det opp med de som vil ha bryllupsbilde. Du kan fortelle at det blir for dyrt å gi alle sammen bilder til 340 kroner. Foreldre/besteforeldre vil kanskje tilby å betale selv for et bilde, eller du kan foreslå å spleise eller å gi dem 13x18 forstørrelser inntil videre, så kan de få større bilde senere?

Tror alle vil ha forståelse for at 16(?) bilder til 340 kroner (Det blir jo nesten 5500 kroner!) blir dyrt for dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uf for meg

det er jeg så frygtelig ked av at høre, har selv prøvet at være ludfattig i nogle år det var ikke noget sjovt, og slet ikke ved jule tid, husker jeg måtte stå i kø for at få mad fra kirkens nødhjælp og fik penge fra mødre hjælpen til at ha til gaver til ungerne det var forfærteligt, havede været søk rig og gået i mink pels blev skilt og rejste bare med dyne og hovede pude under armen skulle nok klare mig selv jeg men det var ikke så let som jeg havede regnet med, men det kom sig da fik uddannelse og job, og alt så vel ud, flyttede til norge og var blank igen, men har i dag kommet mig til rette, men egen bedrift og en god indtægt.

ved at du har det svært men ved ikke om der findes en mødrehjælp her i norge men hvis der gør det så ikke vent med at kontakte dem det er dejligt at få hjælp når man trænger, om ikke andet så lidt tøj det spare man jo penge på.

ønsker dig og din familie lykke til

ps ville ha skret dig en privat melding men så du var gæst, ved ikke hvor gammel din søn er men har finde vinter dress til gutt på 9-10 år så godt som nye sønne har vokset ud af dem, og venter bukser i lille størrese bruger 36 selv hvis du vil ha så bare send mig en mail ellers ryger det til frelsenshær...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man har dårlig råd så kjøper man ikke julegaver, rett og slett. Er man fattig, så bruker man penger til nødvendige ting, og gir beng i hva andre måtte mene at de gjerne vil ha i julegave. Vil de så gjerne ha bilder kan de jo bestille kopier selv fra fotografen. Da vi giftet oss for snart 12 år siden hadde vi ikke råd til å sende takkekort en gang, men ingen "døde" av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken forskjell på Ann Forup og siste gjest som skrev.... Honnør til deg, Ann, som så problemet så tydelig, og som kom med praktisk (og generøst) forslag til løsning!

Vi vil vel alle gjerne kjøpe gaver til de vi bryr oss om, men jeg er enig i at bilde til 340,- pr stk er mye når økonomien er stram.

Det jeg lurer litt på er.....har du og mannen din HELT separat økonomi? Er det mulig at HAN kan ta det største løftet med julegavene? Jeg vet hvordan det er å være blakk til jul - og i år er trøsten mindre skatt i desember, men det holder jo ikke allikevel...Skyver foran meg, og håper alt ordner seg i januar (litt sånn strutseteknikk), men det hjelper jo ikke hvis man ikke har NOE!

Håper du finner ut av det, og at du uansett får en god jul!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...