Gå til innhold

Er antall timer BPA rettferdig fordelt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg kjenner en som jeg synes har veldig lite bpa i forhold til behovet. Hun har 21 timer og har søkt om det dobbelte. Til tross for god dokumentasjon, fikk hun avslag av statsforvalteren. Her er det veldig mange tilstander som til sammen utgjør store vansker.  Hun kan gå men er helt blind++×

Nå skal jeg ikke hevde at noen får for mange timer her, men jeg lurer på hva som avgjør timetallet til bpa.  Hvordan er vurderingene som blir gjort?

 

Anonymkode: 8cfb0...a63

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er kommunens økonomi som avgjør. 

Anonymkode: dc2a9...243

  • Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er kommunens økonomi som avgjør. 

Anonymkode: dc2a9...243

Nevnes det i avslaget til statsforvalteren?

Anonymkode: 8cfb0...a63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nevnes det i avslaget til statsforvalteren?

Anonymkode: 8cfb0...a63

Ofte står det at det legges stor vekt på kommunens rett til selvstyre. 

Anonymkode: dc2a9...243

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ofte står det at det legges stor vekt på kommunens rett til selvstyre. 

Anonymkode: dc2a9...243

Hva hadde skjedd om jeg hadde blitt lam fra brøstet og ned og bodde i samme bydel som min venninne?  Hadde noen fått redusert sine timer, så jeg kunne få? Eller hadde jeg havnet på en institusjon av noe slag?

 

 

Anonymkode: 8cfb0...a63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva hadde skjedd om jeg hadde blitt lam fra brøstet og ned og bodde i samme bydel som min venninne?  Hadde noen fått redusert sine timer, så jeg kunne få? Eller hadde jeg havnet på en institusjon av noe slag?

 

 

Anonymkode: 8cfb0...a63

Du hadde fått beskjed om å prioritere, og kun bruke BPA til det aller viktigste. Bruke familie og venner ubetalt til alt annet, evt kjøpe hjelp. 

Anonymkode: dc2a9...243

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg kjenner en som jeg synes har veldig lite bpa i forhold til behovet. Hun har 21 timer og har søkt om det dobbelte. Til tross for god dokumentasjon, fikk hun avslag av statsforvalteren. Her er det veldig mange tilstander som til sammen utgjør store vansker.  Hun kan gå men er helt blind++×

Nå skal jeg ikke hevde at noen får for mange timer her, men jeg lurer på hva som avgjør timetallet til bpa.  Hvordan er vurderingene som blir gjort?

 

Anonymkode: 8cfb0...a63

At tildelte timer med BPA er urettferdig eler ulikt fordelt i ulike kommuner er noe media har satt søkelys på utallige ganger. 
 

For ikke mange dagene siden var det en sak på nyhetene om en som var skadet etter en rideulykke. Hun hadde flyttet til en kommune, men fikk så lite BPA at hun måtte flytte tilbake til opprinnelig bostedskommune. For å ta et ferskt eksempel. 

:opplyser:  Så denne saken er ikke noe å bruke tid på å diskutere, urettferdighetene eller ulikhetene er opplest og vedtatt.

Anonymkode: 094a1...1a5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

At tildelte timer med BPA er urettferdig eler ulikt fordelt i ulike kommuner er noe media har satt søkelys på utallige ganger. 
 

For ikke mange dagene siden var det en sak på nyhetene om en som var skadet etter en rideulykke. Hun hadde flyttet til en kommune, men fikk så lite BPA at hun måtte flytte tilbake til opprinnelig bostedskommune. For å ta et ferskt eksempel. 

:opplyser:  Så denne saken er ikke noe å bruke tid på å diskutere, urettferdighetene eller ulikhetene er opplest og vedtatt.

Anonymkode: 094a1...1a5

Link?

Anonymkode: 8cfb0...a63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

At tildelte timer med BPA er urettferdig eler ulikt fordelt i ulike kommuner er noe media har satt søkelys på utallige ganger. 
 

For ikke mange dagene siden var det en sak på nyhetene om en som var skadet etter en rideulykke. Hun hadde flyttet til en kommune, men fikk så lite BPA at hun måtte flytte tilbake til opprinnelig bostedskommune. For å ta et ferskt eksempel. 

:opplyser:  Så denne saken er ikke noe å bruke tid på å diskutere, urettferdighetene eller ulikhetene er opplest og vedtatt.

Anonymkode: 094a1...1a5

Ja, det var jo sak på Dagsrevyen denne uken. Det var ei jente i rullestol som fikk studieplass i Kristiansand. Tror hun opprinnelig hadde  over 100 timer i sin hjemkommune, men etter å ha flyttet til studiestedet viste det seg at i Kristiansand kommune kunne hun ikke få hjelp til mer enn å stå opp/ legge seg. Skjønner ikke at noen partier stemte mot å utvide BPA. Tenk dere selv å ikke få studere det dere vil pga funksjonsnedsettelse!

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BPA burde ikke vært kommunalt. Kommuner har altfor ofte vist seg både inkompetente og uvillige til å håndtere både BPA og andre ordninger for personer med nedsett funksjonsevne. Burde vært statlig. 

Anonymkode: aef95...baa

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Link?

Anonymkode: 8cfb0...a63

Du får bruke Google, menneske. Jeg sitter ikke og linker til ting jeg ser på tv nyhetene. Bruk av din egentid til å finne om du er interessert.

Anonymkode: 094a1...1a5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva hadde skjedd om jeg hadde blitt lam fra brøstet og ned og bodde i samme bydel som min venninne?  Hadde noen fått redusert sine timer, så jeg kunne få? Eller hadde jeg havnet på en institusjon av noe slag?

 

 

Anonymkode: 8cfb0...a63

Nei og ja.

Sannsynligvis hadde de regnet på hva sykehjemsplass kontra fulltids BPA koster. 
 

Ofte plasseres jo folk på sykehjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

BPA burde ikke vært kommunalt. Kommuner har altfor ofte vist seg både inkompetente og uvillige til å håndtere både BPA og andre ordninger for personer med nedsett funksjonsevne. Burde vært statlig. 

Anonymkode: aef95...baa

Helt enig.

Samme regler/egenbetaling eller ei for alle. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sefanja skrev (39 minutter siden):

Ja, det var jo sak på Dagsrevyen denne uken. Det var ei jente i rullestol som fikk studieplass i Kristiansand. Tror hun opprinnelig hadde  over 100 timer i sin hjemkommune, men etter å ha flyttet til studiestedet viste det seg at i Kristiansand kommune kunne hun ikke få hjelp til mer enn å stå opp/ legge seg. Skjønner ikke at noen partier stemte mot å utvide BPA. Tenk dere selv å ikke få studere det dere vil pga funksjonsnedsettelse!

Takk. 
 

Man kunne nesten lure på om denne saken var en måte for kommunen å si; vi ønsker ikke ha deg her, du koster oss for mye, så reis hjemigjen der du kommer fra. Hun kunne jo ikke engang gå på do i løpet av dagen, fordi hun ikke fikk hjelp.

Anonymkode: 094a1...1a5

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk. 
 

Man kunne nesten lure på om denne saken var en måte for kommunen å si; vi ønsker ikke ha deg her, du koster oss for mye, så reis hjemigjen der du kommer fra. Hun kunne jo ikke engang gå på do i løpet av dagen, fordi hun ikke fikk hjelp.

Anonymkode: 094a1...1a5

Det er egentlig trist at ikke staten tar ansvar her, for enig med deg. Som student har man ikke lyst til at andre/ ukjente skal hjelpe deg på do liksom. Forøvrig har kommuneøkonomien mye å si for skoler og sykehjem også. Så en oversikt over hvor mye de brukte i døgnet på mat pr pasient på sykehjem, og det varierer fra 33 til 153kr. Sier seg selv at de i rike kommuner får bedre mat da

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du får bruke Google, menneske. Jeg sitter ikke og linker til ting jeg ser på tv nyhetene. Bruk av din egentid til å finne om du er interessert.

Anonymkode: 094a1...1a5

Jeg googlet men fant ikke. Hva er søkeordene?

Anonymkode: 8cfb0...a63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AprilLudgate skrev (1 time siden):

Nei og ja.

Sannsynligvis hadde de regnet på hva sykehjemsplass kontra fulltids BPA koster. 
 

Ofte plasseres jo folk på sykehjem.

Er ikke det dyrere enn bpa?

Anonymkode: 8cfb0...a63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sefanja skrev (1 time siden):

Det er egentlig trist at ikke staten tar ansvar her, for enig med deg. Som student har man ikke lyst til at andre/ ukjente skal hjelpe deg på do liksom. Forøvrig har kommuneøkonomien mye å si for skoler og sykehjem også. Så en oversikt over hvor mye de brukte i døgnet på mat pr pasient på sykehjem, og det varierer fra 33 til 153kr. Sier seg selv at de i rike kommuner får bedre mat da

Stavanger er en av disse kommunene. Egentlig burde vi være søkkrike, men penger til BPA er det ingenting til... Enten er de grådige som fy, ellers så sliter kommunen vanvittig. Noen som har bredere innsikt i nettopp Stavanger? Apropos: 2 ordførere har blitt avslørt å bruke penger fra kommunen til seg selv nå... Jeg selv er drittlei Stavanger og ønsker å flytte permanent bort fra min hjemby.

Anonymkode: 23f30...6d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...