Gå til innhold

Hvordan ligger jenter forran gutter når de er små?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en gutt på 2,5 hvordan vil han ligge bak jenter på samme alder?

Mener å ha hørt at jenter snakker bedre før gutter? Er det annet?

Dere med erfaring, hva mener dere?

Anonymkode: fcb5a...699

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På generelt plan ligger jenter foran gutter i utviklingen, iallfall språklig. Kvinner har større språksenter i hjernen enn menn. Når man sammenligner slagpasienter får kvinner fortere igjen språket enn menn, grunnet dette.

Jeg mener å ha lest at jenter også utvikles fortere motorisk, men jeg kan ikke si dette med sikkerhet. 

Jeg har en gutt på din alder som alltid har vært tidlig ute både motorisk og språklig, men jeg ser på venners barn at jentene ofte utvikles fortere enn gutter. 

Anonymkode: 44f57...9d3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har to gutter og én jente. Gutta gikk da de var 10 og 12 måneder. Hun var 13.

Gutta var bleiefri før de var 4. Hun var nesten 5🫣 Gutta klatret og løp bedre, hun hadde bedre finmotorikk og språk. Hun leste tidligst og lekte sammen med andre barn tidligere enn gutta, da de helst lekte ved siden av de andre heller enn med.

Anonymkode: 0119f...135

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenter snakker bedre enn gutter fordi de SNAKKES MER TIL! Dette har ingenting med at jenter fødes med en hjerne som er mer mottakelig for språk. Vi har to gutter som er ekstremt språklig sterke (2 og 6), de har vært velartikulerte fra 3 års alder, fordi vi har pratet med dem. 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

På generelt plan ligger jenter foran gutter i utviklingen, iallfall språklig. Kvinner har større språksenter i hjernen enn menn. Når man sammenligner slagpasienter får kvinner fortere igjen språket enn menn, grunnet dette.

Jeg mener å ha lest at jenter også utvikles fortere motorisk, men jeg kan ikke si dette med sikkerhet. 

Jeg har en gutt på din alder som alltid har vært tidlig ute både motorisk og språklig, men jeg ser på venners barn at jentene ofte utvikles fortere enn gutter. 

Anonymkode: 44f57...9d3

Kvinners språksenter er større fordi det blir trent opp mer. 

Før tråden forsøples med usanne påstander, så kan dere se denne videoen. Da forstår dere hvorfor jenter utvikler seg annerledes enn gutter. 
 

 

Anonymkode: 4004a...685

  • Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Har to gutter og én jente. Gutta gikk da de var 10 og 12 måneder. Hun var 13.

Gutta var bleiefri før de var 4. Hun var nesten 5🫣 Gutta klatret og løp bedre, hun hadde bedre finmotorikk og språk. Hun leste tidligst og lekte sammen med andre barn tidligere enn gutta, da de helst lekte ved siden av de andre heller enn med.

Anonymkode: 0119f...135

Når begynte de å leke med andre barn?

Anonymkode: fcb5a...699

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jenter snakker bedre enn gutter fordi de SNAKKES MER TIL! Dette har ingenting med at jenter fødes med en hjerne som er mer mottakelig for språk. Vi har to gutter som er ekstremt språklig sterke (2 og 6), de har vært velartikulerte fra 3 års alder, fordi vi har pratet med dem. 

Kvinners språksenter er større fordi det blir trent opp mer. 

Før tråden forsøples med usanne påstander, så kan dere se denne videoen. Da forstår dere hvorfor jenter utvikler seg annerledes enn gutter. 
 

 

Anonymkode: 4004a...685

Veldig interessant!

Anonymkode: fcb5a...699

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har to jenter og en gutt- og vi har nå virkelig snakket like mye med alle tre. 
Hos oss var en av jentene veldig tidlig ute, en var «normal», mens vår gutt var mye senere enn begge jentene med å prate. 
Det var mindre forskjell på det motoriske, men jenten som snakket veldig tidlig gikk også tidligere enn de to andre. 
Jentene var bleiefri før de var to år, gutten vår var over tre år og var mye vanskeligere til å få til å gå på potte/do. 
For vår del er kanskje den største forskjellen selve modenheten og selvstendigheten. Døtrene har tidligere tatt ansvar for lekser og f.eks det å gjøre seg klar til skolen. Gutten stresser aldri, og må følges mer opp. Han hadde lett gått til skolen uten sekk eller jakke på småtrinnet (og ja, vi testet for å prøve å få han mer selvstendig). 

Anonymkode: ab408...461

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Når begynte de å leke med andre barn?

Anonymkode: fcb5a...699

Da de var rundt 2,5-3. De likte å være sammen med andre før det, men det var mye parallellek og mindre samarbeid. Hun var rundt 2 da hun startet med mer samleking.

Anonymkode: 0119f...135

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har 2 jenter og 1 gutt, der gutten var ekstremprematur.

Gutten gikk like tidlig som jentene (justert for termindato), var mye sterkere enn dem på skolen (spesielt i matte og naturfag), og mye bedre i grovmotorikk - alt fra fotball til klatring. 

Jentene sluttet tidligere med bleie, snakket tidligere, var flinkere i finmotorikk (tegning og perling og sånt). 

Ellers har det vært lite forskjeller, og vi hadde forventet mye mer problemer hos gutten siden han ble født så tidlig (uke 27 / 800 gram).

Alle barna har vært sosiale og hatt godt med venner.

Anonymkode: d48cb...c38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Vi har to jenter og en gutt- og vi har nå virkelig snakket like mye med alle tre. 
Hos oss var en av jentene veldig tidlig ute, en var «normal», mens vår gutt var mye senere enn begge jentene med å prate. 
Det var mindre forskjell på det motoriske, men jenten som snakket veldig tidlig gikk også tidligere enn de to andre. 
Jentene var bleiefri før de var to år, gutten vår var over tre år og var mye vanskeligere til å få til å gå på potte/do. 
For vår del er kanskje den største forskjellen selve modenheten og selvstendigheten. Døtrene har tidligere tatt ansvar for lekser og f.eks det å gjøre seg klar til skolen. Gutten stresser aldri, og må følges mer opp. Han hadde lett gått til skolen uten sekk eller jakke på småtrinnet (og ja, vi testet for å prøve å få han mer selvstendig). 

Anonymkode: ab408...461

 

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Vi har 2 jenter og 1 gutt, der gutten var ekstremprematur.

Gutten gikk like tidlig som jentene (justert for termindato), var mye sterkere enn dem på skolen (spesielt i matte og naturfag), og mye bedre i grovmotorikk - alt fra fotball til klatring. 

Jentene sluttet tidligere med bleie, snakket tidligere, var flinkere i finmotorikk (tegning og perling og sånt). 

Ellers har det vært lite forskjeller, og vi hadde forventet mye mer problemer hos gutten siden han ble født så tidlig (uke 27 / 800 gram).

Alle barna har vært sosiale og hatt godt med venner.

Anonymkode: d48cb...c38

Jevnet det seg ut når de ble eldre. 

Anonymkode: fcb5a...699

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ene gutten sluttet med bleie da han var 2 - andre da han var 4. Eldstemann tok det lang tid før motorikken var på plass. Yngstemann er en mer aktiv type. Begge var veldig språksterke og kunne alfabetet da de var 2 år gamle.

Alt handler om hvordan man behandler barna sine. Eldste sluttet med bleie sent fordi vi som foreldre ikke tok grep tidlig nok, yngste sluttet tidlig fordi han ble motivert av å være "større". Eldste hadde lite behov for fysisk aktivitet og likte ting som stimulerte hjernen, så vi var naturligvis mindre ute og herjet med han, så motorikken kom senere. 

Det er mange faktorer som påvirker barns utvikling. Kjønnet behandling er absolutt en av dem.

Anonymkode: 4004a...685

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Jenter snakker bedre enn gutter fordi de SNAKKES MER TIL! Dette har ingenting med at jenter fødes med en hjerne som er mer mottakelig for språk. Vi har to gutter som er ekstremt språklig sterke (2 og 6), de har vært velartikulerte fra 3 års alder, fordi vi har pratet med dem. 

Kvinners språksenter er større fordi det blir trent opp mer. 

Før tråden forsøples med usanne påstander, så kan dere se denne videoen. Da forstår dere hvorfor jenter utvikler seg annerledes enn gutter. 
 

 

Anonymkode: 4004a...685

Vanvittig interessant! Takk for at du deler :) 

Behandling av barnet har definitivt mye å si. Min gutt er 2. han har vært ganske på gjennomsnittet med alt tror jeg, gikk 1 uke før 1 årsdagen og snakker i korte setninger nå, et par uker etter fylte 2. Har også nettopp sluttet med bleie.

Synes ikke han er sen, han både teller, kan alle fargene og noe alfabet. Motorisk er han der han trenger å være, men han er nok mer glad i bøker og puslespill enn i sparkesykler og biler. På lekeplassen sitter han helst på huska, ikke så opptatt av klatring og løping.

Han har alltid blitt snakket MYE til da jeg er en person som kan skravle hull i en gråstein 😅 og han er alltid blitt tilbudt et vidt sortiment av leker - men, jeg følger montessori og har rotasjon der det han er mest interessert i blir satt frem.

Dette handler nok i bunn og grunn like mye om barnet, hvem barnet er og dets interesser som på kjønn i seg selv.

Endret av Anononyma
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anononyma skrev (45 minutter siden):

Vanvittig interessant! Takk for at du deler :) 

Behandling av barnet har definitivt mye å si. Min gutt er 2. han har vært ganske på gjennomsnittet med alt tror jeg, gikk 1 uke før 1 årsdagen og snakker i korte setninger nå, et par uker etter fylte 2. Har også nettopp sluttet med bleie.

Synes ikke han er sen, han både teller, kan alle fargene og noe alfabet. Motorisk er han der han trenger å være, men han er nok mer glad i bøker og puslespill enn i sparkesykler og biler. På lekeplassen sitter han helst på huska, ikke så opptatt av klatring og løping.

Han har alltid blitt snakket MYE til da jeg er en person som kan skravle hull i en gråstein 😅 og han er alltid blitt tilbudt et vidt sortiment av leker - men, jeg følger montessori og har rotasjon der det han er mest interessert i blir satt frem.

Dette handler nok i bunn og grunn like mye om barnet, hvem barnet er og dets interesser som på kjønn i seg selv.

Dere som har 2 åringer som kan alfabetet, har dere lært dem det? Evt hvordan?

Anonymkode: fcb5a...699

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dere som har 2 åringer som kan alfabetet, har dere lært dem det? Evt hvordan?

Anonymkode: fcb5a...699

Min 2,5-åring kan en del bokstaver. Det er fordi vi har pekt på bokstaver og sagt hva de heter, egentlig mest fordi vi har noen "alfabetbøker" hun likte. Så har vi sagt sånn "dette er din bokstav, dette er mamma sin bokstav". Det betyr jo ikke at hun kan alfabetet, hun bare kjenner igjen en A og vet at den heter "aa" på samme måte som hun kjenner igjen en sau og vet at det heter sau fordi vi har fortalt henne det 😄 På samme måte "kan" hun telle til 15 men hun har jo ikke noe konsept om hvor mye for eksempel 8 er. Hun bare ramser opp tallene fordi hun har lært det som en regle. Så hun kan jo ikke egentlig telle.

 

Jeg tror og det har mye å si hvordan vi behandler de små og at jenter blir mer snakket til. Så tror jeg også det er individuelle forskjeller såklart :) 

Anonymkode: 3a257...32c

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser og på folk jeg kjenner at det virker som de med jenter leser mer bøker for dem. Kjenner en med gutt på samme alder som også har blitt lest veldig mye for og han snakker veldig bra. (Og før noen sier at det er umulig med urolige gutter, min jente er ekstremt aktiv og urolig alle kommenterer det, men har likevel lest masse for henne fra hun var baby, selv om hun sto på hodet i sofaen mens jeg leste)

Anonymkode: 3a257...32c

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg ser og på folk jeg kjenner at det virker som de med jenter leser mer bøker for dem. Kjenner en med gutt på samme alder som også har blitt lest veldig mye for og han snakker veldig bra. (Og før noen sier at det er umulig med urolige gutter, min jente er ekstremt aktiv og urolig alle kommenterer det, men har likevel lest masse for henne fra hun var baby, selv om hun sto på hodet i sofaen mens jeg leste)

Anonymkode: 3a257...32c

Samme her. Om 2-åringen har gått og lekt litt mens jeg har lest, så har jeg fortsatt å lese og så kommer han tilbake igjen. 

Anonymkode: 4004a...685

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dere som har 2 åringer som kan alfabetet, har dere lært dem det? Evt hvordan?

Anonymkode: fcb5a...699

Som en annen sier, er mer det at han kjenner igjen en A og A’en «sier» aaa. Har pekebok med bokstaver og bilde av Ape ved siden av A. Også synger vi alfabetsangen :) Samme med tall. Han ramser opp 1-2-3 osv, og kan gjenkjenne et ett-tall, men han vet jo ikke at han har 3 skilpadder og 2 fisk i boksen liksom 😅

Tror andre her har et viktig og godt poeng i det med å lese bøker. Vi leser masse, men har også en rolig gutt som liker bøker og foretrekker det fremfor å henge i taklampa 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...