Gå til innhold

Vil aldri få råd til å kjøpe bolig(bare om norsk tipping ringer), men bryr meg ikke om det.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Du trenger ikke belære meg :) 

Nok en gang...du er som "alle" andre...tragisk.

Anonymkode: 3c24b...14b

Takk for det! Jeg kom meg inn på boligmarkedet som 42 åring, men jeg var vel vitende om at det var egne prioriteringer som det å leve alene i Oslo, som gjorde at veien var lang å gå - ikke manglende lottogevinst 😂😂😂

Anonymkode: db8ed...9dd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 29.9.2024 den 10.18):

Takk for det! Jeg kom meg inn på boligmarkedet som 42 åring, men jeg var vel vitende om at det var egne prioriteringer som det å leve alene i Oslo, som gjorde at veien var lang å gå - ikke manglende lottogevinst 😂😂😂

Anonymkode: db8ed...9dd

Nettopp prioriteringer :) Jeg vil leve nå, ikke om 20år.

Med boliglån så kaster man også mye penger ut av vinduet hver mnd i form av rentekostnader. Som er leien du betaler for å låne pengene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.9.2024 den 9.02):

Men velger ikke å fokusere på dette, samfunnet vårt er jo helt ødelagt når det kommer til lønninger vs kostnader. Det er blir mange som må leie etterhvert, et utleiemarked som var presset fra før har blitt mye verre.

Så din måte å ikke fokusere på dette er å skrive et litt bittert innlegg om det på kvinneguiden?

Anonymkode: a45a0...91a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Så din måte å ikke fokusere på dette er å skrive et litt bittert innlegg om det på kvinneguiden?

Ikke bitter, men faktaorientert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enni skrev (På 20.9.2024 den 9.14):

500k er ikke lavtlønnet. Du velger selv hvordan du prioriterer pengebruken din. Hadde jeg hatt 500k pr år, så ville jeg hatt mulighet til å spare halvparten til EK hvert år. 

ikke sant!

Har selv 450.000 i år, mannen min ca 500.000 og vi har et barn, lån, og reiser rundt hele tiden..

skjønner ikke problemet :D

Anonymkode: 2679b...f68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ikke bitter, men faktaorientert.

Men du har likevel fokus på det. Ingen vits å tenke så mye på egen bolig, hvis man klarer seg fint uten.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

ikke sant!

Har selv 450.000 i år, mannen min ca 500.000 og vi har et barn, lån, og reiser rundt hele tiden..

skjønner ikke problemet :D

Anonymkode: 2679b...f68

Hvor i Norge bor dere? :)  450/500k er lavt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Med boliglån så kaster man også mye penger ut av vinduet hver mnd i form av rentekostnader. Som er leien du betaler for å låne pengene dine.

Og dermed kan du heller ikke klage på å ikke få deg egen bolig. Du har mer enn god nok økonomi til å leve OG spare. Men du er kanskje 22 år og klarer ikke forholde deg til annet enn her og nå enda. Tro meg, du vil leve når du er 45 år også. 

Du ser helt feil på det. Å eie bolig er en langtidsinvestering hvor man nedbetaler på et lån i tillegg til at man får en økning i verdi over tid. Dette overgår rentekostnadene. Du er heldig som bare betaler 10 000 kr i mnd i leie, og det er galskap å ikke benytte så lave boutgifter til å spare. For det er ikke gitt at leieprisen holder seg like lav/at du får fortsette å bo der om 2 år. 

"Livet er NÅ" holdningen fungerer dårlig på sikt, med mindre man aldri ønsker seg stabile forhold og trygg økonomi på sikt. 

Anonymkode: f2649...ef3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden burde heller hete: Har fint råd til bolig (men vil ikke spare) og bryr meg om det. 

Ellers, sparer du på noen annen måte? Om du for eksempel sparer 6.000 i indeksfond eller mer tenker jeg det er en helt ok avgjørelse å ikke ha bolig. Men lurt å spare. Plutselig blir du ufør og greit å ha penger som pensjonist. 

Anonymkode: 76794...36f

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.9.2024 den 15.19):

Det er hovedsakelig kun nordmenn som er ekstremt hysterisk på å eie. I de fleste andre land er det veldig vanlig å leie.

Anonymkode: 3ed90...6b3

Problemet er at det er lite fremtidsrettet. Eier du en bolig når du nærmer deg pensjonsalder så har du en enorm sikkerhet for din økonomi. Du har en trygg plass å bo hvor huseier ikke plutselig bestemmer at du må flytte. Du har en verdi å selge om du ønsker å gjøre det å bruke opp alle pengene på dine siste leveår. Havner du i situasjon å leie bolig hele livet så er du faktisk prisgitt andre mennesker på en helt annen måte. Og har mest sannsynlig ikke så store verdier som du hadde hatt om du eide egen bolig. Man må desverre bruke 20-30-40 årene godt for å ha et godt liv i 50-60-70 årene av sitt liv. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

"Livet er NÅ" holdningen fungerer dårlig på sikt, med mindre man aldri ønsker seg stabile forhold og trygg økonomi på sikt. 

Nei, den funker bra. Alltid.

Du vet aldri hvor gammel du blir :) Heller leve som ung, enn gammel og "rik".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trøndere1 skrev (Akkurat nå):

Eier du en bolig når du nærmer deg pensjonsalder så har du en enorm sikkerhet for din økonomi. 

Om du blir pensjonist er vel riktig å si.

Jobbet med flere som har død i 40-50åra av kreft. Ei i 60åra døde av hjerneslag på jobb.

Livet er NÅ! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Nei, den funker bra. Alltid.

Du vet aldri hvor gammel du blir :) Heller leve som ung, enn gammel og "rik".

Ja, den fungerer for de som ikke bryr seg om å sikre fremtiden. Statistisk sett så vil du bli over 80 år, men for all del, bare lev og rot bort pengene dine, det er ditt liv. Men da kan du heller ikke klage på at du ikke har råd til egen bolig verken nå eller om 20 år. 

Det går fint an å leve OG spare i din situasjon. Men du får bare feste og ha det gøy i stedet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enni skrev (På 20.9.2024 den 9.14):

500k er ikke lavtlønnet. Du velger selv hvordan du prioriterer pengebruken din. Hadde jeg hatt 500k pr år, så ville jeg hatt mulighet til å spare halvparten til EK hvert år. 

Du er jo helt fjern.

Anonymkode: 8de93...594

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis du tar inflasjon og rentefradrag i betraktning, så er det i praksis så godt som gratis å låne penger (realrente).

Et lån på 2 mill koster kr 110 000,- i renteutgifter det første året med DNBs eksempelrente.

Minus 22% i rentefradrag = kr 85 800,-

Minus 3% inflasjon på 2 mill = kr 60 000,-

Total kostnad for lånet det første året blir da kr 25 800,-

Anonymkode: 8de93...594

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jobbet med flere som har død i 40-50åra av kreft. Ei i 60åra døde av hjerneslag på jobb.

Livet er NÅ! 

Nettopp. Drikk opp alle pengene med en gang så du rekker det. Fest hele natta lang.

Anonymkode: 1cfd0...78a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Livet er NÅ! 

Jeg lever nå jeg. Ferier Hytteliv og helgeturer. Det ene utelukker ikke det andre,som hos de aller fleste men man bør prøve å planlegge for en tid etter arbeidslivet. Jeg har gjennom 20-30-40 åra bygd opp passiv inntekt nettop så jeg kan slutte å jobbe når jeg er 50-55 år. Ser man på statistikk så lever jo de fleste inn i 80 årene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...