Gå til innhold

Vil aldri få råd til å kjøpe bolig(bare om norsk tipping ringer), men bryr meg ikke om det.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 22.9.2024 den 15.41):

Jeg må over 3mill for en bolig, ca 3,5 må jeg regne med. Egenkapitalen bli skyhøy.

Ingen mulighet til å spare dette.

Anonymkode: 3c24b...14b

Hvorfor må første boligen din koste 3,5 millioner? Selv i Oslo kan du få leilighet til under 3 millioner. Riktignok må du kjøpe noe veldig lite eller se litt mer på østkanten.

Og OM du faktisk måtte spare 1 million, og ha 2,5 millioner i lån: Med inntekten din og leien din kan du minst spare 10.000 måneden (med mindre du har forbrukslån eller andre dyre nødvendigheter). Du har mulighet til å spare det i løpet av 8 år. 

Men mye lurere å kjøpe noe billigere å komme seg inn i boligmarkedet nå og heller oppgradere om 5 års tid. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skal man inn på boligmarkedet, alene uten særlig god lønn og kapital, og da spesielt i nærheten av stor-byene så kan man ikke være fisefin. Da handler det om å kjøpe noe, bo der noen gode år, selge og ta ut fortjeneste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.9.2024 den 15.44):

Noen unge voksne har faktisk jobbet og tjent seg opp penger selv så de kan kjøpe seg leilighet.

Anonymkode: 84343...445

Over 70% får forskudd på arv da. De fleste sparer jo til barna sine. 

Anonymkode: 6dc93...e3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.9.2024 den 16.45):

Stemmer, å leie er mindre stress også.

TS.

Det er sant. Det er mindre stress/ ansvar å leie.

Anonymkode: 6dc93...e3d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker det er en grense på hvor mye boligprisene kan stige i forhold til lønninger. Så å leie nå og isteden investere pengene i aksjer/fond tror jeg kan være en ikke så dum ide.

Men det å investere tror jeg blir viktigere og viktigere og at skillet mellom de med formue og de som ikke har blir større og større.

Om du heller vil leve livet her og nå er opp til deg, bare ikke klag når tiden kommer og du føler verden er så urettferdig fordi du ikke har penger til det andre har.

Anonymkode: 3d94e...188

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hanna! skrev (4 timer siden):

Hvorfor må første boligen din koste 3,5 millioner? Selv i Oslo kan du få leilighet til under 3 millioner. Riktignok må du kjøpe noe veldig lite eller se litt mer på østkanten.

Og OM du faktisk måtte spare 1 million, og ha 2,5 millioner i lån: Med inntekten din og leien din kan du minst spare 10.000 måneden (med mindre du har forbrukslån eller andre dyre nødvendigheter). Du har mulighet til å spare det i løpet av 8 år. 

Men mye lurere å kjøpe noe billigere å komme seg inn i boligmarkedet nå og heller oppgradere om 5 års tid. 

Du finner vel ikke så mye under 3mill i Oslo uansett hvor det er. Ofte er det større leiligheter som legges ut nærmere utkanten, så det koster jo mer uansett, selv om du i det store og det hele betaler mindre for mer. Man kan være heldig å finne noe totalt ubeboelig til 2.9 mill som du må renovere. Har sett et par eksempler på dette i det siste. 

Anonymkode: e48d3...196

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 20.9.2024 den 9.24):

500 000 før skatt er lite å leve av i Norge i 2024 hvis man har alle utgiftene alene.Med normale priser på bolig, strøm og mat  så kan man leve bra på 500 000. Men nå som politikerne har gjort så godt de kan for å gjøre det vanskeligere for folk- så må man være rik, være to, eller må jobbe dag og natt (ha flere jobber) for å ha noe igjen etter alle utgiftene er betalt.

Anonymkode: bf028...c37

Jeg har inntekt på 360.000kr før skatt, og eier bolig som er verdt ca 2.600.000kr. Jeg kjøpte for 1.450.000kr i 2010, og hadde den gang 200.000kr i EK (forskudd på arv fra foreldre). Har du 500.000kr i lønn ts, så kan leve litt stramt og spare opp EK på noen år. Det er en super investering, man tjener rått på verdistigning av bolig.

Anonymkode: c7b2a...44f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verste med Nordmenn oppdager jeg: Å kjøpe bolig er eneste riktig, du er dum om du leier.

Dette fikk jeg høre i går også når jeg møtte noen nye mennesker via venner, de var helt fastlåste. Fikk den samme gamle regla med at jeg ikke betalte på noe....at jeg var dum såklart. Alle voksne forstår at du betaler ned på din egen bolig om du eier, trenger ikke fortelle andre dette.

Å leie bolig er helt vanlig det, spesielt utenfor Norge.

Det som er tragisk er jo hvor mye renter du betaler til en bank fordi du får låne "penger" som de oppretter for deg.

Sjekket med 3mill hos Nordea, på 25år. 16 887kr pr mnd blir det da med 450 000kr i egenkapital.  13281kr av dette er bare renter. Til slutt har boligen kostet 5069471kr. Dette er jo også en ting vi bør tenke på, hvorfor skal man betale så mye for å "låne" penger av noen? Bare fordi at de skal tjene penger på deg. Hele banksystemet er jo skitten.

De fleste mennesker tenker ikke over hva de lever under, hvordan ting egentlig fungerer. Men bare følger strømmen.

bank.jpg

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Det verste med Nordmenn oppdager jeg: Å kjøpe bolig er eneste riktig, du er dum om du leier.

Dette fikk jeg høre i går også når jeg møtte noen nye mennesker via venner, de var helt fastlåste. Fikk den samme gamle regla med at jeg ikke betalte på noe....at jeg var dum såklart. Alle voksne forstår at du betaler ned på din egen bolig om du eier, trenger ikke fortelle andre dette.

Å leie bolig er helt vanlig det, spesielt utenfor Norge.

Det som er tragisk er jo hvor mye renter du betaler til en bank fordi du får låne "penger" som de oppretter for deg.

Sjekket med 3mill hos Nordea, på 25år. 16 887kr pr mnd blir det da med 450 000kr i egenkapital.  13281kr av dette er bare renter. Til slutt har boligen kostet 5069471kr. Dette er jo også en ting vi bør tenke på, hvorfor skal man betale så mye for å "låne" penger av noen? Bare fordi at de skal tjene penger på deg. Hele banksystemet er jo skitten.

De fleste mennesker tenker ikke over hva de lever under, hvordan ting egentlig fungerer. Men bare følger strømmen.

bank.jpg

Du glemmer at når man leier har man sannsynligvis betalt minst like mange millioner i leie over 25 år som rentene utgjør, uten å sitte igjen med den summen som utgjør avdrag.  Å eie er virkelig tvungen sparing. Det er over tid man opparbeider seg økonomisk trygghet - når inflasjonen spiser opp kroneverdien, eiendomsprisen stiger, man øker i inntekt, mens lånet er det samme. 

slik boligmarkedet er i dag, krever det stort offer å spare til EK som enslig. Man må bo ett sted, og for å kunne spare målrettet til EK over 5-10-15 år, betyr at en må ofre ferier, kafebesøk med venner, middag, gaver osv. Og når man endelig har EK på plass, er det ikke sikkert man har inntekten banken krever. Som enslig er dette litt catch 22.

Sparing er alltid fornuftig, å ha en god buffer er trygghet selv i leid bolig. Livet endrer seg stadig, plutselig er du ikke alene lenger, eller ønsker å bo ett sted det er mulig å kjøpe, osv. Å leve fra lønn til lønn er nok mer stressende enn å stå utenfor boligmarkedet. 

Anonymkode: db8ed...9dd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du glemmer at når man leier har man sannsynligvis betalt minst like mange millioner i leie over 25 år som rentene utgjør, uten å sitte igjen med den summen som utgjør avdrag.  Å eie er virkelig tvungen sparing. Det er over tid man opparbeider seg økonomisk trygghet - når inflasjonen spiser opp kroneverdien, eiendomsprisen stiger, man øker i inntekt, mens lånet er det samme. 

slik boligmarkedet er i dag, krever det stort offer å spare til EK som enslig. Man må bo ett sted, og for å kunne spare målrettet til EK over 5-10-15 år, betyr at en må ofre ferier, kafebesøk med venner, middag, gaver osv. Og når man endelig har EK på plass, er det ikke sikkert man har inntekten banken krever. Som enslig er dette litt catch 22.

Sparing er alltid fornuftig, å ha en god buffer er trygghet selv i leid bolig. Livet endrer seg stadig, plutselig er du ikke alene lenger, eller ønsker å bo ett sted det er mulig å kjøpe, osv. Å leve fra lønn til lønn er nok mer stressende enn å stå utenfor boligmarkedet. 

Anonymkode: db8ed...9dd

Du trenger ikke belære meg :) 

Nok en gang...du er som "alle" andre...tragisk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Du finner vel ikke så mye under 3mill i Oslo uansett hvor det er. Ofte er det større leiligheter som legges ut nærmere utkanten, så det koster jo mer uansett, selv om du i det store og det hele betaler mindre for mer. Man kan være heldig å finne noe totalt ubeboelig til 2.9 mill som du må renovere. Har sett et par eksempler på dette i det siste. 

Ikke mye, men det finnes. Det innebærer for mange kompromiss i enten størrelse eller beliggenhet. 

Anonymkode: f2649...ef3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Ikke mye, men det finnes. Det innebærer for mange kompromiss i enten størrelse eller beliggenhet. 

Må ha eget soverom. Ikke alkove-tull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Nesten umulig å finne alkove også. Blir liksom kjøkken, stue og soverom i ett. Hvis du er ekstra heldig kan du også finne leiligheter med dusj stående løst på kjøkkenet, men dette er kanskje noe jeg foreløpig bare har sett i utleie-hybler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nesten umulig å finne alkove også. Blir liksom kjøkken, stue og soverom i ett. Hvis du er ekstra heldig kan du også finne leiligheter med dusj stående løst på kjøkkenet, men dette er kanskje noe jeg foreløpig bare har sett i utleie-hybler.

Utviklingen i Norge er jo likt alt utenfor...så alt kommer hit sakte men sikkert. Snart er det 8-10kvm som gjelder. Alt på dette arealet 😂. Til 15-20 000kr pr mnd såklart...eller å kjøpe: 3mill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du får 2 roms under 3 mill, men da må du tåle å bo på Haugenstua, Stovner, Vestli, Romsås, Furuset, Mortensrud, Bjørndal, Holmlia, osv. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Du får 2 roms under 3 mill, men da må du tåle å bo på Haugenstua, Stovner, Vestli, Romsås, Furuset, Mortensrud, Bjørndal, Holmlia, osv. 

Nei, dette stemmer ikke.

Gå på finn.no, velg Oslo. 1+ på soverom...vis meg alle de under 3mill som totalpris.

Hva de ender på etter budrunde er alltid noe høyere også.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 20.9.2024 den 9.19):

Edit igjen. Jeg kom på boligmarkedet for nesten 20 år siden. Men jeg måtte kjøpe en knøttliten leilighet som var  oppussingsobjekt og   nesten ved bygrensen til Oslo første gang jeg kjøpte. Da mine foreldre kjøpte sin første leilighet på 70-tallet måtte de dele bad med alle i etasjen. 

Det virker som en del tror at alle tidligere kunne kjøpe noe flott første gang de kjøpte.  Svær mange av oss måtte starte med å ta til takke med noe vi aldri hadde ønsket å bo resten av livet i.  Jeg skjønner selvsagt at det er dyrere i dag enn da jeg og foreldrene mine kjøpte. At du må kjøpe en mindre leilighet enn meg, bo mindre sentralt, osv. Men skal man få råd til noe man ønsker å bo i så må man bite tennene sammen og godta å bo stusselig en periode. Så få man heller fokusere på at dette kun er en periode og at om man kjøper bolig på et sted folk faktisk vil bo så kommer boligprisene til å stige over tid. 

Anonymkode: d593f...b6c

Siterer meg selv her siden trådstarter ikke vil kjøpe bolig om hun må ha alkove. 

Selv anbefaler jeg også trådstarter å bite tennene samme og spare til en rimelig bolig. Du kan alltids selge boligen om du angrer. Men det er ikke gitt at du klarer å komme inn på boligmarkedet om du venter et tiår før du begynner å spare til bolig. Ikke bare er prisene høyere da, men da kan det også være at du har barn som vil gjøre det enormt mye vanskeligere å spare for å komme inn på boligmarkedet. 

Anonymkode: d593f...b6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var litt av en smørje. Du sier du ikke bryr deg, lever i nuet. Fair det. 

Men tror nok ikke "verden går til helvete" grunnet boligmarkedet. Man er sine valg. Du er openbart ikke interessert i å flytte på deg, skifte jobb eller prioritere annerledes. Fair det. Men hva er det egentlig du vil frem til? 

Anonymkode: 58c86...1e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, dette stemmer ikke.

Gå på finn.no, velg Oslo. 1+ på soverom...vis meg alle de under 3mill som totalpris.

Hva de ender på etter budrunde er alltid noe høyere også.

At det ikke ligger noe ute akkurat nå, betyr ikke at man ikke får det. Har selv et maks budsjett på 3 mill inkl fellesgjeld (bor ikke i Oslo nå) og derfor sjekket det flere ganger siste månedene. 

Jeg vet forøvrig hvordan søkemotorer på finn fungerer, jeg er ikke 12 år. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...