Gå til innhold

Vil aldri få råd til å kjøpe bolig(bare om norsk tipping ringer), men bryr meg ikke om det.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 22.9.2024 den 15.57):

Hvor i Norge? Pris, hjelp av foreldrene/arv?

Anonymkode: 3c24b...14b

Noen unge voksne har faktisk jobbet og tjent seg opp penger selv så de kan kjøpe seg leilighet.

Anonymkode: 84343...445

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er hovedsakelig kun nordmenn som er ekstremt hysterisk på å eie. I de fleste andre land er det veldig vanlig å leie.

Anonymkode: 3ed90...6b3

Stemmer, å leie er mindre stress også.

TS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Camlon skrev (4 timer siden):

Du vet ikke hva du prater om. Det meste man betaler er renter, ikke avdrag. Det betyr at hvis man låner 2.5 millioner kroner så vil man etter 5 år ha nedbetalt mindre enn 200K. Det er ikke mye.

Renter er en slags leie, og man må også betale for fellesutgifter, vedlikehold, skatter og kjøp og salgskostnader, så du må betale for å bo uansett. Forskjellen er at du kan leie bolig for en mye lavere pris og slipper å pendle fra Drammen.

Målet er ikke å komme seg inn på boligmarkedet for enhver pris, men å finne seg en bolig man faktisk vil bo i. Når man må argumentere med "stakkars" så er det tydelig at det er snakk om en bolig som folk ikke vil bo i, og da er det en bedre ide å leie.

Nei det er klart at jeg som har vært boligeier i årevis ikke vet hva jeg snakker om. Det handler om hvor mye man prioriterer å nedbetale på lånet. Jeg trenger i grunn ikke forklares hva renter og fellesutgifter er. 

TS klager på at det ikke er mulig å få til å spare EK for å kjøpe bolig, derav svaret mitt. 

Anonymkode: f2649...ef3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

TS.

Det tenkte jeg også.

Helt til jeg ble syk og ufør.

Og så skulle huset selges… Når helsa skranter er det veldig ugreit å vite at du når som helst kan få en måneds varsel.

Det er også mange hjelpemidler og tilpasninger av bolig som blir umulig når du er avhengig av utleiers velvilje.

Og det eneste som er sikkert - vi skal alle, med litt flaks, bli gamle og skrale. Tenk å bli oppsagt fra leieforhold som 80-åring med predemens og rullator? Ikke får du sykehjemsplass, for de er det mangel på og vi skal alle bo hjemme stadig lengre. Så da må du ut på leiemarkedet igjen…

Anonymkode: b6668...58c

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

TS.

Ja? Ikke stress å flytte på 3 mnd varsel hvis du har barn, eller er eldre, eller syk fordi utleier vil selge?

Leie er greit om du er frisk, singel og ung. Ikke noe langsiktig dessverre. Og du må nok elske å bo i kjeller-leiligheter.

Anonymkode: 1cfd0...78a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er klart at jeg som har vært boligeier i årevis ikke vet hva jeg snakker om. Det handler om hvor mye man prioriterer å nedbetale på lånet. Jeg trenger i grunn ikke forklares hva renter og fellesutgifter er. 

TS klager på at det ikke er mulig å få til å spare EK for å kjøpe bolig, derav svaret mitt. 

Det er ofte de som har vært boligeier lenge som har minst forståelse for dagens boligmarked. De kjøpte enten når bolig var veldig billig sammenlignet med lønningene eller litt senere når det fortsatt var billigere enn idag og renten var på nesten 0%.

Mange gjør feilen at de tror boligprisveksten vil være høyere enn lønnsvekst for alltid og derfor må man kjøpe hva som helst nå for å komme inn på boligmarkedet. Dette gir ikke matematisk mening eller så vil boligprisene bli tilslutt 100 ganger lønningene.

Å kjøpe en liten leilighet I Drammen og pendle inn til Oslo bare for å komme seg inn på boligmarkedet gir bare mening om man tror boligprisene fortsetter å stige raskere enn lønningene. Misliker man sin egen bolig, så finner man ofte på alternative planer og ender opp med å selge boligen for tidlig. Da har ikke boligprisene steget noe enormt og gevinsten forsvinner på grunn av omkostninger ved kjøp og salg. Hvis boligprisene følger lønn, så taper man penger hvis man flytter for tidelig og det er derfor viktig å kjøpe en bolig man planlegger å bo i de neste 10 årene.

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det tenkte jeg også.

Helt til jeg ble syk og ufør.

Og så skulle huset selges… Når helsa skranter er det veldig ugreit å vite at du når som helst kan få en måneds varsel.

Det er også mange hjelpemidler og tilpasninger av bolig som blir umulig når du er avhengig av utleiers velvilje.

Og det eneste som er sikkert - vi skal alle, med litt flaks, bli gamle og skrale. Tenk å bli oppsagt fra leieforhold som 80-åring med predemens og rullator? Ikke får du sykehjemsplass, for de er det mangel på og vi skal alle bo hjemme stadig lengre. Så da må du ut på leiemarkedet igjen…

Anonymkode: b6668...58c

Bekymrer meg ikke, skal klare å avlive meg selv før jeg er på gamlehjem. Når man er 80år er livet over uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bekymrer meg ikke, skal klare å avlive meg selv før jeg er på gamlehjem. Når man er 80år er livet over uansett.

Ja, heldigvis blir aldri noen syke eller uføre før 40 år /s

Anonymkode: 1cfd0...78a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Camlon skrev (3 timer siden):

Det er ofte de som har vært boligeier lenge som har minst forståelse for dagens boligmarked. De kjøpte enten når bolig var veldig billig sammenlignet med lønningene eller litt senere når det fortsatt var billigere enn idag og renten var på nesten 0%.

Mange gjør feilen at de tror boligprisveksten vil være høyere enn lønnsvekst for alltid og derfor må man kjøpe hva som helst nå for å komme inn på boligmarkedet. Dette gir ikke matematisk mening eller så vil boligprisene bli tilslutt 100 ganger lønningene.

Å kjøpe en liten leilighet I Drammen og pendle inn til Oslo bare for å komme seg inn på boligmarkedet gir bare mening om man tror boligprisene fortsetter å stige raskere enn lønningene. Misliker man sin egen bolig, så finner man ofte på alternative planer og ender opp med å selge boligen for tidlig. Da har ikke boligprisene steget noe enormt og gevinsten forsvinner på grunn av omkostninger ved kjøp og salg. Hvis boligprisene følger lønn, så taper man penger hvis man flytter for tidelig og det er derfor viktig å kjøpe en bolig man planlegger å bo i de neste 10 årene.

Slutt og vær så nedlatende, vær så snill. Jeg er ufør og kjøpte ikke når markedet var lavt og gunstig. Og det spiller ingen rolle egentlig, for situasjonen bunner likevel i det samme: TS klager på å ikke ha råd til å kjøpe bolig/spare til EK. TS har råd til å spare minst 10 000 kr i mnd, men er mer opptatt av å "leve nå". Drammen er bare et forbasket hypotetisk eksempel. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Slutt og vær så nedlatende, vær så snill. Jeg er ufør og kjøpte ikke når markedet var lavt og gunstig. Og det spiller ingen rolle egentlig, for situasjonen bunner likevel i det samme: TS klager på å ikke ha råd til å kjøpe bolig/spare til EK. TS har råd til å spare minst 10 000 kr i mnd, men er mer opptatt av å "leve nå". Drammen er bare et forbasket hypotetisk eksempel. 

Dine poster har også vært nedlatende. F.eks. du skrev "Og huff da, stakkars som bare kan bo på 50 kvm!" når jeg nevnte at det er en dårlig deal å flytte til en liten leilighet i Drammen og pendle. Og du kjøpte definitivt når markedet var lavt og gunstig, det innrømmet du når du skrev at du har vært boligeier i årevis.

Situasjonen er ikke det samme. Ta en titt på denne grafen. Det har blitt mindre og mindre gunstig å kjøpe bolig i Norge. Jeg har fortsatt tro på å kjøpe bolig om man skal bo der i mange år og eier bolig selv, men det er ingen tvil om at situasjonen idag er ikke det samme som den var for 10+ år siden. Jeg har derfor full forståelse for de som velger å leie.

image.thumb.png.32a7e5793304a6d80b53beb1e0529f2b.png

https://tradingeconomics.com/norway/price-to-rent-ratio

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS angrer nok senere i livet, det er helt sikkert. 

Anonymkode: 4a01b...20e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

TS angrer nok senere i livet, det er helt sikkert. 

Anonymkode: 4a01b...20e

Klassisk svar 😂

Ovenfra og ned holdingen er Nordmenn sin sykdom...."vi vet bedre enn deg"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så galt å pendle til drammen? Trodde liksom Drammen og Lillestrøm var innafor som pendlerbyer, dvs ansett som byer du absolutt må ha med i dine jobbsøknadsfiltre dersom du bor i Oslo og leter etter jobb. 

Anonymkode: e48d3...196

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Camlon skrev (1 time siden):

Dine poster har også vært nedlatende. F.eks. du skrev "Og huff da, stakkars som bare kan bo på 50 kvm!" når jeg nevnte at det er en dårlig deal å flytte til en liten leilighet i Drammen og pendle. Og du kjøpte definitivt når markedet var lavt og gunstig, det innrømmet du når du skrev at du har vært boligeier i årevis.

Situasjonen er ikke det samme. Ta en titt på denne grafen. Det har blitt mindre og mindre gunstig å kjøpe bolig i Norge. Jeg har fortsatt tro på å kjøpe bolig om man skal bo der i mange år og eier bolig selv, men det er ingen tvil om at situasjonen idag er ikke det samme som den var for 10+ år siden. Jeg har derfor full forståelse for de som velger å leie.

image.thumb.png.32a7e5793304a6d80b53beb1e0529f2b.png

https://tradingeconomics.com/norway/price-to-rent-ratio

Du syns det er nedlatende at jeg syns det er latterlig at det påpekes at "huff men da må TS bo på bare 50 m2!!)" ?
Ærlig talt. 

Det at jeg har vært boligeier i lang tid betyr ikke at jeg har vært det sammenhengende i 15 år. Jeg har gjort dårlige investeringer, mistet helse/inntekt for å så måtte på leiemarkedet i lengre tid, og måtte nå sist punge ut 200 000 over boligens verdi bare for å så se markedet falle. Tråden her handler om at TS ikke ser mulighet for å spare til EK og kunne kjøpe seg bolig med sin inntekt, ikke om det lønner seg å kjøpe bolig eller ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så galt å pendle til drammen? Trodde liksom Drammen og Lillestrøm var innafor som pendlerbyer, dvs ansett som byer du absolutt må ha med i dine jobbsøknadsfiltre dersom du bor i Oslo og leter etter jobb. 

Anonymkode: e48d3...196

Lillestrøm er en pendleby, Drammen er egentlig ikke en pendlerby selv om mange kaller det en penderby. De aller fleste som bor i Drammen, jobber i Drammen. Det tar ca 1.5 timer i rushhour å kjøre til Drammen, mens det tar en halvtime til Lillestrøm. Det er gode togforbindelser til Drammen, men det tar fortsatt 25 minutter mer enn Lillestrøm og koster mye penger.

Å pendle fra Drammen til Oslo kan være en god ide om man liker Drammen, men det er en dårlig ide hvis målet er å ha råd til å kjøpe leilighet i nærheten av Oslo. På grunn av transportkostnader, mangel på venner/familie og tid kastet bort på pendling, så ender du opp med å ikke spare noe særlig og sjansen er høy at du flytter for tidlig, fordi de fleste prøver å komme seg vekk fra en ukomfortabel situasjon som man ikke liker.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Du syns det er nedlatende at jeg syns det er latterlig at det påpekes at "huff men da må TS bo på bare 50 m2!!)" ?
Ærlig talt. 

Det at jeg har vært boligeier i lang tid betyr ikke at jeg har vært det sammenhengende i 15 år. Jeg har gjort dårlige investeringer, mistet helse/inntekt for å så måtte på leiemarkedet i lengre tid, og måtte nå sist punge ut 200 000 over boligens verdi bare for å så se markedet falle. Tråden her handler om at TS ikke ser mulighet for å spare til EK og kunne kjøpe seg bolig med sin inntekt, ikke om det lønner seg å kjøpe bolig eller ikke. 

Ja, det er nedlatende, fordi det er fullt forståelig at folk ikke vil ofre livskvaliteten sin og akseptere lang pendling til en liten leilighet bare for å komme seg inn på boligmarkedet.

Og TS skriver "bo på bygda bare en for rimelig bolig å kanskje enda lavere lønn er jeg ikke interessert.". Hun nevnte ikke pendling fra en 50kvm leilighet i Drammen, men jeg tviler på at hun er interessert i det heller. 

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Camlon skrev (4 minutter siden):

Ja, det er nedlatende, fordi det er fullt forståelig at folk ikke vil ofre livskvaliteten sin og akseptere lang pendling til en liten leilighet bare for å komme seg inn på boligmarkedet.

Og TS skriver " bo på bygda bare en for rimelig bolig å kanskje enda lavere lønn er jeg ikke interessert.". Hun nevnte ikke pendling fra en 50kvm leilighet i Drammen, men jeg tviler på at hun er interessert i det heller. 

Det er veldig urealistisk å skaffe seg en 3-roms på 70 +  m2 som første bolig i Oslo/omegn med lav inntekt. Klarer man seg ikke alene på 50 m2 trenger man en realitetssjekk. Sist jeg sjekket så var ikke Drammen "på landet", og som forklart var Drammen kun et eksempel. 

IGJEN, tråden handler om TS sin påståtte manglende evne til å spare opp til EK, som i grunn kun handler om at h*n ønsker å leve livet og ikke prioritere bolig. TS kan fint spare minst 10 000 kr i mnd, men velger heller å leve livet. Helt greit det, men da blir det heller ikke bolig. Oslo er jo generelt sett ikke forenelig med lav lønn hvis man er singel, med mindre man ikke ha noe i mot å kaste penger ut av vinduet ved å leie. TS er ekstremt heldig som har så lave boutgifter, det er ikke gitt at det vedvarer over tid. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Camlon skrev (22 minutter siden):

Lillestrøm er en pendleby, Drammen er egentlig ikke en pendlerby selv om mange kaller det en penderby. De aller fleste som bor i Drammen, jobber i Drammen. Det tar ca 1.5 timer i rushhour å kjøre til Drammen, mens det tar en halvtime til Lillestrøm. Det er gode togforbindelser til Drammen, men det tar fortsatt 25 minutter mer enn Lillestrøm og koster mye penger.

Å pendle fra Drammen til Oslo kan være en god ide om man liker Drammen, men det er en dårlig ide hvis målet er å ha råd til å kjøpe leilighet i nærheten av Oslo. På grunn av transportkostnader, mangel på venner/familie og tid kastet bort på pendling, så ender du opp med å ikke spare noe særlig og sjansen er høy at du flytter for tidlig, fordi de fleste prøver å komme seg vekk fra en ukomfortabel situasjon som man ikke liker.

De fleste tar toget og pendler ikke med bil, med mindre de har fleksitid og kan pendle utenfor rushtrafikk og har parkering på jobben. Jeg kjenner flere som pendler fra både Drammen og Skedsmo, ikke noe problem. Man får skattelette for pendlerutgifter. Jeg brukte 1 time èn vei til jobb da jeg bodde OG jobbet i Oslo. 

Man kan la være å flytte ut av byen og fortsette å leie. Men da kan man heller ikke klage over at man aldri kom se inn på boligmarkedet. Men det er jo nesten ikke det som er problemet her, men mer at TS ikke gidder å spare penger. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er veldig urealistisk å skaffe seg en 3-roms på 70 +  m2 som første bolig i Oslo/omegn med lav inntekt. Klarer man seg ikke alene på 50 m2 trenger man en realitetssjekk. Sist jeg sjekket så var ikke Drammen "på landet", og som forklart var Drammen kun et eksempel. 

IGJEN, tråden handler om TS sin påståtte manglende evne til å spare opp til EK, som i grunn kun handler om at h*n ønsker å leve livet og ikke prioritere bolig. TS kan fint spare minst 10 000 kr i mnd, men velger heller å leve livet. Helt greit det, men da blir det heller ikke bolig. Oslo er jo generelt sett ikke forenelig med lav lønn hvis man er singel, med mindre man ikke ha noe i mot å kaste penger ut av vinduet ved å leie. TS er ekstremt heldig som har så lave boutgifter, det er ikke gitt at det vedvarer over tid. 

TS har en bedre bolig idag som hun betaler 10K for.

Hvorfor ikke fortsette å bo der, og plassere resten i et indeksfond? Da vil hun etterhvert ha nok penger til å kjøpe seg noe bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Camlon skrev (13 minutter siden):

TS har en bedre bolig idag som hun betaler 10K for.

Hvorfor ikke fortsette å bo der, og plassere resten i et indeksfond? Da vil hun etterhvert ha nok penger til å kjøpe seg noe bedre.

Jeg har ikke sagt noe annet enn at TS skal bli boende. Ja hun betaler kun 10 000 kr (nå), uten å nedbetale på lån eller spare. Og det er jo det som er poenget mitt igjen da, som jeg tydeligvis må gjenta nok en gang, at TS står i en fin posisjon til å spare MYE penger hver mnd, men er mer opptatt av å "leve livet" enn å prioritere fremtid. Det fungerer dessverrre ikke sånn for folk flest, og særlig ikke når man er singel i Oslo. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...