Gå til innhold

Vil aldri få råd til å kjøpe bolig(bare om norsk tipping ringer), men bryr meg ikke om det.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 20.9.2024 den 9.02):

Jeg er såkalt lavlønnet, 500k i året cirka. Vil aldri klare å tjene meg opp egenkapital eller få lån i heletatt med den lønnen. En liten 2-roms sentralt koster jo over 3millioner, å bo på bygda bare en for rimelig bolig å kanskje enda lavere lønn er jeg ikke interessert.

Men velger ikke å fokusere på dette, samfunnet vårt er jo helt ødelagt når det kommer til lønninger vs kostnader. Det er blir mange som må leie etterhvert, et utleiemarked som var presset fra før har blitt mye verre.

Skal du ha et bolig på type 3millioner koster det nærmere 20k++ pr mnd inkl felleskostnader. 

Jeg leier for 10 000kr+strøm rett utenfor Oslo, så da har jeg endel igjen av lønna hver mnd for å leve. For livet er jo NÅ, om 10-20år ser jeg om Norge som total kollaps når man ser utviklingen siden 90-tallet spesielt..

Å leie bolig er jo veldig vanlig i andre land, mens i norge blir man sett ned på i mange tilfeller. Klasseskillet i norge er i ferd med å bli stort.

Anonymkode: 3c24b...14b

Jeg har utbetalt under 20 000,- i mnd, men eier nå egen leilighet i byens beste strøk. Tørr ikke tenke tanken på hvor jeg hadde endt med å bo dersom jeg ikke hadde betalt ned på boliglån tidligere. Startet med et ræl av et hus som ble pusset opp og solgt osv…..angrer ikke et sekund på prioriteringene så langt.

«Å leve» betyr så mangt og heldigvis trenger jeg ikke mer enn det nødvendigste for å kjenne på livskvalitet. Prioriterer en telttur fremfor gourmetmat og sånn går nå dagene🤩

Inntektsmessig burde jeg blitt sett ned på ifølge dine påstander, men tror man må inn å sjekke skattelista mi for å ane ståa mi.

Sånn sett er jeg heldig. K50+

Anonymkode: 5ee83...ff2

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Altså du kan kjøpe bolig senere i livet. Jeg har spart siden jeg var 18 og nå er jeg 39 og fikk kjøpt meg min første leilighet. Gjør ingenting om det så tar 20 år å spare. 

Anonymkode: a0df8...167

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg har utbetalt under 20 000,- i mnd, men eier nå egen leilighet i byens beste strøk. Tørr ikke tenke tanken på hvor jeg hadde endt med å bo dersom jeg ikke hadde betalt ned på boliglån tidligere. Startet med et ræl av et hus som ble pusset opp og solgt osv…..angrer ikke et sekund på prioriteringene så langt.

«Å leve» betyr så mangt og heldigvis trenger jeg ikke mer enn det nødvendigste for å kjenne på livskvalitet. Prioriterer en telttur fremfor gourmetmat og sånn går nå dagene🤩

Inntektsmessig burde jeg blitt sett ned på ifølge dine påstander, men tror man må inn å sjekke skattelista mi for å ane ståa mi.

Sånn sett er jeg heldig. K50+

Anonymkode: 5ee83...ff2

Hvilken BY bor du i? Når kjøpte du.

Mye hjernedøde svar her, vi må ta utgangspunkt i dagens marked. Samt oppsparing av egenkapital for å kjøpe en bolig i Oslo/Akershus med lønn på ca 500k eller lavere.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Altså du kan kjøpe bolig senere i livet. Jeg har spart siden jeg var 18 og nå er jeg 39 og fikk kjøpt meg min første leilighet. Gjør ingenting om det så tar 20 år å spare. 

Anonymkode: a0df8...167

Spørs hvor sparsomt man skal leve i 20år da, du vet heller ikke hvor gammel du er. Du kan være død lenge før disse 20årene, etter å levd i for eks 10år som fattig bare fordi man skulle spare til en bolig.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sefanja skrev (10 timer siden):

Det er veldig vanlig, og vanligere blir det. Det viktigste er at du har det bra.

Ja, å jage etter å kjøpe en bolig er ikke bra for min mentale helse :) 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Ja, å jage etter å kjøpe en bolig er ikke bra for min mentale helse :) 

Og da skal du heller nyte livet som du gjør. Og i store deler av verden leier nesten alle. Det at nesten 80% eier i Norge, er fordi det har lønt seg økonomisk. Fremover vil det motsatte være tilfelle. Og du, 10k i nærheten av Oslo er ett kupp.

Anonymkode: 6dc93...e3d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 20.9.2024 den 12.35):

Boliger følger stort sett inflasjon. Lønn ikke lenger.

Har hatt ca 7%-20% inflasjon pr år de siste 4 årene. Om noen år koster et brød 100,-

Anonymkode: 1cfd0...78a

Har kjøpt ett brød til 89 kr på ett bakeri nå nylig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sefanja skrev (2 timer siden):

Har kjøpt ett brød til 89 kr på ett bakeri nå nylig

Et godt brød av bedre kvalitet enn kiwi/etc koster penger...men man har det kanskje i 4-5 dager :) Frys ned skiver, ta opp ved behov. Da er det like ferskt, jeg tiner skivene på 50grader i ovnen..ca 10min.. :) 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts ser en virkelighet der ting er ødelagt og bruker ord som kollaps. Ting blir det man gjør det til. 
Det er enkel matte å se gevinst av eiendom. Prisene skal øke, renten skal ned igjen. Leieprisene er høye. 
Når man bruker flere millioner på noe må man se mange år frem i tid, ts snakker om sitt liv her og nå. 

Bolig er noe alle må ha, de som eier bestemmer greia kort forklart. Evnen til å disponere penger riktig er vesentlig, en påstand om at 500tusen i året er lite forteller om et forbruk som ikke er kontrollert. 

Hva tror du leieprisene er på om 20 år ts? Da har vi andre nedbetalt husene våre å er gjeldfri mens du fortsatt betaler leie. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

36 000kr på år, på 10år 360 000kr...enda ikke i mål da heller...se hvor mange år du må spare opp 500 000kr. Sorry, nesten 14år! Leve fattig så lenge for å kjøpe en bolig.

Nei.

10 000 kr i mnd er 3000 kr mindre i boutgifter enn meg, og vi snakker kanskje 4000 kr mer utbetalt per mnd. Det er 7000 kr i mnd bare her, og jeg sparer i tillegg 3000 kr i mnd. Det er 10 000 kr i mnd. 120 000 kr i året, 600 000 kr på 5 år. 

Anonymkode: f2649...ef3

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Camlon skrev (På 20.9.2024 den 13.55):

Boligprisene i Bergen er på 55800 per kvadratmeter, så da vil 119 kvadrat koste 6.6 millioner kroner. Med 750K i lønn så får du maks 3.75 millioner i lån. Hvor fikk du de resterende 2.85 millioner kroner?

For alle boliger går jo til gjennomsnittelig kvadratmeterpris. Hvis du er oppriktig nysgjerrig så kostet leiligheten 2,9 mill, og har har felleskostnader på 7500,- i mnd. 

Mye penger for en alene, men ville egentlig bare bruke meg selv som eksempel på at det faktisk er mulig, man må gjerne bare være litt mer åpen for hva man kan kjøpe og ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kri.star skrev (2 timer siden):

For alle boliger går jo til gjennomsnittelig kvadratmeterpris. Hvis du er oppriktig nysgjerrig så kostet leiligheten 2,9 mill, og har har felleskostnader på 7500,- i mnd. 

Mye penger for en alene, men ville egentlig bare bruke meg selv som eksempel på at det faktisk er mulig, man må gjerne bare være litt mer åpen for hva man kan kjøpe og ikke. 

Jeg brukte gjennomsnittelig kvadratmeterpris, fordi du nevnte ikke at du kjøpte en billig bolig. Det finnes også ikke en eneste leilighet i Bergen med så lav totalpris idag.

https://www.finn.no/realestate/homes/search.html?area_from=110&location=1.22046.20220&price_collective_to=3000000

Så er rådet ditt til TS at hun bør øke sin inntekt fra 500K til 750K og flytte fra Oslo til en billig leilighet i Bergen?

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor ikke i Oslo, men i en av de andre største byene i Norge. Og det er fullt mulig å finne en leilighet til under 3 mill.

Det blir framstilt som at alternativene TS har er å fortsette å leie eller å flytte på bygda. Men går det ikke an å kjøpe noe i Drammen for eksempel? Greit nok at TS kanskje foretrekker å leie sentralt i/ nært Oslo framfor å ha lang reisevei, men det er vel ikke ensbetydende med at det ikke er mulig for henne å kjøpe noe hvis det er viktig.

Anonymkode: 961fb...148

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg bor ikke i Oslo, men i en av de andre største byene i Norge. Og det er fullt mulig å finne en leilighet til under 3 mill.

Det blir framstilt som at alternativene TS har er å fortsette å leie eller å flytte på bygda. Men går det ikke an å kjøpe noe i Drammen for eksempel? Greit nok at TS kanskje foretrekker å leie sentralt i/ nært Oslo framfor å ha lang reisevei, men det er vel ikke ensbetydende med at det ikke er mulig for henne å kjøpe noe hvis det er viktig.

Anonymkode: 961fb...148

Jo. Og det er nettopp det, folk klager over at de ikke har råd til å kjøpe bolig, men er ikke villige til å gjøre det som skal til for å komme seg inn på boligmarkedet. For all del, jeg skjønner godt at Drammen kanskje ikke er så spennende når man er vant til Oslo. Men det er ofte det som bli løsningen, at man må gjøree geografiske endringer, og finne det som gir minst kompromiss i forhold til livsstil. Mange flytter til Jessheim, Kløfta etc, og vender heller snuta tilbake til Oslo når de har råd til det. 

Nå vet jeg lite om TS i forhold til faste kostnader utover boutgifter (barn, studielån etc), men hvis h*n ikke har annet enn de vanlige utgiftene som bo, strøm, tlf etc, og har 10 000 kr i mnd i leie, så bør det være rom for veldig mye sparing. Jeg har kanskje 4000 kr mindre utbetalt per mnd, har bil, og har 3000 kr mer i boutgifter per mnd, og klarer likevel å spare 3000 kr i mnd. Og da har jeg fortsatt greit med penger til overs til mat, frisør, etc. 

Man må rett og slett prioritere. Sette seg et mål, ha budsjett, og følge det. Ikke noe takeaway og spising ute, unødvendig shopping, ferier, osv. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jo. Og det er nettopp det, folk klager over at de ikke har råd til å kjøpe bolig, men er ikke villige til å gjøre det som skal til for å komme seg inn på boligmarkedet. For all del, jeg skjønner godt at Drammen kanskje ikke er så spennende når man er vant til Oslo. Men det er ofte det som bli løsningen, at man må gjøree geografiske endringer, og finne det som gir minst kompromiss i forhold til livsstil. Mange flytter til Jessheim, Kløfta etc, og vender heller snuta tilbake til Oslo når de har råd til det. 

Nå vet jeg lite om TS i forhold til faste kostnader utover boutgifter (barn, studielån etc), men hvis h*n ikke har annet enn de vanlige utgiftene som bo, strøm, tlf etc, og har 10 000 kr i mnd i leie, så bør det være rom for veldig mye sparing. Jeg har kanskje 4000 kr mindre utbetalt per mnd, har bil, og har 3000 kr mer i boutgifter per mnd, og klarer likevel å spare 3000 kr i mnd. Og da har jeg fortsatt greit med penger til overs til mat, frisør, etc. 

Man må rett og slett prioritere. Sette seg et mål, ha budsjett, og følge det. Ikke noe takeaway og spising ute, unødvendig shopping, ferier, osv. 

Drammen er ikke billig lenger. Gjennomsnittlig kvadratmeterpris er på 48K, så da får hun bare kjøpt en 50kvm leilighet i et normalt område eller litt større i et dårlig område. I tillegg må hun pendle 2 timer hver dag og betale 2285 kroner i månedsbillett.

Det er en dårlig deal og øker risikoen for at hun selger boligen for tidlig og taper penger. Skal man kjøpe leilighet i Drammen så er det fordi man har fått seg jobb i Drammen. 

Endret av Camlon
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Camlon skrev (1 time siden):

Jeg brukte gjennomsnittelig kvadratmeterpris, fordi du nevnte ikke at du kjøpte en billig bolig. Det finnes også ikke en eneste leilighet i Bergen med så lav totalpris idag.

https://www.finn.no/realestate/homes/search.html?area_from=110&location=1.22046.20220&price_collective_to=3000000

Så er rådet ditt til TS at hun bør øke sin inntekt fra 500K til 750K og flytte fra Oslo til en billig leilighet i Bergen?

Jeg sier ingenting om at hun skal flytte fra Oslo til Bergen. Men, hun skriver i HI at hun bor utenfor Oslo i dag. Sjekket raskt på finn, og der ligger det leiligheter rundt 50-60 kvadrat i Lillestrøm til under 3 mill. 

(og aner ikke hva du har søkt på - men er her bare 1 av flere eksempler på leiligheter under 3 mill sentralt i Bergen: Romslig og sentral 3-roms leilighet i 7. etasje med solrik innglasset balkong og fin utsikt | Heis | Ingen dok.avg. | FINN eiendom )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

kri.star skrev (23 minutter siden):

Jeg sier ingenting om at hun skal flytte fra Oslo til Bergen. Men, hun skriver i HI at hun bor utenfor Oslo i dag. Sjekket raskt på finn, og der ligger det leiligheter rundt 50-60 kvadrat i Lillestrøm til under 3 mill. 

(og aner ikke hva du har søkt på - men er her bare 1 av flere eksempler på leiligheter under 3 mill sentralt i Bergen: Romslig og sentral 3-roms leilighet i 7. etasje med solrik innglasset balkong og fin utsikt | Heis | Ingen dok.avg. | FINN eiendom )

Den boligen er ca 35 kvm mindre enn boligen du hevder at du kjøpte for 2.9. Du flytter konstant målstreken og utelater detaljer.

Hvis du ikke anbefaler at hun skal flytte til en billig leilighet i Bergen, så bruk ikke Bergen som eksempel.

Og skal jeg få noe til under 3 millioner i nærheten av Lillestrøm så må jeg se etter leiligheter på 40 kvm.

https://www.finn.no/map/realestate/homes?area_from=40&lat=59.94656&location=1.20003.22105&lon=11.00841&price_collective_to=3051537&results=false&zoom=10

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Camlon skrev (2 timer siden):

Drammen er ikke billig lenger. Gjennomsnittlig kvadratmeterpris er på 48K, så da får hun bare kjøpt en 50kvm leilighet i et normalt område eller litt større i et dårlig område. I tillegg må hun pendle 2 timer hver dag og betale 2285 kroner i månedsbillett.

Det er en dårlig deal og øker risikoen for at hun selger boligen for tidlig og taper penger. Skal man kjøpe leilighet i Drammen så er det fordi man har fått seg jobb i Drammen. 

Nei Drammen har blitt dyrere det som de fleste andre steder. Men det er fortsatt langt rimeligere enn i Oslo, og man får skattefradrag for reiseutgifter. Jeg bodde og jobbet i Oslo, og måtte likevel pendle 2 timer daglig t/r. 

Nei det er ikke dårlig deal, fordi man nedbetaler på boliglån fremfor å gi bort penger til utleier. Nå skal man ikke kjøpe leilighet i Drammen for å så selge etter 2 år. Man selger når det lønner seg/man har råd til oppgraderingen man ønsker. Mange som har flyttet ut av Oslo pga boligpriser, men fortsatt jobber der, så bare tull det du sier. 

Nå var Drammen bare et eksempel. 

Og huff da, stakkars som bare kan bo på 50 kvm! :sarkasme:Med slike holdninger er det jo ikke rart folk ikke har råd til å komme seg på boligmarkedet. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Nei Drammen har blitt dyrere det som de fleste andre steder. Men det er fortsatt langt rimeligere enn i Oslo, og man får skattefradrag for reiseutgifter. Jeg bodde og jobbet i Oslo, og måtte likevel pendle 2 timer daglig t/r. 

Nei det er ikke dårlig deal, fordi man nedbetaler på boliglån fremfor å gi bort penger til utleier. Nå skal man ikke kjøpe leilighet i Drammen for å så selge etter 2 år. Man selger når det lønner seg/man har råd til oppgraderingen man ønsker. Mange som har flyttet ut av Oslo pga boligpriser, men fortsatt jobber der, så bare tull det du sier. 

Nå var Drammen bare et eksempel. 

Og huff da, stakkars som bare kan bo på 50 kvm! :sarkasme:Med slike holdninger er det jo ikke rart folk ikke har råd til å komme seg på boligmarkedet. 

Du vet ikke hva du prater om. Det meste man betaler er renter, ikke avdrag. Det betyr at hvis man låner 2.5 millioner kroner så vil man etter 5 år ha nedbetalt mindre enn 200K. Det er ikke mye.

Renter er en slags leie, og man må også betale for fellesutgifter, vedlikehold, skatter og kjøp og salgskostnader, så du må betale for å bo uansett. Forskjellen er at du kan leie bolig for en mye lavere pris og slipper å pendle fra Drammen.

Målet er ikke å komme seg inn på boligmarkedet for enhver pris, men å finne seg en bolig man faktisk vil bo i. Når man må argumentere med "stakkars" så er det tydelig at det er snakk om en bolig som folk ikke vil bo i, og da er det en bedre ide å leie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er hovedsakelig kun nordmenn som er ekstremt hysterisk på å eie. I de fleste andre land er det veldig vanlig å leie.

Anonymkode: 3ed90...6b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...