AnonymBruker Skrevet 20. september #21 Del Skrevet 20. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva annet skal ts gjøre. Prisene øker i leie, men mange vil ikke ha mulighet til å spare seg opp egenkapital eller til leie. Alt blir dyrere. Anonymkode: 754d4...83a Tråden handler om at TS er fornøyd med å leie bolig. Supert det. Men det betyr ikke at det er umulig å kjøpe bolig. TS må revurdere jobb, område å bo i og livsstil. Man må prioritere å spare penger til egenkapital. Dersom man ikke er i stand til eller villig til det fungerer jo leiemarkedet bra. Anonymkode: 1621b...ef5 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september #22 Del Skrevet 20. september AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg vet ikke - og jeg styrer ikke landet. Sosiale kontrakten er brutt for lengst uansett. Anonymkode: 1cfd0...78a Norge er ødelagt, veien blir til et land som ligner på USA. Er jo den veien vi går på alle områder, folk nå i dag har jo allerede startet med å bo mindre pga økonomi....mikrohus for eks. I USA har man trailerparks...det kommer vel hit snart. Telt på gata må vi også regne med snart. Vi kan ikke snu utviklingen. Argumentet med å få seg en bedre betalt jobb er helt feil, er jo lønningene som er for lave i forhold til levekostnadene. Løsningen her kan være at staten går inn å resetter markedet, ikke alt i et samfunn bør være markedstyrt. Bolig, strøm, drivstoff, mat...bør være så lave kostnader som mulig. Anonymkode: 3c24b...14b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september #23 Del Skrevet 20. september AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Argumentet med å få seg en bedre betalt jobb er helt feil, er jo lønningene som er for lave i forhold til levekostnadene. Løsningen her kan være at staten går inn å resetter markedet, ikke alt i et samfunn bør være markedstyrt. Bolig, strøm, drivstoff, mat...bør være så lave kostnader som mulig. Anonymkode: 3c24b...14b Høres ut som du luller deg inn i en slags bitter fantasiverden, hvis ikke hele innlegget er ment som en dårlig spøk da… 😕 Hva tror du realistisk hadde skjedd dersom alle lønninger hadde blitt justert opp 20-30%? Innbiller du deg at levekostnadene dine hadde holdt seg på nivå som i dag? Dette er jo elementær økonomisk teori. Løsningen du skisserer har allerede vært testet i diverse land vi ikke bør sammenligne oss med. Kan du nevne et eksempel på land eller samfunn der det er gjennomført på en OK måte for befolkningen (og da tenker jeg ikke på stammesamfunn i en jungel på Borneo eller en idealistisk gjeng som sitter og strikker, dyrker salat og urter, løser verdensproblemer og synger "Kumbaya" på et tidligere nedlagt småbruk i Østerdalen...) ? Anonymkode: 80967...48c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september #24 Del Skrevet 20. september AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Norge er ødelagt, veien blir til et land som ligner på USA. Er jo den veien vi går på alle områder, folk nå i dag har jo allerede startet med å bo mindre pga økonomi....mikrohus for eks. I USA har man trailerparks...det kommer vel hit snart. Telt på gata må vi også regne med snart. Vi kan ikke snu utviklingen. Argumentet med å få seg en bedre betalt jobb er helt feil, er jo lønningene som er for lave i forhold til levekostnadene. Løsningen her kan være at staten går inn å resetter markedet, ikke alt i et samfunn bør være markedstyrt. Bolig, strøm, drivstoff, mat...bør være så lave kostnader som mulig. Anonymkode: 3c24b...14b Det er de stillingene hvor det utbetales mangfoldige millioner når en tiltrer eller fratrer som er problemet. Kutt ned der og få lønninger mer «normale» så er en godt på vei. Så kan en gjerne si; jammen, får de ikke så godt betalt så velger de heller noe annet! Jaja, det er jo ingen fare det, så la nå de gjøre det da? Akkurat der ser jeg ikke problemet, så for min egen del så trenger jeg ikke skape et heller. Alle burde utdanne seg til de best betalte yrkene her i landet, og nekte å se seg etter annet. Da får en se hvor alvorlig det er og da tipper jeg alle superlønninger går ned samt de yrkene som ikke blir besatt kommer til å øke i lønnsinntekter. Det kommer ikke til å skje noe før samfunnet selv bidrar til å endre det.. Det er faktisk bedre at folk henvender seg til NAV i stedet for å utdanne seg til det aller dårligst betalte yrke her i landet. Slik at en faktisk legger merke til at selv det yrket klarer en seg ikke uten. Anonymkode: 2533c...a79 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september #25 Del Skrevet 20. september AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det er de stillingene hvor det utbetales mangfoldige millioner når en tiltrer eller fratrer som er problemet. Kutt ned der og få lønninger mer «normale» så er en godt på vei. Så kan en gjerne si; jammen, får de ikke så godt betalt så velger de heller noe annet! Jaja, det er jo ingen fare det, så la nå de gjøre det da? Akkurat der ser jeg ikke problemet, så for min egen del så trenger jeg ikke skape et heller. Alle burde utdanne seg til de best betalte yrkene her i landet, og nekte å se seg etter annet. Da får en se hvor alvorlig det er og da tipper jeg alle superlønninger går ned samt de yrkene som ikke blir besatt kommer til å øke i lønnsinntekter. Det kommer ikke til å skje noe før samfunnet selv bidrar til å endre det.. Det er faktisk bedre at folk henvender seg til NAV i stedet for å utdanne seg til det aller dårligst betalte yrke her i landet. Slik at en faktisk legger merke til at selv det yrket klarer en seg ikke uten. Anonymkode: 2533c...a79 😂 Dette henger virkelig ikke på greip. Har jo egentlig lyst til å kommentere saklig og velbegrunnet, men tiden strekker nok ikke til – for å si det pent. Anonymkode: 80967...48c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september #26 Del Skrevet 20. september AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg er såkalt lavlønnet, 500k i året cirka. Vil aldri klare å tjene meg opp egenkapital eller få lån i heletatt med den lønnen. En liten 2-roms sentralt koster jo over 3millioner, å bo på bygda bare en for rimelig bolig å kanskje enda lavere lønn er jeg ikke interessert. Men velger ikke å fokusere på dette, samfunnet vårt er jo helt ødelagt når det kommer til lønninger vs kostnader. Det er blir mange som må leie etterhvert, et utleiemarked som var presset fra før har blitt mye verre. Skal du ha et bolig på type 3millioner koster det nærmere 20k++ pr mnd inkl felleskostnader. Jeg leier for 10 000kr+strøm rett utenfor Oslo, så da har jeg endel igjen av lønna hver mnd for å leve. For livet er jo NÅ, om 10-20år ser jeg om Norge som total kollaps når man ser utviklingen siden 90-tallet spesielt.. Å leie bolig er jo veldig vanlig i andre land, mens i norge blir man sett ned på i mange tilfeller. Klasseskillet i norge er i ferd med å bli stort. Anonymkode: 3c24b...14b Du er ikke alene. Jeg har slått meg til ro med at det faktisk er ganske deilig å slippe faste utgifter å eie innebærer samt risikoen for svære uforutsette utgifter. Å leie gir meg trygghet. Anonymkode: 3a139...413 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september #27 Del Skrevet 20. september AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du er ikke alene. Jeg har slått meg til ro med at det faktisk er ganske deilig å slippe faste utgifter å eie innebærer samt risikoen for svære uforutsette utgifter. Å leie gir meg trygghet. Anonymkode: 3a139...413 Leie er jo trygt, slipper vedlikehold. Hos meg er hvitevarer inkludert, fikk ny vaskemaskin i sommer Slapp å kjøpe den selv. AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Det er de stillingene hvor det utbetales mangfoldige millioner når en tiltrer eller fratrer som er problemet. Kutt ned der og få lønninger mer «normale» så er en godt på vei. Så kan en gjerne si; jammen, får de ikke så godt betalt så velger de heller noe annet! Jaja, det er jo ingen fare det, så la nå de gjøre det da? Akkurat der ser jeg ikke problemet, så for min egen del så trenger jeg ikke skape et heller. Alle burde utdanne seg til de best betalte yrkene her i landet, og nekte å se seg etter annet. Da får en se hvor alvorlig det er og da tipper jeg alle superlønninger går ned samt de yrkene som ikke blir besatt kommer til å øke i lønnsinntekter. Det kommer ikke til å skje noe før samfunnet selv bidrar til å endre det.. Det er faktisk bedre at folk henvender seg til NAV i stedet for å utdanne seg til det aller dårligst betalte yrke her i landet. Slik at en faktisk legger merke til at selv det yrket klarer en seg ikke uten. Anonymkode: 2533c...a79 Problemet er jo at folk tar jobben de får, lønnen også. Så jeg mener vi lavlønnede bare skulle sagt opp jobbene våre, NAV får flere hundretusen søknader på dagpenger! Anonymkode: 3c24b...14b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september #28 Del Skrevet 20. september AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg er såkalt lavlønnet, 500k i året cirka. Vil aldri klare å tjene meg opp egenkapital eller få lån i heletatt med den lønnen. En liten 2-roms sentralt koster jo over 3millioner, å bo på bygda bare en for rimelig bolig å kanskje enda lavere lønn er jeg ikke interessert. Men velger ikke å fokusere på dette, samfunnet vårt er jo helt ødelagt når det kommer til lønninger vs kostnader. Det er blir mange som må leie etterhvert, et utleiemarked som var presset fra før har blitt mye verre. Skal du ha et bolig på type 3millioner koster det nærmere 20k++ pr mnd inkl felleskostnader. Jeg leier for 10 000kr+strøm rett utenfor Oslo, så da har jeg endel igjen av lønna hver mnd for å leve. For livet er jo NÅ, om 10-20år ser jeg om Norge som total kollaps når man ser utviklingen siden 90-tallet spesielt.. Å leie bolig er jo veldig vanlig i andre land, mens i norge blir man sett ned på i mange tilfeller. Klasseskillet i norge er i ferd med å bli stort. Anonymkode: 3c24b...14b Prioritering. Du jobber jo, og med grei inntekt. Med mindre du flytter til ødemarken skal det godt la seg gjøre tape på å kjøpe egen bolig... Ville aldri leid hele livet, du har ingen rettigheter og må plutselig bytte leilighet osv. Ikke minst bare å bo et sted som noen andre eier. Du kan ikke plutselig pusse opp,du må alltid spør noen.... Osv. Nei takk. Anonymkode: efd63...151 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Camlon Skrevet 20. september #29 Del Skrevet 20. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Du trenger ikke bo hele livet på bygda selv om du kjøper bolig på bygda. Poenget er jo å bruke den første boligen til å bygge opp egenkapital slik at du kan få råd til noe bedre neste gang. Det er slik alle har fått bolig i Oslo. Så om du ønsker bolig i Oslo så finn et sted du har råd til å kjøpe, men også et sted hvor prisene over tid går opp slik at du til slutt får råd til å kjøpe i Oslo. Det fungerer bare om du tar en tidreise tilbake til 90-tallet. Kjøper du nå er lite sannsynlig at boligprisene øker hurtigere enn lønnsvekst. Da vil ikke din første bolig bygge opp egenkapital spesielt hurtig og du bør kjøpe noe du er komfortabel med å bo i for de neste 10 år. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september #30 Del Skrevet 20. september Du bryr deg ikke, sier du ...men lager et innlegg om det.....😏 Anonymkode: f9b0b...a45 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september #31 Del Skrevet 20. september Camlon skrev (32 minutter siden): Det fungerer bare om du tar en tidreise tilbake til 90-tallet. Kjøper du nå er lite sannsynlig at boligprisene øker hurtigere enn lønnsvekst. Da vil ikke din første bolig bygge opp egenkapital spesielt hurtig og du bør kjøpe noe du er komfortabel med å bo i for de neste 10 år. Boliger følger stort sett inflasjon. Lønn ikke lenger. Har hatt ca 7%-20% inflasjon pr år de siste 4 årene. Om noen år koster et brød 100,- Anonymkode: 1cfd0...78a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Camlon Skrevet 20. september #32 Del Skrevet 20. september AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Boliger følger stort sett inflasjon. Lønn ikke lenger. Har hatt ca 7%-20% inflasjon pr år de siste 4 årene. Om noen år koster et brød 100,- Anonymkode: 1cfd0...78a Dette er helt feil. Inflasjonen har vært på 2.4% per år siden 1990, som er mye lavere enn boligprisveksten.. https://www.ssb.no/en/kalkulatorer/priskalkulator 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Doloressa Skrevet 20. september #33 Del Skrevet 20. september Det å eie en bolig er en av de beste investeringene man kan gjøre i Norge! Kjøpte en enebolig til 3,9mill. for 8 år siden og nå er den verdt ca. 8mill. som utgjør 100% i verdiøkning som er skattefritt om man skulle selge. Naboen solgte nettopp et tilsvarende bolig i en dårligere stand til 8 mill. Dette er da 40 min fra Oslo, men beliggenheten er en av de beste I byen med flott utsikt kun 5 min. gåavstand til sentrum. Tenker at det er også veldig lurt med å investere penger i boligen mtp. oppussing da det øker verdien betydelig. Vi har lagt inn ca.500k og boligen ser helt ny og moderne ut både invendig og utvendig. Man går glipp av mye penger ved å leie hele livet. Det er utrolig viktig med å komme seg inn på boligmarkedet så tydlig som mulig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Camlon Skrevet 20. september #34 Del Skrevet 20. september Doloressa skrev (1 minutt siden): Det å eie en bolig er en av de beste investeringene man kan gjøre i Norge! Kjøpte en enebolig til 3,9mill. for 8 år siden og nå er den verdt ca. 8mill. som utgjør 100% i verdiøkning som er skattefritt om man skulle selge. Naboen solgte nettopp et tilsvarende bolig i en dårligere stand til 8 mill. Og du forventer at eneboligen skal koste 16 millioner kroner i 2032 og 32 millioner kroner i 2040 og vil koste 20 - 25 ganger gjennomsnittlønnen? Å eie bolig var en fantastisk investering for deg, fordi boligprisene steg mye raskere enn lønningene. De som kommer etter deg er trolig ikke like heldige og de risikerer å bli uheldige. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september #35 Del Skrevet 20. september Haha, inflasjon på 2,4% Tror du på julenissen også. Bare shampo (billigste) jeg bruker har doblet seg i pris på 2 år og strømprisen er vel 3-doblet, samme gjelder alt annet. Anonymkode: 1cfd0...78a 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september #36 Del Skrevet 20. september AnonymBruker skrev (3 timer siden): Når en leier for 10.000kr pr mnd så har en en god slant igjen etter lønningsdag. Ingen hadde hatt råd til å kjøpe bolig her i landet med den innstillingen som vises i førsteposten. Klarer en ikke å spare (uansett hvor lav husleie en har) så burde en heller ikke ta opp noe boliglån? Anonymkode: 2533c...a79 Alene og med en liten leilighet, ingen barn og ingen ekstrautgifter som medisiner, behandlinger etc kan det gå ok. Men det er mye vanskeligere å få lån og mye høyere priser nå enn det det var for feks 15 år siden. Lurer på hvordan det kommer til å bli- med nesten ingen som har råd til å kjøpe, og få utleieboliger. Anonymkode: bf028...c37 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Camlon Skrevet 20. september #37 Del Skrevet 20. september AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Haha, inflasjon på 2,4% Tror du på julenissen også. Bare shampo (billigste) jeg bruker har doblet seg i pris på 2 år og strømprisen er vel 3-doblet, samme gjelder alt annet. Anonymkode: 1cfd0...78a Uansett hva du mener inflasjonen burde være så har den ikke vært på 7 - 20% siden 1990. Jeg er derfor mer interessert i lønnsvekst enn din estimering av inflasjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september #38 Del Skrevet 20. september AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Haha, inflasjon på 2,4% Tror du på julenissen også. Bare shampo (billigste) jeg bruker har doblet seg i pris på 2 år og strømprisen er vel 3-doblet, samme gjelder alt annet. Anonymkode: 1cfd0...78a Nå er jo ikke dine anekdotiske "bevis" når det gjelder din personlige hygiene noe vi skal tillegge noen større vekt mtp inflasjonsutviklingen her i landet. Inflasjon er tall og statistikk – harde fakta. Men du har rett i at en rekke varer er blitt vesentlig dyrere de siste årene, men det har langt på vei andre årsaker. Anonymkode: 80967...48c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september #39 Del Skrevet 20. september Strømpriser om vinteren har økt til det dobbelte Pris på Kollektivtransport har økt bensinpriser har økt matpriser har økt Bomringer har blitt satt opp flere steder Boligpriser har økt, leiemarkedet er dårlig og dyrt. Og, kiropraktor fysioterapi etc må man betale selv, briller osv er dyrt, regulering og briller til barn er dyrt, tannlege er dyrt og dekkes ikke av den høye skatten vi betaler. Hvis lønn skulle samsvare med prisene så burde man gått opp minst 10000 pr mnd(i en «vanlig jobb»). Anonymkode: bf028...c37 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kri.star Skrevet 20. september #40 Del Skrevet 20. september Hvorfor? Jeg klarte å først nedbetale 300.000 i gjeld, og så kjøpe leilighet i Bergen alene med ca 750k i lønn. Betalte da 12.000,- i mnd i leie. Eier nå en 4-roms på 119 kvadrat. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå