Camlon Skrevet 20. september #41 Del Skrevet 20. september (endret) kri.star skrev (12 minutter siden): Hvorfor? Jeg klarte å først nedbetale 300.000 i gjeld, og så kjøpe leilighet i Bergen alene med ca 750k i lønn. Betalte da 12.000,- i mnd i leie. Eier nå en 4-roms på 119 kvadrat. Boligprisene i Bergen er på 55800 per kvadratmeter, så da vil 119 kvadrat koste 6.6 millioner kroner. Med 750K i lønn så får du maks 3.75 millioner i lån. Hvor fikk du de resterende 2.85 millioner kroner? Endret 20. september av Camlon 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september #42 Del Skrevet 20. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Problemet er jo at folk tar jobben de får, lønnen også. Så jeg mener vi lavlønnede bare skulle sagt opp jobbene våre, NAV får flere hundretusen søknader på dagpenger! Anonymkode: 3c24b...14b Ja, det er jo et problem at folk utdanner seg til det de brenner for når lønna er så lav. Merkelig er det at dette også stort sett gjelder kvinne yrker. Så ja, løsningen blir jo at en bare må komme seg vekk fra yrkene. At NAV får stor pågang vil jo bli kostbart, men ikke mer kostbart enn hva de i lavtlønnsyrkene taper i form av inntekt de egentlig skulle ha hatt. Anonymkode: 2533c...a79 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hanna! Skrevet 22. september #43 Del Skrevet 22. september Du sier du betaler 10.000 i leie og tjener 500.000 i året (31.000 kanskje utbetalt i måneden). Om du lever nøkternt har du spart opp egenkapital på tre år. Det er dyrere enn 10.000 å eie bolig, men ikke SÅ dyrt. Boliglån på 2,5 millioner blir vel 12.000 i måneden, så har man felleskostnader, kanskje 2000-3000 kroner. Og så er det strøm og forsikring og internett. Tilsammen kanskje 17.000, men etter skattefradrag blir det 15.000. Du har absolutt råd til å både spare til egenkapital og betjene et boliglån og andre boligutgifter. Det er helt lov å prioritere annerledes, men synes det er tull å si du ikke har råd. 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september #44 Del Skrevet 22. september Hanna! skrev (6 timer siden): Du sier du betaler 10.000 i leie og tjener 500.000 i året (31.000 kanskje utbetalt i måneden). Om du lever nøkternt har du spart opp egenkapital på tre år. Det er dyrere enn 10.000 å eie bolig, men ikke SÅ dyrt. Boliglån på 2,5 millioner blir vel 12.000 i måneden, så har man felleskostnader, kanskje 2000-3000 kroner. Og så er det strøm og forsikring og internett. Tilsammen kanskje 17.000, men etter skattefradrag blir det 15.000. Du har absolutt råd til å både spare til egenkapital og betjene et boliglån og andre boligutgifter. Det er helt lov å prioritere annerledes, men synes det er tull å si du ikke har råd. Jeg må over 3mill for en bolig, ca 3,5 må jeg regne med. Egenkapitalen bli skyhøy. Ingen mulighet til å spare dette. Anonymkode: 3c24b...14b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september #45 Del Skrevet 22. september Det er jo litt flaut da. Til og med sønnen min på 20 har kjøpt seg bolig Anonymkode: 1dee0...699 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september #46 Del Skrevet 22. september AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Det er jo litt flaut da. Til og med sønnen min på 20 har kjøpt seg bolig Anonymkode: 1dee0...699 Hvor i Norge? Pris, hjelp av foreldrene/arv? Anonymkode: 3c24b...14b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september #47 Del Skrevet 22. september AnonymBruker skrev (På 20.9.2024 den 9.02): Jeg er såkalt lavlønnet, 500k i året cirka. Vil aldri klare å tjene meg opp egenkapital eller få lån i heletatt med den lønnen. En liten 2-roms sentralt koster jo over 3millioner, å bo på bygda bare en for rimelig bolig å kanskje enda lavere lønn er jeg ikke interessert. Men velger ikke å fokusere på dette, samfunnet vårt er jo helt ødelagt når det kommer til lønninger vs kostnader. Det er blir mange som må leie etterhvert, et utleiemarked som var presset fra før har blitt mye verre. Skal du ha et bolig på type 3millioner koster det nærmere 20k++ pr mnd inkl felleskostnader. Jeg leier for 10 000kr+strøm rett utenfor Oslo, så da har jeg endel igjen av lønna hver mnd for å leve. For livet er jo NÅ, om 10-20år ser jeg om Norge som total kollaps når man ser utviklingen siden 90-tallet spesielt.. Å leie bolig er jo veldig vanlig i andre land, mens i norge blir man sett ned på i mange tilfeller. Klasseskillet i norge er i ferd med å bli stort. Anonymkode: 3c24b...14b Hvorfor tenker du at du evt skal bo sentralt? Det er ikke normalt å kjøpe sin første bolig sentralt. Hvertfall ikke når man har lav lønn og er singel. Men har du sett på en 2-roms på vestli feks? Der har du nok mulighet til å komme inn på boligmarkedet og øke str på leilighet og evt lokalisasjon etter hvert. Mye lurere enn å leie. Leieprisene vil øke og øke, mens et boliglån setter man nedbetaling så man er ferdig og gjeldsfri til pensjonsalder. Det er helt greit å leie, men dumt å innbille seg at det er lurt på noen som helst måte. Anonymkode: 5c45b...db7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september #48 Del Skrevet 22. september AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Hvor i Norge? Pris, hjelp av foreldrene/arv? Anonymkode: 3c24b...14b Kristiansand. 3 mill. Ingen arv eller hjelp fra foreldre Anonymkode: 1dee0...699 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september #49 Del Skrevet 22. september AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Kristiansand. 3 mill. Ingen arv eller hjelp fra foreldre Anonymkode: 1dee0...699 Hvordan i all verden har en 20 åring fått råd til å kjøpe seg en leilighet til 3 mill? Jobber han som fisker eller på platform? Anonymkode: 42873...ff2 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september #50 Del Skrevet 22. september Jeg har 450 000 k, har 13 000 kr i mnd i boutgifter. I tillegg eier jeg bil (ikke lån). Jeg klarer likevel å spare 3000 kr i mnd. Så med mindre du har studielån/annen gjeld, så ser jeg ikke problemet. Man kan også kjøpe smått som første bolig, velge å nedbetale hardt i noen år for å ha god EK, så blir det lettere å oppgradere. Anonymkode: f2649...ef3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september #51 Del Skrevet 22. september AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg må over 3mill for en bolig, ca 3,5 må jeg regne med. Egenkapitalen bli skyhøy. Ingen mulighet til å spare dette. Anonymkode: 3c24b...14b Med bolig som koster 3,5 millioner trenger du litt mer enn 500 000 i egenkapital. Fullt mulig å spare dette i løpet av 2-3 år så sant du ikke har barn og har vilje til å spare og jobbe litt ekstra. Anonymkode: 1621b...ef5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september #52 Del Skrevet 22. september Tjener 700.000, må satse på kommunalt lån. Boligpolitikken her i landet er helt bak mål Ja, jeg syns det bør være en menneskerett å ha tak over hodet i verdens rikeste land Anonymkode: 7d899...30a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september #53 Del Skrevet 22. september AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har 450 000 k, har 13 000 kr i mnd i boutgifter. I tillegg eier jeg bil (ikke lån). Jeg klarer likevel å spare 3000 kr i mnd. Så med mindre du har studielån/annen gjeld, så ser jeg ikke problemet. Man kan også kjøpe smått som første bolig, velge å nedbetale hardt i noen år for å ha god EK, så blir det lettere å oppgradere. Anonymkode: f2649...ef3 36 000kr på år, på 10år 360 000kr...enda ikke i mål da heller...se hvor mange år du må spare opp 500 000kr. Sorry, nesten 14år! Leve fattig så lenge for å kjøpe en bolig. AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Med bolig som koster 3,5 millioner trenger du litt mer enn 500 000 i egenkapital. Fullt mulig å spare dette i løpet av 2-3 år så sant du ikke har barn og har vilje til å spare og jobbe litt ekstra. Anonymkode: 1621b...ef5 Nei. Anonymkode: 3c24b...14b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september #54 Del Skrevet 22. september AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tjener 700.000, må satse på kommunalt lån. Boligpolitikken her i landet er helt bak mål Ja, jeg syns det bør være en menneskerett å ha tak over hodet i verdens rikeste land Anonymkode: 7d899...30a Våre politikere driter i folket. Anonymkode: 3c24b...14b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september #55 Del Skrevet 22. september AnonymBruker skrev (På 20.9.2024 den 10.45): Norge er ødelagt, veien blir til et land som ligner på USA. Er jo den veien vi går på alle områder, folk nå i dag har jo allerede startet med å bo mindre pga økonomi....mikrohus for eks. I USA har man trailerparks...det kommer vel hit snart. Telt på gata må vi også regne med snart. Vi kan ikke snu utviklingen. Argumentet med å få seg en bedre betalt jobb er helt feil, er jo lønningene som er for lave i forhold til levekostnadene. Løsningen her kan være at staten går inn å resetter markedet, ikke alt i et samfunn bør være markedstyrt. Bolig, strøm, drivstoff, mat...bør være så lave kostnader som mulig. Anonymkode: 3c24b...14b Helt enig, møter stadig en-manns husholdninger som vurderer campingvogn på helårsbasis, det er helt forkastelig. Nei gidder ikke høre på råd fra par som er godt plantet i boligmarkedet som sier det bare er å gå i banken Anonymkode: 7d899...30a 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september #56 Del Skrevet 22. september Doloressa skrev (På 20.9.2024 den 13.03): Det å eie en bolig er en av de beste investeringene man kan gjøre i Norge! Kjøpte en enebolig til 3,9mill. for 8 år siden og nå er den verdt ca. 8mill. som utgjør 100% i verdiøkning som er skattefritt om man skulle selge. Naboen solgte nettopp et tilsvarende bolig i en dårligere stand til 8 mill. Dette er da 40 min fra Oslo, men beliggenheten er en av de beste I byen med flott utsikt kun 5 min. gåavstand til sentrum. Tenker at det er også veldig lurt med å investere penger i boligen mtp. oppussing da det øker verdien betydelig. Vi har lagt inn ca.500k og boligen ser helt ny og moderne ut både invendig og utvendig. Man går glipp av mye penger ved å leie hele livet. Det er utrolig viktig med å komme seg inn på boligmarkedet så tydlig som mulig. Ja hører du sier vi, så da har dere sikkert to inntekter Det høres ut som du mener det er et valg å leie hele livet, det er det ikke. Ja for 15 år siden spurte ikke banken om egenkapital engang,holdt med arbeidskontrakt Anonymkode: 7d899...30a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september #57 Del Skrevet 22. september AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hvordan i all verden har en 20 åring fått råd til å kjøpe seg en leilighet til 3 mill? Jobber han som fisker eller på platform? Anonymkode: 42873...ff2 Jobb med bra inntekt og har spart opp egenkapital i flere år. Har spart i BSU også da Anonymkode: 1dee0...699 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september #58 Del Skrevet 22. september Og aksjer/fond/krypto Anonymkode: 1dee0...699 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sefanja Skrevet 22. september #59 Del Skrevet 22. september AnonymBruker skrev (På 20.9.2024 den 9.02): Jeg er såkalt lavlønnet, 500k i året cirka. Vil aldri klare å tjene meg opp egenkapital eller få lån i heletatt med den lønnen. En liten 2-roms sentralt koster jo over 3millioner, å bo på bygda bare en for rimelig bolig å kanskje enda lavere lønn er jeg ikke interessert. Men velger ikke å fokusere på dette, samfunnet vårt er jo helt ødelagt når det kommer til lønninger vs kostnader. Det er blir mange som må leie etterhvert, et utleiemarked som var presset fra før har blitt mye verre. Skal du ha et bolig på type 3millioner koster det nærmere 20k++ pr mnd inkl felleskostnader. Jeg leier for 10 000kr+strøm rett utenfor Oslo, så da har jeg endel igjen av lønna hver mnd for å leve. For livet er jo NÅ, om 10-20år ser jeg om Norge som total kollaps når man ser utviklingen siden 90-tallet spesielt.. Å leie bolig er jo veldig vanlig i andre land, mens i norge blir man sett ned på i mange tilfeller. Klasseskillet i norge er i ferd med å bli stort. Anonymkode: 3c24b...14b Det er veldig vanlig, og vanligere blir det. Det viktigste er at du har det bra. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september #60 Del Skrevet 22. september AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hvordan i all verden har en 20 åring fått råd til å kjøpe seg en leilighet til 3 mill? Jobber han som fisker eller på platform? Anonymkode: 42873...ff2 Hvorfor skulle ikke det være mulig? Har han startet som lærling som 17/18-åring, og samtidig bodd gratis/billig hjemme, har han jo kunnet spare et 5-sifret beløp i måneden. Sparer han også feriepenger, halvskatt og kanskje en liten deltidsjobb ved siden av er det absolutt mulig å spare 450.000 kr på 2-3 år. Anonymkode: a2bf4...363 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå