Gå til innhold

Vil aldri få råd til å kjøpe bolig(bare om norsk tipping ringer), men bryr meg ikke om det.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er såkalt lavlønnet, 500k i året cirka. Vil aldri klare å tjene meg opp egenkapital eller få lån i heletatt med den lønnen. En liten 2-roms sentralt koster jo over 3millioner, å bo på bygda bare en for rimelig bolig å kanskje enda lavere lønn er jeg ikke interessert.

Men velger ikke å fokusere på dette, samfunnet vårt er jo helt ødelagt når det kommer til lønninger vs kostnader. Det er blir mange som må leie etterhvert, et utleiemarked som var presset fra før har blitt mye verre.

Skal du ha et bolig på type 3millioner koster det nærmere 20k++ pr mnd inkl felleskostnader. 

Jeg leier for 10 000kr+strøm rett utenfor Oslo, så da har jeg endel igjen av lønna hver mnd for å leve. For livet er jo NÅ, om 10-20år ser jeg om Norge som total kollaps når man ser utviklingen siden 90-tallet spesielt..

Å leie bolig er jo veldig vanlig i andre land, mens i norge blir man sett ned på i mange tilfeller. Klasseskillet i norge er i ferd med å bli stort.

Anonymkode: 3c24b...14b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer ikke noe "kollaps" i boligprisene. Godt mulig på andre sosiale områder. Leie kommer bare til å gå opp, opp, opp. Og når du er 60 år og syk?

Du må dele sammen med noen, feks en mann. Slik har det vært de siste 1000 år.

Anonymkode: 1cfd0...78a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også leier, og er veldig fornøyd med det. Liker ikke tanken på at midlene mine skal være bunnet til en bolig. Jeg er en som flytter mye, inn og ut av landet, så å eie noe er ikke prioritert.

Dersom dommedagsprofetene får rett og leieprisen i Oslo blir for høy, så bare gir jeg opp å stikker ut av Norge igjen. Gidder ikke betale skatt til et slikt system.

Anonymkode: 96c06...9ea

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK.

Du prioriterer som du gjør, og rasjonaliserer valgene for deg selv ved å male et fatalistisk fantasibilde av et Norge som "total kollaps" om 10-20 år.

You do you. Kjør på. 🙄

Anonymkode: 80967...48c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du velger selv hva du vil gjøre. Men siden det virker som du egentlig hadde lyst til å eie bolig så gir jeg deg et råd om hvordan du kan få eie bolig. 

Du trenger ikke bo hele livet på bygda selv om du kjøper bolig på bygda. Poenget er jo å bruke den første boligen til å bygge opp egenkapital slik at du kan få råd til noe bedre neste gang. Det er slik alle har fått bolig i Oslo. Så om du ønsker bolig i Oslo så finn et sted du har råd til å kjøpe, men også et sted hvor prisene over tid går opp slik at du til slutt får råd til å kjøpe i Oslo. 

Anonymkode: d593f...b6c

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du velger selv hva du vil gjøre. Men siden det virker som du egentlig hadde lyst til å eie bolig så gir jeg deg et råd om hvordan du kan få eie bolig. 

Du trenger ikke bo hele livet på bygda selv om du kjøper bolig på bygda. Poenget er jo å bruke den første boligen til å bygge opp egenkapital slik at du kan få råd til noe bedre neste gang. Det er slik alle har fått bolig i Oslo. Så om du ønsker bolig i Oslo så finn et sted du har råd til å kjøpe, men også et sted hvor prisene over tid går opp slik at du til slutt får råd til å kjøpe i Oslo. 

Anonymkode: d593f...b6c

Edit: Vil også anbefale deg å få en bedre betalt jobb. Skjønner at ikke alle klarer det, men om mulig er det selvsagt lurt. 

Anonymkode: d593f...b6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

500k er ikke lavtlønnet. Du velger selv hvordan du prioriterer pengebruken din. Hadde jeg hatt 500k pr år, så ville jeg hatt mulighet til å spare halvparten til EK hvert år. 

  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du velger selv hva du vil gjøre. Men siden det virker som du egentlig hadde lyst til å eie bolig så gir jeg deg et råd om hvordan du kan få eie bolig. 

Du trenger ikke bo hele livet på bygda selv om du kjøper bolig på bygda. Poenget er jo å bruke den første boligen til å bygge opp egenkapital slik at du kan få råd til noe bedre neste gang. Det er slik alle har fått bolig i Oslo. Så om du ønsker bolig i Oslo så finn et sted du har råd til å kjøpe, men også et sted hvor prisene over tid går opp slik at du til slutt får råd til å kjøpe i Oslo. 

Anonymkode: d593f...b6c

Edit igjen. Jeg kom på boligmarkedet for nesten 20 år siden. Men jeg måtte kjøpe en knøttliten leilighet som var  oppussingsobjekt og   nesten ved bygrensen til Oslo første gang jeg kjøpte. Da mine foreldre kjøpte sin første leilighet på 70-tallet måtte de dele bad med alle i etasjen. 

Det virker som en del tror at alle tidligere kunne kjøpe noe flott første gang de kjøpte.  Svær mange av oss måtte starte med å ta til takke med noe vi aldri hadde ønsket å bo resten av livet i.  Jeg skjønner selvsagt at det er dyrere i dag enn da jeg og foreldrene mine kjøpte. At du må kjøpe en mindre leilighet enn meg, bo mindre sentralt, osv. Men skal man få råd til noe man ønsker å bo i så må man bite tennene sammen og godta å bo stusselig en periode. Så få man heller fokusere på at dette kun er en periode og at om man kjøper bolig på et sted folk faktisk vil bo så kommer boligprisene til å stige over tid. 

Anonymkode: d593f...b6c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

500 000 før skatt er lite å leve av i Norge i 2024 hvis man har alle utgiftene alene.Med normale priser på bolig, strøm og mat  så kan man leve bra på 500 000. Men nå som politikerne har gjort så godt de kan for å gjøre det vanskeligere for folk- så må man være rik, være to, eller må jobbe dag og natt (ha flere jobber) for å ha noe igjen etter alle utgiftene er betalt.

Anonymkode: bf028...c37

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enni skrev (19 minutter siden):

500k er ikke lavtlønnet. Du velger selv hvordan du prioriterer pengebruken din. Hadde jeg hatt 500k pr år, så ville jeg hatt mulighet til å spare halvparten til EK hvert år. 

Ikke dårlig.

Uten fradrag så sitter du igjen med 374000 etter skatt. Det vil si at du kan bruke 10.000 i måneden om du skal spare halvparten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

500 000 før skatt er lite å leve av i Norge i 2024 hvis man har alle utgiftene alene.Med normale priser på bolig, strøm og mat  så kan man leve bra på 500 000. Men nå som politikerne har gjort så godt de kan for å gjøre det vanskeligere for folk- så må man være rik, være to, eller må jobbe dag og natt (ha flere jobber) for å ha noe igjen etter alle utgiftene er betalt.

Anonymkode: bf028...c37

Når en leier for 10.000kr pr mnd så har en en god slant igjen etter lønningsdag. Ingen hadde hatt råd til å kjøpe bolig her i landet med den innstillingen som vises i førsteposten. Klarer en ikke å spare (uansett hvor lav husleie en har) så burde en heller ikke ta opp noe boliglån?

Anonymkode: 2533c...a79

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke har barn og har stor arbeidskapasitet og evner å prioritere knallhardt økonomisk et par år er alt mulig. Jeg sparte til egenkapital som student. Jobbet mye ved siden av krevende studier. Alt går om man ønsker det og har vilje til å gjennomføre. 

Anonymkode: 1621b...ef5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Det kommer ikke noe "kollaps" i boligprisene. Godt mulig på andre sosiale områder. Leie kommer bare til å gå opp, opp, opp. Og når du er 60 år og syk?

Du må dele sammen med noen, feks en mann. Slik har det vært de siste 1000 år.

Anonymkode: 1cfd0...78a

Hva annet skal ts gjøre. Prisene øker i leie, men mange vil ikke ha mulighet til å spare seg opp egenkapital eller til leie. Alt blir dyrere. 

Anonymkode: 754d4...83a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva annet skal ts gjøre. Prisene øker i leie, men mange vil ikke ha mulighet til å spare seg opp egenkapital eller til leie. Alt blir dyrere. 

Anonymkode: 754d4...83a

Til å eie*

Anonymkode: 754d4...83a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg, TS, leie fungerer veldig bra for en del av oss, også meg.
Det jeg bekymrer meg litt for er å bli veldig gammel i leieleilighet og få beskjed om å flytte av en eller annen grunn. På den andre siden har jeg venninner som har så høye lån at de innrømmer de vil få problemer med en pensjon. 

Fordeler og ulemper med alt. 

Anonymkode: a052a...32c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja, å eie kostet mye mer enn å leie. I begynnelsen.

Men så kunne vi kjøpe oss opp, og bodde plutselig mye bedre enn da vi leide. Samtidig ble lånet stadig mindre. Vi gikk over til fleksilån, betalte ned ekstra, kostnadene ble lavere og lavere. Og nå vil vi være gjeldsfrie før 55, og kunne nyte mange år uten kostnader ved å bo, utover vedlikehold.

Anonymkode: 6b969...5ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er stikk motsatt. Fikk mye bedre karakterer på skolen, sov bedre om natta og gjorde det bedre på jobben etter at jeg fikk bolig. Jeg hadde enten flyttet til nærmeste stedet jeg fikk råd, om det så var på Svalbard, eller sluttet å jobbe fulltid.

Livet er for kort til å kaste det bort på å jobbe for så å gi pengene man tjener til andre mennesker som ikke har jobbet for de 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Hva annet skal ts gjøre. Prisene øker i leie, men mange vil ikke ha mulighet til å spare seg opp egenkapital eller til leie. Alt blir dyrere. 

Anonymkode: 754d4...83a

Jeg vet ikke - og jeg styrer ikke landet. Sosiale kontrakten er brutt for lengst uansett.

Anonymkode: 1cfd0...78a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

500k er ikke så veldig krise. Klarer fint og spare opp endel ek på det. Ialefall om du ikke sitter med mye gjeld / studielån. Boligmarkedet er jo også ikke akkurat slik at de fleste på magisk vis kjøper en bolig til 20 mill i sentrum av Oslo som første bolig. Man begynner jo gjerne på bunn med en 1-2 roms leilighet  til 2,5-3 mil  og jobber seg oppover.

Anonymkode: c50db...b30

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...