Gå til innhold

Må alltid på do på natta, trenger søvn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg forsøker å drikke mindre vann på kvelden, drikker ikke kaffe eller te. Men er også redd for hodepine om jeg drikker for lite. Når bør jeg slutte å drikke vann for å ikke måtte våkne for å gå på do? Sliter å sove etterpå og blir trøttere og trøttere på jobb.

Anonymkode: eaa83...101

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er du i alder for perimenopause? Min gynekolog sa østrogenmangel kan føre til at man føler man må tisse oftere

Anonymkode: f9b64...f6d

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn har jeg det også, sykt irriterende. Må slutte å drikke timevis før leggetid om jeg skal unngå å gå på do om natta.

Anonymkode: 8bd8e...707

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg forsøker å drikke mindre vann på kvelden, drikker ikke kaffe eller te. Men er også redd for hodepine om jeg drikker for lite. Når bør jeg slutte å drikke vann for å ikke måtte våkne for å gå på do? Sliter å sove etterpå og blir trøttere og trøttere på jobb.

Anonymkode: eaa83...101

Jeg drikker lite om kvelden, og tisser alltid to ganger før jeg sovner. Gjør jeg det kun én gang er det bænkers at jeg våkner for å tisse om natta. 

Anonymkode: eb4f0...928

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du kvinne? Gå til gynekolog og sjekk bekkenbunn/start med bekkenbunnstrening. I tillegg blæretrening. 

Anonymkode: 23fa8...d37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan prøve å sove med voksenbleie. Lettere å få god nattesøvn når du slipper å stå opp om natten for å tisse. 

Anonymkode: e2d6b...70c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For meg er det en vanesak. Klarer jeg å holde meg ei natt og sovne igjen så kommer jeg ut av vanen. 

Anonymkode: 6a6f8...d92

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes reseptbelagte medisiner som roer urinproduksjonen om natten. Dette skal egentlig kroppen dempe produksjonen av selv når man sover, men hos noen skjer ikke dette, med det resultat at blæren fylles som om man var våken, og man våkner og må på do.

Barn som tisser i sengen om natten får denne medisinen, har jeg lest, for at kroppen ikke skal produsere urin om natten og fylle urinblæren.

Anonymkode: 1aa87...6c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikk rikelig med vann i løpet av dagen, unngå sure drikker, kullsyre og melk, og slutt å drikke fire timer før du skal sove. 

Å drikke for lite kan føre til at du tisser mer på natta. Å drikke annet enn vann kan irritere blæra. 

Ikke la blæra di styre deg. Våkner du å kjenner du må tisse så ikke stå opp. Du kan bruke tisselaken mens du øver. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Du kan prøve å sove med voksenbleie. Lettere å få god nattesøvn når du slipper å stå opp om natten for å tisse. 

Anonymkode: e2d6b...70c

Virker som du har god erfaring - Har du noen tips til hvilke bleie TS bør benytte? Hvilken bruker du?

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

imagineme skrev (3 minutter siden):

Virker som du har god erfaring - Har du noen tips til hvilke bleie TS bør benytte? Hvilken bruker du?

Jeg tenker man bør finne opp en tissemadrass, som absorberer all fuktighet,  så trenger man ikke bleie engang. 

*løper for å ta patent*

Anonymkode: f9b64...f6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg tenker man bør finne opp en tissemadrass, som absorberer all fuktighet,  så trenger man ikke bleie engang. 

*løper for å ta patent*

Anonymkode: f9b64...f6d

Selvtømmende og selvrensende da, så klart. Husk å få med det i søknaden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

For meg er det en vanesak. Klarer jeg å holde meg ei natt og sovne igjen så kommer jeg ut av vanen. 

Anonymkode: 6a6f8...d92

Dette. Hvis man holder ut en natt eller to så kan det gå over.

Anonymkode: ea6ea...816

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Hm, vanskelig når man ikke er overvektig, ikke har søvnapné, ikke røyker, trener jevnlig og drikker en kopp kaffe daglig. Noen er nok bare slik.

Anonymkode: 8bd8e...707

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Dette. Hvis man holder ut en natt eller to så kan det gå over.

Anonymkode: ea6ea...816

Men hvis man våkner *fordi* man må tisse, hvordan skal man da holde igjen og sovne videre, tenker du? 

Anonymkode: f9b64...f6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Men hvis man våkner *fordi* man må tisse, hvordan skal man da holde igjen og sovne videre, tenker du? 

Anonymkode: f9b64...f6d

Du har aldri holdt deg når du må tisse før? Du snur deg og venter til du sovner igjen. Det er ubehagelig, men de fleste voksne mennesker kan holde ut litt ubehag når den innsatsen betyr at de får mindre ubehag i fremtiden.

Anonymkode: ea6ea...816

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mor til en sengevæter som fikk medisiner for å minske urinmengden på nattestid. Jeg husker ikke hva medisinen heter. 

Tenker en tur til fastlegen ikke kan skade, kanskje er det noe fysiologisk. Min første tanke var svak bekkenbunnsmuskulatur. Du må vel kanskje uansett inn til sjekk om du evt. kan få slik medisin (vet ikke om annet finnes på markedet).

Som tips til enurese-barnet fra legen: ingen drikke etter kl 17 eller mat med væske (f.eks havregryn), og heller drikke mye og jevnlig gjennom dagen før dette (du skal da altså ikke bli dehydrert!). Tisse like før leggetid, som det siste en gjør. Vi måtte vekke barnet før vi la oss rundt midnatt, men antar du legger deg senere enn 19-19.30, og burde ikke ha behov for å stå opp på nattestid.

Du skal ikke se bort ifra at det er en vane for deg å våkne så fort blæra hinter til å ville tømmes. Det betyr ikke at det MÅ skje, i så fall. Man skal normalt kunne holde seg ei natt uten å tisse. En annen ting er at du kanskje ikke får tømt blæra helt. Urinen skal visstnok ikke presses ut, den skal bare "lekke ut" naturlig, helt til siste dråpe. Var gyn som nevnte dette til meg for noen år tilbake da jeg tydeligvis hadde tømt blæra "dårlig" før undersøkelse. Jeg pressa alltid for å bli fort ferdig... 

Og bleieforslaget virker rart. Hvem vil tisse i bleie om de ikke er nødt? Sovne med tissevåt bleie...? Det ville ikke jeg klart. TS våkner jo fordi hun må tisse, så hun tisser altså bevisst i bleia i så fall. Hun tisser ikke på seg i søvne, om jeg har forstått det rett.

Anonymkode: d2823...ade

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg drikker lite om kvelden, og tisser alltid to ganger før jeg sovner. Gjør jeg det kun én gang er det bænkers at jeg våkner for å tisse om natta. 

Anonymkode: eb4f0...928

Dette ☝🏻️

+ at den siste gangen sitter jeg ekstra og venter på de trege dråpene, de er det overraskende mye av.

Anonymkode: 66e92...1ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...