AnonymBruker Skrevet 6. oktober #81 Del Skrevet 6. oktober miip skrev (På 28.9.2024 den 8.35): Huff, det kunne vært meg som hadde skrevet dette innlegget i starten av året. Føler skikkelig med dere🥵 Sønnen vår startet i bhg august 2022, og vi hadde det helt likt som du beskriver. Han var den som var mest syk av alle på sitt kull, og vi merket på andre foreldre vi pratet med, at de nesten ikke trodde oss, mtp hvor ofte syk han var. Spesielt plaget har han vært med luftveisinfeksjoner. Han hadde også mpa da han var liten baby. Her sjekket vi også alt av ører osv til øre nese hals lege, alt var normalt. Alt han dro i hus av virus, gikk også på rundgang hos oss foreldre, og vi følte vi aldri fikk hodet over vannet. Det har vært helt jævlig - jeg mistet nesten jobben(sånn seriøst) pga alt fraværet. Han er heller ikke av den "rolige" typen, og sov nesten ikke en sammenhengende natt første 2,5 året, veldig krevende når han ble syk. i form av svingende humør, sinne, gråt osv. Man blir jo helt utslitt. Jeg har ikke tall på hvor mange sykemeldinger jeg selv tok, for immunforsvaret fikk helt knekken. Først nå etter sommeren, altså 2 år etter bhg start, så merker vi stor bedring. Sjelden syk, i så fall snufsete, men med grei allmenntilstand. Verdt å nevne at i sommer så mistenkte vi og fastlegen at han har pollenallergi, og han startet opp med medisiner (mikstur, og en nesespray). Det ble en ny unge. Aldri forkjøla etter det omtrent. Mistenker underliggende allergi har trigget mye i sommerhalvåret(evt er han muligens allergisk også mot flere ting, da faren er allergisk mot "alt"). Så nå vurderer vi å fortsette å gi medisin også etter pollensesongen. I tillegg så er den nesesprayen han bruker, en nesespray med lav dose kortison(ikke farlig, tar den selv fast, og virker kun lokalt) - betennelsesdempende. Øre nese hals sa også at denne kan tas av barn, hele livet, ingen fare. Det er nasonex, reseptfritt. 1 spray i hver nesebor på kveld. Så mistenker kanskje at siden han aldri har fått "fri" til at luftveiene får hente seg inn, grunnet at den ene infeksjonen har overlappet den andre - så har nå denne nesesprayen fått roet ned systemet der oppe. Glemte også nevne at fra han var 6 mnd-2 år, var han til oppfølging hos barnelege, da de fant at han hadde for lave verdier av noen hvite blodceller. Som gjør han mer utsatt for bakterieinfeksjoner(nå hadde han mest virus da). Men det vokste han av seg, og kan også ha påvirket. Vi gir forresten også fast biola nå, et glass til kvelds. Samt sånne omega3 tran/d vitamin geleputer fra apoteket. Bare noen tips😇 Jeg ville gått for barn nr 2 - det blir bedre🥰 og nr 2 blir mye syk før bhg start, så da er mye allerede unnagjort. Og det trenger ikke bli det samme i det hele tatt, som med første. Så ville jeg gått til fastlegen igjen, og krevd mer hjelp. Si at dere begge er helt utslitt, og trenger en sykemelding for å klare å komme dere helskinnet gjennom dette. Be om henvisning til barnelege, og evt også øre nese hals igjen. Og spør om han evt burde starte på nesespray(dere kan jo teste den jeg nevnte, ifm forkjølelser), evt astmamedisin, om hoste er et problem. Pust med magen, dette går over - men vet det er blytungt når det står på😖❤️ Be om sykemelding, og krev henvisning til barnelege. Og hold barnet hjemme til det er helt friskt - kanskje bør han være hjemme en lengre periode for at både dere og han skal komme dere ovenpå. Stor klem!🥰 Tusen takk for svar med din erfaring og gode råd ❤️❤️ Det hjelper virkelig å høre andres opplevelser. Vår situasjon høres veldig lik ut. Virker litt som om barn med mpa generelt er mer plaget ned luftveisinfeksjon, men finner ikke noe skriftlig om dette. Du skriver at han hadde svingende humør og var mye grinete. Sånn er det for oss også. Jevnt over i dårlig humør, veldig slitsomt for oss alle tre. Har humøret til sønnen deres blitt bedre nå? ❤️ Han var frisk i fire dager denne uka og nå har han f**n meg fått feber igjen.. Omsorgsdagene er brukt opp. Vi har bestilt oss legetime for å høre om muligheten for æ få flere omsorgsdager. Vi har rett og slett ikke råd til å gå ulønnet i det som sannsynligvis blir flere måneder i høst. Anonymkode: fab85...292 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
miip Skrevet 7. oktober #82 Del Skrevet 7. oktober AnonymBruker skrev (På 6.10.2024 den 8.51): Tusen takk for svar med din erfaring og gode råd ❤️❤️ Det hjelper virkelig å høre andres opplevelser. Vår situasjon høres veldig lik ut. Virker litt som om barn med mpa generelt er mer plaget ned luftveisinfeksjon, men finner ikke noe skriftlig om dette. Du skriver at han hadde svingende humør og var mye grinete. Sånn er det for oss også. Jevnt over i dårlig humør, veldig slitsomt for oss alle tre. Har humøret til sønnen deres blitt bedre nå? ❤️ Han var frisk i fire dager denne uka og nå har han f**n meg fått feber igjen.. Omsorgsdagene er brukt opp. Vi har bestilt oss legetime for å høre om muligheten for æ få flere omsorgsdager. Vi har rett og slett ikke råd til å gå ulønnet i det som sannsynligvis blir flere måneder i høst. Anonymkode: fab85...292 Ja, det er en mager trøst - men vit at dere er ikke alene🥲🥰 Sønnen vår er stort sett en solstråle nå💛 Men er han syk eller sliten, så merkes det veldig godt på humøret ja. Nå når han er mye sjeldnere syk, og ofte "bare" luftveier (aldri feber lenger). Så er det ofte humøret vi tar det på, at vi merker at han brygger på noe. For de blir jo ikke så slått ut når de blir eldre, som når de er små. I tillegg klarer de jo å gjøre seg forstått på en helt annen måte, når språket kommer. Nå kan han jo si "jeg er litt sliten idag", eller "jeg er tett i nesen" osv. Da blir de ikke like frustrerte, heldigvis. Vet det er som å banne i kirka, men. Jeg ville seriøst vurdert en sykemelding på en av dere foreldre. Dere får nok ikke tildelt ekstra omsorgsdager, uten noen diagnose etc. Ingen, hverken dere eller sønnen deres, er tjent med at dere foreldre går på veggen og sliter dere helt ut. Og legen har nok stor forståelse for at dere er helt på felgen. I tillegg får jo ikke kroppen og immunforsvaret til sønnen deres tid til å hente seg inn. Hvis en av dere er sykemeldt, så hold han hjemme til han et heeeelt frisk. Og legg til rette for at han skal få hvilt seg skikkelig. Grundig neserens med saltvann og nesesuger hver morgen og kveld. Rhinox nesedråper før leggetid (hadde aldri overlevd uten). Gjerne en Paracet - husk de kan eks ha øre eller halssmerter, som de ikke får kommunisert. Godt med mat og drikke osv. Så kan man jo også være veldig på til legen. Si at dere ønsker henvisning til barnelege, da dere opplever at han er langt mer syk enn andre jevnaldrende (bare overdriv, det må ofte til). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober #83 Del Skrevet 9. oktober Det er dessverre helt normalt. Da barna var 2-3 og 4-5 var de KONSTANT syke og byttet bare på. Vi har heldige om vi fikk 4-5 arbeidsdager i strekk. Helt krise. Nå er det heldigvis myye bedre. Anonymkode: f448a...b08 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober #84 Del Skrevet 9. oktober Vår var også ekstremt mye syk første året. Nå er han på tredje året og er mye sjeldnere syk. Lenge siden han har vært syk mer enn 1-2 dager og nedsatt allmenntilstand. Har ikke vært borte fra barnehagen i høst. Anonymkode: 9ed2f...3f3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober #85 Del Skrevet 9. oktober AnonymBruker skrev (På 20.9.2024 den 7.16): Sønnen vår var syk "hele tiden" Første året i barnehagen. Misforstå meg rett, jeg var absolutt forberedt på sykdom, men det tok virkelig helt av. Han var mer hjemme enn i barnehagen og var alltid syk i minst en uke når han først ble syk. Alle rundt meg med barn på samme alder har ikke vært i nærheten av å ha så mange sykdomsdager som oss. Et par av vennene mine har TO sykedager hele første halvåret i barnehagen. Jeg var delvis sykemeldt i vinter/vår og hadde det ikke vært for det så hadde alle omsorgsdagene våre vært brukt opp innen utgangen av februar. Jeg visste det var dyrt å ha barn, men var ikke forberedt på å måtte ha ukesvis av ulønnet permisjon eller bruke alle feriedagene på sykt barn. Vi tok det opp ned legen og spurte om muligheten til å få utvidet omsorgsdager, men skjønte at det kun er for barn som er kronisk/alvorlig syke. Han sa også at barna er mest syke det første året i barnehage og at vinteren er verst som så mange andre kunne trøste oss med, men nå står vi her to måneder inn i barnehageåret og sønnen vår er syk for femte gang. Begynner å bli lei av at folk lover oss at ting skal bli bedre når det åpenbart ikke stemmer for vår lille gutt. Han var syk to uker i august og 1,5 uke i september og nå er han syk igjen... Jeg er ikke lenger sykemeldt, vi har ikke familie I byen til å hjelpe oss. De er relativt ofte på besøk så innimellom kan de bistå, men ikke nok. Vi har et par omsorgsdager igjen i år, men de ryker sannsynligvis neste uke. I tillegg til å være syk hele tiden har han melkeallergi og umoden tarm som fører til at han ofter er plaget med magen. Synes aldri det går en uke uten at han er plaget med noe. Nå har vi nettopp funnet ut at venter barn nummer to og jeg begynner å bli litt stressa for hvordan dette skal gå. Vi har virkelig ikke råd til å gå i ulønnet permisjon i ukesvis. Prøvde å lese om dette og ble usikker, får man dobbelt så mange dager når man har to barn? Eller er det fremdeles bare 10 dager per forelder?? Begynner faktisk å lure på om vi ikke burde ha to barn.. Anonymkode: fab85...292 I dette tilfelle hadde jeg kuttet melk, egg, sukker, gluten og soya en perioden og kun gitt råvarer. Hilsen mamme som også har hatt magebarn som alltid var syk. I vårt tilfelle går gluten fint, men hadde startet med å kutte alt. Anonymkode: 15277...5d2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober #86 Del Skrevet 9. oktober AnonymBruker skrev (På 20.9.2024 den 20.07): Helt vanlig Jeg har tre barn under 5 år. De er syke så å si hele tiden fra høst til vår! Jeg er nesten ikke på jobb pga dette. Anonymkode: cc610...8e1 At noe er helt normalt er ikke synonymt med at det skal være slik. Hadde jeg vært deg ville jeg stilt meg spørsmålet hvorfor det er slik så får dere kanskje en bedre hverdag både store og små😊 Anonymkode: 15277...5d2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober #87 Del Skrevet 9. oktober Min yngste gikk i to forskjellige barnehager. I den første ringte de veldig ofte om at han hadde 37.1 i feber - og de sa at feberen KUNNE stige. Og om feberen steg, så var ikke det noe de ville ta ansvar for. Noe sånt som dette skjedde aldri i den andre. Selv om han fikk feber der også Anonymkode: a8a99...eef Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober #88 Del Skrevet 9. oktober AnonymBruker skrev (På 25.9.2024 den 23.23): Han får melkefri mme (barn med melkeallergi skal ha det frem til de er tre år), der er vel all næring de trenger, men gir tran i tillegg uten at det har nevneverdig effekt. Jeg ammet jo i 1,5 år og levde melkefritt størstedelen av det, men tenkte det var verdt det fordi jeg hørte det var bra for immunforsvaret hans. Det var jo ren løgn i vårt tilfelle. Håper virkelig det blir mindre. Talte over meldingene jeg har sendt til barnehagen om sykdom. 40 dager.. og i tillegg er det alle gangene mannen min har sendt melding, samt alle gangene barnehagen har ring. Så kommer helgene i tillegg. Sikkert rundt 80 dager til nå i år. Har ikke råd eller overskudd kjenner jeg.. To barn i denne situasjonen funker ikke. Anonymkode: fab85...292 Om en går grundigere til verks og setter seg inn i hva erstatningen består av vil en del mødre som i god tro har gitt dette slutte å gi det. Når det er en baby og en ikke har et valg er det en ting, men en så stor unge klarer seg fint uten mme. Du har gjort en kjempe jobb med ammingen, men når en har magebarn må en ofte går grundigere til verks. Jeg har to magebarn, og i starten gjorde jeg rådene jeg fikk fra helsevesenet, men forsto til slutt at de vet egentlig ikke hvordan en skal hjelpe disse små. Nå stoler jeg må min egen intusjon og hva som er logisk. Dette har fungert. Det ene barnet var jeg redd for skulle ende med knapp på magen fordi fast føde var "umulig". Anonymkode: 15277...5d2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober #89 Del Skrevet 10. oktober miip skrev (På 7.10.2024 den 21.42): Ja, det er en mager trøst - men vit at dere er ikke alene🥲🥰 Sønnen vår er stort sett en solstråle nå💛 Men er han syk eller sliten, så merkes det veldig godt på humøret ja. Nå når han er mye sjeldnere syk, og ofte "bare" luftveier (aldri feber lenger). Så er det ofte humøret vi tar det på, at vi merker at han brygger på noe. For de blir jo ikke så slått ut når de blir eldre, som når de er små. I tillegg klarer de jo å gjøre seg forstått på en helt annen måte, når språket kommer. Nå kan han jo si "jeg er litt sliten idag", eller "jeg er tett i nesen" osv. Da blir de ikke like frustrerte, heldigvis. Vet det er som å banne i kirka, men. Jeg ville seriøst vurdert en sykemelding på en av dere foreldre. Dere får nok ikke tildelt ekstra omsorgsdager, uten noen diagnose etc. Ingen, hverken dere eller sønnen deres, er tjent med at dere foreldre går på veggen og sliter dere helt ut. Og legen har nok stor forståelse for at dere er helt på felgen. I tillegg får jo ikke kroppen og immunforsvaret til sønnen deres tid til å hente seg inn. Hvis en av dere er sykemeldt, så hold han hjemme til han et heeeelt frisk. Og legg til rette for at han skal få hvilt seg skikkelig. Grundig neserens med saltvann og nesesuger hver morgen og kveld. Rhinox nesedråper før leggetid (hadde aldri overlevd uten). Gjerne en Paracet - husk de kan eks ha øre eller halssmerter, som de ikke får kommunisert. Godt med mat og drikke osv. Så kan man jo også være veldig på til legen. Si at dere ønsker henvisning til barnelege, da dere opplever at han er langt mer syk enn andre jevnaldrende (bare overdriv, det må ofte til). Godt å høre at han er i bedre humør nå. Det er nesten det verste, frykten for å bare ha en sur og misfornøyd unge 😅 Takk for tips og råd. Har vært hjemme med han hele dagen (og store deler av uka) og holder på og drives til vannvidd så fortsetter dette særlig mye lengre tipper jeg at jeg ender opp med sykemelding enten jeg vil eller ikke. Problemet er jo bare at jeg uansett må være hjemme med den syke sønnen min 😰 Vi har bestilt oss legetime og håper å få videre oppfølging. Har også barnelege (spesialist på allergi) vi har gått til, men hun følger oss ikke opp på andre ting. Anonymkode: fab85...292 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober #90 Del Skrevet 10. oktober AnonymBruker skrev (På 9.10.2024 den 16.11): Det er dessverre helt normalt. Da barna var 2-3 og 4-5 var de KONSTANT syke og byttet bare på. Vi har heldige om vi fikk 4-5 arbeidsdager i strekk. Helt krise. Nå er det heldigvis myye bedre. Anonymkode: f448a...b08 Ja, det er helt krise.. Godt å høre at det blir bedre, men usikker på hvor lenge vi makter å stå i dette. Eller har råd til det.. Med en til på vei føles det rett og slett ikke som en overlevelig situasjon. AnonymBruker skrev (På 9.10.2024 den 16.36): Vår var også ekstremt mye syk første året. Nå er han på tredje året og er mye sjeldnere syk. Lenge siden han har vært syk mer enn 1-2 dager og nedsatt allmenntilstand. Har ikke vært borte fra barnehagen i høst. Anonymkode: 9ed2f...3f3 Godt å høre at det ble bedre. Håper virkelig det bedrer seg snart for oss. AnonymBruker skrev (På 9.10.2024 den 18.28): I dette tilfelle hadde jeg kuttet melk, egg, sukker, gluten og soya en perioden og kun gitt råvarer. Hilsen mamme som også har hatt magebarn som alltid var syk. I vårt tilfelle går gluten fint, men hadde startet med å kutte alt. Anonymkode: 15277...5d2 Melk og soya har han ikke hatt siden han var et halvt år (annet enn ved provokasjon og et par uhell i barnehagen), egg forsøkte vi å kutte flere ganger uten merkbar effekt, sukker får han ikke hjemme (men dessverre noe i barnehagen), gluten har vi vært inne på, men ingen av legene (inkludert spesialister) har sett noen grunn til å kutte det. Vi lever under strenge nok regler til at vi ønsker å gi oss enda en utfordring i hverdagen så lenge legene mener det er lite sannsynlig. Kuttet gluten en periode da jeg ammet uten å se noe tegn til bedring. AnonymBruker skrev (På 9.10.2024 den 18.35): At noe er helt normalt er ikke synonymt med at det skal være slik. Hadde jeg vært deg ville jeg stilt meg spørsmålet hvorfor det er slik så får dere kanskje en bedre hverdag både store og små😊 Anonymkode: 15277...5d2 Nei, det er liksom den vi også kjenner på. Og ingen av de rundt oss har like syke barn så SÅ normalt er det ikke med mindre tilfeldigvis alle vennene og familiemedlemmene med barn på samme alder og alle i barnehagen er unormale. Hadde alle vært like ofte syk som sønnen vår hadde det vært svært få barn i barnehagen. Anonymkode: fab85...292 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober #91 Del Skrevet 10. oktober AnonymBruker skrev (På 9.10.2024 den 18.39): Min yngste gikk i to forskjellige barnehager. I den første ringte de veldig ofte om at han hadde 37.1 i feber - og de sa at feberen KUNNE stige. Og om feberen steg, så var ikke det noe de ville ta ansvar for. Noe sånt som dette skjedde aldri i den andre. Selv om han fikk feber der også Anonymkode: a8a99...eef Haha, 37,1 er vel ikke feber? 😅 Skjønner at noen barnehager er litt ekstreme på å ringe foreldre, men det er egentlig ikke tilfelle for oss. Det er jo oftest vi som holder ham hjemme fordi han er syk. Det hender seg de ringer og sier han har vært litt ekstra sutrete og gåen på formiddagen og at de holder oss oppdatert på hvordan han er etter blund, men det setter jeg pris på. Da kan jeg forberede meg på at jeg kanskje må gå tidlig og hente og rekke å gjøre unna det mest prekære på jobb. Noen ganger sender de melding om at han er i bedre form etter blund. AnonymBruker skrev (På 9.10.2024 den 19.08): Om en går grundigere til verks og setter seg inn i hva erstatningen består av vil en del mødre som i god tro har gitt dette slutte å gi det. Når det er en baby og en ikke har et valg er det en ting, men en så stor unge klarer seg fint uten mme. Du har gjort en kjempe jobb med ammingen, men når en har magebarn må en ofte går grundigere til verks. Jeg har to magebarn, og i starten gjorde jeg rådene jeg fikk fra helsevesenet, men forsto til slutt at de vet egentlig ikke hvordan en skal hjelpe disse små. Nå stoler jeg må min egen intusjon og hva som er logisk. Dette har fungert. Det ene barnet var jeg redd for skulle ende med knapp på magen fordi fast føde var "umulig". Anonymkode: 15277...5d2 Nå er det både spesialisten på allergier og barnelegen vi gikk til privat anbefalte oss å fortsette på MME til han er tre år så jeg ser ingen grunn til å ikke stole på det. Mulig de ikke vet hva de snakker om, men vi vet strengt tatt ingenting vi heller. Finnes det noe forskning som viser at barn som får melkefri MME når det er to år har dårligere immunforsvar? Anonymkode: fab85...292 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober #92 Del Skrevet 10. oktober Kommer an på policyen til BHG når det kommer til hva som er definert som syk. Jeg leste mye inne på KG og andre sider angående sykdom, før jeg plasserte tvillingene i hver sin bhg. For å si det sånn, den ene ungen som måtte hentes fra BHG, var egentlig frisk om man skulle gå ut i fra den andre bhg. Begge i dag er like fine, men bare én av dem fikk mindre tid enn sin andre. Anonymkode: 5673d...654 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober #93 Del Skrevet 10. oktober Mine er heldigvis aldri syke. Det gjelder meg selv og. Hadde nylig en egenmelding på jobb fordi jeg hadde en biopsi den dagen langt unna, og jeg visste ikke at man måtte inn og signere egenmeldinger for jeg har aldri gjort det før. 😅 Pleier aldri å bruke noen av sykt barn dagene heller. Anonymkode: 4de66...e57 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober #94 Del Skrevet 10. oktober Her er det sånn ca. maks 1uke i strekk uten sykdom før det er på’n igjen😮💨 Anonymkode: c1d20...e3c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå