Gå til innhold

Sykepleier, hvordan

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ta kontakt med voksenopplæring via fylkeskommunen, de har oversikt over hvilke fag du trenger. Voksen opplæring er mer komprimert enn vanlig vgs og du vil kunne ta fagene du mangler på ett år. Jeg har gjort dette selv, og tok sykepleien over 3 år. Angrer ikke ett eneste sekund på det. 

Anonymkode: 6f3fc...653

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Her var det mange svar på det jeg IKKE lurte på.. Men takk til dere som svarte ordentlig. Jeg har vært ufør i såpass mange år at jeg vet hva jeg klarer og ikke, så det er ikke noe å bekymre seg for. 
Har absolutt kapasitet til det etterhvert, det var bare hvordan jeg kan få studiekompetanse i voksen alder, uten og måtte gå med mange 19 åringer, tror det kan være godt og ha litt støtte, da det er mange år siden jeg satt på skolebenken sist. Realkompetanse går jeg under, men så er det vel noen fag utenom?

Anonymkode: dab3b...0f9

Du må ha studiekompetanse, det er vel en del fag. Var i alle fall det før. Jeg tok studiekompetanse mange mange år etter jeg hadde tatt yrkesfag. Da tok jeg privat norsk, samfunnsfag, engelsk, matematikk og sikkert noe annet i tillegg. Kjemi og biologi ihvertfall, men det er du vel ikke helt nødt til å ha… 

edit; spør fylkeskommunen din i alle fall. 

Endret av Minitroll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fame skrev (På 20.9.2024 den 10.26):

Jeg er også sykepleier og elsker yrket :) Holder på med en masterutdanning nå. Man har veldig mange muligheter som sykepleier. Hvorfor går du ikke videre hvis du er misfornøyd?

Ikke alle har mulighet til å klatre karrierestigen der de bor. Jeg bor i en utkantskommune og hadde ikke komt meg ut av avdeling om jeg hadde ørten mastergrader ;) Nå trives jeg på jobb heldigvis, men om det endres blir total omskolering og karrierebytte veien å gå. 

TS: jeg reagerer litt på at du er alene med barn. Det er ikke umulig å bli sykepleier for det, men det gjør det ekstra krevende. Mange skoler er elendige på tilrettelegging i praksis både ift reisevei og turnus. Ja, man har «rett» på det, men denne «retten» er ofte en vits. I tillegg slipper man som regel ikke unna kvelds-, helg- og helligdagsvakter som utdannet sykepleier. De aller fleste må gå turnus da det ofte er stor rift om dagstillingene og de krever videreutdanning og ansiennitet for å ha sjans. Så dette er noe å ta i betraktning før du eventuelt tar steget :) 

Anonymkode: 8535d...a6f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Realkompetanse går jeg under, men så er det vel noen fag utenom?

Det er lærestedet som avgjør hva som gir realkompetanse til deres studier. På nettsidene til lærestedene finner du mer informasjon om hva som kreves.

Man må også oppfylle spesielle opptakskrav, for eksempel krever noen sykepleiestudier at man har minst karakter 3 i norsk og matematikk fra videregående nivå. Dette kravet vil trolig bli fjernet, men det kan ta tid før alle lærestedene gjør endringen. Noen studiesteder har allerede hatt opptak uten karakterkravet.

Du trenger kun seks fag for å oppnå generell studiekompetanse under 23/5-regelen. Fagene er

• Samfunnskunnskap
  • Norsk muntlig og skriftlig
  • Engelsk 
  • Matematikk 1P+2P
  • Naturfag
  • Historie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Serafin skrev (19 timer siden):

Så enkelt er det ikke.  Hvis du har under C i snitt så er alle masterutdanninger utelukket. Ikke kan du ta opp karakterene og forbedre de heller når man først er ferdig utdannet. 

Om man har under C har man uansett ikke noe i et masterprogram å gjøre.

Anonymkode: 6a2f5...ce3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man får en dårlig karakter, kan man ta opp faget mens man er student?

Anonymkode: f0dea...c23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tok det etter 23/5-regelen.

Anonymkode: 5e3be...f7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å jobbe som sykepleier når du er alene med barn er ikke lurt med mindre du har et svært godt nettverk som kan passe barna. De fleste sykepleiere jobber turnus, og de som ikke gjør det har som regel jobbet i flere år som sykepleier først. 

Anonymkode: 744af...b13

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fame skrev (På 21.9.2024 den 13.22):

Da kan du vel bare svare at du ikke har mulighet på grunn av karakterkrav da  :)

Trenger jo ikke det, du har jo allerede gjort det for meg  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.9.2024 den 2.50):

Dette er litt flaut, så tar det som anonym.

Jeg har fullført GK og VG 1 som det het i den tiden, men thats it. Er ung ufør og har en skjult drøm om og bli sykepleier, har funnet ut at man kan ta det i distriktet over 4 år, som er ideelt for min del. MEN hvordan får jeg tatt det siste året jeg mangler? Er 40 år og alene med barn, så kan ikke ta det på vanlig måte, har ikke hode til å ta det som privatist. Er det voksenopplæring som er veien og gå?

Anonymkode: dab3b...0f9

Du må ta de fagene du trenger enten på voksenopplæring eller som privatist. 
Når du så får studiekompetanse kan du gå videre til å søke sykepleien sin voksenvarian over 4 år.

Anonymkode: e406c...b7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan og få vurdert realkompetanse, via Fylkeskommunen din.

Anonymkode: e406c...b7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok det på egenhånd, men det finnes jo mange tilbydere av undervisningsopplegg. Det koster jo endel mer når du må betale for undervisning også. Så går jeg også på flexibel deltidssykepleie (over 4 år) nå. Jeg elsker det og mener det er rett valg for meg, men som ufør bør du jo også tenke grundig gjennom om det er realistisk. Både å ta utdanningen, og å jobbe som sykepleier. I praksisen har man ikke rettigheter som arbeidstakere, og man har ikke krav på å gå bare dagtid f.eks. Når jeg skal ha sykehuspraksis til våren får jeg 2 timer kjørevei hver vei, og det ville jo også være vanskelig å gjennomføre om jeg var alene med barna. Den må også tas på fulltid. Om helsen din tilsier at du ikke kan få gjennomført praksistimene dine, vil du ikke få godkjent praksis, og må gjøre det om igjen.

Å studere er jo heller ikke bare avslappende. Givende og gøy ja, men også krevende og til tider utmattende. Når du har fått innvilget ufør så har du jo redusert kapasitet, holder den til dette? For all del, får du det til så heier jeg på deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...