AnonymBruker Skrevet 19. september #1 Del Skrevet 19. september Jeg har nå i et årstid "levd" med bipolar lidelse 2, (har jo da hatt den en stund uten å vite) Jeg går på medisiner, jeg prøver å lese meg opp, forstå, gjøre alt riktig. Jeg kjenner meg ikke helt igjen og er svært usikker på om det faktisk er rett. Utredningen gikk fort. 2 måneder med samtale kun hos psykolog, før jeg fikk time hos psykiater for medisiner. Bruker medisiner eneste jeg føler er annerledes er at jeg ikke er meg selv lenger jeg glemmer, har ikke ordet, går litt rundt meg selv og har noen rare "bivirkninger" Fastlegen min er helt sikker og hver gang jeg er hos henne spør hun meg om jeg enten er deprimert eller er hypoman, snakker jeg litt fort er det rett på hypoman. Jeg vet ikke helt hva jeg vil med innlegget, men kanskje noen andre har fått en diagnose som ikke føles rett? Anonymkode: 97494...c18 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september #2 Del Skrevet 19. september AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Jeg har nå i et årstid "levd" med bipolar lidelse 2, (har jo da hatt den en stund uten å vite) Jeg går på medisiner, jeg prøver å lese meg opp, forstå, gjøre alt riktig. Jeg kjenner meg ikke helt igjen og er svært usikker på om det faktisk er rett. Utredningen gikk fort. 2 måneder med samtale kun hos psykolog, før jeg fikk time hos psykiater for medisiner. Bruker medisiner eneste jeg føler er annerledes er at jeg ikke er meg selv lenger jeg glemmer, har ikke ordet, går litt rundt meg selv og har noen rare "bivirkninger" Fastlegen min er helt sikker og hver gang jeg er hos henne spør hun meg om jeg enten er deprimert eller er hypoman, snakker jeg litt fort er det rett på hypoman. Jeg vet ikke helt hva jeg vil med innlegget, men kanskje noen andre har fått en diagnose som ikke føles rett? Anonymkode: 97494...c18 To måneder er ikke nødvendigvis så raskt. Diagnosen blir jo satt ut ifra symptombilde og pasientens uttalelser både i form av beskrivelse av hverdagen og svar på diagnoseskjema. Så jeg forstår ikke helt hvor lang utredning du tenker at det skulle være. Anonymkode: 93cb4...9e3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september #3 Del Skrevet 19. september Be om en ny vurdering av ny psykolog. Jeg har selv vært feildiagnosert med bipolare lidelse. Gikk på medisiner i flere år før et helt team på institusjon omgjorde diagnosen min. Anonymkode: 8e787...3a2 2 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september #4 Del Skrevet 20. september AnonymBruker skrev (8 timer siden): To måneder er ikke nødvendigvis så raskt. Diagnosen blir jo satt ut ifra symptombilde og pasientens uttalelser både i form av beskrivelse av hverdagen og svar på diagnoseskjema. Så jeg forstår ikke helt hvor lang utredning du tenker at det skulle være. Anonymkode: 93cb4...9e3 Handler jo ikke kun om at det var kort tid, handler jo om at jeg føler ikke den diagnosen passer. Jeg er også medisinert og det eneste forskjellen er bivirkninger. Og nei diagnosen går ikke kun på personens uttalelser, og heldigvis for det at de også bruker andre midler. Ts Anonymkode: 97494...c18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september #5 Del Skrevet 20. september Jeg synes det er bra du er skeptisk! Be om ny vurdering og si du ikke kjenner deg igjen i diagnosen. Jeg tror mange får denne diagnosen som egentlig har depressive episoder. For mange deprimerte kan man føle seg litt høy på livet når det slipper. Uten at det er bipolaritet. Ikke helt lett p manøvrere i jungelen av diagnoser og medisiner. Selv har jeg landet på å slutte med medisinene og heller fokusere på å bli kjent med- og jobbe med meg selv. Orket ikke bivirkninger og all uroen som fulgte.. Anonymkode: 16a44...c6e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september #6 Del Skrevet 20. september Jeg kan kjenne meg igjen i det du skriver, ts. Gikk først et år til en psykolog, og han ga meg diagnosen unnvikende pf. Fastlegen min mente jeg trengte en second opinion for å få lov til å bli henvist til gruppeterapi hos DPS, så jeg ble sendt til en psykiater. Vedkommende var av typen mannevond, og etter få uker satt han diagnosen ustabil pf (etter at han selv hadde hatt noen svært uprofesjonelle utbrudd av aggresjon mot meg). Videre ble jeg satt i en samtalegruppe for folk med ustabil pf, men måtte slutte halvveis pga at den unnvikende delen av meg ble regelrett overkjørt av dem som kjørte hardt på med ustabiliteten sin. Nå i ettertid mener DPS at jeg har blitt satt i feil gruppe, og at jeg er langt mer unnvikende enn ustabil. Psykologen foreslår også i epikrisen at videre behandling bør gjelde unnvikende pf, og ikke ustabil pf. For min del kjenner jeg det er en lettelse å igjen få det som kjennes som rett diagnose. Så jeg synes du skal oppsøke en skikkelig utredning, ts, så kan fastlegen mene hva hun vil. Anonymkode: 9d623...0d9 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september #7 Del Skrevet 20. september Jeg kjente meg heller ikke igjen i diagnosen som ble satt på DPS. Synes psykiateren var helt på villspor. Det tok meg sikkert et års tid, men jeg forstod til slutt at diagnosen var riktig. Det var vanskelig for meg å innse, men det handlet litt om forestillinger jeg hadde om meg selv, ting jeg hadde tenkt siden jeg var ungdom som rett og slett ikke stemte, og litt det at jeg hadde en rigid forståelse av diagnosen. Hang meg opp i visse trekk som jeg ikke hadde (men som heller ikke er nødvendige for å ha sykdommen). Det er nok ikke en helt uvanlig følelse å sitte med. Så det at du ikke føler deg hjemme i diagnosen må ikke bety at du er feildiagnostisert (men det er jo selvfølgelig ikke umulig). Anonymkode: 0cbc2...615 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september #8 Del Skrevet 20. september AnonymBruker skrev (14 timer siden): Jeg har nå i et årstid "levd" med bipolar lidelse 2, (har jo da hatt den en stund uten å vite) Jeg går på medisiner, jeg prøver å lese meg opp, forstå, gjøre alt riktig. Jeg kjenner meg ikke helt igjen og er svært usikker på om det faktisk er rett. Utredningen gikk fort. 2 måneder med samtale kun hos psykolog, før jeg fikk time hos psykiater for medisiner. Bruker medisiner eneste jeg føler er annerledes er at jeg ikke er meg selv lenger jeg glemmer, har ikke ordet, går litt rundt meg selv og har noen rare "bivirkninger" Fastlegen min er helt sikker og hver gang jeg er hos henne spør hun meg om jeg enten er deprimert eller er hypoman, snakker jeg litt fort er det rett på hypoman. Jeg vet ikke helt hva jeg vil med innlegget, men kanskje noen andre har fått en diagnose som ikke føles rett? Anonymkode: 97494...c18 Er det du eller legen som er best egnet til å finne rettelser passende diagnose til dine plager? Jeg vil helst ikke kjenne meg igjen i den livstruende diagnosen jeg har fått, fordi jeg ikke liker den. Men dette har gått seg til etterhvert som tiden har gått. Første fase av sjokkartede beskjeder er fornektelse, og der er du kanskje? Anonymkode: f41a2...3bd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september #9 Del Skrevet 20. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Er det du eller legen som er best egnet til å finne rettelser passende diagnose til dine plager? Jeg vil helst ikke kjenne meg igjen i den livstruende diagnosen jeg har fått, fordi jeg ikke liker den. Men dette har gått seg til etterhvert som tiden har gått. Første fase av sjokkartede beskjeder er fornektelse, og der er du kanskje? Anonymkode: f41a2...3bd Nå er det sånn at mange får feil diagnose i helsevesenet, ikke første gang jeg har fått feil heller. Da fysisk sykdom, så at det skjer i psykiatrien er ikke rart. Skal man bare godta alt leger sier? Mange som hadde død av kreft og mange andre dødelige diagnoser da Ts Anonymkode: 97494...c18 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september #10 Del Skrevet 20. september AnonymBruker skrev (3 timer siden): Nå er det sånn at mange får feil diagnose i helsevesenet, ikke første gang jeg har fått feil heller. Da fysisk sykdom, så at det skjer i psykiatrien er ikke rart. Skal man bare godta alt leger sier? Mange som hadde død av kreft og mange andre dødelige diagnoser da Ts Anonymkode: 97494...c18 Mange får absolutt ikke feil diagnose, men noen får feil diagnose, eller symptomene endrer seg når tiden går. Noen kan og lese seg opp på diagnoser og tilpasse svarene sine til en diagnose de ønsker seg, noen blir avslørt, andre passerer på den måten. Diagnoser innen psykiatrien bør vel ikke være hovedfokuset, men fungering og mestring? Samt forbedring/utvikling. Anonymkode: f41a2...3bd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september #11 Del Skrevet 20. september AnonymBruker skrev (20 timer siden): Jeg har nå i et årstid "levd" med bipolar lidelse 2, (har jo da hatt den en stund uten å vite) Jeg går på medisiner, jeg prøver å lese meg opp, forstå, gjøre alt riktig. Jeg kjenner meg ikke helt igjen og er svært usikker på om det faktisk er rett. Utredningen gikk fort. 2 måneder med samtale kun hos psykolog, før jeg fikk time hos psykiater for medisiner. Bruker medisiner eneste jeg føler er annerledes er at jeg ikke er meg selv lenger jeg glemmer, har ikke ordet, går litt rundt meg selv og har noen rare "bivirkninger" Fastlegen min er helt sikker og hver gang jeg er hos henne spør hun meg om jeg enten er deprimert eller er hypoman, snakker jeg litt fort er det rett på hypoman. Jeg vet ikke helt hva jeg vil med innlegget, men kanskje noen andre har fått en diagnose som ikke føles rett? Anonymkode: 97494...c18 Jeg fikk samme diagnose , men følte den var feil i flere år før jeg fikk ny psykolog og ny diagnose som satt perfekt på meg. Ptsd! Mulig de har bommet på deg om du ikke føler det stemmer? Anonymkode: 54c98...861 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september #12 Del Skrevet 20. september AnonymBruker skrev (11 timer siden): Handler jo ikke kun om at det var kort tid, handler jo om at jeg føler ikke den diagnosen passer. Jeg er også medisinert og det eneste forskjellen er bivirkninger. Og nei diagnosen går ikke kun på personens uttalelser, og heldigvis for det at de også bruker andre midler. Ts Anonymkode: 97494...c18 Jeg leste hele kommentaren din så så du trenger ikke å repetere, men når et av punktene dine var at du synes det tok for kort tid så må du jo kunne svare på hva du mener med det. Og hvis det overhodet ikke var relevant hvorfor nevner det da? Og jo diagnosen blir basert på det pasienten sier, pasienten svar på ulike skjemaer, pasientens informasjon om hvordan livet og hverdagen er. Det sier seg selv at man kan ikke sette en diagnose uten å være pasienten informerer om hvordan livet har vært/er og hvordan symptomer en har i hverdagen. Anonymkode: 93cb4...9e3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september #13 Del Skrevet 20. september AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg leste hele kommentaren din så så du trenger ikke å repetere, men når et av punktene dine var at du synes det tok for kort tid så må du jo kunne svare på hva du mener med det. Og hvis det overhodet ikke var relevant hvorfor nevner det da? Og jo diagnosen blir basert på det pasienten sier, pasienten svar på ulike skjemaer, pasientens informasjon om hvordan livet og hverdagen er. Det sier seg selv at man kan ikke sette en diagnose uten å være pasienten informerer om hvordan livet har vært/er og hvordan symptomer en har i hverdagen. Anonymkode: 93cb4...9e3 Du har peiling skjønner jeg Det går på familie sier, de går på skjemaer de analyserer og observasjon. Nei det går ikke på kun på hva pasienten sier. Og ikke minst mange diagnoser har mye av de samme symptomene. F.eks bipolar kan ha mye av det samme som adhd. Jeg har ingen gjenlevende fra min barndom/tenåringstid og det å få informasjon om den tiden er viktig. Og om du ikke forstår hvorfor det å bruke 8 uker med et møte hver 2 uke er kort tid til å sette en slik alvorlig diagnose. Så kan jeg ikke hjelpe deg, og det virket som på meg at du ikke fikk med deg alt i innlegget. AnonymBruker skrev (1 time siden): Mange får absolutt ikke feil diagnose, men noen får feil diagnose, eller symptomene endrer seg når tiden går. Noen kan og lese seg opp på diagnoser og tilpasse svarene sine til en diagnose de ønsker seg, noen blir avslørt, andre passerer på den måten. Diagnoser innen psykiatrien bør vel ikke være hovedfokuset, men fungering og mestring? Samt forbedring/utvikling. Anonymkode: f41a2...3bd Vet du at du har såpass tillit til helsevesenet så er det jo kjempe flott for deg. Som feildiagnosert i det somatiske så vet jeg at det kan skje. De er nemlig kun mennesker der. Og som jeg også skrev i HI så har jeg ikke merket noe forskjell bare masse rare bivirkninger og når man da blir medisinert for kanskje feil diagnose så kan man ikke få det bedre Ts Anonymkode: 97494...c18 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september #14 Del Skrevet 20. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg fikk samme diagnose , men følte den var feil i flere år før jeg fikk ny psykolog og ny diagnose som satt perfekt på meg. Ptsd! Mulig de har bommet på deg om du ikke føler det stemmer? Anonymkode: 54c98...861 Ja, føler liksom at det ikke er helt riktig. Vokst opp med vold i hjemmet, så har sikkert mye bagasje som gjør at jeg kanskje passer inn flere steder. Aner ikke, men synes det er veldig vanskelig at jeg mangler ord, jeg kommer plutselig ikke på hva sønnen min heter f.eks. Jeg glemmer det meste av det som skal gjøres, jeg har 100 varsler i løpet av en dag med å huske å spise, drikke, ta medisiner osv. Livet ble faktisk tøffere med medisinene mine, siden legen min er veldig opptatt av denne diagnosen så får jeg heller ikke riktig råd om hvordan seponere eller skal vi prøve annet. Begynte du på medisiner? Hvordan opplevde du de? Ts Anonymkode: 97494...c18 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september #15 Del Skrevet 20. september Kanskje du kan gå til en lege til? Og prøve andre medisiner? Det er jo en kompleks sykdom, det er ikke sikkert de medisinene du har fått er riktige for deg. Anonymkode: ed1bb...646 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september #16 Del Skrevet 20. september AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du har peiling skjønner jeg Det går på familie sier, de går på skjemaer de analyserer og observasjon. Nei det går ikke på kun på hva pasienten sier. Og ikke minst mange diagnoser har mye av de samme symptomene. F.eks bipolar kan ha mye av det samme som adhd. Jeg har ingen gjenlevende fra min barndom/tenåringstid og det å få informasjon om den tiden er viktig. Og om du ikke forstår hvorfor det å bruke 8 uker med et møte hver 2 uke er kort tid til å sette en slik alvorlig diagnose. Så kan jeg ikke hjelpe deg, og det virket som på meg at du ikke fikk med deg alt i innlegget. Vet du at du har såpass tillit til helsevesenet så er det jo kjempe flott for deg. Som feildiagnosert i det somatiske så vet jeg at det kan skje. De er nemlig kun mennesker der. Og som jeg også skrev i HI så har jeg ikke merket noe forskjell bare masse rare bivirkninger og når man da blir medisinert for kanskje feil diagnose så kan man ikke få det bedre Ts Anonymkode: 97494...c18 Jeg tror du må lære deg å lese litt bedre, for du gjentar bare den samme beskyldningen når det ikke er det jeg sier. Oh Og er det noe jeg har så er det veldig god peiling på psykiatri, diagnostisering osv, så i stedet for å beskylde andre for å ikke peiling så burde du kanskje lære deg å lese kommentarer litt bedre. Anonymkode: 93cb4...9e3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september #17 Del Skrevet 20. september Jeg hadde 6-7 diagnoser i sikkert 5-6 år før jeg fikk ny psykolog. Ett år hos henne så var alle diagnosene bortsett fra en borte. Jeg har kompleks ptsd og de andre «diagnosene» var symptomer😅 de alle viste om ptsd. Bytt psykolog du Anonymkode: a12b4...79e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september #18 Del Skrevet 20. september Er du kvinne ts? Kvinner får oftere feil diagnose enn menn, spesielt psykiske diagnoser. Jeg mener at man skal være obs, ta ansvar for egen helse og helt klart ta tak i ting man kjenner er feil. Jeg selv var alt for tilittsfull til behandler og endte med å gå i et toårig behandlingsløp hos DPS som var helt feil for meg. Slike feil koster ikke bare pasienten mye men også andre som mister «plassen» i køen, samfunnet og pårørende mye. Anonymkode: 7d95e...111 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grüner Skrevet 20. september #19 Del Skrevet 20. september AnonymBruker skrev (På 20.9.2024 den 0.32): Jeg har nå i et årstid "levd" med bipolar lidelse 2, (har jo da hatt den en stund uten å vite) Jeg går på medisiner, jeg prøver å lese meg opp, forstå, gjøre alt riktig. Jeg kjenner meg ikke helt igjen og er svært usikker på om det faktisk er rett. Utredningen gikk fort. 2 måneder med samtale kun hos psykolog, før jeg fikk time hos psykiater for medisiner. Bruker medisiner eneste jeg føler er annerledes er at jeg ikke er meg selv lenger jeg glemmer, har ikke ordet, går litt rundt meg selv og har noen rare "bivirkninger" Fastlegen min er helt sikker og hver gang jeg er hos henne spør hun meg om jeg enten er deprimert eller er hypoman, snakker jeg litt fort er det rett på hypoman. Jeg vet ikke helt hva jeg vil med innlegget, men kanskje noen andre har fått en diagnose som ikke føles rett? Anonymkode: 97494...c18 Du kan be om en second opinion fra en fagfelle. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capazitet Skrevet 20. september #20 Del Skrevet 20. september AnonymBruker skrev (På 20.9.2024 den 0.32): Jeg har nå i et årstid "levd" med bipolar lidelse 2, (har jo da hatt den en stund uten å vite) Jeg går på medisiner, jeg prøver å lese meg opp, forstå, gjøre alt riktig. Jeg kjenner meg ikke helt igjen og er svært usikker på om det faktisk er rett. Utredningen gikk fort. 2 måneder med samtale kun hos psykolog, før jeg fikk time hos psykiater for medisiner. Bruker medisiner eneste jeg føler er annerledes er at jeg ikke er meg selv lenger jeg glemmer, har ikke ordet, går litt rundt meg selv og har noen rare "bivirkninger" Fastlegen min er helt sikker og hver gang jeg er hos henne spør hun meg om jeg enten er deprimert eller er hypoman, snakker jeg litt fort er det rett på hypoman. Jeg vet ikke helt hva jeg vil med innlegget, men kanskje noen andre har fått en diagnose som ikke føles rett? Anonymkode: 97494...c18 Mange dessverre som misdiagnostiseres som bipolar. Mange av disse har adhd. To diagnoser som ofte forveksles. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå