Gå til innhold

Typen er for snill med barnemor

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tenker det er flere sider av saken. Du har ikke vært med han mer enn 6 mnd, og det er for liten tid til å se hele bildet. Det kan ha skjedd ting uten at du har sett det eller krangler tidligere som har gitt den stemningen som er nå. En far med regelemessig samvær burde vite hva slags strl på klær barnet bruker. Samtidig forsvarer jeg ikke mor sin dårlig oppførsel. 

Mitt råd er å ikke bruke energi på det, ikke bland deg allerede nå om aldri blande seg. Det er deres barn, de må finne ut hvordan de skal samarbeide. Det å blande seg esklarerer bare kranglingen mer. En ny kjæreste som blander seg vil som regel aldri lage bedre stemning. Om hun alltid er dum med han, tenker jeg han må få ryggrad og stå i mot det selv. Evt be om mekling for bedre komminukasjon.

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Altså, jeg reagerer litt på hvor krass dere er på at mannen spør om klesstørrelsen til barna. Vi har ikke barn, men mannen min har garantert måtte spurt om dette opptil flere ganger, da han er litt glemsk og distrè. Han har kraftig adhd og tror han er mer usikker på seg selv, om han faktisk husker rett, fordi han har glemt så mye oppigjennom årene. 
Han kom en gang hjem med middag, og han hadde kjøpt inn noe til meg som jeg absolutt ikke spiser, og han selv ikke liker. Han ble helt forfjamset og ble ganske lei seg for at han hadde tatt feil.. Ikke rart han spør 1-2 ganger for mye, når han blir så lei seg over å ha tatt feil IGJEN. 

Min far har stålkontroll på det meste i livet, og verdens beste snilleste pappa. Kjempeglad i oss, stiller opp, ordner og styrer for at vi skal ha alt vi trenger. Likevel vet jeg at han har måtte spurt mamma om dato vi har bursdag. Han er ikke en dårlig far, eller lite engasjert. Tvert om. Pappa er den som har vært mest engasjert mens jeg drev med idrett, i oppussingen, trening, osv. 

Jeg synes IKKE måten barnemor svarer mannen er greit. Hun er direkte slem mot han, og han virker redd for å gjøre noe galt. Tipper hun truer med samvær osv. kan være hun har noe på han, som hun vet hun kan bruke mot han i en evt barnefordelingssak. Du burde prøve å finne ut hva det kan være, mest sannsynlig er det ingenting som er av stor betydning, mot at hun skriver slike meldinger til han. Og lurer på hva han skal med klesstørrelsen og nekter å oppgi det. Har han ikke lov å kjøpe klær til eget barn? Noe hyggelig for dem liksom. Hun vil vel ha kontroll på hva slags klær de bruker, tror jeg. 

Finn ut hva den kan være, trygg han og støtt han i dette. Og be han vurdere å ta timer på familievernskontoret. Neste gang han vil kjøpe klær, så bare kjøp det dere antar passer, og spør betjeningen om det kan byttes dersom størrelsen ikke er korrekt. Gå utenom mor så langt det går i innkjøp av klær osv. 

Anonymkode: 68a9f...e00

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget godt mulig du er nye dama til min venninnes eks, det er vertfall som å lese henne og hennes venninnegjeng sin måte å se barnefar på😊

Hvilket jeg forstår, for han er en morsom pappa og har en utrolig fin barnetekke med andres barn. Ungene mine digger han, mye fordi det alltid er han som herjer og ruller i gresset med dem. En vittig fyr som er kjapp i replikken, og lett å like som voksen også.

Men så har du alt det bak fasaden da, som førte til brudd og hvorfor min venninne prøver beinhardt å unngå 50/50. 
Som går på omsorgsevnen. Unger som kommer jazzet opp og uregulerte hjem fra samvær. Bilder hun har friskt i minne av å stå opp etter nattevakt til en far som sover på sofaen, hvor barna fortsatt går i altfor tung nattbleie og har hatt chips til frokost. Å møte dem ute etter tidligvakt midtvinters, hvor 2åringen uten språk illskrek («jeg skjønner ikke hva han vil ha, han kan ikke være sulten da han er blitt tilbudt skive») tassende rundt i regnstøvler og bomullsokker.

En super tivolipappa som ikke helt har den beste omsorgsevnen.

Og så kontakten da. Det renner inn meldinger og anrop konstant, med spørsmål eller oppdateringer på hva han og barna har gjort. Enda han har fått gjentatte beskjeder om å begrense dette til maks en melding til dagen.

Anonymkode: 361ca...1cb

• Liker 8
  • Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Meget godt mulig du er nye dama til min venninnes eks, det er vertfall som å lese henne og hennes venninnegjeng sin måte å se barnefar på😊

Hvilket jeg forstår, for han er en morsom pappa og har en utrolig fin barnetekke med andres barn. Ungene mine digger han, mye fordi det alltid er han som herjer og ruller i gresset med dem. En vittig fyr som er kjapp i replikken, og lett å like som voksen også.

Men så har du alt det bak fasaden da, som førte til brudd og hvorfor min venninne prøver beinhardt å unngå 50/50. 
Som går på omsorgsevnen. Unger som kommer jazzet opp og uregulerte hjem fra samvær. Bilder hun har friskt i minne av å stå opp etter nattevakt til en far som sover på sofaen, hvor barna fortsatt går i altfor tung nattbleie og har hatt chips til frokost. Å møte dem ute etter tidligvakt midtvinters, hvor 2åringen uten språk illskrek («jeg skjønner ikke hva han vil ha, han kan ikke være sulten da han er blitt tilbudt skive») tassende rundt i regnstøvler og bomullsokker.

En super tivolipappa som ikke helt har den beste omsorgsevnen.

Og så kontakten da. Det renner inn meldinger og anrop konstant, med spørsmål eller oppdateringer på hva han og barna har gjort. Enda han har fått gjentatte beskjeder om å begrense dette til maks en melding til dagen.

Det virker jo ikke som at dette er tilfelle hos ts, da hadde hun vel merket at han ikke hadde omsorgsevne. 
Kan jo bare si det som de sier her på kg: håpløst kvinnemenneske som har valgt den mannen som far til sine barn. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det virker jo ikke som at dette er tilfelle hos ts, da hadde hun vel merket at han ikke hadde omsorgsevne. 
Kan jo bare si det som de sier her på kg: håpløst kvinnemenneske som har valgt den mannen som far til sine barn. 

Ts har åpenbart ikke barn selv og er etter alt å dømme ganske ung, hun leser naturligvis ikke samboerens barn like godt som en eldre, erfaren mor. Si ikke for sikkert at ts hadde forstått situasjonen med støvler og bomullssokker i kulda.

Min eks er også sånn, kler på t-skjorte på 2-åring i 12 grader fordi solen skinner. Prøver å leke eller legge når det blir sutring. 

Ts vil jo da stole på at far tolker sutringen riktig ved å tilby brødskive/lek/søvn når barnet egentlig fryser. 

Anonymkode: 0a9b0...638

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ts har åpenbart ikke barn selv og er etter alt å dømme ganske ung, hun leser naturligvis ikke samboerens barn like godt som en eldre, erfaren mor. Si ikke for sikkert at ts hadde forstått situasjonen med støvler og bomullssokker i kulda.

Min eks er også sånn, kler på t-skjorte på 2-åring i 12 grader fordi solen skinner. Prøver å leke eller legge når det blir sutring. 

Ts vil jo da stole på at far tolker sutringen riktig ved å tilby brødskive/lek/søvn når barnet egentlig fryser. 

Du skriver om dine egne erfaringer og hopper til konklusjoner i TS sin situasjon. 

Smålig kommentar av deg at ts er ung og uerfaren fordi hun ikke har barn. Hun sier ingenting om alder, og man trenger ikke å ha presset ut en unge igjennom fødselskanalen for å ta vare på et barn, og gjenkjenne når et barn ikke blir tatt vare på. 

Æsj. Får helt spader av enkelte mødre som tror at ingen andre enn de som har egne barn klarer å ta vare på en unge, og vite om deres behov. Som om at barnløse er helt blåst for omsorg og kompetanse 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil bare minne om at det er veldig mange mødre som prøver å skvise ut barnefar når forholdet er over. De farger sitt syn på mannen som kjæreste over på hans farsrolle. Da skal de helst ha barna sine selv, og overgi dem til den nye mannen sin, som skal være mer far enn barnefaren. 

Jeg sier ikke at det ikke finnes ubrukelige fedre og mødre, men her hopper dere til konklusjoner, hvor det like fort kan være mor som er bitter og urimelig! 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg er ung ja, men har barn selv. Situasjoen er ikke slik som du beskriver den.

Anonymkode: 3039f...fef

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, det med  klesstørrelse er faktisk irriterende. Jeg kunne fint svart det samme til mannen. Han klarer ikke legge riktig klær for 2åringen og 7åringen i riktig skap og han er vitterlig mentalt oppegående. Dette kan ha vært en kjerne til konflikt før og er derfor grunnen til at hun svarte slik.

Jeg hadde lovt 7åringen nye klær og shoppingtur når jeg plutselig gikk i fødsel så det endte opp med at far tok henne med. Jeg ba de kjøpe fornuftige hverdagsklær, men han kom hjem med paljettjakke, merkeklær og dyre sandaler i august. Da må jeg innrømme jeg ble temmelig irritert fordi det var bortkasta penger vi heller kunne brukt på ulltøy og jakke osv. Ikke kunne vi returnere heller fordi jenta var jo så glad. Så helt uten evne til å tenke å hva som er lurt å kjøpe inn. Dette tenker jeg ofte kan ligge bak en slik irritasjon.

Anonymkode: 3d1d7...014

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

TS, det med  klesstørrelse er faktisk irriterende. Jeg kunne fint svart det samme til mannen. Han klarer ikke legge riktig klær for 2åringen og 7åringen i riktig skap og han er vitterlig mentalt oppegående. Dette kan ha vært en kjerne til konflikt før og er derfor grunnen til at hun svarte slik.

Jeg hadde lovt 7åringen nye klær og shoppingtur når jeg plutselig gikk i fødsel så det endte opp med at far tok henne med. Jeg ba de kjøpe fornuftige hverdagsklær, men han kom hjem med paljettjakke, merkeklær og dyre sandaler i august. Da må jeg innrømme jeg ble temmelig irritert fordi det var bortkasta penger vi heller kunne brukt på ulltøy og jakke osv. Ikke kunne vi returnere heller fordi jenta var jo så glad. Så helt uten evne til å tenke å hva som er lurt å kjøpe inn. Dette tenker jeg ofte kan ligge bak en slik irritasjon.

Men han bruker jo ikke mor sine penger, det er jo hans egne penger. Herregud. Det er ikke det samme, de har ikke felles økonomi

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men han bruker jo ikke mor sine penger, det er jo hans egne penger. Herregud. Det er ikke det samme, de har ikke felles økonomi

Nei, selvfølgelig er det ikke mors penger, men jeg kan forstå oppgittheten hennes. Det kan være mye konflikt i bakkant her. Det beste er at far finner str selv og heller viser han evner å kjøpe brukende klær til barna på egen hånd.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg er ung ja, men har barn selv. Situasjoen er ikke slik som du beskriver den.

Du har barn selv? Og har bodd en god stund sammen med en som du har vært sammen med i 6mnd? Ikke helt nødvendig, men hadde likevel vært fint å fått med i HI.

Men ok, du betegner kjæresten din som «den beste jeg har sett» (som far). Hvilket betyr at han er bedre enn din egen barnefar. Hva er det barnefaren din gjør som er mindre bra enn kjæresten din, og hvordan tenker du en eventuell ny kjæreste av barnefar vil betegne ham og hans farsrolle?

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser mange henger seg opp i eksempelet angående klær når det bare var for å få frem hvordan samtalene går. Et annet eksempel da:

moren til barna drar ut og drikker hver fredag og lørdag hver uke og da bruker barnefar å ha barna hos seg. MEN, det har hendt to ganger nå at det ikke har passet at de er her. Når han sier at det dessverre ikke går denne helgen får han en melding om hvor jævlig drit han er og at han SKAL ha dem fordi hun skal på fest. Hun skriver at han er dårlig pappa som ikke vil ha dem ekstra en helg og at han skal passe seg, hvis ikke krever hun mere barnebidrag. Hun gir han kjempedårlig samvittighet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

På ingen måte, han er som nevnt lett å like, og har veldig god barnetekke. Jeg forstår veldig godt hvorfor hun tenkte at han blir en god far når hun har observert han i lek og rundt andres barn. Det er først når det kommer til tilstrekkelig god omsorg det begynte å demre for henne. 

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Vil bare minne om at det er veldig mange mødre som prøver å skvise ut barnefar når forholdet er over. De farger sitt syn på mannen som kjæreste over på hans farsrolle. Da skal de helst ha barna sine selv, og overgi dem til den nye mannen sin, som skal være mer far enn barnefaren. 

Jeg sier ikke at det ikke finnes ubrukelige fedre og mødre, men her hopper dere til konklusjoner, hvor det like fort kan være mor som er bitter og urimelig! 

Hvor tar du dette fra? For et snevert syn.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ingen her hadde likt om en av deres nærmeste fikk meldinger daglig om hvor jævlig ubrukelig dem er som mennesker når det er ufortjent. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Men, det er faktisk ganske elendig å ikke vite hvilken størrelse hans eget barn bruker i klær. Jeg hadde også blitt oppgitt, de har sikkert hatt den samme diskusjonen 100 ganger før.

DU ser en snill og morsom pappa som er dedikert til barna sine en helg innimellom. Mor ser nok mye annet.

Dette bør du holde deg langt unna og ikke blande deg i. 

Spin doctor inn på svar nr 2 - i en post der en mann er altfor snill med barnemor, som den nye kjæresten (som også er en dame btw) hevder er snill med barna og er en god far - blir kalt stygge ting konstant.

Han gir tilbakemelding på en sivilisert og god måte.

...og problemet her er at han ikke kunne nøyaktig størrelse på barnet sitt? Og vi velger å høre på kvinnen som skamkaller barnefar for diverse saker, og ikke kvinnen som synes dette var for mye negativitet av barnemor?

Alt sammen oppfølgt med oppdiktet antatt påstand om at de har hatt samme diskusjonen 100 ganger før, og rosinen i pølsen til slutt: Dette er en mann som du bør holde deg langt unna.

Alt dekorert og premiert med masse likes, og pokaler. Er det noen voksne hjemme i det hele tatt?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser mange henger seg opp i eksempelet angående klær når det bare var for å få frem hvordan samtalene går. Et annet eksempel da:

moren til barna drar ut og drikker hver fredag og lørdag hver uke og da bruker barnefar å ha barna hos seg. MEN, det har hendt to ganger nå at det ikke har passet at de er her. Når han sier at det dessverre ikke går denne helgen får han en melding om hvor jævlig drit han er og at han SKAL ha dem fordi hun skal på fest. Hun skriver at han er dårlig pappa som ikke vil ha dem ekstra en helg og at han skal passe seg, hvis ikke krever hun mere barnebidrag. Hun gir han kjempedårlig samvittighet..

Hvorfor i all verden brukte du ikke dette eksempelet i HI?

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Exinferis skrev (1 minutt siden):

Spin doctor inn på svar nr 2 - i en post der en mann er altfor snill med barnemor, som den nye kjæresten (som også er en dame btw) hevder er snill med barna og er en god far - blir kalt stygge ting konstant.

Han gir tilbakemelding på en sivilisert og god måte.

...og problemet her er at han ikke kunne nøyaktig størrelse på barnet sitt? Og vi velger å høre på kvinnen som skamkaller barnefar for diverse saker, og ikke kvinnen som synes dette var for mye negativitet av barnemor?

Alt sammen oppfølgt med oppdiktet antatt påstand om at de har hatt samme diskusjonen 100 ganger før, og rosinen i pølsen til slutt: Dette er en mann som du bør holde deg langt unna.

Alt dekorert og premiert med masse likes, og pokaler. Er det noen voksne hjemme i det hele tatt?

TAKK! Akkurat det jeg tenkte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i all verden brukte du ikke dette eksempelet i HI?

Tenkte ikke på det, ville bare få frem hvordan hun snakker til han i en dagligdags situasjon. Men skulle kanskje brukt dette eksempelet heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hei! Jeg har vært i et forhold med en snill mann i ca 6 mnd, så ganske ferskt. Vi ble kjapp seriøse og har allerede bodd sammen en stund. Han og exen har to barn sammen. I starten virket det som de hadde et godt vennskap og bra samarbeid i forhold til barna, men litt etter litt som tiden har gått så viser det seg at det ikke er sant. Det virket som at han gjorde ALT for å please henne og for å holde henne fornøyd, «jaja» tenkte jeg. Han har vært veldig hemmelighetsfull om deres samtaler.. for de prater seriøst nesten hver våkne time HVER DAG. 
uansett, han er veldig hyggelig og snill med henne, og hun er frekk i hver eneste mld tilbake. Et eksempel: 

han spør om hvilken størrelse barnet bruker i klær, fordi vi var på hm og skulle handle. Hun svarer «hvorfor spør du? Hvorfor skal du vite det? Så sier hun nei, du får ikke vite det. Du er en dårlig forelder som ikke vet det. Dessuten så har du viktigere ting å bruke penger på. Han BER værsåsnill og fortell størrelsen, og hun sier «svaret er NEI». Og der ga han seg. Hun er frekk i hver eneste mld og har en mening om alt. Hun prøver å kontrollere han og skal legge seg borti hver minste detalj i livet hans. I tillegg skriver hun til han om hva jeg burde gjøre og ikke gjøre.

jeg er så lei! Jeg skulle ønske han faktisk klarte å sette seg i respekt og at hun ikke var så slem mot han… hun kaller han så mye stygt, men han er faktisk en utrooolig god og flink pappa. Beste jeg har sett. 
Vi snakket om denne saken i dag, der han sier at han kan ikke gjøre noe mer. Jeg mener at han skal ikke finne seg i å få masse stygge meldinger daglig. Han vet ikke hva han kan gjøre. Det han bruker å gjøre er å si ifra at hun kan prate til han på en fin måte, men når hun ikke gjør det så gidder han ikke å svare mere på den samtalen. Så prater de sammen senere om et annet tema, og da har han liksom glemt av hvor slem hun var tidligere. 
er det noen som har noen råd til hva han kan gjøre her? Jeg liker ikke at han bare godtar å bli behandlet sånn når det er så sykt ufortjent. Denne situasjonen begynner å irritere meg, for han har ingen problem med å sette ned foten med meg.. 

For en dott... 

Anonymkode: 78837...887

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...