Gå til innhold

Ha fest med barn på 14 mnd hjemme?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

25 år og ung hører jeg…. Unge mødre-vibber her. Bruk huet

Anonymkode: e50c0...f44

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

25 år og ung hører jeg…. Unge mødre-vibber her. Bruk huet

Anonymkode: e50c0...f44

Ble mamma som 19 åring aldri tenkt en sånn tanke, da hadde festen blitt flyttet. Jeg tror dette er en trolleråd, men desverre er det veldig mange foreldre som holder fester med barn hjemme med alkohol noe jeg har selv opplevd, da vi meldte fra til barnevernsvakta. Jeg husker engang jeg også var 16-17 og vi dro ned til en kvinne med to barn og mor var drita full og var ute og gikk i gata. Husker jeg passet så godt barna, men var så ung selv så visste ikke hva jeg skulle gjøre, syntes så syns i barna. Men dem vi var med som var typ 30 burde si i fra til noen men dey ble ikke gjort

Anonymkode: aeb57...bc7

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Lørdag skal/skulle vi ha stor 25 års dag for meg med mange inviterte og skikkelig fest med alkohol, musikk og festing. Vi hadde planlagt barnevakt til jenta vår på 14 mnd, men så er barnevakten blitt syk så det skar seg

men typen foreslår at vi ikke avlyser festen, men har den likevel. Jenta vår er lett å legge og sover tungt. Blir ikke å merke noe til festen mener han og er for liten til å forstå hva som foregår. Han snakket med en kompis som hadde en søster på 17 år som er god på babyer/unger som kunne komme til oss å passe henne mens vi andre festet

jeg synes kanskje ikke dette er så god ide. Er det ikke uforsvarlig og uetisk å ha fest i samme hus som barn skal sove? Eller overtenker jeg? Vi blir jo også beruset/fulle 

Anonymkode: 66c30...6e4

Hei! Jeg er på ditt lag og syns det er en dårlig idé. Enten hadde jeg skaffet ny barnevakt eller avlyst. Du har fått masse kommentarer, og flere av dem er i hardeste laget, men jeg tenker at det må bli en av disse to alternativene:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker det også avhenger av hvordan gjengen deres er. 

Vi har hatt grillfest på sommeren. Vi startet å grille i 17-tiden, barnet på 20mnd ble lagt kl 19. De fleste drakk et par øl i mellomtiden. Etter barnet var lagt ble det litt mer. Jeg og barnefar drakk også, men relativt lite. Ble et par glass vin og en øl på meg, han drakk kun noen øl. Dette fordelt over flere timer. Vennene våres er rolige og ikke noe overstadig beruselse eller oppfører seg ufint. 

Så lenge vennene deres tar det rolig, ikke blir full, ikke oppfører seg som tenåringer, og dere drikker relativt lite / den ene drikker lite og har ansvaret for baby på natten, så tenker jeg det går fint. 

Men samtidig ser jeg for meg at 25åringer venter en litt annen fest, enn grillfesten vi har hatt hvor aldersspennet er 30-40år. 

Men jeg tror ikke så små barn tar skade av en fest en gang så lenge det ikke er høy promille inn i bildet. Forstår at denne 25årsdagen kan føles som et unntak. Syns forresten dere bør informere de inviterte også mtp at de moderer seg litt. Men husk at noen av de invitere kan reagere på avgjørelsen deres. 17åringen bør komme å bli kjent så fort som mulig, og hvert fall være med barnet en stund før samme dag, så barnet ikke blir overlatt på 5sek. Og ha en plan på hvem som tar ansvar hvis barnet gråter eller av ulike grunner trenger en av dere i stedet.

Anonymkode: bcf86...2fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Lørdag skal/skulle vi ha stor 25 års dag for meg med mange inviterte og skikkelig fest med alkohol, musikk og festing. Vi hadde planlagt barnevakt til jenta vår på 14 mnd, men så er barnevakten blitt syk så det skar seg

men typen foreslår at vi ikke avlyser festen, men har den likevel. Jenta vår er lett å legge og sover tungt. Blir ikke å merke noe til festen mener han og er for liten til å forstå hva som foregår. Han snakket med en kompis som hadde en søster på 17 år som er god på babyer/unger som kunne komme til oss å passe henne mens vi andre festet

jeg synes kanskje ikke dette er så god ide. Er det ikke uforsvarlig og uetisk å ha fest i samme hus som barn skal sove? Eller overtenker jeg? Vi blir jo også beruset/fulle 

NEI!!!!!! Barna først, ingen fest!

Anonymkode: 51146...148

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes det er greit hvis en av dere drikker 2-3 enheter. En bør være rimelig edru hvis barnet våkner og ikke fyllesyk dagen etter tenker jeg. Ellers bør barnet sjekkes jevnlig gjennom kvelden. Man glemmer lett dette hvis man har drukket litt 

Anonymkode: 60bdd...a64

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Alvorlig talt, en fest med voksne mennesker hvor en barnevakt har ansvar for ungen er virkelig ikke noe problem. I alle land hvor jeg har bodd er dette 100% uproblematisk. Det er helt vanlig der jeg bor å ta med barn på fest eller i selskap hvor det serveres alkohol, til og med på konsert eller på pub. De voksne har det gøy, barna har det gøy, ingen blir traumatisert. Det skal sies at det er snakk om voksne mennesker og ansvarlig alkoholbruk, noe jeg vil anta det er for TS også.

Ikke noe annet sted enn i Norge og Sverige er dette noe som sidestilles med barnemishandling.

Anonymkode: 47ac6...0ee

Jeg er enig i dette til en viss grad. I mange andre land er dette fult mulig pga. kulturen. I Norge har vi en forferdelig drikkekultur som ikke på noen måte passer for barn.

Jeg er ikke hysterisk av meg når det gjelder alkohol og barn og kan fint ta meg et glass med barn til stede, men det er helt avhengig av selskapet. Er det en større samling (f.eks større familiesamlinger) der jeg vet at noen av de voksne bare drikker ukritisk, drikker jeg ikke en eneste dråpe og avslutter kvelden tidlig sammen med barna. 

Jeg ønsker å vise mine barn at det går an å drikke et glass vin, og at det går an å stoppe der. Jeg har vokst opp i en familie der man kun drikker for å bli full og det var mange fester hjemme av typen «norsk fyllefest» når jeg sov. Mamma var alltid edru, men det hjelper lite når huset er fult av fulle folk som kanskje går feil og kommer inn på soverommet ditt når du sover.

Mitt råd er, ikke gjør det normalt at dere fester mens barnet sover. Ja, barnet er veldig lite nå, men det er fort gjort å tenke at ungen er for liten til å huske litt for lenge, og plutselig blir dette en helt vanlig ting for dere og barnet får mange vonde og skumle minner. Du vet uansett best hvordan du og dine venner fester, det kan jo være dere har et annet syn på alkohol og festing enn nordmenn generelt, men jeg går ut ifra at da hadde du ikke vært skeptisk til tanken om å ha fest mens barnet var hjemme.

Det hadde jo vært fantastisk om vi hadde klart å endre nordmenns drikkekultur til å bli slik vi ser i f.eks middelhavslandene, men jeg tror vi bare må innse at vi ikke kommer helt dit med det første. Det skal og sies at jeg på ingen måte tror det er sunt å gjøre alkohol til noe skummelt som barna aldri skal se, de kommer jo til å se det en gang uansett. Det som er viktig, tror jeg, er å være et godt forbilde enten som en som avstår fra alkohol eller en som har et sunt forhold til alkohol.

Anonymkode: 3dbd6...c62

• Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ha festen men dropp alkoholen. Gjestene kan drikke men dere foreldre bør holde dere edru. Iallefall en av dere

Endret av Maleficenta
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Mener du at man aldri kan drikke en flaske vin i helgen hvis man har barn i hus?

Anonymkode: a3a0c...24d

De skal ha fest. Ikke bare rolig vinkveld

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette tror jeg er oppspinn og mangel på avklaring om antall gjester osv men der er uansett et nei fra meg. 

Anonymkode: d5c32...7bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Synes det er greit hvis en av dere drikker 2-3 enheter. En bør være rimelig edru hvis barnet våkner og ikke fyllesyk dagen etter tenker jeg. Ellers bør barnet sjekkes jevnlig gjennom kvelden. Man glemmer lett dette hvis man har drukket litt 

Anonymkode: 60bdd...a64

På hvilket grunnlag begrenser du til to-tre enheter? Dersom man drikker sakte, er det ikke noe problem å drikke mer. Og det er problematisk dersom tre enheter styrtes.

En voksen mann med gjennomsnittlig kroppsvekt kan drikke en flaske vin i løpet av en kveld og være kjørbar noen få timer etterpå. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke en person som sier nulltoleranse på alkohol med barn i hus, bla bla bla. Men skikkelig fest, 25 års feiring, det høres ikke greit ut. Enten må dere avlyse, finne ny barnevakt, eller modifisere festen deres. Gjøre om party party, til tapaskveld med nære venner, litt vin/øl til maten og tidlig kveld. Og en av dere må avstå fra å drikke. En som skal ha ansvaret for å følge med. 

Jeg ser ikke problemet med å ha barnet hjemme om det var snakk om en middag med 2-3 vennepar og et glass til maten. Men FEST, det er ikke greit altså.. 

Anonymkode: 00fcd...137

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Du har dreid bort fra temaet i tråden, som er at ts og typen skal ha fest, med masse folk, som alle kommer til å drikke, også dem, "foreldrene" til en 14mnd gammel baby som kommer til å være hjemme. Disse foreldrene kommer også til å drikke mye, og alt de har tenkt å tilpasse er at en ungdom som ikke kjenner (?) skal sitte med barnet. 

Hvem i alle dager kan forsvare noe slikt? Jeg er helt sikker på at om politiet hadde blitt kontaktet, så hadde de igjen kontaktet bv. Men i denne saken så er ser kanskje ikke så dumt om bv kom inn i bildet, det virker som at foreldrene trenger endel veiledning. 

Ang det du skriver, så er det forskjell på de type endringer du snakker om, og du kan argumentere til du blir blå, det gjør ikke det jeg sier mindre riktig.

Jeg skulle funnet linker da det egentlig er fort gjort, men det er for sent og jeg må legge meg.

Anonymkode: cdea0...549

Mulig, men det kommer så ekstremt mye tull fra de som er helt mot alkohol og barn. 
Selv jeg kan være enig i at opplegget til Ts bør avlyses om det er en fest som jeg var på da jeg var 25 de skal ha. Men det vet vi ikke. Tror de fleste oppegående mennesker blir svært begrenset i festingen når det er små barn til stede.

Når det gjelder alkohol i moderate mengder, står jeg på at det kun er negativt for barn når de er usikre på de voksne av andre grunner. Det er i alle fall det som står når man søker. Det finnes sikkert enkeltstående rapporter som sier noe annet, men slik er det i all forskning.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Enig. Hadde aldri utsatt barna mine for det… Kjenner en som opplevde dette når han var liten, mor hadde fester hjemme , voksne mennesker som drakk og barna observerte de, ble vekt (noen gikk inn på rommet). Ble traumatisert av det der.. 

Han er rusmisbruker i dag… 

Anonymkode: f9d61...660

Da skulle jammen mange fra min generasjon vært rusmisbrukere. Vanlig at vi ble tatt med rundt på turer med organisasjoner og lag, og de voksne koste seg litt på kvelden. Det var litt alkohol, latter og dans i bakgrunnen når vi sov  Samme når vi var på camping. 

Tro det eller ei, dette er gode minner. Alt det sosiale vi var med på, og alt av aktiviteter og lek og å se våre foreldre være glade og sosiale. Å sovne til prat, musikk og latter var en god og trygg følelse. 

Synes synd på nåværende generasjon foreldre som er så sosialt bundet av at alt mulig er fy fy. Tidligere var det mulig å tenke selv. Nå virker alle livredde for å gjøre noe som helst.

Fylla og utrygghet skal man spare barn for, men nå er det hysteri som trolig traumatiseree barn mer enn å høre latter, musikk og prat. 

Selvfølgelig kan man bli traumatisert av stadige fyllafester ute av kontroll, men det er mye mellom det og å ikke ha barna i nærheten av noe som helst. Jeg er inderlig glad for å ha vokst opp på 70 og 80- tallet, og at jeg ikke har småbarn nå. Jeg vokste opp med å kjenne og være trygg på hele mine foreldres vennekrets. Vi ble nemlig ikke plassert hos barnevakt, men fikk være med. Det sosiale og det å ha barn var ikke så skilt som nå. Det tror jeg både voksne og barn hadde godt av. De som hadde foreldre som rølpet er noe annet. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS

dette er vanskelig. Det kommer en 10-12 stk i alderen 20-27 . De fleste barnløs og elsker å ta en fest. Det er ikke sikkert de bare tar 2-3 øl liksom. Og vi inviterte til fest, ikke sosialt lag med litt alkohol.

magefølelsen sier avlys . Men typen insisterer på at barnet er så lite at hun ikke forstår hva son skjer eller reflekterer over at de voksne er fulle. Så våkner hun av bråk eller ser noen fulle forstår hun ikke og vil ikke ta skade av dette. Heller ikke av at vi er hang over dagen etter.

siden hun ble født har jeg kun vært på fest 2 ganger. Hadde gledet meg til dette. Men tror ikke det blir riktig selvom hun ikke forstår 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg håper ikke folk normalt drikker en flaske vin bare fordi det er helg når det er barn i hus. Det er veldig utrygt for barn med berusede foreldre. 

Ett lite glass er noe helt annet enn en flaske dog, men da bør glasset være så lite at minst en forelder er kjørbar likevel. 

Anonymkode: db895...6c8

Minst en forelder må være kjørbar? Hva med foreldre som ikke har lappen??

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanligvis er jeg ikke noe mammapoliti, men dette her?? At det er et spørsmål engang fatter jeg ikke. 

Hadde mannen min foreslått at vi skulle ha fest hjemme mens guttungen ligger å sover hadde han fått et blankt nei! Ikke til diskusjon engang. Kjenner jeg blir en smule bekymret over vurderingsevne her.

Anonymkode: 5bf04...b26

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går helt fint så lenge ikke begge foreldre er fulle. Slutt å krisemaksimer.

Anonymkode: b82cc...cef

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...