Gå til innhold

Ha fest med barn på 14 mnd hjemme?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Hvis det absolutt må feires den dagen: Flytt festen til en venninne og la far bli hjemme med babyen.  Din bursdag. 

Neste gang noe tilsvarende skjer må du ofre deg.

Anonymkode: 052a0...690

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Tenker du det da er bedre å ikke ta barnet på legevakten om man er beruset? Høres jo ut som en advarsel. 

Det er ikke nødvendigvis automatikk i det, selv om du har opplevd dette med ditt familiemedlem. 

Anonymkode: 2852f...878

Hva slags folk er det som drikker seg beruset når de har ansvar for et lite barn? 

Slike folk er egoistiske og ikke egnet som foreldre. 

Brunello skrev (12 minutter siden):

Det er ikke ulovlig å drikke alkohol i Norge. Det går helt fint å ta med barnet sitt til akutten selv om man har drukket litt.

Så siden det ikke er ulovlig så er det liksom greit? At barn kan ta stor skade av det er ikke så viktig, så lenge foreldrene får den oh så viktige alkoholen?

Anonymkode: cdea0...549

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva slags folk er det som drikker seg beruset når de har ansvar for et lite barn? 

Slike folk er egoistiske og ikke egnet som foreldre. 

Så siden det ikke er ulovlig så er det liksom greit? At barn kan ta stor skade av det er ikke så viktig, så lenge foreldrene får den oh så viktige alkoholen?

Ja, det er helt greit å drikke alkohol sammen med barn. Det blir først problematisk når man ikke klarer å ta vare på barna.

For øvrig er det bedre å ha 0,5 i promille enn å være veldig trøtt. Skal man ikke ha lov til å være sammen med barna sine om man er trøtt?

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med "stor fest", hvor mange er det som kommer?

Det høres ut som om det dere planlegger er en fyllefest. En ting er om dere foreldre ikke drikker dere veldig fulle, men dere har trolig ingen kontroll på hva mange andre drikker. Det betyr at dere må regne med at det blir mye lyd, ikke bare musikk i bakgrunnen, men også plutselige høye latterbrøl, hyl, rop, hoiing, slamring med dører, noen skrur plutselig opp musikken, folk som stadig går ut og inn på toalett, prater i gangen, flasker som faller ned osv. osv.

Dette er ikke barnet ditt vant med, Ts, og det vil være helt andre lyder og lydnivå enn hun er vant med. Ergo er det stor sjanse for at hun vil våkne. Og hva vil hun da våkne til? Mest trolig vil hun bli redd. Og hvem er der for henne da? En 17-åring som... er hvor i huset når barnet ditt våkner? Hvordan tror du det er for datteren din når en for henne fremmed 17-åring kommer inn på hennes soverom, til hennes seng, når hun er redd, hører masse ukjente lyder i huset - kanskje til og med mor eller fars stemmer som ikke er slik de normalt er? Du risikerer at noen av de fulle festdeltakerne kommer inn på soverommet hennes også, enten de går feil, ønsker å finne et rolig sted og prate i telefonen, eller kanskje et sted å ha sex med en annen, eller bare er for full og ramler ned der for å sove. Hvordan tror du datteren din vil oppleve dette?

Å gjennomføre dette er uansvarlig av dere! Samboeren din mangler kunnskap og empati med barnet - da må DU, Ts, sette ned foten. Du sier det selv, du vil avlyse og utsette festen til en annen gang - og det er det eneste rette å gjøre!

Du må ta et valg nå, Ts. Du står ved en korsveg i rollen som mor. Vil du være en mor som prioriterer ditt barns beste, som sørger for å ikke sette barnet ditt i situasjoner hvor barnet kan bli traumatisert - eller vil du være den moren som prioriterer egen fest, fyll og kortvarig moro på bekostning av barnets beste? Det er det valget du i realiteten må gjøre nå, Ts. Hva velger du?

Anonymkode: 60b94...d93

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting, det er jo lov å håpe på at noen av dem som er invitert har mer vett og reagerer på dette, og som forhåpentligvis sier ifra at dette ikke er greit. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (4 minutter siden):

Ja, det er helt greit å drikke alkohol sammen med barn. Det blir først problematisk når man ikke klarer å ta vare på barna.

For øvrig er det bedre å ha 0,5 i promille enn å være veldig trøtt. Skal man ikke ha lov til å være sammen med barna sine om man er trøtt?

Så at barnet blitt redd og føler seg utrygg er ikke så farlig? At man risikerer barnas helse er mindre viktig enn alkoholen?

Du slår meg ofte som relativt oppegående, så du klarer sikkert å lese deg frem til hva alkohol kan gjøre med et barn? Og det er svært lite alkohol som skal til før barnet merker at mor eller far har endret seg, de merker det mye tidligere enn den som drikker merker effekten.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Brunello skrev (6 minutter siden):

Det blir først problematisk når man ikke klarer å ta vare på barna.

Dette stemmer ikke. Det blir problematisk for barna lenge før foreldrene er så dritings at de ikke greier å ta vare på barna.

Barn merker at foreldrene endrer seg, selv ved lavt alkoholinntak. Dette gjør de minste barna usikre og utrygge, og det kan skape traumer hos barna. Man kan ikke tenke på hvordan vi voksne tolker en annen som har drukket litt. Så små barn som Ts har forstår ikke hvorfor foreldrene og andre har endret seg. Dette er små barn som lærer å tolke og forstå andre mennesker, og plutselig er alt de har lært helt annerledes, og de foreldrene som har vært trygge tidligere er plutselig helt annerledes også (i barnets oppfattelse). Dette skaper stor usikkerhet, så stor at det kan være alvorlig skadelig for barnet.

Her planlegger begge foreldrene å bli fulle, og ha stor fest med mange festdeltakere som også skal drikke mye. Dette er ikke forsvarlig med små barn i hus.

Om du ikke er enig bør du lese deg grundig opp på barns utvikling og hva foreldres alkoholinntak gjør med små barn!

• Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Dette stemmer ikke. Det blir problematisk for barna lenge før foreldrene er så dritings at de ikke greier å ta vare på barna.

Barn merker at foreldrene endrer seg, selv ved lavt alkoholinntak. Dette gjør de minste barna usikre og utrygge, og det kan skape traumer hos barna. Man kan ikke tenke på hvordan vi voksne tolker en annen som har drukket litt. Så små barn som Ts har forstår ikke hvorfor foreldrene og andre har endret seg. Dette er små barn som lærer å tolke og forstå andre mennesker, og plutselig er alt de har lært helt annerledes, og de foreldrene som har vært trygge tidligere er plutselig helt annerledes også (i barnets oppfattelse). Dette skaper stor usikkerhet, så stor at det kan være alvorlig skadelig for barnet.

Her planlegger begge foreldrene å bli fulle, og ha stor fest med mange festdeltakere som også skal drikke mye. Dette er ikke forsvarlig med små barn i hus.

Om du ikke er enig bør du lese deg grundig opp på barns utvikling og hva foreldres alkoholinntak gjør med små barn!

Mange barn reagerer ikke på foreldrenes alkoholkonsum. Har diskutert dette mye med venner. Siden vi alle har vært barn, har vi egne erfaringer. Av mine venner jeg har diskutert dette med, har de aller fleste utelukkende positive minner. Personlig forbinder jeg mine foreldres alkoholkonsum med hyggelige middager, gode ferieminner og hyggelig høytid. De få jeg kjenner som har dårlige minner, er de der foreldrene hadde alkoholproblemer og drakk alt for mye ofte.

Endret av Brunello
  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (8 minutter siden):

Mange barn reagerer ikke på foreldrenes alkoholkonsum. Har diskutert dette mye med venner. Siden vi alle har vært barn, har vi egne erfaringer. Av mine venner jeg har diskutert dette med, har de aller fleste utelukkende positive minner. Personlig forbinder jeg mine foreldres alkoholkonsum med hyggelige middager, gode ferieminner og hyggelig høytid. De få jeg kjenner som har dårlige minner, er de der foreldrene hadde alkoholproblemer og drakk alt for mye ofte.

Åh, ja, da så... da tar både norsk og internasjonal forskning over mange år helt feil da... 🙄

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Så at barnet blitt redd og føler seg utrygg er ikke så farlig? At man risikerer barnas helse er mindre viktig enn alkoholen?

Du slår meg ofte som relativt oppegående, så du klarer sikkert å lese deg frem til hva alkohol kan gjøre med et barn? Og det er svært lite alkohol som skal til før barnet merker at mor eller far har endret seg, de merker det mye tidligere enn den som drikker merker effekten.

Man endrer seg mer når en er trøtt enn ved normal promille etter en halv flaske vin. Og endringen er stort sett negativ ved at man blir irritert og i dårlig humør ved for lite søvn, mens man blir i godt humør av alkohol. Som jeg også skriver i et innlegg over, er det som oftest barn som opplever alkoholisme som sitter igjen med negative minner over foreldres alkoholkonsum.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Åh, ja, da så... da tar både norsk og internasjonal forskning over mange år helt feil da... 🙄

I alle fall når det gjelder de jeg kjenner. Det er selvsagt synd på barn som lider under foreldrenes alkoholisme, men det er heldigvis ikke flertallet. 

Jeg vet at det hevdes at også moderat alkoholkonsum kan være skadelig, men det hevder ikke at utelukkende alkoholkonsumet er skadelig. Det står blant annet følgende om man googler: Dette må sees i sammenheng med andre forhold i familien, som foreldrenes utdanning og psykisk helse.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (1 time siden):

Man endrer seg mer når en er trøtt enn ved normal promille etter en halv flaske vin. Og endringen er stort sett negativ ved at man blir irritert og i dårlig humør ved for lite søvn, mens man blir i godt humør av alkohol. Som jeg også skriver i et innlegg over, er det som oftest barn som opplever alkoholisme som sitter igjen med negative minner over foreldres alkoholkonsum.

Du har dreid bort fra temaet i tråden, som er at ts og typen skal ha fest, med masse folk, som alle kommer til å drikke, også dem, "foreldrene" til en 14mnd gammel baby som kommer til å være hjemme. Disse foreldrene kommer også til å drikke mye, og alt de har tenkt å tilpasse er at en ungdom som ikke kjenner (?) skal sitte med barnet. 

Hvem i alle dager kan forsvare noe slikt? Jeg er helt sikker på at om politiet hadde blitt kontaktet, så hadde de igjen kontaktet bv. Men i denne saken så er ser kanskje ikke så dumt om bv kom inn i bildet, det virker som at foreldrene trenger endel veiledning. 

Ang det du skriver, så er det forskjell på de type endringer du snakker om, og du kan argumentere til du blir blå, det gjør ikke det jeg sier mindre riktig.

Jeg skulle funnet linker da det egentlig er fort gjort, men det er for sent og jeg må legge meg.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Reiser du beruset med barn i taxi til legevakt eller ringer 113 og er beruset så blir du meldt til BV. Det har skjedd et familiemedlem, og det var fortjent👍

Anonymkode: d6045...c6f

Nope det stemmer ikke

Anonymkode: 3a151...2c6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvfølgelig drar man uansett. Men meldt blir dem. Det er ved mistanke, men ikke så vanskelig å se eller lukte en som er beruset. 

Anonymkode: d6045...c6f

Nei slutt p spre falsk informasjon 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror kanskje at barnet kan våkne. Barnet kan bli veldig urolig, og sense bråket. Og lukten. Det kan være at barnet ikke roer seg av 17-åringen, og så må dere tilkalles. Drita fulle....

Dere kan jo ha folk, men kanskje ikke skikkelig party med full musikk og alkohol som flyter. Fulle folk snakker veldig, veldig høyt😊

Kan dere ikke ordne annen barnevakt? Kan 17-åringen ha barnet hjemme hos seg? Det tror jeg er bedre, gitt at barnet er litt kjent med 17-åringen.

Anonymkode: bc42a...6ec

Hvor står det at de skal bli drita fulls?

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står ingenting om at de skal bli drita fulle så hvor har folk det fra? At man har fest betyr ikke at an blir drita full

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det står ingenting om at de skal bli drita fulle så hvor har folk det fra? At man har fest betyr ikke at an blir drita full

Hva med å lese hele hi, spesielt siste setningen?

Og bare det at hun skriver at det blir "mange inviterte og skikkelig fest med alkohol, musikk og festing"

Hvilke oppegående foreldre velger å ha en 14mnd gammel baby med på noe slikt?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Nope det stemmer ikke

Hvorfor er du så sikker på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hva med å lese hele hi, spesielt siste setningen?

Og bare det at hun skriver at det blir "mange inviterte og skikkelig fest med alkohol, musikk og festing"

Hvilke oppegående foreldre velger å ha en 14mnd gammel baby med på noe slikt?

Ja det stør beruset /fulle, det betyr ikke at forekdrene er drita fulle.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alvorlig talt, en fest med voksne mennesker hvor en barnevakt har ansvar for ungen er virkelig ikke noe problem. I alle land hvor jeg har bodd er dette 100% uproblematisk. Det er helt vanlig der jeg bor å ta med barn på fest eller i selskap hvor det serveres alkohol, til og med på konsert eller på pub. De voksne har det gøy, barna har det gøy, ingen blir traumatisert. Det skal sies at det er snakk om voksne mennesker og ansvarlig alkoholbruk, noe jeg vil anta det er for TS også.

Ikke noe annet sted enn i Norge og Sverige er dette noe som sidestilles med barnemishandling.

Anonymkode: 47ac6...0ee

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...