Gå til innhold

Ha fest med barn på 14 mnd hjemme?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Nei, nei og atter nei.
Og ta seg et glass eller 2 en lørdag innimellom går fint. Men å ha huset fullt og FEST med med et så lite barn er bare ikke innenfor. Fort gjort at noen går inn der, skal bare se og dulle osv. Fulle folk kan ikke stoles på. I tillegg, hva hvis barnet blir sykt, eller ikke sover akkurat denne kvelden/natten? Hjelper ikke på med full fest rundt ørene da.
Her hadde jeg avlyst/utsatt. Evt. tatt med meg barnet til familie/hotell om faren nekter å avlyse, men da hadde han jaggu fått høre det også, at han prioriterer festen foran barnet.
Slik er det når man har fått barn, planlagte ting kan måtte avlyses fordi barnet blir sykt, barnepasser syk osv. Slik er det faktisk å ha barn, man må sette seg selv litt til side noen ganger.

Anonymkode: 6e542...a4c

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg mener at det er greit om en av dere foreldre holder seg edru (helst mannen da, ettersom det er din bursdag) og har hjelp av 17-åringen. 

Jeg var med på fest som baby jeg 😝 Sov for meg selv på et naborom. Nå var en av foreldrene mine alltid edru når det skjedde, men det var jo 80-tallet og litt andre holdninger 😄 

Anonymkode: 88541...047

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (17 timer siden):

Mange barn reagerer ikke på foreldrenes alkoholkonsum. Har diskutert dette mye med venner. Siden vi alle har vært barn, har vi egne erfaringer. Av mine venner jeg har diskutert dette med, har de aller fleste utelukkende positive minner. Personlig forbinder jeg mine foreldres alkoholkonsum med hyggelige middager, gode ferieminner og hyggelig høytid. De få jeg kjenner som har dårlige minner, er de der foreldrene hadde alkoholproblemer og drakk alt for mye ofte.

Dette! Jeg også har bare hyggelige minner av pappa og onkel som ble litt ekstra tøysete på julaften. Skjønner jo i voksen alder at de var litt brisne. Forbandt det også med høytid og hygge☺️

Anonymkode: aa1da...4e8

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

TS

dette er vanskelig. Det kommer en 10-12 stk i alderen 20-27 . De fleste barnløs og elsker å ta en fest. Det er ikke sikkert de bare tar 2-3 øl liksom. Og vi inviterte til fest, ikke sosialt lag med litt alkohol.

magefølelsen sier avlys . Men typen insisterer på at barnet er så lite at hun ikke forstår hva son skjer eller reflekterer over at de voksne er fulle. Så våkner hun av bråk eller ser noen fulle forstår hun ikke og vil ikke ta skade av dette. Heller ikke av at vi er hang over dagen etter.

siden hun ble født har jeg kun vært på fest 2 ganger. Hadde gledet meg til dette. Men tror ikke det blir riktig selvom hun ikke forstår 

Anonymkode: 66c30...6e4

Stol på magefølelsen din! 
At hun er så liten og ikke forstår er jo nettopp en av grunnene til at dere ikke bør gjøre det! 

Anonymkode: adb4a...0c9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

TS

dette er vanskelig. Det kommer en 10-12 stk i alderen 20-27 . De fleste barnløs og elsker å ta en fest. Det er ikke sikkert de bare tar 2-3 øl liksom. Og vi inviterte til fest, ikke sosialt lag med litt alkohol.

magefølelsen sier avlys . Men typen insisterer på at barnet er så lite at hun ikke forstår hva son skjer eller reflekterer over at de voksne er fulle. Så våkner hun av bråk eller ser noen fulle forstår hun ikke og vil ikke ta skade av dette. Heller ikke av at vi er hang over dagen etter.

siden hun ble født har jeg kun vært på fest 2 ganger. Hadde gledet meg til dette. Men tror ikke det blir riktig selvom hun ikke forstår 

Vanskelig er det ikke. Å gjennomføre en fest med et barn barn i hus er uansvarlig. Nei kanskje ikke barnet direkte forstår, men ubevisst kan det skape ubehagelige minner. Kanskje barnet blir redd fordi dere er anderledes, eller fordi barnet hører mye unormal støy hjemme. En annen ting. Ingen av dere burde håndtere barnet i full tilstand. Og hva med neste dag når ungen vil opp kl 06/07, og dere Avsluttet feks festen kl 03. Dere er jo ikke edru når dere står opp noen av dere, med mindre dere drikker enten lite, eller stopper tidlig på kvelden.

Det er direkte uansvarlig å holde en slik type fest med barn i hus. Barnet kommer først, ikke hva dere har lyst til. Går det ikke med fest pga ikke barnevakt/barn er sykt så må man avlyse.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Full fest på ingen måte innafor. Jeg anser meg selv som ganske laidback, men dette går ikke. Å ta seg ett glass vin eller to er uproblematisk, men stor fest hvor du ikke har kontroll på alle menneskene og deres oppførsel, nope! Og når det er sagt, er det noen som utagerer og politiet kommer, blir dere meldt til barnevernet. 

Anonymkode: c7ee6...41f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt greit med fest om en av dere holder seg ederu. Man trenger ikke alkohol for å ha det gøy med andre. 

Når en er ederu har man en vurderingsevne og kan avslutte festen før det går for lang. 

Anonymkode: ae3b4...2ea

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Lørdag skal/skulle vi ha stor 25 års dag for meg med mange inviterte og skikkelig fest med alkohol, musikk og festing. Vi hadde planlagt barnevakt til jenta vår på 14 mnd, men så er barnevakten blitt syk så det skar seg

men typen foreslår at vi ikke avlyser festen, men har den likevel. Jenta vår er lett å legge og sover tungt. Blir ikke å merke noe til festen mener han og er for liten til å forstå hva som foregår. Han snakket med en kompis som hadde en søster på 17 år som er god på babyer/unger som kunne komme til oss å passe henne mens vi andre festet

jeg synes kanskje ikke dette er så god ide. Er det ikke uforsvarlig og uetisk å ha fest i samme hus som barn skal sove? Eller overtenker jeg? Vi blir jo også beruset/fulle 

SELVFØLGELIG er det uforsvarlig! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

TS

Det som er vanskelig her er dere! Er du helt blåst? Et barn er godt klar over at huset er fullt med folk, og merker at dere er dritings. Og jo- hun kan godt ta skade av det.  Enten så avlyser du, eller så ordner du en barnevakt. Maken til uansvarlige foreldre. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mommyaka skrev (5 timer siden):

Ok.

Han er 12 år nå og vet at vi alltid henter han om han er redd el...og i har PRATET med han om når han er 18 og eventuelt skal på fest henter vi han...om han er full eller ikke....

Greit?????

Hvis barnet mitt hadde spesielle behov og ble redd på fest, så hadde jeg nok holdt meg edru.

Men kanskje dere må gi mitt slipp også, ikke sy puter under armene? Ikke la ham drikke, altså, men la ham gå hjem med venner etter fest? 

Anonymkode: 6b47c...a0b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke å fatte at såpass mange forsvarer ts og deres planer om å feste med en baby i hus?!?

Det er ikke rart at det er så mange barn og unge som gruer seg til helg, jul, påske, sommeren osv! Og kampanjene som går i forkant av bla julen, som handler om barn og alkohol viser jo at det er et stort behov for å prøve å hjelpe barn som vokser opp slik!

Jeg klarer bare ikke å forstå at det finnes så mange foreldre som setter seg selv og alkoholen før barna sine. Alle disse foreldrene bør gå i seg selv og sette barnas trygghet og lykke foran sitt eget behov for alkohol. For det går faktisk an å kose seg og ha det gøy uten å bli beruset.

Anonymkode: cdea0...549

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

TS

Det at barnet deres er så lite betyr at det kan ta ekstra mye skade, fordi barnet ikke forstår, blir skremt. En mann som i 2024 har så lite kunnskap om barn og barns utvikling og tilknytning burde ikke vært far!

Jeg håper inderlig du troller!

Dette burde ikke vært vanskelig i det hele tatt. Hvorfor lar du deg overkjøre av din samboer? Hvorfor er hans mening viktigere for deg enn ditt barns beste?

Dere kan ha festen, men en annen helg. Og den mannen, han bør du dra etter ørene til Helsestasjonen og be om at dere kan få et Cos-kurs sammen! Dere trenger det begge to!

Anonymkode: 60b94...d93

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Hvis barnet mitt hadde spesielle behov og ble redd på fest, så hadde jeg nok holdt meg edru.

Men kanskje dere må gi mitt slipp også, ikke sy puter under armene? Ikke la ham drikke, altså, men la ham gå hjem med venner etter fest? 

Anonymkode: 6b47c...a0b

Han vil kunne gjøre dom han vil...jeg skriver om han vil at vi skal hente....han kan komme deg hjem selv...og jeg sitter ikke å sier at jeg kommer p henter han et visst klokkeslett...jeg sier bare at om han føler for å bli hentet og eventuelt at jeg skal kjøre hjem noen kompiser så gjør jeg det.

Slik som noen uker siden var han en kompis og skulle hjem..men litt bortenfor stod det en stor gjeng med ungdommer som lagde mye lyd, og han syntes det var skummelt å måtte gå hjem ( dette var klokken 2100)  og gå forbi de 

Da ringte han og jeg hentet han. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jeg klarer ikke å fatte at såpass mange forsvarer ts og deres planer om å feste med en baby i hus?!?

Det er ikke rart at det er så mange barn og unge som gruer seg til helg, jul, påske, sommeren osv! Og kampanjene som går i forkant av bla julen, som handler om barn og alkohol viser jo at det er et stort behov for å prøve å hjelpe barn som vokser opp slik!

Jeg klarer bare ikke å forstå at det finnes så mange foreldre som setter seg selv og alkoholen før barna sine. Alle disse foreldrene bør gå i seg selv og sette barnas trygghet og lykke foran sitt eget behov for alkohol. For det går faktisk an å kose seg og ha det gøy uten å bli beruset.

Om du ikke klarer å se forskjell på fest en gang og å drikke flere ganger i uken så er det skremmende 

Anonymkode: 3a151...2c6

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Om du ikke klarer å se forskjell på fest en gang og å drikke flere ganger i uken så er det skremmende 

Anonymkode: 3a151...2c6

Om det kun handler om en fest, så burde det være null stress å flytte den til en annen dag når det er barnevakt tilgjengelig??

Og det trenger ikke å være alkohol flere ganger i uken for å skade barn?? Jeg har skrevet tidligere i tråden at jeg har vokst opp under stor omsorgssvikt pga alkohol, men de drakk ikke hver dag, kun i helgene, samt i ferier ol. Og jeg har i dag bla adhd fordi min mor drakk når hun var gravid med meg, og kompleks ptsd pga alt jeg opplevde når jeg var liten, jeg har også generalisert angst og litt sånt og er ufør. Jeg jobbet i mange år før jeg ble syk, når jeg selv ble gravid begynte jeg å få flashbacks uten at jeg ante hva det gikk i, for jeg har fortrengt det meste av barndommen min. Du aner ikke hva som dukket opp når jeg gikk i traumebehandling.. Jeg skal ikke skrive alt jeg opplevde og så, men nå når jeg er voksen så ser jeg hvor sjukt det var, og ingen barn fortjener å oppleve slike ting. Og jo ynge dem er, jo verre er det å oppleve at mor eller far har endret seg, de har jo ikke kapasitet til å forstå hva det er med mor og/eller far. Og selv om de voksne blir munter og glad når de er påvirket, så kan det skremme små barn, så hvorfor ta sjansen??

Foreldre som drikker når barna er tilstede er bare egoister og driter i barna sine, så lenge de selv får "kosen" sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Lørdag skal/skulle vi ha stor 25 års dag for meg med mange inviterte og skikkelig fest med alkohol, musikk og festing. Vi hadde planlagt barnevakt til jenta vår på 14 mnd, men så er barnevakten blitt syk så det skar seg

men typen foreslår at vi ikke avlyser festen, men har den likevel. Jenta vår er lett å legge og sover tungt. Blir ikke å merke noe til festen mener han og er for liten til å forstå hva som foregår. Han snakket med en kompis som hadde en søster på 17 år som er god på babyer/unger som kunne komme til oss å passe henne mens vi andre festet

jeg synes kanskje ikke dette er så god ide. Er det ikke uforsvarlig og uetisk å ha fest i samme hus som barn skal sove? Eller overtenker jeg? Vi blir jo også beruset/fulle 

Selvfølgelig ikke. Om noe skjer, ser det stygt ut at det er en sytten åring der sammen med fulle voksne og et bittelite barn.

Anonymkode: 56330...61b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok ganske liberal og her tar vi oss er par glass vin til maten i helgene etter at vår 1,5 åring sover. Vi bor sentralt, så kan ta taxi om vi må til legevakt eller noe skjer. 
Hun sover i egen seng også.

Jeg hadde ikke hatt noe stor fest med mye alkohol. Hvis alle er beruset, er det veldig uforsvarlig. Hvis det er fest i form av middagselskap og en av dere begrenser inntaket til en øl eller to spredt utover natten, vil det være innafor i mine øyne, men også litt på kanten.

Jeg hadde nok droppet denne festen eller funnet en annen barnevakt evt må en holde seg edru og avslutte tidlig. Det bør også være litt stille og rolig der barner sover. 

Anonymkode: cf698...c46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi som vokste opp på 70-tallet skulle ifølge KG vært både traumatisert og ødelagt.

Anonymkode: 0496d...124

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...