Gå til innhold

Hvor stort mellomrom er det mellom barna dine og hvorfor ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 barn, 4 år imellom. Planlagt, og begge satt 1-2 prøveperiode.

Ville ha 4 år imellom da vi ikke har mye avlastning og jeg er mye alene (pga mannens jobb). Med 4 år imellom klarer eldste mye selv og er mer selvstendig, sover gjennom natten og er ikke et «minusprosjekt» på overskuddssiden. Tåler feks helt fint å stå opp selv på morgenen dersom jeg og minste må sove litt ekstra pga urolig natt.

Helt perfekt for oss.

Anonymkode: 0586a...565

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4,5 år mellom dem. Prøvde i ca 4 år og var på veg til å sette i gang med ivf da eldste kom spontant. Vi ville ha to tette, tror hun var 3 mnd da vi begynte å snakke om nr 2 men han kom ikke før.. lite å gjøre med det annet enn å være takknemlig for at de er her. I følge fagfolk skulle det ikke være mulig for deres far og jeg å få det til på egenhånd grunnet våre fertilitetsproblemer 

Anonymkode: 1439c...775

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 måneder og vi var uforsiktige 😅

Anonymkode: 9a220...6f0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 år i mellom fordi eldste er gutt. Ville ikke risikere at hvis yngste ble jente at hun tok igjen storebror mentalt. Derfor ønsket vi minst 3 år. 

Anonymkode: b4ab7...dba

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

To år mellom 1 og 2, tre år mellom 2 og 3, tre år mellom 3 og 4 og to år mellom 4 og 5.

Anonymkode: 92ec3...88a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 3 år og 11.5 måneder mellom 1 og 3.

Gjorde det bevist da vi ville ha tette. Gikk like supert som håpet og hadde heller hatt de enda tettere enn motsatt.

Anonymkode: b8b59...732

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

To år mellom 1 og 2, tre år mellom 2 og 3, tre år mellom 3 og 4 og to år mellom 4 og 5.

Anonymkode: 92ec3...88a

Fordeler/ulemper med henholdsvis 2 og 3 år mellom?

Anonymkode: 1bd50...4b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 år, altså akkurat 24 måneder mellom mine. Med vilje. De er nå begge skolebarn, og det har vært fint hele veien. 

Anonymkode: 279e5...8fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

3 år i mellom fordi eldste er gutt. Ville ikke risikere at hvis yngste ble jente at hun tok igjen storebror mentalt. Derfor ønsket vi minst 3 år. 

Aha...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

4,5 år mellom dem. Prøvde i ca 4 år og var på veg til å sette i gang med ivf da eldste kom spontant. Vi ville ha to tette, tror hun var 3 mnd da vi begynte å snakke om nr 2 men han kom ikke før.. lite å gjøre med det annet enn å være takknemlig for at de er her. I følge fagfolk skulle det ikke være mulig for deres far og jeg å få det til på egenhånd grunnet våre fertilitetsproblemer 

Anonymkode: 1439c...775

Så bra dere fikk det til 🙂. Og 4.5 års aldersforskjell blir jo visket ut når de blir voksne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 22 måneder mellom de to eldste. 6 år mellom midterste og yngste. Det store hoppet ble sånn fordi den tredje tette døde som baby. 

Anonymkode: 66f0b...74c

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 år og 10 måneder mellom dem
Vi fikk første og tenkte ikke på flere barn, men så blev jeg uplanlagt gravid etter en sommer etter en svår vår på jobb og nytt jobb i boks. Spontanaborterte i uke 10, og da var ønsken der om en til. Legen sa jeg måtte vente to måneder så kroppen var återstillt. Trur jeg blev gravid på første førsøk etter det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår ikke hvorfor vi med stor aldersforskjell på barna må unnskylde dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 år og 8 måneder mellom. Prøvde på to på under to år, men det tok litt tid før sistemann kom. 

Ville ha de litt tett i håp om at de ville "ha hverandre" mer enn det vi voksne gjorde med våre søsken da vi var små.  (Jeg og mannen min hadde 6-10 års aldersforskjell til våre søsken.) 

Anonymkode: 3564f...3f2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3. År.

Lang nok tid til å kommer over den aller travleste småbarnsfasen og såpass liten aldersforskjell at de har glede av hverandre.

Maleficenta skrev (11 minutter siden):

Hvem sier dere må?

Anonymkode: 5c38f...a0e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (18 minutter siden):

Må man det da? 
Det er større avstand mellom to av mine enn jeg skulle ønske, men livet blir til underveis. Ingen har fasit.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

3. År.

Lang nok tid til å kommer over den aller travleste småbarnsfasen og såpass liten aldersforskjell at de har glede av hverandre.

Hvem sier dere må?

Anonymkode: 5c38f...a0e

Samfunnet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (39 minutter siden):

Det er jo mye bedre for barna med litt aldersforskjell, for de som har peiling så vet man at de første årene i livet er de viktigste og man har som foreldre mye større mulighet til å være tett på og yte maks når barna IKKE er for tett i alder.

I psykologien anbefales det minst 3 år mellom barna. 

Og når de er voksne så jevnes uansett aldersforskjellen ut. 

Anonymkode: eb3d6...8b0

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nesten fire år mellom barna. Det er så fin aldersforskjell. De leker masse sammen og eldste gir oss ro til å håndtere minstemanns følelsesutbrudd og hjelper til når han slår seg vrang. Minste lærer mye av eldste og engasjerer seg i det han gjør, noe som gjør at minste ikke klenger så mye på oss, men helst vil være med storebror. Minste ble bleiefri ved to års alder fordi han vil gjøre som storebror. Så minste hjelper oss å huske på at storebror kan mye mer enn vi har tenkt, siden storebror var alenebarn i nesten fire år. 

De ser på TV sammen, herjer ute sammen, finner på ting og leker. Eldstemann er lillebrors store trygghet her i livet.

Det som er synd er at det blir lite egentid på eldste, han trenger mer av det. Mye går på minste sine premisser, f.eks. om bare en av foreldrene kan ta med ungene til svømmebassenget, eller mye må tilpasses minstemanns sovetider etc. 

Anonymkode: 10f38...dba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette var komisk å lese. Det handler om hvordan man behandler barna, det er det som fremmer eller hemmer utvikling. Gutter er ikke tregere enn jenter, men det stilles mye høyere krav til jenter fra de lærer seg å gå omtrent!

Anonymkode: 10f38...dba

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...