Gå til innhold

Kan noen kjapt se over fødebagen min? Er så redd for å glemme noe essensielt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei. Men hvis en skulle komme på noe en har glemt å pakke så kan en kjøpe det da. Er uansett ikke noe å

være REDD for

Anonymkode: f25ff...560

Enig. Er jo noen ting det er kjipt å glemme men det er ingen katastrofe

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Maleficenta skrev (7 minutter siden):

Enig. Er jo noen ting det er kjipt å glemme men det er ingen katastrofe

Nei for det essensielle har alle sykehus hvis ikke får en tak i det på et vis! 

Anonymkode: 0bd9b...1af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei for det essensielle har alle sykehus hvis ikke får en tak i det på et vis! 

Og noen ganger har de gjenglemte mobilladeren liggende dersom man trenger å låne om man har glemt hjemme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (2 minutter siden):

Og noen ganger har de gjenglemte mobilladeren liggende dersom man trenger å låne om man har glemt hjemme

Jepp, jeg fikk låne. Jeg fikk mat, tannbørste ,tannkrem, mobillader, håndkle og så fikk jeg kjøpt meg ei truse og gikk i sånn sykehusskjorte. (Ikke i forbindelse med fødsel dette her da) og da gikk det veldig fint et døgn. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Du skriver at de fleste ikke får ha mannen sin med i mer enn noen timer, så da regner jeg med at du mener at over 50% av landets sykehus ikke har barselhotell eller andre løsninger for far?

Anonymkode: 3c4f3...6b0

Hjelper jo ikke å HA et barselhotell hvis det er fullt - eller delvis stengt. Barselhotellet har jo ikke ubegrenset kapasitet. Og får du plass er det ikke sikkert du får dobbeltrom - og på enkeltrom er det IKKE plass til noen far. Og får du dobbeltrom er det ikke sikkert du vil betale 1500 kroner per natt for å få lov til å ha far der. 

Sannsynligvis er det ingen her som har oversikt over hva som er vanligst på minst halvparten av sykehusene, men husk nå på at Norge har mange små distriktssykehus med dårlig kapasitet - såpass dårlig at de stenger fødeavdelingen på sommeren - høysesong for fødsel. 

Anonymkode: 43be0...174

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.9.2024 den 4.53):

Jeg trodde først dette skulle være er tulle innlegg. For du trenger jo faktisk absolutt ingenting. Sykehuset har alt du trenger. 

klær til du skal reise hjem til deg og baby er det eneste hvis du skulle bo langt fra sykehuset. 

så du har med mer enn nok

Anonymkode: f25ff...560

Dette kommer veldig an på sykehuset. Er man på sykehus med barselhotell (vi var på Ullevål) må man ha egne klær til seg og ungen. Selv første timene barsel ble vi bedt om å finne frem egne klær til ungen. I tillegg trenger man jo utstyr til personlig pleie og sånn, man får jo ikke annet enn mat/drikke og bleier/bind omtrent. Samt hjelp/utstyr til amming/pumping/flaskemating da.

Anonymkode: 4991b...bc1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 20.9.2024 den 22.22):

De har diverse varmmat, (fisk, supper, kjøttkaker, kylling, risgrøt, lasagne og div) frukt, salte kjeks, sjokoladekjeks, gjendekjeks,  knekkebrød, kornblandinger , grøt, te, kaffe, kakao, melk , yoghurt, appelsin og eplejuice, melk, biolamelk (tror jeg) brød, rundstykker, kokt, egg, leverpostei, brun/gulost, skinke, makrell, tubeost, syltetøy, nugatti så jeg der, isbiter agurk/paprika. Det vil jeg påstå er greit utvalg og regnes som at en har tilgang på det essensielle (og mer til) når det gjelder mat. 

Spørs på hvilket sykehus man føder på. Der jeg fødte våre barn var det varm måltid til middag. Lunsj var enten suppe eller salat, men i helgene var det kun brød og pålegg 3 av 4 måltider om dagen.

Når det gjelder brødmåltid var det kun en type brød og knekkebrød å velge mellom. Pålegg var kaviar, skinke, salami, ost, leverpostei, makrell i tomat, syltetøy,tubeost. Egg til frokost.

Av drikke hadde de eple juice, melk, vann, kaffe og te. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

High maintenance?

Anonymkode: 394cf...5d5

Jeg har backpacket i Asia, bodd på hostell på språkreise, går i fjellet og bor i telt, og er på helgetur nå med en liten handbagasje. 

Men når jeg kan pakke det jeg vil i en bag, bilen står i garasjen, mannen gjerne bidrar med bæring, og jeg så kan ha akkurat det jeg ønsker tilgjengelig i 2-3 dager. Så ser jeg ikke hva som er feil med det? 

Det er ett eller annet utrolig smålig med slike som du, som føler for å tråkke ned andre med hersketeknikker. Hva gir det deg? Bitter på eget liv? 

Anonymkode: 4fbae...3fe

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (21 timer siden):

Men mange av tingene ts lister opp er jo ting mannen kan stikke hjemom og hente med mindre de bor veldig langt unna sykehuset

Å sende mannen hjem for å grave i skuffer og skap, krever ekstremt mye mer enn å bare hive litt ekstra i bagen i utgangspunktet. 

Jeg vet hva jeg ønsker å ha med meg for 2-3 dager. Og om det er første gang man skal føde, så ser jeg ikke problemet med at TS spør om det er mer å tenke på. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (11 timer siden):

Jeg ser ikke vitsen med å drive å glemme ting, når man har tid til å planlegge. 

Mye mer komfortabelt å bare trekke den laderen ut av veska, enn å begynne å høre om sykehuset har noe gjenglemt. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (19 timer siden):

Good heavens du er high maintenance

Du sier det som om det er noe negativt?

Anonymkode: 6cda5...1e4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (19 timer siden):

Good heavens du er high maintenance

Heller high maintenance enn nedlatende og slem mot andre 😅

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes fødebagen din ser fin ut. Husker ikke alt som sto, men ammeinnlegg, airpods eller lignende og vannflaske med drikketut fremfor skrukork. Pinsett og neglefil. Tror jeg ville tatt med tynn morgenkåpe som det er mulig å ligge med i sengen. Den kan du amme med og er «kledd» når du er på rommet. Kan jo bli varmt å ha på joggebukse i sengen? 

Pinsetten til hvis du oppdager hår på brystvortene når du skal amme - helt naturlig det altså, men litt mer delikat uten🤣

Lykke til med fødsel og barseltiden, verdens deiligste «helt i bobla»-tid❤️

(Jeg brukte sykehusets nettingtruser og bind fordi skiftet hele tiden.)

Anonymkode: 638b6...62f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Maleficenta skrev (11 timer siden):

Maleficenta skrev (21 timer siden):

Men mange av tingene ts lister opp er jo ting mannen kan stikke hjemom og hente med mindre de bor veldig langt unna sykehuset

Så mannen, og allerede overarbeidede sykepleiere, skal løpe rundt og ordne opp for deg. Bare fordi du ikke gidder å pakke egen bag? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At en tråd om fødebag kan lage så voldsom diskusjon 🙈

Anonymkode: 65944...de1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pakk det som du vanligvis pakker for en weekend-tur. Du kan jo reise hjem rett etter fødsel, da har du alt du ønsker innen rekkevidde👍🏼 Maten på sykehus er helt ok, går fint å spise det noen dager😄

Anonymkode: 84aaa...c62

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Sånn er det på Ahus også, hvis man må på barsel. Det er ikke plass til pappaen. Jeg fødte heldigvis kl 8 om morgenen, så pappaen fikk være med meg hele dagen. Vi lagde en liste over ting han kunne ta med eller handle til dagen etter. Med neste fødsel vet vi jo litt mer om hva som er lurt å ha med, så det kommer jeg til å pakke på forhånd. 

Anonymkode: eeaa6...a6d

Jeg fødte på Ahus, KS kl 16:30, og lå på observasjon til 18:30 mens jeg ventet på å få følelsen tilbake i kroppen. Vi hadde en veldig snill sykepleier på barsel som sa at mannen min kunne være på rommet med meg til skiftet hennes var over kl 23, i stedet for å dra hjem kl 21 (hadde enerom). Var takknemlig for det, siden tiden ble litt amputert etter keisersnittet.

Så selv om man føder sent kan man håpe på å møte noen som er forståelsesfulle for det. Men det er selvsagt ikke en selfølge, og vi var heldige som hadde enerom som også gjøre det mulig.

Anonymkode: e1934...569

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg overpakket veldig til min første fødsel, men til min andre fødsel pakket jeg akkurat passe. Da hadde jeg med: 

Svart, myk tights 

Ammetopp

Lang cardigan som dekker rumpa (kjekt i og med at man går med store, klumpete bind)

Leppepomade, hårstrikker, hårbørste, fuktighetskrem, deodorant.

Sko til dusjen.

Tøfler.

Lang lader til mobil (mange sykehus har stikkontakten høyt oppe på veggen så vanlig lader blir for kort). 

Lange pysjer til babyen med glidelås. 

Hentesett til babyen. 

Bok (babyen kan sove endel).

Sovemaske og ørepropper! Spesielt viktig om du må sove på barsel med andre. 

Anonymkode: f9e21...473

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.9.2024 den 20.57):

Jeg har pakka fødebagen nå. Kan noen se over og eventuelt komme med forslag til ting jeg bør ha med? Har glemt? 

Til meg:

- 2 sett med behagelige joggebukser + skjorter som egner seg for amming

- lang cardigan 

- 1 myk bukse og 1 genser til å reise hjem med

- Purelan salve for såre brystvorter 

- Shampoo, balsam, kroppsvask, tannbørste og tannkrem. 
- leppepomade 

- hårstrikk 

- hårbørste

- deodorant (både spray og stick)

- mobillader 

-mappe med helsekort og utskrift av viktige blodprøver 

- sandaler til å dusje med

- innesko til sykehuset 

- kosesokker 

- drikkeflaske

Baby:

- to pysjer (heldress) 

- 1 ullteppe 

- 1 helseteppe

- ett henteantrekk 

- 2 sett med body og matchende bukse

- 3 par sokker 

- 1 bomullslue 

- 1 ullue 

- klorevotter

- gulpekluter 

Trenger jeg noe mer? Er det noe jeg har glemt? Bilstolen er montert i bilen. Mobil og bankkort er med over alt.

Anonymkode: 4e952...1be

Klorevotter trenger du neppe. Koselig å ta på de klær, så for all del ta med en pysj eller to, men erfaringsmessig så er det hele ganske primitivt. Helst skal babyen ligge i bare bleia på deg, hud mot hud, store deler av døgnet og knapt ha klær på seg. Dette pga. amming. Veldig kjekt å ha med et par bodyer og bukser til å ha på innimellom eller til besøk.

Amme bh’er og ull- amme-innlegg er greit å ha med.

Ta med en energibar eller to. 

Minst to joggebukser til deg! Kjipt å blø gjennom. Selv er jeg glad i å sove i pysjbukse, så det kan være lurt å ha med hvis du sover i pysj til vanlig

Anonymkode: 31700...14d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg synes fødebagen din ser fin ut. Husker ikke alt som sto, men ammeinnlegg, airpods eller lignende og vannflaske med drikketut fremfor skrukork. Pinsett og neglefil. Tror jeg ville tatt med tynn morgenkåpe som det er mulig å ligge med i sengen. Den kan du amme med og er «kledd» når du er på rommet. Kan jo bli varmt å ha på joggebukse i sengen? 

Pinsetten til hvis du oppdager hår på brystvortene når du skal amme - helt naturlig det altså, men litt mer delikat uten🤣

Lykke til med fødsel og barseltiden, verdens deiligste «helt i bobla»-tid❤️

(Jeg brukte sykehusets nettingtruser og bind fordi skiftet hele tiden.)

Anonymkode: 638b6...62f

Verdens deiligste… Det er godt mange har det bra denne tiden. Det kan være greit å være forberedt på at den for mange også kan være tøff. Det virker litt enten-eller. Fungerer ammingen og barnet ikke har plager, vil den være fin for de fleste. Jeg opplevde den som klaustrofobisk og slet med amming og tilknytning. Jeg håper TS får en fin tid og lever i bobla:) 

Anonymkode: 31700...14d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...