Gå til innhold

Kan noen kjapt se over fødebagen min? Er så redd for å glemme noe essensielt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Multimam kompresser når Purelan ikke er godt nok.
 

Egne smertestillende, ja du får på sykehuset, men dumt å måtte vente til når de har tid når du trenger dem NÅ. 

 

noe til å hjelpe med første nr. 2 dobesøk. Du ønsker absolutt ikke å være hard i magen etter en fødsel. Her knasket jeg linfrø og drakk Duraphlec eller hva det nå heter. 

Anonymkode: f8669...ec2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det jeg fikk bruk for:

-en myk gravidbukse eller to - er jo ikke sånn for oss alle at magen er magisk borte rett etter fødsel, så vanlig joggebukse hadde ikke fungert for min dem

-brus og sjokoladekjeks (ikke under fødselen, men første natta alene på barsel var det livreddende når jeg følte måtte være våken fordi babyen lagde naturlig nok ofte lyd, og hun jeg delte rom med sutrete høylydt for hvert lille knyst. Du kan finne på å trenge energi akutt)

- løse myke singletter, selv myke skjorter føltes så stivt ut å ha på sammen med baby. Så sov mye med singletter i starten

-noe enkelt pent og mykt (litt pen joggebukse og genser) for å føle meg mer fresh når vi måtte gå rundt på barselhotell og til restauranten. Angret på at jeg bare hadde én veldig shabby skjorte å ta på

-drikkeflaske

-toalettsaker etc

-nok omslagsbodyer og gulpekluter til babyen. Det blir.mye bleieskift og gulping/søling (vi måtte mate med kopp.pga lav vektoppgang, mange må det, det blir søl), så måtte skifte hele tiden. Det ble flere om dagen. Ting som måtte dras over hodet ble helst ikke brukt.

-pledd/teppe til babyen, de hadde bare tjukk dyne som ble altfor varmt for vår lille varmeovn

-ørepropper og mobillader, digg å kunne ha musikk når man er utslitt og trenger å hvile, særlig hvis man kommer på dobbeltrom, eller man er med partner på barselhotell og trenger å hvile selv om babyen er litt urolig.

Anonymkode: 4991b...bc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snacks og drikke som kan være i romtemp. F.eks proteinbarer.

Anonymkode: 3c4f3...6b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk bruk for toalettsaker, vannflaske, sandaler i dusjen, behagelige klær og lader. Og litt klær til babyen. Ellers gikk det fint. 

Anonymkode: 5d8db...353

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bind/bleier til når du kommer hjem ( de har sånt på sykehuset)

Jeg hadde vannavgang hjemme og kladder var absolutt godt å ha for hånd. Det slutter liksom ikke å renne og kjipt og eventuelt ødelegge møbler og bilsetet med fostervann. Ganske sjeldent fødsel starter med vannavgag da, men kladder får man bruk for senere uansett 

Snacks- enten til fødsel eller til å ha på rommet etterpå.   
 

ipad eller pc til å se serier. Døgn nr 2 er ganske kjent for å være den tøffe døgnet for da begynner babyen gjerne å bli sulten. Tror jeg ammet hele den natten nesten non stop og det var veldig deilig å kunne se på serier samtidig. (da er det også digg å ha snacks å fylle opp lagrene med) 

Ammeputen du har tenkt til å bruke. Fint å begynne å bruke den fra starten.  Har du ikke får du lånt på sykehuset
 

Endret av Klementina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg har pakka fødebagen nå. Kan noen se over og eventuelt komme med forslag til ting jeg bør ha med? Har glemt? 
 

Til meg:

- 2 sett med behagelige joggebukser + skjorter som egner seg for amming

- lang cardigan 

- 1 myk bukse og 1 genser til å reise hjem med

- Purelan salve for såre brystvorter 

- Shampoo, balsam, kroppsvask, tannbørste og tannkrem. 
- leppepomade 

- hårstrikk 

- hårbørste

- deodorant (både spray og stick)

- mobillader 

-mappe med helsekort og utskrift av viktige blodprøver 

- sandaler til å dusje med

- innesko til sykehuset 

- kosesokker 

- drikkeflaske

 

Baby:

- to pysjer (heldress) 

- 1 ullteppe 

- 1 helseteppe

- ett henteantrekk 

- 2 sett med body og matchende bukse

- 3 par sokker 

- 1 bomullslue 

- 1 ullue 

- klorevotter

- gulpekluter 


Trenger jeg noe mer? Er det noe jeg har glemt? Bilstolen er montert i bilen. Mobil og bankkort er med over alt.

Anonymkode: 4e952...1be

Jeg trodde først dette skulle være er tulle innlegg. For du trenger jo faktisk absolutt ingenting. Sykehuset har alt du trenger. 
 

klær til du skal reise hjem til deg og baby er det eneste hvis du skulle bo langt fra sykehuset. 
 

så du har med mer enn nok

Anonymkode: f25ff...560

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Og noen av oss rakk aldri frem til sykehuset, gikk fint det og. Kan du ikke bare holde deg for god til å kommentere hvis du ikke har noe fornuftig å komme med?

Anonymkode: ed36f...382

Synes det er ganske fornuftig å minne om at det ikke akkurat er krise om man glemmer noe. Beklager så mye at det var uhyre triggende.

Anonymkode: 28ea3...52b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår heller ikke disse lange listene.  Bor dere veldig langt unna sykehuset så mannen ikke kan dra hjemom? Planlegger dere et langt opphold? 

Vannflaske, snacks og paracet. Et sett klær til baby når dere skal hjem. 

Anonymkode: c4758...f97

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har de sjampo, balsam og dusjsåpe på sykehus, eller må man ta med selv?

Anonymkode: ee45c...7e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vasket meg ikke på sykehuset. Tok bare et par kjappe dusjer. Vasket meg heller ordentlig når jeg kom hjem. Hadde mistet mye blod og var ikke i form. Så jeg tok ikke med noe såpe. 

Jeg hadde med egen pute. Det var fordi jeg ble innlagt noen dager i svangerskapet. Putene på OBS var bare noen flate lefser, så jeg tok med en egen til fødsel også. Ahus. Men har ikke hørt at det er vanlig, så de har sikkert gode puter der du skal føde. 

Vi hadde ikke med så mye klær til baby. Hadde med hentesett så klart, men også noen pysjer/ bodyer fordi vi hadde lyst. Men du får låne klær på sykehuset.

Jeg gikk bare rundt i sykehusskjorte og truse. De måtte sette kateter flere ganger om dagen og du må skifte bind/bleie ofte, så jeg gadd ikke bukse. Den måtte bare av hele tiden uansett. 

Mannen hentet en smokk til ungen etterhvert. Det kommer vi til å ta med til fødsel nr 2 også. Ungen hadde så ekstremt sugebehov. 

Anonymkode: eeaa6...a6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Snickers og to Mandelstang bør du ha med, samt et glass med sylteagurker. 

Anonymkode: 149b3...8c6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg har pakka fødebagen nå. Kan noen se over og eventuelt komme med forslag til ting jeg bør ha med? Har glemt? 
 

Til meg:

- 2 sett med behagelige joggebukser + skjorter som egner seg for amming

- lang cardigan 

- 1 myk bukse og 1 genser til å reise hjem med

- Purelan salve for såre brystvorter 

- Shampoo, balsam, kroppsvask, tannbørste og tannkrem. 
- leppepomade 

- hårstrikk 

- hårbørste

- deodorant (både spray og stick)

- mobillader 

-mappe med helsekort og utskrift av viktige blodprøver 

- sandaler til å dusje med

- innesko til sykehuset 

- kosesokker 

- drikkeflaske

 

Baby:

- to pysjer (heldress) 

- 1 ullteppe 

- 1 helseteppe

- ett henteantrekk 

- 2 sett med body og matchende bukse

- 3 par sokker 

- 1 bomullslue 

- 1 ullue 

- klorevotter

- gulpekluter 


Trenger jeg noe mer? Er det noe jeg har glemt? Bilstolen er montert i bilen. Mobil og bankkort er med over alt.

Anonymkode: 4e952...1be

Truse bleier til deg. Jeg tuller ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg forstår heller ikke disse lange listene.  Bor dere veldig langt unna sykehuset så mannen ikke kan dra hjemom? Planlegger dere et langt opphold? 

Vannflaske, snacks og paracet. Et sett klær til baby når dere skal hjem. 

Anonymkode: c4758...f97

Noen av oss liker å ha det komfortabelt, og er ikke redd for hva andre syns om at vi vil ha det komfortabelt. Skjønner ikke hvorfor denne asketholdningen skal være noe å sikte etter? Er du et troll under en bro? Du veit det er en traumerespons å ikke «trenge noe som helst»? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg trodde først dette skulle være er tulle innlegg. For du trenger jo faktisk absolutt ingenting. Sykehuset har alt du trenger. 
 

klær til du skal reise hjem til deg og baby er det eneste hvis du skulle bo langt fra sykehuset. 
 

så du har med mer enn nok

Anonymkode: f25ff...560

Det trodde jeg også, sist fødte jeg på Ullevål i 2020. Der hadde de hverken Shampoo eller dusjsåpe. Dispenseren på badet hadde samme såpe til håndvask og hårvask. Tannbørste og tannkrem var heller ikke der. Du fikk ikke noe tøy til babyen din, utover det ene plagget jordmor tok på rett etter fødsel, her hadde jeg en baby som gulper mye og som måtte mates med kopp, det ble lye søl. Det eneste du fikk av tøy var sykehusskjorte og nettingtruse, personlig er jeg ikke komfortabel med å gå i sykehusskjorte uten bukse under, de hadde ikke bukser der. Og det var ikke lov å gå i sykehusskjorte på barselhotellet til Ullevål, jeg fikk beskjed av den ansatte på kantina. Ved såre brystvorter fikk jeg ikke salve, det var heller ikke ammeinnlegg, leppepomade, hårstrikk (langt hår) og en del andre essensielle ting der. 
 

Fødte under korona sist, så da var man mer låst til sykehuset. De var strenge på at man ikke fikk komme å gå, hvis far dro fikk han ikke komme tilbake . Så dra hjem å hente ting var ikke ett alternativ. Vet det er annerledes nå, men vil ikke sende mannen frem og tilbake unødvendig, når ting enkelt bare kan pakkes i fødebaggen. Jeg har dessverre ett litt komplisert svangerskap og det står skrevet i journalen min at jeg ikke har lov å reise hjem før tidligst 48 timer før fødselen (pga EKG de skal gjøre på baby 48 timer etter fødsel). I verste fall kan jeg være der i 4-5 dager slik som sist. 

Anonymkode: 4e952...1be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ammebh’er og store gode truser! Vil også anbefale deg å ha med egen pute🙈 puta der jeg fødte var ca 1 cm tjukk.

Anonymkode: 816be...c51

Ammebh er pakket ned! Truser dropper jeg, sist blødde jeg så mye at nettingtruse og bleie var det eneste som funket. Brukte bleier de første ukene etter fødsel..

Anonymkode: 4e952...1be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har de sjampo, balsam og dusjsåpe på sykehus, eller må man ta med selv?

Anonymkode: ee45c...7e9

De hadde ikke på Ullevål sykehuset sist jeg fødte. Så det må du ta med tror jeg 

Anonymkode: 4e952...1be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Multimam kompresser når Purelan ikke er godt nok.
 

Egne smertestillende, ja du får på sykehuset, men dumt å måtte vente til når de har tid når du trenger dem NÅ. 

 

noe til å hjelpe med første nr. 2 dobesøk. Du ønsker absolutt ikke å være hard i magen etter en fødsel. Her knasket jeg linfrø og drakk Duraphlec eller hva det nå heter. 

Anonymkode: f8669...ec2

Takk for tips! Movicol og Paracet er nå pakket ned..

Anonymkode: 4e952...1be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må ha mine svarte tights på barsel. Bruker bleie og nettingtruse under sykehusskjorta, og føler tights holder det hele på plass mye bedre enn joggebukse. Svart for at ikke evnt blodoversvømmelser skal vises😁 

Mascara, evnt annen hverdags make up som tar 2 sek å ta på, hvis du bruker det.

 

Anonymkode: ac0ed...5f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg forstår heller ikke disse lange listene.  Bor dere veldig langt unna sykehuset så mannen ikke kan dra hjemom? Planlegger dere et langt opphold? 

Vannflaske, snacks og paracet. Et sett klær til baby når dere skal hjem. 

Anonymkode: c4758...f97

Fordi vi ikke tenker "hva kan vi greie oss på?" men "hvordan kan vi ha det mest mulig komfortabelt?"

Greier seg uten salve for såre brystvorter, noen har sikkert ikke tilgang til det, og noen har født i ei grøft, men hvorfor ikke legge opp til å ha hvis man kan velge? Osv. Skjønner ikke.

Anonymkode: d06da...b40

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...