Gå til innhold

Jeg er livredd for å føde? Har dere noen gode tips til meg? Keisersnitt er uaktuelt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg hadde en veldig dårlig fødselsopplevelse for 4 år tilbake, det var såpass ille at jeg gikk rett inn i en ganske vond fødselsdepresjon. Jeg fikk heldigvis god hjelp av psykolog og helsestasjonen. Nå er jeg gravid med nummer to og skal føde om få uker. Jeg har snakket om min dårlige fødselsopplevelse både med sykehuset, jordmor på helsestasjonen og fastlege. Og vi har kommet frem til at denne gangen kan bli mye bedre, fødte under koronoperioden sist, og da var det litt unntakstilstand. Jeg er enig i at normal fødsel er det eneste riktige for meg og barnet, i og med at barnet ligger riktig vei, med hode festet. Jeg hadde selvsagt insistert på keisersnitt hvis barnet var i seteleie eller jeg hadde alvorlig svangerskapsdiabetes eller lignende. Per nå er det ikke medisinsk grunnlag for at jeg skal få keisersnitt. 
 

Lurer på om dere som har født før har noen gode tips til meg? Hva gjorde fødselsopplevelsen din god? 

Anonymkode: 27734...e18

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt ærlig....2 barn her...ta det som det kommer. Når det nærmer seg så bare tenk snart skal jeg føde.. snart ser jeg babyen min. Oh det kommer til å gå bra 

Ingen ting kan planlegges..ingen ting kan vite hva som vil skje.

Nr kom 3 dager før termin..nr 2 kom 1 mnd for tidlig 

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva ved forrige fødsel var det som ga deg en dårlig opplevelse? Var det smertene i seg selv, var det de ansatte og hvordan de håndterte deg, var det at mannen din ikke kunne være der? Altså, det var sikkert flere ting selvfølgelig, men klarer du å sette ord på hva som gjorde at du fikk en dårlig opplevelse sist, og hvordan ting kunne vært gjort annerledes for at det ikke skulle bli slik? Hvis du er godt forberedt på å vite hva som er viktig for deg under fødselen, er det også lettere for deg å si tydelig fra underveis.

Anonymkode: ed63e...d45

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg hadde en veldig dårlig fødselsopplevelse for 4 år tilbake, det var såpass ille at jeg gikk rett inn i en ganske vond fødselsdepresjon. Jeg fikk heldigvis god hjelp av psykolog og helsestasjonen. Nå er jeg gravid med nummer to og skal føde om få uker. Jeg har snakket om min dårlige fødselsopplevelse både med sykehuset, jordmor på helsestasjonen og fastlege. Og vi har kommet frem til at denne gangen kan bli mye bedre, fødte under koronoperioden sist, og da var det litt unntakstilstand. Jeg er enig i at normal fødsel er det eneste riktige for meg og barnet, i og med at barnet ligger riktig vei, med hode festet. Jeg hadde selvsagt insistert på keisersnitt hvis barnet var i seteleie eller jeg hadde alvorlig svangerskapsdiabetes eller lignende. Per nå er det ikke medisinsk grunnlag for at jeg skal få keisersnitt. 
 

Lurer på om dere som har født før har noen gode tips til meg? Hva gjorde fødselsopplevelsen din god? 

Anonymkode: 27734...e18

 

Fødsel nr 2 var "ingenting" ift nr 1.❤️ hadde også en tøff førstefødsel, og var veldig redd. Men når riene kommer forsvinner tankene, man går over i kroppsmodus istedet for tankemodus. Og kroppen vet akkurat hva den skal gjøre, la den jobbe som bare den kan. Enkelte urkrefter rår vi bare ikke over ❤️

Anonymkode: 53b3b...1f5

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk at fødsel nummer to nesten alltid går VELDIG mye bedre enn nr 1. Dessuten vet du hvor mye glede et barn medfører, det er veldig spennende at ditt eldste barn skal få et søsken. Tenk så heldig du er som får oppleve noe så stort,og tenk at smerten du opplever er naturlige ting som skjer i kroppen din. Det er naturlig at det er vondt når livmorhalsen utvider seg, men det er det som skal til for at barnet ditt skal komme seg nedover. Visualiser barnet ditt jobbe seg ut hele veien. Hør på motiverende musikk og slapp av i kjeve og hender. Du kommer til å klare deg kjempefint, det er jeg sikker på! 

Anonymkode: a662c...1f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg hadde en veldig dårlig fødselsopplevelse for 4 år tilbake, det var såpass ille at jeg gikk rett inn i en ganske vond fødselsdepresjon. Jeg fikk heldigvis god hjelp av psykolog og helsestasjonen. Nå er jeg gravid med nummer to og skal føde om få uker. Jeg har snakket om min dårlige fødselsopplevelse både med sykehuset, jordmor på helsestasjonen og fastlege. Og vi har kommet frem til at denne gangen kan bli mye bedre, fødte under koronoperioden sist, og da var det litt unntakstilstand. Jeg er enig i at normal fødsel er det eneste riktige for meg og barnet, i og med at barnet ligger riktig vei, med hode festet. Jeg hadde selvsagt insistert på keisersnitt hvis barnet var i seteleie eller jeg hadde alvorlig svangerskapsdiabetes eller lignende. Per nå er det ikke medisinsk grunnlag for at jeg skal få keisersnitt. 
 

Lurer på om dere som har født før har noen gode tips til meg? Hva gjorde fødselsopplevelsen din god? 

Anonymkode: 27734...e18

Jeg har kun 1, men fleste jeg har snakket med hadde en mye enklere/finere fødsel nr 2, så håper det kan trøste litt.

De jeg kjenner som har hatt verst fødselsopplevelse er som regel de som har blitt redde underveis, ikke fått nok informasjon og trodd at ting har vært nærmere å gå galt enn det egentlig gjorde. Samt de hvor fødselen har tatt så lang tid at man er utslitt. Og fødsel nr 2 går ofte litt fortere, samt at nå vet du mer hva du går til, og vet sikkert mer hva du trenger for å føle deg tryggere/bedre.

Det hjelper jo også generelt å gjøre sitt beste med å holde seg positiv, beholde kontrollen og glede seg til å se barnet. Stole på at de rundt tar seg av ting, og du skal "bare" føde. Det hjalp hvertfall meg gjennom en fødsel der egentlig ganske mye gikk galt, men jeg klarte å være litt kunstig positiv og i "dette fikser jeg"modus, og det fungerte bra. Ikke fokusere på alt som ikke skjer slik man håpet på, men jobbe med det man får. Krevende, og veldig unaturlig for meg som vanligvis ikke er så positiv, men jeg følte at det fungerte knall.

Anonymkode: d4456...ee4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde også en dårlig opplevelse 1.gang. lå lenge uten effektive rier og det hele drog ut over tid. Fikk gruppe b streptpkokk infeksjon som påvirket barnet også og ble hastekeisersnitt. 

Når jeg ble gravid med nr 2 følte jeg på en måte at jeg ikke klarte føde. At kroppen min ikke klarte d.. grua meg til smerter og fikk en angst for at noe skulle skje barnet.

Når jeg først var i gang hjalp det meg veldig å si høyt med en gang jeg kom til avdeling at jeg var redd! Møtte omsorg fra jordmødrene... de tok hensyn. Min mann pratet med meg under deg hele. Vi hadde fokus på at jeg skulle få epidural og informasjon jeg trengte underveis. For meg hjalp det å høre ofte at alt så bra ut med barnet. Jeg hadde i forkant lest meg opp på pusteteknikk. Jeg prøvde men det funka dårlig for meg... jeg prøvde hele tiden si til meg selv at dette skal jeg klare. At smerter er grusomt, men ikke farlig. Jeg prøvde bygge meg opp. Jeg gikk i kjelleren noen ganger men min mann fikk meg opp igjen. Jeg fødte vaginalt og fikk en god fødselsopplevelse. Jeg som trodde jeg ikke ville klare føde...

Ta følelsene dine på alvor og prøv å kjenn etter på hva du trenger av støtte.

Du kommer deg igjennom dette! 

Masse lykke til ❤️

Anonymkode: b91b5...768

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les om hypnobirth og tren på den teknikken før fødsel. Det ligger endel gratis hypnobirth-lydklipp ute på Spotify.

Anonymkode: 30cad...4ec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hva ved forrige fødsel var det som ga deg en dårlig opplevelse? Var det smertene i seg selv, var det de ansatte og hvordan de håndterte deg, var det at mannen din ikke kunne være der? Altså, det var sikkert flere ting selvfølgelig, men klarer du å sette ord på hva som gjorde at du fikk en dårlig opplevelse sist, og hvordan ting kunne vært gjort annerledes for at det ikke skulle bli slik? Hvis du er godt forberedt på å vite hva som er viktig for deg under fødselen, er det også lettere for deg å si tydelig fra underveis.

Anonymkode: ed63e...d45

Det var flere ting:

-Mannen kunne ikke komme inn før jeg var godt i gang med fødselen, tror det var over 4 cm åpning. 

- Veldig apatisk jordmor som ikke lyttet til meg og mine behov, hun hadde fasiten på alt. Det jeg sa var helt uaktuelt. Fikk ikke epidural før 6 timer inn i fødselen, selv da skrudde hun den ned. Hun hadde med seg en student som skulle «prøve seg frem» på meg. Fikk blant annet øve seg på å sy. Følte meg som en forsøkskanin. 
 

- Jordmor gjorde undersøkelser uten å si ifra først. Kunne f.eks stappe hånda rett inn i underlivet mitt for å sjekke åpning, uten å gi meg beskjed. Det samme gjelder tømming av urin. 
 

- Ble sydd uten bedøvelse, fikk bedøvelse til slutt, men måtte krangle meg til det.

- fikk ikke info om antall sting og hvordan jeg skulle ivareta stingene. 
 

- mannen måtte dra rett etter fødsel og jeg var helt alene på sykehuset helt frem til hjemreise. Det var ingen hjelp å få av personalet, de var stressa og underbemannet. Det var ganske tøft å være alene med baby etter 26 timers fødsel. 
 

Dette er det jeg kommer på. Jeg har behov for å ha en kitt omsorgsfull jordmor som lytter og forklarer. Selvsagt har jordmor fasiten på fødsel og det som skjer i forbindelse med det, men har veldig behov for omsorg og det å bli hørt.  Ønsker ikke jordmor studenter der, da jeg føler det er unødvendige tilskuere. Jeg vil ha epidural og ønsker ikke å drøye det lengst mulig. Jeg vil ha bedøvelse hvis jeg må sy. 

Anonymkode: 27734...e18

  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke planlegges desverre.. 

Min første fødsel varte i 2 døgn med ineffektive rier, og endte med hk. Livredd for å føde igjen, den helsikens epiduralen funket ikke, og lystgass var det eneste som gjorde at jeg ikke hoppet ut vinduet. 

 

Anonymkode: 7d36e...5c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Les om hypnobirth og tren på den teknikken før fødsel. Det ligger endel gratis hypnobirth-lydklipp ute på Spotify.

Anonymkode: 30cad...4ec

Enig med dette!

Anonymkode: 035fb...fba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...