Gå til innhold

Hvitlasert eikegulv eller grå gulv - Hva passer til?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har noe jeg tror er hvitlasert eikegulv, som ser ut som grått gulv og vi sliter veldig med å finne en stil som passer og som er lun og koselig. Vi vurderer å male alle veggene hvite da de pr nå er gulnet beige farger. Alt vi ser på av inspirasjon og som er fint har alt både lyst og brunt tregulv. Når vi forsøkte noen møbler som feks Rottingskapet fra Ikea, så ble det helt feil. Vi forsøkte brun sofa, det gikk ikke så bra.

Hvilke møbler, tresorter, interiørdetaljer og farger passer best til grålige gulv? Det er ikke aktuelt å male eller skifte gulvet da det er ganske nytt, kanskje 3 år gammelt. Leiligheten er en enkel leilighet i trehus fra 70 tallet. Gipsvegger og enkle vinduer uten noe sprosser.

Tips og ideer til hva vi kan se på? 

Anonymkode: 4446e...697

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde ikke orket å leve med det. Ingen ting kan lune opp et grått gulv. Hadde byttet først som sist.

Anonymkode: 1520b...a62

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hadde ikke orket å leve med det. Ingen ting kan lune opp et grått gulv. Hadde byttet først som sist.

Vel som jeg skrev så er ikke det aktuelt så tusen takk for unyttig respons.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Vel som jeg skrev så er ikke det aktuelt så tusen takk for unyttig respons.

Min erfaring er at man bare bør ta tak i ting med én gang, om man kommer til å gjøre noe med det etter hvert uansett. 
Men om du har eikegulv som du skriver, så kan du pille og olje det.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Hadde valgt en grålig grønntone til vegger. 

Så kan interiør/ bilder/teppe/ gardiner gå i beige, karamell og brunfarge. 

https://www.skeidar.no/alle-produkter/alle-sofaer/sofa/enjoy-sofa/

Så hadde uansett av de tre fargene på denne sofaen vært fint til.

Anonymkode: 8c3d7...1cf

Tusen takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde heller ikke orket gråtoner i gulvet, det er veldig vanskelig å få fint. Trestjerners gulvlakk er fint og holdbart. Vi lakket akkurat vår gulnede parkett med det og det ble veldig bra. Billig og enkelt. 

Anonymkode: 99a1e...2ec

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er ekte eikegulv, så kan du farge det med gulvolje eller bruke beis. Det blir aldri fint med et grått gulv, uansett hvilke farger du velger på vegger og møbler.

Anonymkode: 8757c...e69

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis det er ekte eikegulv, så kan du farge det med gulvolje eller bruke beis. Det blir aldri fint med et grått gulv, uansett hvilke farger du velger på vegger og møbler.

Ser jeg har klart å utelate at det er laminatgulv av dyr sort i lyseik/gråfarge som var der når vi kjøpte huset. Veldig fin å se på, og som sagt uaktuelt å røre pr nå. Vi syns ikke at grått gulv er stygt. Vi trenger bare forslag til hva som passer for å blende det naturlig inn i en dempet og behagelig interiørstil. 

Liker personlig grått behandlet betonggulv men det er uaktuelt her, så gulvet forblir urørt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det blir fint, 2 av de mest solgte gulvene  er farger i hvitpigmentert/ lys gråligeik.

Er ju ikke snakk om helgrått gulv her.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ser jeg har klart å utelate at det er laminatgulv av dyr sort i lyseik/gråfarge som var der når vi kjøpte huset. Veldig fin å se på, og som sagt uaktuelt å røre pr nå. Vi syns ikke at grått gulv er stygt. Vi trenger bare forslag til hva som passer for å blende det naturlig inn i en dempet og behagelig interiørstil. 

Liker personlig grått behandlet betonggulv men det er uaktuelt her, så gulvet forblir urørt.

Som sagt finn en veggfarge som komplimentere gulvfargen så kan du  jobbe videre fra det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler med deg, TS! Vi har også lyst grått gulv (ikke selvvalgt, og heller ikke av god kvalitet), og jeg syns det er vanskelig å få til å passe med resten av interiøret vårt da jeg er mye mer glad i varme farger. Mens vi sparer til å legge nytt gulv har jeg valgt Pale Linden fra Jotun på veggene i stua, det er en kjølig grønntone som fungerer fint til gulvet. Sofaen vår er cognac-farget, og et par av møblene våre er av teak. Det hjelper med å "varme opp" rommet og går fint med veggfargen.

Jeg har sett at det som ofte er omtalt som "lys eik"-farge hos en del av de billigere møbelkjedene (altså møbler som ikke er av ekte tre, men som er foliert eller lignende) ser omtrent rosa ut hjemme hos oss i de rommene vi har grått gulv (blant annet PAX-skapet fra Ikea på soverommet), så det kan være noe å være obs på selv om lysforholdene hjemme hos deg sikkert er forskjellig fra hos meg!

Anonymkode: 6af15...2a5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har Jotun hvit poesi i gangen, den synes jeg står fint til vårt gulv som er liknende deres. På soverommene har vi ulike grønntoner, husker bare Jotun treasure. I stua er halvparten beiset trepanel i en ganske mørk farge, resten av veggene er washed linen og det funker overraskende bra selv om gulvet er "kaldt". Men det er min personlige mening da.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for gode råd og innspill! Vi går muligens for en svak grønn hvitfarge på vegger. Mannen har sett seg ut en kamelfarget skinnsofa. Det kan bli interessant! 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...