AnonymBruker Skrevet 21. september #41 Del Skrevet 21. september Du arrangerer altså en sammenkomst for venner, med enkel servering, fordi du liker å se de når de åpner gavene fra deg? Noen julaften er det jo ikke, et enkelt julebord kan det vel kalles. Men det som var morsomt som student, er ikke alltid like morsomt konsept når en har blitt eldre. Har absolutt ikke noe imot julebord med venner i desember, men konseptet har forandret seg. Anonymkode: 73698...8f8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alice123 Skrevet 21. september #42 Del Skrevet 21. september Vi har hatt vennejulebord i ca. 15 år og tradisjonen står fjellstøtt selv om de fleste nå har flere barn og er i en helt annen livsituasjon enn da det startet for 15 år siden. Opp gjennom har det vært noen som har meldt frafall pga nyfødt, sykt barn, etc., men var tilbake året etterpå og vi har ikke "mistet noen" på veien. Julebordet er uten barn og har alltid vært det, og jeg har inntrykk av at foreldrene (jeg har ikke barn) setter pris på en voksenkveld hvor de kan pynte seg, snakke med venner, drikke vin og danse på bordet. Den er samme helg hvert år, så det er forutsigbart for de som må ordne barnevakt. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september #43 Del Skrevet 21. september AnonymBruker skrev (8 timer siden): Men hallo, les da.. Det er midt i desember, ikke på julaften. For min del må jeg si at slikt ikke frister, min desember er preget av mye jobb og jeg trenger ro på kveldene og i helgene til å tenke på jul og forberedelser. Er veldig glad i julen, men jeg vil at det skal være en rolig familietid, og vil heller ha venneforekomster ellers i året. Naturlig at ting endrer seg når folk får barn, og kanskje du skal vurdere å ha en julelunsj MED folks barn.. det synes jeg høres hyggeligere ut som voksen, enn en ren vennefest rett før jul. Men man er forskjellige. Anonymkode: 6a916...fd1 Kan hende jeg er blind, men jeg ser ikke denne infoen i hovedinnlegget. Anonymkode: 24890...250 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september #44 Del Skrevet 21. september lillefinger skrev (4 timer siden): På selve julaften er det med familien min. Denne vennejulaften går ut på at jeg setter frem godt brød og pålegg, og vi deler ut julegaver til hverandre og har quiz/lodd/andre konkurranser. Jeg synes det er gøy å se gaver fra meg blir åpnet, så derfor er det fint å feire en "julaften" med venner hvor gaver fra hverandre blir åpnet sammen. Det der hadde jeg også droppet å komme på, selv om jeg ikke har barn. Jeg har for lengst kuttet ut vennegaver, det er mer enn nok å ordne til familie/svigers, og det koster mye penger. Møtes for mat og sosial er kjekt, men ikke gavestyret. Som tidligere nevnt tipper jeg det er grunnen til at folk skygger banen. Du må lære deg at dere ikke lenger er studenter, og når livet endre seg må også andre ting følge med. AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Kan hende jeg er blind, men jeg ser ikke denne infoen i hovedinnlegget. Anonymkode: 24890...250 Når du svarer langt uti en tråd må du lese tråden for oppdatert infor for ts, det er ikke 24.desember det er snakk om. Anonymkode: 6117d...c9e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september #45 Del Skrevet 21. september Jeg hadde ikke hatt anledning, da det er altfor dyrt å kjøpe gaver til masse venner i tillegg til hele familien i disse dyrtider. Skjønner jo at du har råd siden du ikke har barn, og skjønner samtidig at du setter stor pris på en julaften med venner som substitutt for en julaften uten barn, men mange av oss må dessverre gjøre andre prioriteringer. Nyt all tiden din og pengene dine, for det har du nok langt mer av enn mange av oss med barn 😅 Anonymkode: 79b46...4dd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september #46 Del Skrevet 21. september Som jeg sa tidligere i tråden, jeg hadde lett kommet på et vennejulebord (selv om jeg har en jobb som gjør det vanskelig å delta på slikt i desember). Men da du fortalte at det innebærer å kjøpe gave til en hel masse venner, samt å ta lodd på selve festen, så tror jeg at jeg hadde måtte takke nei. Etter å ha fått barn, samt alle utgifter som følger med familielivet og hverdagen, så hadde jeg ikke hatt økonomien til å delta på noe sånt i desember. Anonymkode: 3e148...85e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september #47 Del Skrevet 21. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg hadde ikke hatt anledning, da det er altfor dyrt å kjøpe gaver til masse venner i tillegg til hele familien i disse dyrtider. Skjønner jo at du har råd siden du ikke har barn, og skjønner samtidig at du setter stor pris på en julaften med venner som substitutt for en julaften uten barn, men mange av oss må dessverre gjøre andre prioriteringer. Nyt all tiden din og pengene dine, for det har du nok langt mer av enn mange av oss med barn 😅 Anonymkode: 79b46...4dd Setter du ikke pris på vennene dine? Høres trist ut. Når barna flyr fra redet, den ene får seg en italiensk kjæreste og bosetter seg der, den andre får drømmejobben i New York, så sitter du der, da. Sett av en eneste desemberkveld til folk som ts, dere er ikke småbarnsforeldre livet ut. Gaven trenger ikke være dyr, en vinflaske eller gavekort på kinobillett holder i massevis. Anonymkode: 50481...60d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fru Alving Skrevet 21. september #48 Del Skrevet 21. september AnonymBruker skrev (10 timer siden): Det står jo rett over her at det ikke er på selve julaften, men før juleferien. Ts, du kan tviholde på tradisjonen om du ønsker, men jeg ser for meg at færre og færre vil ha mulighet til å komme. Du startet med dette i studietiden, folk som har stiftet familie har nå andre prioriteringer. Man vil jo gjerne ha mest mulig tid med familien rundt juletider, spesielt om barna er små... Anonymkode: b7466...5a6 Tenker mange har godt av å ha en sånn feiring med venner uten barn selv i desember. Folk er fortsatt noe mer enn foreldre selv etter at de får barn og gode venner og tradisjoner er viktige. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september #49 Del Skrevet 21. september lillefinger skrev (På 19.9.2024 den 15.34): I mange år har jeg holdt julefeiring med venner før alle drar til sine familier for å feire jul. Nå har vi blitt voksne og flere av oss har fått både en, to og tre barn. Jeg liker ikke barn, men elsker jul. Jeg har gjort det til en uskrevne regel at min julefeiring er uten barn. Det betyr at enten er det bare en av hvert foreldrepar som kommer, eller ingen av dem. Er det dust av meg og fremdeles tviholde på den regelen? Folk sier det er barnas høytid, men det er vår voksnes høytid ogsåååå.. Skjønner ikkje heilt poenget ditt her ? Har du selv barn så må ein vel forvente at ein må vera saman med dei julen. En pussig holdning at ein ikkje liker barn. Liker du ikkje å ha barn rundt deg så fortjener du "jaggu" å bare sitte alene i julen ! Anonymkode: 8386e...4c6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillefinger Skrevet 21. september Forfatter #50 Del Skrevet 21. september AnonymBruker skrev (2 timer siden): Som jeg sa tidligere i tråden, jeg hadde lett kommet på et vennejulebord (selv om jeg har en jobb som gjør det vanskelig å delta på slikt i desember). Men da du fortalte at det innebærer å kjøpe gave til en hel masse venner, samt å ta lodd på selve festen, så tror jeg at jeg hadde måtte takke nei. Etter å ha fått barn, samt alle utgifter som følger med familielivet og hverdagen, så hadde jeg ikke hatt økonomien til å delta på noe sånt i desember. Anonymkode: 3e148...85e Disse konkurransene koster ingenting, det er lodd som jeg har laget, det trekkes og vinneren får en gave jeg har ordna. Samme med quiz og andre konkurranser, vinneren får en gave jeg har ordna. Og man gir gave til de man har lyst til. Jeg inviterer mine venner som ikke nødvendigvis kjenner hverandre så godt, så jeg gir og får av alle, men det er ikke sånn at alle må gi til alle. Jeg ordner også velkomstgave (istedenfor velkomstdrink) som inneholder et par twist og et kompliment som jeg har skrevet personlig til den som får den. Det er vel bare hyggelig? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september #51 Del Skrevet 22. september AnonymBruker skrev (12 timer siden): Setter du ikke pris på vennene dine? Høres trist ut. Når barna flyr fra redet, den ene får seg en italiensk kjæreste og bosetter seg der, den andre får drømmejobben i New York, så sitter du der, da. Sett av en eneste desemberkveld til folk som ts, dere er ikke småbarnsforeldre livet ut. Gaven trenger ikke være dyr, en vinflaske eller gavekort på kinobillett holder i massevis. Anonymkode: 50481...60d Man kan fint sette pris på vennene sine uten p kjøpe julegave til alle. Og som flere har sagt i denne tråden er man gjerne med på en sosial sammenkomst alal julebord, men gavestyret har folk ikke råd eller ork til å være med på. 200 kr på en flaske vin til 10 venner er 2000 totalt, ganske mye der altså. lillefinger skrev (10 timer siden): Disse konkurransene koster ingenting, det er lodd som jeg har laget, det trekkes og vinneren får en gave jeg har ordna. Samme med quiz og andre konkurranser, vinneren får en gave jeg har ordna. Og man gir gave til de man har lyst til. Jeg inviterer mine venner som ikke nødvendigvis kjenner hverandre så godt, så jeg gir og får av alle, men det er ikke sånn at alle må gi til alle. Jeg ordner også velkomstgave (istedenfor velkomstdrink) som inneholder et par twist og et kompliment som jeg har skrevet personlig til den som får den. Det er vel bare hyggelig? Altså nå er vi flere som har forklart deg hvorfor folk skygger banen, og hva du kan gjøre for å tilpasse arrangementet ditt til at dere ikke lenger er single studenter som skal hjem til mamma og pappa i juleferien, men du nekter jo å høre etter! Jo mer du beskriver arrangementet ditt jo mer forstår jeg at folk dropper det. Du arrangerer rett og slett en samling for at alle skal kjøpe julegave til deg! Og selvfølgelig føler folk seg forpliktet til å kjøpe til andre, det er slett ikke så valgfritt som du skal ha det til. Jeg må også si at konseptet selskapsleker virker å ha tatt helt overhånd hos deg, jeg hater konkurranser som er såkalt festlige, garantert ikke alene om det. Når folk som har barn endelig har fått barnefri og skal kose seg med venner, så vil man heller bruke tiden på å snakke sammen enn maratonet med konkuranser, quiz, lodd og gaver som du kjører på med. Hvis du absolutt må ha noe så kjører du en kort quiz, og lar folk snakke sammen ellers. Og brød og pålegg, er det lunsj du inviterer til? Sånn helt ærlig, tror du det er fristende for folk å stille på lunsj en lørdag i desember (årets travleste måned) for at du skal få gave, «festlige» konkurranser/quiz/lodd, med folk de ikke kjenner, når tiden heller burde vært brukt på julegavehandling, familieaktiviteter, cup eller barnebursdag? Anonymkode: 6117d...c9e 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september #52 Del Skrevet 22. september lillefinger skrev (12 timer siden): Disse konkurransene koster ingenting, det er lodd som jeg har laget, det trekkes og vinneren får en gave jeg har ordna. Samme med quiz og andre konkurranser, vinneren får en gave jeg har ordna. Og man gir gave til de man har lyst til. Jeg inviterer mine venner som ikke nødvendigvis kjenner hverandre så godt, så jeg gir og får av alle, men det er ikke sånn at alle må gi til alle. Jeg ordner også velkomstgave (istedenfor velkomstdrink) som inneholder et par twist og et kompliment som jeg har skrevet personlig til den som får den. Det er vel bare hyggelig? Det er fint av deg å arrangere julebord for vennene dine, og du er tydeligvis en raus person med gaver til alle. Likevel, kanskje du må tenke litt igjennom hvordan du gjør dette, slik at det skal bli mest mulig attraktivt for vennene dine å delta på?? Gaver feks. Er det noe alle ønsker fortsatt? Gi og få? Loddtreknig og quiz, syns alle fortsatt at dette er gøy? Det er jo mange som misliker slike ting. Mat; brød og pålegg? Hva med å servere noe mer smakfullt og spennende? Juletapas? Spekemat? osv.. Det går jo an å ha en hyggelig sammenkomst med god mat og drikke, og så fest og gøy utover. Uten gaver og selskapsleker. Kanskje noe å tenke over. Lykke til! Anonymkode: baf23...843 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå