Gå til innhold

Julefeiring uten barn


lillefinger

Anbefalte innlegg

I mange år har jeg holdt julefeiring med venner før alle drar til sine familier for å feire jul.

Nå har vi blitt voksne og flere av oss har fått både en, to og tre barn. Jeg liker ikke barn, men elsker jul. Jeg har gjort det til en uskrevne regel at min julefeiring er uten barn. Det betyr at enten er det bare en av hvert foreldrepar som kommer, eller ingen av dem.

Er det dust av meg og fremdeles tviholde på den regelen? 

Folk sier det er barnas høytid, men det er vår voksnes høytid ogsåååå..

Endret av lillefinger
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tvihold på det du, men la familiene få lage sine egne juletradisjoner med barna sine. Veldig, veldig sært at mor eller far skulle vært borte på formiddagen for å feire jul med deg. Forsåvidt også sært om de skal ta med barna sine. Rett og slett sært å fortsette å feire med deg etter at de har fått egne familien, er vel min konklusjon.

Hold tradisjonen din med barnløse venner, så fases den vel ut etterhvert.

Anonymkode: 7a9d7...254

  • Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke feiret med barn siden jeg selv var barn :) Men forventer så klart ikke at noen andre skal tilpasse seg min jul. Så jeg feirer alene, og er fornøyd med det.

Anonymkode: 0ba6d...254

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt ok å ha et slags vennejulebord uten barn. Veldig vanlig. 

Anonymkode: 20b67...acb

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er helt ok å ha et slags vennejulebord uten barn. Veldig vanlig. 

Anonymkode: 20b67...acb

PÅ julaften, for de som har barn ? 

Utenom julaften selvsagt OK, da er det julebord, men på selve dagen når de har familien hjemme.. mener du virkelig at det er veldig vanlig? Aldri hørt om.

Anonymkode: 7a9d7...254

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er en av to barnløse i min vennekrets, og vi har alltid juletreff i desember, men da uten både mann og barn. De som er mødre synes det er herlig å ha «fri» noen timer en fredag- eller lørdagskveld, vi gir hverandre små gaver, spiser godt og koser oss med vin. Dette har vi fått til i over 25 år nå! Selvsagt har ikke alle alltid kunne komme, men arrangementet har gått på en slags rundgang mellom oss, mens mann og barn har vært hos hans foreldre eller lignende dersom vertinnen hadde småbarn. 

Klart jula ikke bare er for barn, jeg elsker jul og storkoser meg den tiden.

Anonymkode: 50481...60d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

PÅ julaften, for de som har barn ? 

Utenom julaften selvsagt OK, da er det julebord, men på selve dagen når de har familien hjemme.. mener du virkelig at det er veldig vanlig? Aldri hørt om.

Anonymkode: 7a9d7...254

Ts sier ikke noe om at dette skjer på julaften.

Dersom det er tilfelle, kan ts selvsagt fortsette å ha som regel at barn ikke kan være med og må like selvsagt forvente at foreldrene ikke kommer. 

Anonymkode: 20b67...acb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lillefinger skrev (23 minutter siden):

I mange år har jeg holdt julefeiring med venner før alle drar til sine familier for å feire jul.

Nå har vi blitt voksne og flere av oss har fått både en, to og tre barn. Jeg liker ikke barn, men elsker jul. Jeg har gjort det til en uskrevne regel at min julefeiring er uten barn. Det betyr at enten er det bare en av hvert foreldrepar som kommer, eller ingen av dem.

Er det dust av meg og fremdeles tviholde på den regelen? 

Folk sier det er barnas høytid, men det er vår voksnes høytid ogsåååå..

Du kan holde på det,men må da forvente at mange ikke kommer ☺️ tenker jula er alles høytid, men for min del er det barna's juleglede som gjør den magisk ☺️

Anonymkode: 5df90...ae9

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du kan holde på det,men må da forvente at mange ikke kommer ☺️ tenker jula er alles høytid, men for min del er det barna's juleglede som gjør den magisk ☺️

Anonymkode: 5df90...ae9

Må legge til at om det er andre dager en julaften så bør jo mange klare å komme uten barn. Julebord osv et jo vanlig uten barn 

Anonymkode: 5df90...ae9

  • Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt ok å invitere til julebord uten barn, en gang tidligere i desember og med god frist. De færreste tar vel med barna om de er invitert i julebord på kveldstid uannsett? De ordner barnevakt eller bare den ene drar.

Det er ikke greit å invitere folk uten barn på julaften formiddag om det var det du mente. (Eller lille julaften egentlig)

Anbefaler deg forøvrig å forsøke å justere holdningen til barn littegrann. Det blir mye hyggeligere vennskap om man åpner for at venners barn også er hyggelige mennesker man kan bli litt kjent med. Selv om man foretrekker å møtes uten barna. Sagt fra en person som har venner med barn :) Det er også lettere å opprettholde vennskap om man ikke skal tviholde på at man nekter å forholde seg til noe som er en stor del av livet til vennene sine.

Anonymkode: 087a9...fd8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte du mente på julaften siden du sa julefeiring, men om du mener julebord så legger du det opp slik du ønsker. 

Anonymkode: f594c...a86

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lillefinger skrev (41 minutter siden):

I mange år har jeg holdt julefeiring med venner før alle drar til sine familier for å feire jul.

Nå har vi blitt voksne og flere av oss har fått både en, to og tre barn. Jeg liker ikke barn, men elsker jul. Jeg har gjort det til en uskrevne regel at min julefeiring er uten barn. Det betyr at enten er det bare en av hvert foreldrepar som kommer, eller ingen av dem.

Er det dust av meg og fremdeles tviholde på den regelen? 

Folk sier det er barnas høytid, men det er vår voksnes høytid ogsåååå..

Hva er det egentlig du inviterer til?

Er det ett slags julebord?
 

Eller lager du en slags «egen» julefeiring/«julaften» med vennene dine hvor det åpnes gaver, man spiser julemiddag osv, som altså minner om julaften?

- Hvordan feirer du da i så fall selveste julaften? 
 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvsagt helt OK om det ikke er julaften.

Men TS skriver at det betyr at bare mor eller far kommer, eller ingen. Da høres det ut som at hun snakker om julaften, også fordi hun skriver julefeiringen hennes, som i entall, ikke som snakk om alt som skjer i desember som har med jul å gjøre.

Dersom det er en hvilken som helst annen dag er det vel ikke gitt at mor eller far eller ingen kommer? Det er helt normalt å ha barnevakt for å komme på julebord. 

Derav mine svar. 

Anonymkode: 7a9d7...254

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lillefinger skrev (1 time siden):

I mange år har jeg holdt julefeiring med venner før alle drar til sine familier for å feire jul.

Nå har vi blitt voksne og flere av oss har fått både en, to og tre barn. Jeg liker ikke barn, men elsker jul. Jeg har gjort det til en uskrevne regel at min julefeiring er uten barn. Det betyr at enten er det bare en av hvert foreldrepar som kommer, eller ingen av dem.

Er det dust av meg og fremdeles tviholde på den regelen? 

Folk sier det er barnas høytid, men det er vår voksnes høytid ogsåååå..

Dersom det er på julaften, må du bare glemme det. Er det en samling noen dager før jul, kan de jo ha barnevakt. Da er det selvfølgelig greit. 

Anonymkode: 693be...a19

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lillefinger skrev (1 time siden):

I mange år har jeg holdt julefeiring med venner før alle drar til sine familier for å feire jul.

Nå har vi blitt voksne og flere av oss har fått både en, to og tre barn. Jeg liker ikke barn, men elsker jul. Jeg har gjort det til en uskrevne regel at min julefeiring er uten barn. Det betyr at enten er det bare en av hvert foreldrepar som kommer, eller ingen av dem.

Er det dust av meg og fremdeles tviholde på den regelen? 

Folk sier det er barnas høytid, men det er vår voksnes høytid ogsåååå..

Du gjør jo som du vil, det er ditt liv.

Om folk etterhvert vil slutte å takke ja til invitasjonen om du ikke også inviterer barna? Ikke utenkelig. Du skriver lite om hva slags «julefeiring» det er dere holder. Er den med alkohol, feks, så utgår jo barna av naturlige grunner. Og å gjester står naturligvis fritt til å takke nei. Deres ja eller nei påvirker ikke din evne til å feire jul. 

Hva er det dessuten du «elsker ved jul»? Nipset vi setter frem? Maten vi lager? Årstiden? Materialismen? Jeg klarer aldri å se hva ved jul som er markant ulikt alle andre tider på året, utover altså at det er ekstra mørkt og kaldt. Jeg feirer vintersolverv, det ser jeg poenget med. Så får andre feire sine ting.

Anonymkode: 41330...244

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis du snakket om å forlate partner og barn på julaften eller 1. juledag, så glem det.

Men jeg hadde med gledet kommet en hvilken som helst annen dag i desember.

For meg er ikke julen barnas høytid, men den er familiens høytid, enten det er med blod eller en familie man har skapt selv. Dermed hadde det vært unaturlig å utelate barn i selve julefeiringen.

Anonymkode: 3e148...85e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan da vel ikke være snakk om julaften? Ingen ved sine fulle fem forventer at foreldre velger å tilbringe kvelden sammen med venner og ikke barna?

Anonymkode: 1ed2c...57b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir iallefall en helt annen type selskap med barn, vel? 

Anonymkode: bc9fe...575

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette er snakk om på julaften så er det veldig spesielt å forvente at venner skal splitte familien og at en av de voksne drar i selskap mens den andre er hjemme med barna. 
 

Anonymkode: baf23...843

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...