Gå til innhold

Ufør, uten utdanning. Men ønsker å jobbe hjemmefra/hjemmekontor. Hvilke jobber kan jeg se etter?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 19.9.2024 den 15.31):

Jeg er ikke den mest sosiale, men er oppegående og har et «godt» hode. Jeg er ufør, grunnet både sykdom og oppvekst, men er likevel ei dame med pågangsmot. Jeg KAN jobbe, men ikke vært heldig hittil, med manglende utdannelse har jeg havnet i feks butikk. Det passer jeg ikke til, ikke i lengden iallefall. Er glad i å både lese og skrive, så har alltid «drømt» litt om dette «hjemmekontoret» mange snakker om. 

Men hva kan jeg bidra med? Finnes det en jobb for meg der ute? 

Anonymkode: 72c23...a99

Hvis du er flink til å skrive så kan du jo jobbe freelance med det. Har du mulighet til å ta noen åpne emner ved høgskoler og universiteter kan du jo opparbeide deg litt kompetanse om ulike tings om kan være relevant  Det finnes også skrivekurs du kan ta. Finn ut hvilken sjanger du kunne tenke deg å skrive mer av og hvilke muligheter som finnes for freelance-skriving innenfor den sjangeren. Jeg har møtt folk som tjente litt penger på å skrive erotiske noveller, men det er jo sikkert også mulighet for å skrive vanlige noveller for hjemmet og norsk ukeblad. Hvis du heller vil skrive artikler om "ekte ting" finnes det helt sikkert muligheter for det også. 

Anonymkode: b9d15...5a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lychees skrev (På 19.9.2024 den 22.41):

Du kan jobbe, men er erklært ufør? Hvordan har dette gått til? Men all ære til deg for å ønske og komme deg ut av trygdeordningen og tilbake i skattepliktig jobb, når du anser deg som arbeidsfør.

Dette berømte «hjemmekontoret» er nok ikke like tilgjengelig for alle, men noe inne salg/  markedsundersøkelser/ support av noe slag, kunne muligens være realistisk. 

Husk at alle enkle jobber har blitt automatiserte og at stadig flere yrker i fremtiden vil erstattes av AI. Man skal også klare å gjennomføre 13 år med skolegang for ikke å falle utenfor arbeidslivet. Nåløyet for å komme seg ut i arbeidslivet blir trangere og trangere.

Anonymkode: a68aa...4c7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mardina skrev (6 minutter siden):

Det handler ikke om å være fisefin. Sexchat er ikke aktuelt for meg uansett. 

Og hvorfor blander du hunden min inn i dette? Det har jo absolutt ingen relevans..... 

Fordi du skriver at du aldri hadde blitt så desperat etter penger at du ville jobbet med sexchat. Derfor lurer jeg å om det virkelig ikke finnes noen scenarioer der du hadde blitt så desperat. Tror folk liker å jobbe med dette? Det er jo snakk om mennesker i en fortvilet økonomisk situasjon som prøver å holde hodet over vannet, da er det lett for deg å si at du aaaaaldri ville sunket så dypt, for du har sannsynligvis nok penger til at livet går rundt. Fisefin og nedlatende er du.

Anonymkode: 88d6d...212

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser flere anbefaler TS å studere. Men er det lov for uføre å ta fulltidstudier uten å miste inntekten fra NAV? For å studere på fulltid telles jo som å være i 100% aktivitet. 

Anonymkode: 4f57c...a89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fordi du skriver at du aldri hadde blitt så desperat etter penger at du ville jobbet med sexchat. Derfor lurer jeg å om det virkelig ikke finnes noen scenarioer der du hadde blitt så desperat. Tror folk liker å jobbe med dette? Det er jo snakk om mennesker i en fortvilet økonomisk situasjon som prøver å holde hodet over vannet, da er det lett for deg å si at du aaaaaldri ville sunket så dypt, for du har sannsynligvis nok penger til at livet går rundt. Fisefin og nedlatende er du.

Så desperat blir jeg nok aldri nei. Og det handler heller ikke om å være nedlatende eller fisefin. Men ikke bland hunden min inn i dette, jeg klarer fint å ta vare på han. Ellers takk for bekymringen 😄 

Jeg lever trangt på min uføretrygd, men jeg prioriterer også hva jeg kan ta meg råd til og ikke. 

Uansett er det ts denne tråden handler om, ikke meg. Så hvorfor du henger deg opp i min kommentar, er en liten gåte for meg. Men hey, whatever floats your boat.... 😄

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ser flere anbefaler TS å studere. Men er det lov for uføre å ta fulltidstudier uten å miste inntekten fra NAV? For å studere på fulltid telles jo som å være i 100% aktivitet. 

Det er lov ja.

Anonymkode: 47c30...278

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvorfor skulle ikke det være lov? Uføretrygd beregnes ut i fra inntektsevne, og man tjener jo ingenting på å studere. Men selv om det hadde vært inntektsbringende å studere hadde det fremdeles vært lov, uføre kan jobbe 100% om de vil/kan. Det eneste som skjer er at trygden reduseres.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja, man kan studere så mye man vil som ufør. 

Anonymkode: b9d15...5a5

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mardina skrev (6 minutter siden):

Så desperat blir jeg nok aldri nei. Og det handler heller ikke om å være nedlatende eller fisefin. Men ikke bland hunden min inn i dette, jeg klarer fint å ta vare på han. Ellers takk for bekymringen 😄 

Jeg lever trangt på min uføretrygd, men jeg prioriterer også hva jeg kan ta meg råd til og ikke. 

Uansett er det ts denne tråden handler om, ikke meg. Så hvorfor du henger deg opp i min kommentar, er en liten gåte for meg. Men hey, whatever floats your boat.... 😄

Det virker som om du tror dette er en meningsmåling, ikke et diskusjonsforum. Du spyr ut meningene dine i hytt og pine, men vil aldri underbygge det du sier. Det er bare meningsløs synsing alt sammen, skjønner ikke hva du gjør her i det hele tatt når du åpenbart ikke forstår formålet med et diskusjonsforum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mardina skrev (1 time siden):

Når man lever i en velferdsstat hvor man får god lønn kun for å tusle rundt hjemme og puste, så vil man aldri føle seg så desperat at man må selge sex nei. Vi er ufattelig heldige som bor iN8rge, men når perspektivmeldingen viser at utrolige 20 % av unge voksne I Norge mellom 18-27 år går på stønader og trygd, så er jo velferdssamfunnet noe som kun vil fungere for en svært kort periode historisk sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Når man lever i en velferdsstat hvor man får god lønn kun for å tusle rundt hjemme og puste, så vil man aldri føle seg så desperat at man må selge sex nei. Vi er ufattelig heldige som bor iN8rge, men når perspektivmeldingen viser at utrolige 20 % av unge voksne I Norge mellom 18-27 år går på stønader og trygd, så er jo velferdssamfunnet noe som kun vil fungere for en svært kort periode historisk sett.

Du vil heller ha et samfunn hvor syke skal føle seg desperate nok til å selge sex? 

Anonymkode: 5af67...f75

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det virker som om du tror dette er en meningsmåling, ikke et diskusjonsforum. Du spyr ut meningene dine i hytt og pine, men vil aldri underbygge det du sier. Det er bare meningsløs synsing alt sammen, skjønner ikke hva du gjør her i det hele tatt når du åpenbart ikke forstår formålet med et diskusjonsforum.

Har da virkelig ikke skrevet noen sted at dette er en meningsmåling 😄 

Jeg har også begrunnet meningene mine, så jeg skjønner ikke hva du babler om 😄 Eller er du bare ute etter å "ta" meg for noe? Eller prøve å få meg til å holde kjeft? Ikke godt å si, men jeg tar meg i hvert fall ikke nær av det 😄 Ikke får du meg til å slutte å diskutere her inne heller. Liker du ikke det jeg skriver, er det jo bare å scrolle videre, UTEN å kommentere. Alt må ikke diskuteres i hjel heller. 

Endret av Mardina
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.9.2024 den 22.02):

Takk for mange gode svar! 😊 jeg skal undersøke litt, utdanning har jeg tenkt på, men vet ikke om jeg får det til.. 

Men det med å feks lese korrektur på bøker er jo virkelig noe jeg kunne like. Er verdt er forsøk å kontakte forlag ❤️

Anonymkode: 72c23...a99

Tror ikke noe norsk forlag vil ansette noen uten en utdannelse innen språk for korrekur. Men det er mange freelance-sider på nett som har mange internasjonale bedrifter og privatpersoner som trenger korrektur, oversettelse ol fra alle språk til norsk.

Anonymkode: 42058...40f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Husk at alle enkle jobber har blitt automatiserte og at stadig flere yrker i fremtiden vil erstattes av AI. Man skal også klare å gjennomføre 13 år med skolegang for ikke å falle utenfor arbeidslivet. Nåløyet for å komme seg ut i arbeidslivet blir trangere og trangere.

Hvilken relevans har dette til min kommentar? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lychees skrev (På 19.9.2024 den 22.41):

Du kan jobbe, men er erklært ufør? Hvordan har dette gått til?

Jeg tror mange misforstår betydningen av uføretrygd. Mange som har uføretrygd, har som tidligere nevnt i tråden en viss restarbeidsevne. Derimot så har ikke alle inntekstevne. Jeg er 100% ung ufør, men har tatt en bachelor og er snart ferdig med en master. Min største drøm er å komme meg ut i jobb, om så bare 30%.

Jeg ble uføretrygdet fordi jeg ikke har inntekstevne PGA sykdom. Har vært kronisk syk hele livet. Høyt fravær gjennom hele grunnskolen og videregående. Da jeg gikk på vgs fikk jeg studiedager og kortere dager på skolen, der jeg kunne jobbe hjemme. Mine vansker hindrer meg i å kunne ha en stabil økonomi og et arbeidsforhold, men de hindrer meg nødvendigvis ikke i å studere - da jeg har en viss restarbeidsevne. Da jeg får lagt opp dagene slik jeg ønsker selv. Siden at arbeidslivet ikke er tilrettelagt for sånne som oss, så havner vi jo i uførefella.

Mennesker med psykisk utviklingshemming eller nevroutviklingsforstyrrelser, er jo ikke nødvendigvis uføretrygdet fordi at de ikke kan jobbe. For de går jo på dagsenter, men de får uføretrygd fordi de ikke har inntektsevne. Det er for den økonomiske forutsigbarheten å gjøre. 

Anonymkode: a8c9d...d24

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.9.2024 den 10.02):

Alle som har såpass med restarbeidsevne at de etterspør jobb med hjemmekontor klarer en slik jobb ja. Om man liker det er naturligvis noe annet, men det er mange som ikke liker jobben sin.

Hjemmekontor kan nok forklares med at man går 2 meter til arbeidsplassen. Evt har arbeidsplassen med seg opp i senga, så man ikke engang trenger å stå opp. 

Hadde det vært flust av sånne jobber ville de hatt tykke søkerbunker, tipper jeg. 

Forskjellen her er at for en ufør må jobben nok også må kunne utføres med ujevn innsats og lange tidsfrister. 

Det spørres i grunn etter noe som ikke finnes pr nå. Det er ikke de uføre sin feil. 

Anonymkode: 786f1...56b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tror mange misforstår betydningen av uføretrygd. Mange som har uføretrygd, har som tidligere nevnt i tråden en viss restarbeidsevne. Derimot så har ikke alle inntekstevne. Jeg er 100% ung ufør, men har tatt en bachelor og er snart ferdig med en master. Min største drøm er å komme meg ut i jobb, om så bare 30%.

Jeg ble uføretrygdet fordi jeg ikke har inntekstevne PGA sykdom. Har vært kronisk syk hele livet. Høyt fravær gjennom hele grunnskolen og videregående. Da jeg gikk på vgs fikk jeg studiedager og kortere dager på skolen, der jeg kunne jobbe hjemme. Mine vansker hindrer meg i å kunne ha en stabil økonomi og et arbeidsforhold, men de hindrer meg nødvendigvis ikke i å studere - da jeg har en viss restarbeidsevne. Da jeg får lagt opp dagene slik jeg ønsker selv. Siden at arbeidslivet ikke er tilrettelagt for sånne som oss, så havner vi jo i uførefella.

Mennesker med psykisk utviklingshemming eller nevroutviklingsforstyrrelser, er jo ikke nødvendigvis uføretrygdet fordi at de ikke kan jobbe. For de går jo på dagsenter, men de får uføretrygd fordi de ikke har inntektsevne. Det er for den økonomiske forutsigbarheten å gjøre. 

Anonymkode: a8c9d...d24

....og rett og slett fordi det ikke *finnes* jobber for hvert enkelt individ, selv om mange individer kunne utført noen form for "arbeid". 

Anonymkode: 786f1...56b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Drømt om dette hjemmekontoret? Jeg har fast hjemmekontor og har hatt i mange år, lenge før pandemien, Det er jo ikke forskjell på hjemmekontor kontra sitte på kontoret fysisk sammen med andre kollegaer. Arbeidsoppgavene er de samme, stresset osv. Jeg jobber i et stort  selskap og vi er mange som sitter fast på hjemmekontor, mens noen velger kontoret og noen velger en hybdrid løsning.

En sparer inn på reisevei og reise utgifter. Men min jobb krever høy utdannelse, og det samme gjelder for mine kollegaer. Samme med andre jeg kjenner som sitter på hjemmekontor

Anonymkode: 4aba5...871

Enig. Jeg har delvis hjemmekontor. Altfor mange ser ut til å tro at hjemmekontor = gjemmekontor og at man ikke må gjøre en dritt. Eventuelt «jobbe i ditt eget tempo». Men realiteten er jo at slike jobber som regel krever en hel del kompetanse (også formell), og tempoet forventes å være minst like høyt som hvis man sitter på et kontor. 

Anonymkode: 5e7fa...697

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.9.2024 den 7.48):

Lage noe du kan selge kanskje? Perle smykker/øredobber/maskemarkører? Spikke smørkniver etc av tre? Strikke/hekle/sy?

Anonymkode: 1b90c...c89

Det var en artikkel i aftenposten tror jeg om ei som var ufør som hadde klart å lage seg et levebrød av dette. Hun kunne tilpasse arbeidet etter dagsformen, og da var det mulig å kunne jobbe litt så hun kunne få en inntekt. 

Jeg har ikke så mye erfaring med NAV, men jeg håper de heier og støtter på slike prosjekter! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...