Surpomp Skrevet 21. september #81 Del Skrevet 21. september Bbbb skrev (16 minutter siden): Man klarer da fint å bære noe som er større enn en bærepose. Hvis det er større ting som sofa, vaskemaskin osv så er det bare å bestille hjemlevering og montering. De fleste som leverer tar også med seg det man skal kaste hvis man betaler for det. Det er heller ikke ofte man trenger så store ting. Jeg reiser hovedsaklig på konserter og sportsarrangementer i Europe når jeg tar ferie og det å ikke ha bil har ikke påvirket muligheten til det eller gjort meg avhengig av andre. Jeg har ti minutters gange til toget som tar meg til Gardermoen. I de fleste byer kommer jeg meg fint rundt med kollektivtransport. Det ville tatt lengre tid og vært mer tungvint med bil i f.eks London. Til noen festivaler og arrangementer er det vanskelig å komme frem og da har jeg leid bil. Jeg har hus, hytte, båt og hund som alle krever litt mer enn «bæreposeplass» hvis noe skal fraktes. Dessuten liker jeg å prøve nye steder i Norges langstrakte land uten å planlegge for mye. Kollektivtransport til flyplassen koster det dobbelte av å kjøre egen bil og kollektrivtransport til jobb krever bussbytte med dobling av reisetid. Hvis barna skal delta i idrettsarrangementer fordrer det at foreldrene stiller med transport. osv osv Delingsøkonomiens disipler heier på sentralisering og polarisering. Denne medaljen har sine mørke baksider….. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september #82 Del Skrevet 21. september Hva med å eie egen bil som du delvis finansierer løpende utg til ved utleie? Da tenker jeg en rimelig bil som tåler en stripe, en liten bulk osv. Anonymkode: e7a25...4e6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bbbb Skrevet 21. september #83 Del Skrevet 21. september Surpomp skrev (1 minutt siden): Jeg har hus, hytte, båt og hund som alle krever litt mer enn «bæreposeplass» hvis noe skal fraktes. Dessuten liker jeg å prøve nye steder i Norges langstrakte land uten å planlegge for mye. Kollektivtransport til flyplassen koster det dobbelte av å kjøre egen bil og kollektrivtransport til jobb krever bussbytte med dobling av reisetid. Hvis barna skal delta i idrettsarrangementer fordrer det at foreldrene stiller med transport. osv osv Delingsøkonomiens disipler heier på sentralisering og polarisering. Denne medaljen har sine mørke baksider….. Alle har forskjellige behov og liv. 😊 I Norge har jeg vært mye i Lofoten hvor jeg har hatt familie og ellers på Vestlandet. Det blir ikke ofte nok til at det vil lønne seg for meg personlig å ha bil. Da er det supert å kunne leie når det er behov for det. Det er dyrt å betale for parkering på Gardermoen. Det koster i underkant av 200 kr for t/r billett til og fra flyplassen fra der jeg bor. Det tar meg 10 minutter å gå til toget. For meg hadde det tatt lengre tid å reist til jobb med bil enn det gjør med kollektivtransport og det ville også vært dyrene pga bom og parkering. Jeg har ikke barn, men mine foreldre kjørte meg aldri rundt til mine fritidsaktiviteter. Det var ikke noe problem for meg å komme frem med bane, trikk og buss. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september #84 Del Skrevet 21. september Surpomp skrev (13 minutter siden): Jeg har hus, hytte, båt og hund som alle krever litt mer enn «bæreposeplass» hvis noe skal fraktes. Dessuten liker jeg å prøve nye steder i Norges langstrakte land uten å planlegge for mye. Kollektivtransport til flyplassen koster det dobbelte av å kjøre egen bil og kollektrivtransport til jobb krever bussbytte med dobling av reisetid. Hvis barna skal delta i idrettsarrangementer fordrer det at foreldrene stiller med transport. osv osv Delingsøkonomiens disipler heier på sentralisering og polarisering. Denne medaljen har sine mørke baksider….. Okei men det du skriver er jo ikke relevant for det ts spør om What so ever! Du lever en helt annen livsstil og har helt andre behov. Så hvorfor svarer du? Anonymkode: 9456c...b7d 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Seff Skrevet 21. september #85 Del Skrevet 21. september Det kommer an på. Har du tenkt gjennom hva annet du trenger bilen til enn jobb/skole/barnehage? Hvordan er kollektivtilbudet der du har lyst til å bo? Er det lett å bruke bildelings/-leietjenester? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september #86 Del Skrevet 21. september Jeg har levd både sentrumsnært og øde uten bil i alle mine 30 år, jeg klarer meg fint. Og nei jeg snylter ikke på andre, jeg tar alltid kollektivt. Om jeg så må gå 1 time til togstasjonen eller busstoppet så gjør jeg det. Nå har jeg ikke barn da, så jeg ser for meg det er mye mer komplisert med dem. Anonymkode: 4b818...78f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september #87 Del Skrevet 21. september AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vi reiser både på fjell og skog for å overnatte i telt/hengekøye, men ser at det går busser nær der vi drar også. Bor i Kristiansand, så er mye i Danmark med barna, men der går det mye tog. Tar fly til andre deler av landet for å besøke familie. ts Anonymkode: b0977...633 I Kristiansand går første buss på søndagen i 9 tiden over hele byen. Jobber en turnus er det for sent om en ikke kan sykle, gå eller kjøre, så det hadde jeg tatt med. Det har vært flere saker i Fevennen oppigjennom årene om familier med barn som ikke har bil. Blant annet 3 barnefamilier på Fagerholt og Justneshalvøya. Så det er fullt mulig. Hvilket område av byen har du tenkt på å flytte sånn ifht hvor det eventuelt blir fritidsaktiviteter er jo viktig. Om du nå f.eks tenker på Lund, så vil du være nær Gimlehallen, alle aktivitetene i byen, og selvsagt på Lund, men også nært der de aller fleste bussene går forbi. Kommer du deg opp i Østerveien så går jo bussene nesten til hvor enn du vil i byen, med noen få unntak. Er en flaskehals mot Vågsbygd i rushen, men det er jo kun en utfordring om dere skal noe den veien. Jeg er selv veldig fornøyd med busstilbudet i byen, og det er gode sykkelstier, og mange med elsykler. Jeg ser mange familier som har gode elsykler de får med seg både flere barn og matvarer med. Det skal være mulig å bo sentralt i Kristiansand med barn uten bil, men det krever selvsagt litt mer logistikk. Mye er sentralt av aktiviteter, og det går busser til de store hallene f.eks på Hånes, Søm, og Vågsbygd, så en klarer seg ganske bra. Godt mulig barna skal gå på aktiviteter hvor de ikke farter så mye rundt heller. Er bilkollektiv her i byen også, som Ridel og vanlig taxi osv. Anonymkode: 99c61...021 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tufsla&Vifsla Skrevet 21. september #88 Del Skrevet 21. september Det er kostbart å eie bil. Det betyr at en får frigjort ganske mye penger når man ikke eier kil. Ergo kan man ta taxi/leie ved behov, og fortsatt spare penger. d ser at det er flere her i tråden som er utrolig bastante på at ALLE MÅ ha bil, uansett hvor man bor og livsituasjon. Men sånn er det jo ikke. For TS vil jeg tro at det ikke vil være noe problem. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september #89 Del Skrevet 21. september Man sparer temmelig mye penger på å ikke ha bil: Bensin utgifter, EU kontroll, Service, Årsavgift, Forsikring, og evt reperasjoner. Anonymkode: 1a0d1...994 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september #90 Del Skrevet 21. september Ja, og i tillegg kanskje bøter hvis man er uheldig... Anonymkode: 1a0d1...994 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AprilLudgate Skrevet 21. september #91 Del Skrevet 21. september Surpomp skrev (5 timer siden): Jeg har hus, hytte, båt og hund som alle krever litt mer enn «bæreposeplass» hvis noe skal fraktes. Dessuten liker jeg å prøve nye steder i Norges langstrakte land uten å planlegge for mye. Kollektivtransport til flyplassen koster det dobbelte av å kjøre egen bil og kollektrivtransport til jobb krever bussbytte med dobling av reisetid. Hvis barna skal delta i idrettsarrangementer fordrer det at foreldrene stiller med transport. osv osv Delingsøkonomiens disipler heier på sentralisering og polarisering. Denne medaljen har sine mørke baksider….. Jeg kunne godt tenkt meg hytte sjølv og peker like mye på meg selv: Men en sånn livsstil er jo helt katastrofal i klima- og utslippsregnskap, og i nedbygging av natur. Så sånn sett bra at ikke alle kan/gjør det. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AprilLudgate Skrevet 21. september #92 Del Skrevet 21. september Ser du TS nevner Kristiansand, og jeg har bodd i Vågsbygd/Lund/Eg:Grim/sentrum da uten barn. Jeg skrev utfra Oslo og kollektivtilbudet vi har her innenfor Ring 3. Så: Jeg tenker det går fint dersom dere flytter til sentrum, Lund eller Grim. Det er MEGA tilrettelagt for helårssykling - som er et føkkings helvete til sammenlikning her i Oslo selv med masse satsning. Jeg syklet året rundt i Krs. Men - barnefamilier jeg kjenner i Krs som bor sentralt har ofte elsykkel i småbarnsalderen. Nå leverer jo også Meny matvarer hjem på dør, det tilbudet fantes ikke da jeg bodde der. Noe av det som kunne bli stress uten bil var å besøke folk som bor et stykke vekke fra kollektiv, type Andøya og Flekkerøya osv. Så de får man treffe på cafe 😅 Korresponderende linjer på søndager er og noe dritt i Krs. Så, det var grunnen til at jeg syklet overalt innenfor sentrum. Men på Grim og Lund har man jo alt i nærheten. Inkl mange fritidstilbud. Ellers opplevde jeg meg bilavhengig til tider om man skal noe annet enn til/fra sentrum. De som kjører ungene overalt er folk som bor utenfor de bydelene. I Vågsbygd kan avstanden til Våghallen eller Møvig være for lang for sykkel i hverdagen. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september #93 Del Skrevet 21. september Bbbb skrev (6 timer siden): De fleste som bor sentralt i større byer har ikke garasje. Noen steder er det vanskelig å finne parkering i det hele tatt. Men her argumenterer jeg dor hvorfor jeg vil ha bil. ikke alle drar plantasjen og storhandler heller. Eller har katt. Jeg kjenner ikke alle TS sine behov, så skrev bruttoen av hvorfor bil er viktig for oss. Hvorfor føler de som ikke har vil seg truffet av det? Anonymkode: 75515...a5e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bbbb Skrevet 21. september #94 Del Skrevet 21. september AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Men her argumenterer jeg dor hvorfor jeg vil ha bil. ikke alle drar plantasjen og storhandler heller. Eller har katt. Jeg kjenner ikke alle TS sine behov, så skrev bruttoen av hvorfor bil er viktig for oss. Hvorfor føler de som ikke har vil seg truffet av det? Anonymkode: 75515...a5e Det innlegget jeg siterte og som du svarte på gjaldt kun garasje/parkering. Mulig du tenker på et annet innlegg? Jeg ser ikke hvordan noen føler seg truffet? Det er diskusjonsforum hvor alle svarer ut ifra sine opplevelser. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september #95 Del Skrevet 21. september Tufsla&Vifsla skrev (3 timer siden): Det er kostbart å eie bil. Det betyr at en får frigjort ganske mye penger når man ikke eier kil. Ergo kan man ta taxi/leie ved behov, og fortsatt spare penger. d ser at det er flere her i tråden som er utrolig bastante på at ALLE MÅ ha bil, uansett hvor man bor og livsituasjon. Men sånn er det jo ikke. For TS vil jeg tro at det ikke vil være noe problem. Er målet her på forum at alle MÅ være enige om alt? Da er det bare å legge ned. Uansett, skal ikke mange taxi-turene til/fra barnehage, skole, flyplass, tog, fly og togbilletter for at det koster det samme som bil + alt blir vanskeligere. Ganske vanskelig å hente på skole om du jobber feks. Anonymkode: b709f...dc2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september #96 Del Skrevet 21. september Bor i Oslo. Rett ved t-banen og med flere busslinjer i nærheten. Bilen trenger jeg til å kjøre til hytta og til og følge opp barn rundt idrett. Bruker også bilen til større handling. Man kan klare seg uten bil i Oslo men har mann barn i idrett blir mann fort en "snylter" på andre. Merker også at en del forventer at mann stiller som taxi sjåfør når mann kjører til felles arrangementer. Noe mann ettervært blir temmelig lei av da man ofte forlenger reise veien sin hjem med minimum 30 minutter. Anonymkode: 6f09d...934 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bbbb Skrevet 21. september #97 Del Skrevet 21. september AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Er målet her på forum at alle MÅ være enige om alt? Da er det bare å legge ned. Anonymkode: b709f...dc2 Da faller hensikten bort ja. 😅 Slik jeg forsto innlegget handlet det om at alle har ulik bosituasjon og ulik livssituasjon som igjen gjør at noen har behov for bil og andre ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Surpomp Skrevet 22. september #98 Del Skrevet 22. september AnonymBruker skrev (23 timer siden): Okei men det du skriver er jo ikke relevant for det ts spør om What so ever! Du lever en helt annen livsstil og har helt andre behov. Så hvorfor svarer du? Anonymkode: 9456c...b7d Jeg svarer fordi ts spør. Mine behov og min situasjon gjelder dessuten for det store flertallet av Norges befolkning (som ikke har gangavstand til t-banen). Realiteter og naturgitte forutsetninger som mdg og andre idealister ikke klarer å forstå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september #99 Del Skrevet 22. september Bodd i Oslo hele livet (dog ikke sentrumsnært), og aldri hatt bil. Går helt fint, de dagene kollektiven sliter ville det gjerne vært utfordringer med bil også. Som i vinter da alle bussene sto pga snømengder. Har vel kun en gang siste 20 år hatt behov for hjemlevering, da jeg bestilte sofa. Anonymkode: bcf39...d0b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september #100 Del Skrevet 22. september Surpomp skrev (38 minutter siden): Jeg svarer fordi ts spør. Mine behov og min situasjon gjelder dessuten for det store flertallet av Norges befolkning (som ikke har gangavstand til t-banen). Realiteter og naturgitte forutsetninger som mdg og andre idealister ikke klarer å forstå. Ts spurte om vi tror HUN kan klare seg uten bil. Du svarer som at hun hadde spurt: «Hadde DU klart deg uten bil?» Ja, vi forstår allerede at du misliker MDG. Ingen behov for å skrive det eksplisitt. Anonymkode: 9456c...b7d 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå