Bbbb Skrevet 21. september #61 Del Skrevet 21. september (endret) AnonymBruker skrev (På 19.9.2024 den 13.57): Uten bil så ender du opp med å bli en byrde for de rundt deg. En som støtt og stadig må låne bil/bli kjørt for alt og ingenting. Anonymkode: 2e82e...966 Absolutt ikke. Jeg har ikke bil og verken låner bilen til andre eller ber om å bli kjørt noe sted. Jeg bor sentralt og det hadde vært dyrere for meg å kjøre til og fra jobb enn å reise kollektivt. Å kjøre hadde også tatt lengre tid og parkering på jobb er ikke gratis. Jeg flyttet i fjor og hadde flyttebyrå. Når jeg skulle kjøpe nye møbler betalte jeg for levering og at det samme firma tok med seg gamle møbler. Da jeg hadde bil gjorde jeg det uansett på samme måte. Jeg har ikke sjans på å klare å bære og montere større møbler, selv med hjelp fra venner. Handle på matbutikken er ikke noe problem. Jeg har flere matbutikker i nærheten og ved storhandel bestiller jeg hjemlevering fra Oda. Når jeg er på ferie reise jeg også hovedsaklig kollektivt. Når jeg har vært i USA og vi skulle dra til flere stater leide jeg bil. Har ikke noe problem med å ikke ha bil i hverdagen. Den hadde ikke blitt brukt og kun vært en utgiftspost. Endret 21. september av Bbbb 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september #62 Del Skrevet 21. september AnonymBruker skrev (22 timer siden): Det er jo ikke bare en kamp i året - det er kamp hver eneste uke. Noen ganger Askim, noen ganger Sarpsborg, Bjørkelangen, langt ut i Asker, i Frogner, Jessheim, utigokk. Her vi bor er det en del uten bil. De forventer likevel at barna må kjøres til trening, ikke kan de ta bussen eller t-banen. Heller ikke når vi andre sykler eller går selv om vi har bil. Når det er kamper er det alltid de samme som må kjøre. Her er det kolleger som må sitte på hver gang vi skal utenfor byen - de tenker nok at «hun kjører jo uansett». Anonymkode: 58462...ddc Men nå sa jo TS at slike ting ikke var noe problem for de, så da er det jo helt urelevant at dine barn skal på kamper langt unna. Anonymkode: ce9d4...7d7 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september #63 Del Skrevet 21. september Det hadde vært uaktuelt her, selv om vi bor bynært, og uten barn. Ukeshandler, og storhandler innimellom. Sparer mye tid og penger på å kjøpe bulk, og tilbudsvarer. Så har du turer til Ikea, plantasjen, kattemat og kattesand... Tunge og store ting. I helgene vil vi gå i fjellet, til stranden, langrennsløyper, arrangement... Ja, man kan ta buss en del steder. Men er veldig greit å pakke med seg stranstoler, fiskeutstyr, skift etter treningsturen, med mer. Når vi er på reise kjører vi til flyplass. Taxi er dyrt og tungvint, og kollektivt orker jeg ikke med bagasje, handbagasje, taxiposer, tidlig morgen eller sen kveld. Og tilsvarende når familie kommer på besøk er det kjekt å kunne hente og kjøre, ikke vise dem til kollektivt. I stedet for å stadig måtte dra på flasker, papp, og søppel, så er det mer effektivt å spare opp, og ta en sjau innimellom. Og enkelte ting må jo til gjenbruksstasjonen, sist handlet det om en ødelagt vaskemaskin, hva gjør man med slikt uten bil? Selv om vi bor sentrumsnært har vi mange venner som har flyttet litt ut av byen, for å få bedre plass. Så en viktig del av vårt sosiale liv er jo å besøke dem, med bil. Så har vi hatt perioder i livet med sykdom, da er det mye verdt å kunne sette seg i egen bil akkurat når man trenger det. Og så har du jo det bekvemmelige med det. Sette seg inn i en oppvarmet bil, og kjøre til garasjen på jobb. I stedet for å stå og hutre på en busstopp i minusgrader. Anonymkode: 75515...a5e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september #64 Del Skrevet 21. september AnonymBruker skrev (På 19.9.2024 den 21.57): Noe sier meg at du kjøper utrolig mye mer drit enn meg 😄 Anonymkode: f1245...a55 Ikke meg du siterer. Men vi tar ca en tur på gjenbruksstasjon i året. Har nettopp kjørt et lass. Det er tomme malingsspann etter maling av hus, og et prosjekt inne. Da vi kjøper mye på nett blir det litt papp. En vaskemaskin som var gåen, en utslitt koffert, en overmadrass som ble byttet, ødelagte klær, valgte å kvitte oss med det siste av permer og bøker fra studietiden, en boks batterier og annet spesialavfall, en sprukket blomsterkrukke, en ødelagt parasoll og en utestol som vinden fikk tak i. Noen av tingene er for store for å bære. Men ikke minst handler det om å gjøre det effektivt å ta en tur, i stedet for å stadig huske på og bruke tid på å dra med seg slikt ut av huset. Anonymkode: 75515...a5e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september #65 Del Skrevet 21. september AnonymBruker skrev (På 19.9.2024 den 14.08): Vi bodde sentrumsnært i Bergen tidligere. Vi flyttet lengre ut ved jobbytte og fordi vi ønsket oss hage grunnet barnet vårt. Det var helt fantastisk å kunne gå til jobb og jeg har så mange gode minner fra da vi og barnet vårt gikk omkring i nabolaget i permisjonen. Det er masse muligheter for bildeling enten bildelering, nabobil og andre typer leiemuligheter, så det er absolutt ikke noe problem å skaffe seg bil fort om man behøver det. Anonymkode: 4c8f5...0df Vi bor også sentrumsnært, men nå med to barn så klarer vi oss absolutt ikke uten bil. Nå er nok barna våre en del yngre enn TS sine barn. Vi elsker for eksempel å utforske turområder i Bergen og omegn. Det er dyrt å ha leiebil en hel dag, to dager i helgene hver helg. Styr med barneseter som skal inn og ut av bilen. Lang planleggingstid i forkant (da mange av bilene er typisk opptatt en/to timer midt på dagen og da kan vi ikke bruke dem). I går sjekket jeg bussruter til ett skogsområde i utkanten. 1t i buss hver vei med en to og en fireåring ble uaktuelt 😅 vi klarte oss utmerket, til barna kom. Nå skal det sies at vi også har reisevei til besteforeldre, som nok ble det viktigeste argumentet 😅 Anonymkode: 653b5...cf3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september #66 Del Skrevet 21. september Jeg bor alene i sentrum, og har to minutter å gå til jobb. Selv om jeg ikke bruker bilen mer enn i helgene hadde jeg ikke klart med uten. Men har lurt på om bilen burde vært gjort tilgjengelig for bildeling, men tror aldri det blir slik. Bil må man ha, hvis ikke blir verden/byen liten. Anonymkode: 470f8...5c1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september #67 Del Skrevet 21. september Vi bor sentralt i storby, har 1 barn og solgte bilen for noen år siden. Den ble knapt brukt. Skal vi til jobb tar vi kollektivt, som er det enkleste og raskeste. Barnehagen er i gangavstand til hjemme og det går kollektivt hvert 5.min nesten hele døgnet. De gangene vi trenger bil så bruker vi bildelingstjeneste. Anonymkode: 442f4...cd8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september #68 Del Skrevet 21. september Vil legge til at vi heller aldri låner bil av andre, ber om hjelp eller lignende. Vi betaler heller for hjemlevering av møbler, eventuelt leier leiebil hos IKEA hvis vi skal ha noe større og som nevnt bildeling. Anonymkode: 442f4...cd8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Surpomp Skrevet 21. september #69 Del Skrevet 21. september AnonymBruker skrev (På 19.9.2024 den 13.32): Vurderer å flytte sentrumsnært for at barna skal få gåavstand til skolen, nærhet til venner og familie, og jeg selv få sykkelavstand (ca 30 min å gå) til jobb. Boligene er naturligvis dyrere, men tenkte å kutte ut bilen som koster noen tusen i mnd. Noen råd til meg som tenker å bli bil-løs? Vet ikke om jeg trenger månedskort en gang, men noen bussbilletter blir det. Pluss en og annen taxi tenker jeg. Noe annet jeg burde tenke på? Anonymkode: b0977...633 Man blir fullstendig avhengig av andre for å frakte noe som er litt større enn det som kan plasseres i en bærepose. Reiser du aldri på ferier eller helgeturer utenfor storbyens trangbodde fuglereder ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september #70 Del Skrevet 21. september Bruker dele.no, det er utrolig bra. Hvis du bruker bil en gang i uka er det mye billigere enn å holde bil selv. Har brukt det mye på ferier også. Helt bekymringsløst bilhold. Anonymkode: 2787f...1d3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Surpomp Skrevet 21. september #71 Del Skrevet 21. september AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Bruker dele.no, det er utrolig bra. Hvis du bruker bil en gang i uka er det mye billigere enn å holde bil selv. Har brukt det mye på ferier også. Helt bekymringsløst bilhold. Anonymkode: 2787f...1d3 Fungerer kanskje til daglig i de største byene, men husk at Norge er mye mer enn Oslogryta. Skjer det noe uforutsett, er man lost og hjelpeløs. Der hvor jeg bor er delingsøkonomi en utopi og kun en drøm for de mest idealistiske. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september #72 Del Skrevet 21. september Kommer an på barnas alder og hvilke aktiviteter de driver med. Vi bor i Oslo, og kollektivtilbudet er godt. Men hvis vi ikke hadde hatt bil, hadde jeg nok ikke fått sett noen av ungdommenes bortekamper i fotball. De er jo spredt over hele byen, og også i nabokommunene, Follo, Nesodden og Bærum. Å dra kollektivt hjem etter kamper som slutter kl 22 på hverdag er ikke praktisk. Og tenåringene måtte da ha sittet på med andre hver eneste gang. Med tenåringer på videregående som er med på mye sosialt som også foregår over hele byen, har det også praktisk å kunne hente ungdommen på fest. Vi har hatt mye kjøring på nattestid i årene på vdg. Da vet vi at de kommer seg trygt hjem, og vi har også blitt kjent med de andre som sitter på. Vi henter selvsagt ikke alltid, men vi er tilgjengelig hvis det trengs. Anonymkode: 68997...3e0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daisy-love Skrevet 21. september #73 Del Skrevet 21. september Er det sentralt i en by, og en har vurdert hva som trengs og ikke så ser jeg ikke problemet med å droppe bil. Selv med barn. Ser flere her drar frem ting som TS sier ikke er relevant for dem. Idag kan det meste bestilles på nett med hjemlevering. Det er også utrolig mye en får med seg i en stor IKEA-bag, trille med hjul og/eller ryggsekk. Sofa får en uansett ikke i en vanlig bil, som flere andre påpeker, så ser ikke behovet for å tenke på det. Oda tar til og med med seg panten, så mye ordner seg idag. Jeg bor ikke i Oslo, men hører fra venner at det er et styr å kjøre i sentrum, og ikke lett med parkering heller. Jeg hadde regnet godt på det. Sett over hva det koster å leie, kontra å eie bil for det dere trenger det til. Har dere ikke kamper hver helg eller hytte en drar til, tar en selvsagt ikke med det i regnestykket. Utrolig praktisk med bilkollektiv og det er mange barnefamilier som klarer seg med det. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september #74 Del Skrevet 21. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Det hadde vært uaktuelt her, selv om vi bor bynært, og uten barn. Ukeshandler, og storhandler innimellom. Sparer mye tid og penger på å kjøpe bulk, og tilbudsvarer. Så har du turer til Ikea, plantasjen, kattemat og kattesand... Tunge og store ting. I helgene vil vi gå i fjellet, til stranden, langrennsløyper, arrangement... Ja, man kan ta buss en del steder. Men er veldig greit å pakke med seg stranstoler, fiskeutstyr, skift etter treningsturen, med mer. Når vi er på reise kjører vi til flyplass. Taxi er dyrt og tungvint, og kollektivt orker jeg ikke med bagasje, handbagasje, taxiposer, tidlig morgen eller sen kveld. Og tilsvarende når familie kommer på besøk er det kjekt å kunne hente og kjøre, ikke vise dem til kollektivt. I stedet for å stadig måtte dra på flasker, papp, og søppel, så er det mer effektivt å spare opp, og ta en sjau innimellom. Og enkelte ting må jo til gjenbruksstasjonen, sist handlet det om en ødelagt vaskemaskin, hva gjør man med slikt uten bil? Selv om vi bor sentrumsnært har vi mange venner som har flyttet litt ut av byen, for å få bedre plass. Så en viktig del av vårt sosiale liv er jo å besøke dem, med bil. Så har vi hatt perioder i livet med sykdom, da er det mye verdt å kunne sette seg i egen bil akkurat når man trenger det. Og så har du jo det bekvemmelige med det. Sette seg inn i en oppvarmet bil, og kjøre til garasjen på jobb. I stedet for å stå og hutre på en busstopp i minusgrader. Anonymkode: 75515...a5e Da står bileiere å hutrer mens de måker frem bilen,og skraper den fri for snø som jeg uten bil slipper. Da sitter jeg heller i en oppvarmet buss. Anonymkode: f43cb...c37 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september #75 Del Skrevet 21. september AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Da står bileiere å hutrer mens de måker frem bilen,og skraper den fri for snø som jeg uten bil slipper. Da sitter jeg heller i en oppvarmet buss. Anonymkode: f43cb...c37 Har garasje som holder ca 16 grader året rundt. Anonymkode: 75515...a5e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september #76 Del Skrevet 21. september AnonymBruker skrev (1 time siden): ... I stedet for å stadig måtte dra på flasker, papp, og søppel, så er det mer effektivt å spare opp, og ta en sjau innimellom. Og enkelte ting må jo til gjenbruksstasjonen, sist handlet det om en ødelagt vaskemaskin, hva gjør man med slikt uten bil? ... Anonymkode: 75515...a5e Må bare svare på denne - sist min vaskemaskin røyk, så kjøpte jeg en ny, og de som leverte den nye tok med seg den gamle for 300 kr. Det finnes også søppeltaxi og andre typer tjenester. Når det kommer til å "stadig dra på søppel" - jeg kaster vanlig avfall, papp, flasker etc jevnlig, jeg tar med posen når jeg går ut døren og hiver i borettslagets dunker eller gjenbruksstasjon rett ved. Du kaster da vanlig avfall ofte og lagrer vel ikke det, til det stinker? Da er det jo bare å ta med seg pappen samtidig. Det er da mer effektivt å holde det rent og ryddig ved å gjøre småting hver dag, enn å samle opp en søppelhaug i huset og ta en sjau. Spesielt for meg da som bor i en 3-roms hvor det ikke er spesielt aktuelt å benytte et rom til søppelfylling. Anonymkode: fdf9d...a6b 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bbbb Skrevet 21. september #77 Del Skrevet 21. september Surpomp skrev (1 time siden): Man blir fullstendig avhengig av andre for å frakte noe som er litt større enn det som kan plasseres i en bærepose. Reiser du aldri på ferier eller helgeturer utenfor storbyens trangbodde fuglereder ? Man klarer da fint å bære noe som er større enn en bærepose. Hvis det er større ting som sofa, vaskemaskin osv så er det bare å bestille hjemlevering og montering. De fleste som leverer tar også med seg det man skal kaste hvis man betaler for det. Det er heller ikke ofte man trenger så store ting. Jeg reiser hovedsaklig på konserter og sportsarrangementer i Europe når jeg tar ferie og det å ikke ha bil har ikke påvirket muligheten til det eller gjort meg avhengig av andre. Jeg har ti minutters gange til toget som tar meg til Gardermoen. I de fleste byer kommer jeg meg fint rundt med kollektivtransport. Det ville tatt lengre tid og vært mer tungvint med bil i f.eks London. Til noen festivaler og arrangementer er det vanskelig å komme frem og da har jeg leid bil. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bbbb Skrevet 21. september #78 Del Skrevet 21. september AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Har garasje som holder ca 16 grader året rundt. Anonymkode: 75515...a5e De fleste som bor sentralt i større byer har ikke garasje. Noen steder er det vanskelig å finne parkering i det hele tatt. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september #79 Del Skrevet 21. september Det kommer til å gå helt fint. Vi bor veldig sentrumsnært og har bil, men den bruker vi stort sett i helger for å komme oss til hytten. Bruker den aldri i hverdagen. Vi er to voksne og en baby. Flere andre i blokken som heller ikke har bil, og de leier seg Nabobil ved behov. Vi er heldig som har en sånn stående utenfor blokken. Elsker å bo sentrumsnært! Og så har vi elsykkel som vi bruker mye, det anbefales sterkt! Anonymkode: 9456c...b7d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september #80 Del Skrevet 21. september Surpomp skrev (1 time siden): Man blir fullstendig avhengig av andre for å frakte noe som er litt større enn det som kan plasseres i en bærepose. Reiser du aldri på ferier eller helgeturer utenfor storbyens trangbodde fuglereder ? Vi reiser både på fjell og skog for å overnatte i telt/hengekøye, men ser at det går busser nær der vi drar også. Bor i Kristiansand, så er mye i Danmark med barna, men der går det mye tog. Tar fly til andre deler av landet for å besøke familie. ts Anonymkode: b0977...633 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå