Gå til innhold

Å leve uten bil når man bor sentrumsnært i by, uproblematisk?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Og for meg er det utrolig sjelden jeg IKKE trenger bil i by. I dag, har jeg kjørt til jobb, fra jobb og på veien hentet noe som skulle leveres på andre siden av byen til en som var syk, jeg har kvittet meg med en del papp fra et skap jeg kjørte hjem en dag tidligere, jeg har storhandlet og vært innom et par andre butikker. Uten bilen hadde jeg måttet organisere dette på en helt annen måte, og sannsynligvis måttet utføre disse nokså enkle tingene over flere dager eller brukt 3-4 timer ekstra minimum. Det hadde blitt et helt annet liv, der svært mye tid ville gått med både til å orientere seg i bussavganger, sitte på bussen og bytte 2-3 ganger. Mye av det man handlet eller kvittet seg med av skrot ville selvsagt ikke vært mulig på bussen heller.

Hverdagen hadde rett og slett ikke gått opp uten bil. Ungene kunne f.eks bare glemme å delta på de aktivitetene de er på i dag.

Jeg kjenner noen få som ikke har bil, og de er fullstendig avhengig av oss som har bil.

Anonymkode: 14337...b39

Noe sier meg at du kjøper utrolig mye mer drit enn meg 😄 

Anonymkode: f1245...a55

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og for meg er det utrolig sjelden jeg IKKE trenger bil i by. I dag, har jeg kjørt til jobb, fra jobb og på veien hentet noe som skulle leveres på andre siden av byen til en som var syk, jeg har kvittet meg med en del papp fra et skap jeg kjørte hjem en dag tidligere, jeg har storhandlet og vært innom et par andre butikker. Uten bilen hadde jeg måttet organisere dette på en helt annen måte, og sannsynligvis måttet utføre disse nokså enkle tingene over flere dager eller brukt 3-4 timer ekstra minimum. Det hadde blitt et helt annet liv, der svært mye tid ville gått med både til å orientere seg i bussavganger, sitte på bussen og bytte 2-3 ganger. Mye av det man handlet eller kvittet seg med av skrot ville selvsagt ikke vært mulig på bussen heller.

Hverdagen hadde rett og slett ikke gått opp uten bil. Ungene kunne f.eks bare glemme å delta på de aktivitetene de er på i dag.

Jeg kjenner noen få som ikke har bil, og de er fullstendig avhengig av oss som har bil.

Anonymkode: 14337...b3, 

Ærlig talt, hvor langt  og hvor ofte må du frakte papp og annet søppel? 

Her i Oslo har jeg papp og papirbeholdere rett uten for døren, det er 200 meter til beholdere for glass og metall, kommunen stiller med flyttbar miljøstasjon for farlig og elektronisk avfall annenhver uke og i tillegg leier borettslaget inn containere hvor vi kan kaste møbler og store ting flere ganger i året. Har aldri hatt behov for bil til å kvitte meg med noe som helst noen gang.

Anonymkode: 65566...f79

• Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ja, men hva om du får en liten ripe eller skade. Min egen gamle bil bryr jeg ikke om får en, men 10.000 i egenandel er en risiko.

Anonymkode: b709f...dc2

Det finnes så mange tjenester som reduserer denne egenandelen, noe en har råd til om en ikke drifter egen bil til vanlig. Mange reiseforsikringer har også egen dekning for dette, og om du har lav eller ingen egenandel på reiseforsikringen så er du trygg. 

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det er veldig stor forskjell på sentrumsnært til storby, og sentrumsnært til veikryss med bystatus...

Det er stor forskjell på om barna er 2 år og lang tid til de eventuelt begynner på aktiviteter, eller om det er tenåringer som både kan hjelpe bære matvarer og ta bussen selv til aktiviteter, eller om de har aktiviteter som krever mye. Hvis du har store barn som f.eks spiller ishockey eller kjører alpint, så er det tungvindt uten bil, i motsetning til om du har tiåring som samler på frimerker.

Jeg har bil grunnet jobb, og bruker den til/fra trening, shopping, og annet nå. Men jeg har bodd her i seks år uten bil også, og savnet sjeldent bil.

Anonymkode: 06e36...ea0

Det er jo så klart viktig å selv gjøre en helhetlig vurdering av nåværende og relativt nært forestående situasjon før en bestemmer seg for å klare seg uten bil, og det er kanskje lett for de av oss som bor i de tre-fire største byene å bli litt blinde på at ting fungerer så utmerket for beboere her uten bil. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir vel fortsatt billigere enn å ha en bil på heltid. Jeg har eid bil i 15 år og verken opplevd ripe eller skade, så det skjer vel ikke så ofte. 

Anonymkode: df396...912

Det er jo ikke bare en kamp i året - det er kamp hver eneste uke. Noen ganger Askim, noen ganger Sarpsborg, Bjørkelangen, langt ut i Asker, i Frogner, Jessheim, utigokk. 

Her vi bor er det en del uten bil. De forventer likevel at barna må kjøres til trening, ikke kan de ta bussen eller t-banen. Heller ikke når vi andre sykler eller går selv om vi har bil. Når det er kamper er det alltid de samme som må kjøre.

Her er det kolleger som må sitte på hver gang vi skal utenfor byen - de tenker nok at «hun kjører jo uansett». 

Anonymkode: 58462...ddc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jobbreiser da. Tar 20 min med bil, 1t + gange med buss og tog som ikke er gøy i regn. Hver sitt valg. Jeg prioriterer fritid og kaster ikke bort tid på kollektivtransport. I tillegg er det svært dyrt for en familie på 4 å ta tog utenfor byen.

Men her slipper jeg om vinteren å måke frem bilen, å skrape den fri for is og tiden det tar å varme den opp. Det er ikke garasjer i borettslaget her. Jeg har ikke bil og tar bussen.

Anonymkode: f43cb...c37

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke barn da, men bort midt i Oslo uten bil, og her er det få som har det.

Her går det i kollektivt, sykkel eller å gå til jobb, kunne jo ikke kjørt til jobb uansett pga parkeringsplasser. 

Skal man på IKEA eller hente et skap, så kan man bruke Hyre eller bildelingstjenester.

Så lenge logistikken din i hverdagen med at du selv og barna kommer dere greit til og fra jobb/skole/fritidsaktiviterer uten bil, så er det bortkasta penger å ha det. Du kan ta masse taxi og leiebil for det som det koster å eie en bil.

Anonymkode: fdf9d...a6b

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan jo barna velge en aktivitet som foregår i en hall eller på skolen Eller der det går buss.

Anonymkode: 78f90...a06

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i byen er det nok en fordel med bil hvis en har tidligvakt på søndag og helligdager. Da den første bussen til sentrum her går 14.15 på søndag,og likedan de fleste helligdagene. På de helligste dagene går det ikke buss i det hele tatt.

Men angående å handle,så er det da ingen problem å ha med noen handleposer på bussen.

Ellers kan vel barna sykle til aktiviteter hvis en bor i sykkelavstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo helt an på hilke behov man har. Jeg har bodd i Oslo, der var det ikke aktuelt med bil. De 12 siste årene hae jeg bodd i sentrum i en mindre by, og hatt bil. Det går sånn 4 busser for dagen, og 1,5 km til stoppet. Jeg har flere skader som gjør til at det er vanskelig å humpe på krykker, og/eller bære noe. Nå bor jeg nærme kollektiv, og selv om jeg takler livet uten bil, er det tungt å ha 3 ganger så lang reisetid til div. Har sykdom som gjør meg ekstremt fort utmattet. Må innrømme at det var behageligere med 15 min reisetid fra dør til dør, enn 1t+10 min med gåtid og 2-3 ulike transportmiddel. Nå er ikke jeg helt representativ for denne tråden, men jeg ønsker å belyse at vi har ulike utgangspunkt. Og at one size dont fit all of us.

Anonymkode: e7a25...4e6

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Men her slipper jeg om vinteren å måke frem bilen, å skrape den fri for is og tiden det tar å varme den opp. Det er ikke garasjer i borettslaget her. Jeg har ikke bil og tar bussen.

Hørt om forvarming av elbil. Min er varm, god og isfri når jeg setter meg inn. Regn er litt verre å "skrape" bort.

Og dere som sier at barn "bare" skal velge en hall i nærheten. Vet dere hvor vanskelig der er å få plass på populære idretter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man barn er man egentlig litt avhengig av bil, uansett hvor sentrumsnært man bor. 

Anonymkode: c35e6...482

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gjør det nå, innenfor ring 3 i Oslo.

Kan en sjelden gang bli knot med søndagskamper i gokk annen kommune. Vi har tatt buss, og sittet på med andre - men siste liker jeg ikke uten å gi noe tilbake. 

Men med alle avgiftene som er her, beboerparkering osv (som ikke gir fast plass) så føles 5K pluss i mnd for å ha bil overflødig når vi bare trenger den litt 1 gang i halvåret. 

Er sykt knot å kjøre internt i Oslo kontra kollektiv eller bare ta taxi.

Hadde vi bodd et stykke utenfor Ring 3 hadde vi nok hatt bil ja. 

Utenfor her vi bor står til enhver tid iallefall 4-5 leiebiler man kan låne via app. 

Endret av AprilLudgate
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 19.9.2024 den 13.51):

Vi bor slik og mange har ikke bil. 

Jeg har bil, og det blir mye kjøring på meg. Noen foreldre er flinke til å «betale tilbake» ved å gjøre meg tjenester, og det er veldig fint. 

Noen vippser uoppfordret for bensin/bom og det setter jeg veldig pris på! Så har du de som sitter på til cup tre timer unna flere helger i året og aldri gir noe tilbake. 

Verdt å reflektere over. 

Anonymkode: a74c3...f41

Vi har avogtil sittet på, og gir/tilbyr gjentjenester.

Men hva synes du er OK betaling for la oss si 30-60 min kjøring hver vei til kamp X? 

Er det weird å vippse uoppfordret? Jeg har sendt oppmerksomhet på døra en gang 😅 Type GodtLevert osv.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.9.2024 den 13.32):

Vurderer å flytte sentrumsnært for at barna skal få gåavstand til skolen, nærhet til venner og familie, og jeg selv få sykkelavstand (ca 30 min å gå) til jobb.

Boligene er naturligvis dyrere, men tenkte å kutte ut bilen som koster noen tusen i mnd. 

Noen råd til meg som tenker å bli bil-løs?

Vet ikke om jeg trenger månedskort en gang, men noen bussbilletter blir det. Pluss en og annen taxi tenker jeg.

Noe annet jeg burde tenke på?

Anonymkode: b0977...633

Hadde aldri bodd noe sted uten bil og garasjeplass, igjen. Nå bor vi midt i sentrumskjernen.
Du kan jo melde deg inn i en bildelering. Eller bruke Hyre, men jeg hadde aldri i livet tatt et slikt valg, dog er ikke dette mitt valg men ditt.

Anonymkode: 60847...c1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.9.2024 den 13.57):

Personlig hadde jeg aldri valgt bort bil. Jeg har ikke barn en gang, og har behov for bil. 

Uten bil så ender du opp med å bli en byrde for de rundt deg. En som støtt og stadig må låne bil/bli kjørt for alt og ingenting. 

Bil gjør hverdagen så mye lettere. Har du barn så er det en selvfølge at man må ha bil. Har du barn i fritidsaktiviteter, så gjør du deg ekstremt avhengig av andre. 

Har du økonomi til å betale taxi når du forsover deg og mister bussen. Sende barna langt unna til en bursdagsfeiring med taxi. Du har råd til å betale for leiebil når du skal på spontan hyttetur i påsken. Du har råd til å betale for levering på døren for en ny sofa. Ja da kan du droppe bil, men du har ikke råd til bil en gang og da har du i alle fall ikke råd til slike tjenester. Har du ikke råd til slike ting, så ender du opp med å være avhengig av de rundt deg som stiller opp som sjåfør eller låner deg bil. For du kan ikke akkurat drasse med deg en sofa på bussen. 

Anonymkode: 2e82e...966

Sofaen får vi levert av egen leveringstjeneste. Den får ikke plass i en vanlig bil heller. 

Vi har ikke hytte å kjøre bil til, drar på besøk til familie hvor det går buss/tog/fly.

Ved flytting leier vi byrå. 

Men, ett problem er som nevnt:

Barnas aktiviteter på litt usentrale plasser i helger uten kollektivtilbud der. Enkelte få haller har ikke nærhet til buss/tog. Men da kan vi droppe den ene kampen i året om så. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bor omtrent ytterst i Oslo Øst uten bil. Bodd her i syv år, to barn, har det topp. 👍🏻 Bor like ved T-banen, også går det busser her, og er en togstasjon litt lengre unna. Funker veldig fint i hverdagen. Hender at vi leier eller låner bil i helger, men ikke ofte nok til at det lønner seg å ha en egen bil. 

Anonymkode: 523df...2e0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.9.2024 den 13.57):

Personlig hadde jeg aldri valgt bort bil. Jeg har ikke barn en gang, og har behov for bil. 

Uten bil så ender du opp med å bli en byrde for de rundt deg. En som støtt og stadig må låne bil/bli kjørt for alt og ingenting. 

Bil gjør hverdagen så mye lettere. Har du barn så er det en selvfølge at man må ha bil. Har du barn i fritidsaktiviteter, så gjør du deg ekstremt avhengig av andre. 

Har du økonomi til å betale taxi når du forsover deg og mister bussen. Sende barna langt unna til en bursdagsfeiring med taxi. Du har råd til å betale for leiebil når du skal på spontan hyttetur i påsken. Du har råd til å betale for levering på døren for en ny sofa. Ja da kan du droppe bil, men du har ikke råd til bil en gang og da har du i alle fall ikke råd til slike tjenester. Har du ikke råd til slike ting, så ender du opp med å være avhengig av de rundt deg som stiller opp som sjåfør eller låner deg bil. For du kan ikke akkurat drasse med deg en sofa på bussen. 

Anonymkode: 2e82e...966

Veldig tydelig at du ikke har levd uten bil, ja. 😅

Aldri i mitt voksne liv måttet ta taxi til jobb. Er 35 år, aldri eid bil. Tatt taxi en gang de siste 3 årene, og det var til føden da yngste ble født. 

Sofa får ikke plass i en vanlig bil heller, alt av større ting kjøpes på nett, og frakten koster som regel det samme som bompenger, så ingenting tapt der. 

Planlegger livet mitt med utgangspunkt i at jeg ikke har bil, så får derfor ikke behov for å bli kjørt heller. 🤷🏻‍♀️

Fritidsaktiviteter går, busser og sykler vi til, null problem. 

Vi har ikke hytte, så spontane hytteturer utgår uansett. Skal vi på ferie leier vi bil, og det er billigere enn å ha en fast. Spørs jo selvsagt hvor ofte det trengs, men til vårt bruk er det snakk om ganske mange lapper spart.

Anonymkode: 523df...2e0

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snuste litt på en jobb nord for der vi bor i Oslo. Klart det hadde gått å ta kollektiv dit, men det var 40! stopp med buss dit. Nei takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.9.2024 den 13.32):

Vurderer å flytte sentrumsnært for at barna skal få gåavstand til skolen, nærhet til venner og familie, og jeg selv få sykkelavstand (ca 30 min å gå) til jobb.

Boligene er naturligvis dyrere, men tenkte å kutte ut bilen som koster noen tusen i mnd. 

Noen råd til meg som tenker å bli bil-løs?

Vet ikke om jeg trenger månedskort en gang, men noen bussbilletter blir det. Pluss en og annen taxi tenker jeg.

Noe annet jeg burde tenke på?

Anonymkode: b0977...633

Som regel veldig gode kollektiv tilbud i byer. Så ville jegha skaffa meg en elsykkel:)

Anonymkode: cd2bc...7e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...