Gå til innhold

Å leve uten bil når man bor sentrumsnært i by, uproblematisk?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Personlig hadde jeg aldri valgt bort bil. Jeg har ikke barn en gang, og har behov for bil. 

Uten bil så ender du opp med å bli en byrde for de rundt deg. En som støtt og stadig må låne bil/bli kjørt for alt og ingenting. 

Bil gjør hverdagen så mye lettere. Har du barn så er det en selvfølge at man må ha bil. Har du barn i fritidsaktiviteter, så gjør du deg ekstremt avhengig av andre. 

Har du økonomi til å betale taxi når du forsover deg og mister bussen. Sende barna langt unna til en bursdagsfeiring med taxi. Du har råd til å betale for leiebil når du skal på spontan hyttetur i påsken. Du har råd til å betale for levering på døren for en ny sofa. Ja da kan du droppe bil, men du har ikke råd til bil en gang og da har du i alle fall ikke råd til slike tjenester. Har du ikke råd til slike ting, så ender du opp med å være avhengig av de rundt deg som stiller opp som sjåfør eller låner deg bil. For du kan ikke akkurat drasse med deg en sofa på bussen. 

Anonymkode: 2e82e...966

Ikke bare har du en bil, som du helt tydelig har et veldig avhengighetsforhold til, men i tillegg så har du en bil som kan frakte både imaginære barn til turneringer, noe som er rart å nevne siden TS ikke snakker om sport eller annet i sitt innlegg.

Dette kontres jo uansett av en annen post her, som bare fremsnakker det å være i forkant med å foreslå å dele utgifter, eller gjøre andre ting. Noen trives kanskje bedre med å være sjåfør med 7seteren sin, og dermed slippe å stå med kakelotteriet på senteret en lørdag?

Med eierskap av bil, så koster det så mye, bare i de grunnleggende kostnader, pluss ofte parkering, at du uten å ta den ut av garasjen kan leie bil via f.eks Hyre flere ganger i måneden. Selv å leie en fornuftig bil via f.eks Hertz en langhelg koster ofte mindre enn de rent månedlige kostnadene ved å eie bil. 

Og så kommer bruken i tillegg. Hvor lett er det, på en regnfull høstkveld hvor bilen står tørt i garasjen, å tenke at en heller tar bussen, og dramatisk sparer bom og andre kostnader? Uten å regne på det, så kan jeg forsikre deg om at det er langt enklere å ta på seg regnjakken og ta bussen om en ikke har bil. 

Hvis en bor såpass sentralt, f.eks i Oslo, og har rett innstilling, så er det problemfritt å klare seg uten bil. Langt rimeligere, og da har du råd til å bruke noe av besparelsen på en leiebil den ene gangen du skal ha ny sofa, og heller enn å bestille levering, velger å hente den, samt bære den opp selv. 

Og spontane hytteturer....Det er jo lett å lese at du ikke selv har barn, selv om du ikke hadde sagt det selv. Jeg tror at for forumets andel av brukere med barn, så er konseptet med spontane hytteturer ganske liten.

Da er det jo verre om en styrtrik billionær er på snikbesøk i Norge og er fast bestemt på å privatleie en bil fra akkurat DIN adresse...og du ikke har bil. da har du klusset det virkelig til for deg. Så ja, ha bil, Alltid!

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke bil. Og vi har klart oss veldig fint. Nå har ingen av mine barn gått på aktiviteter, hvor foreldre må kjøre de rundt. Da trener de kun på et fast sted, og dit går bussen direkte på 10 min. Er det bursdager, så kan barna stort sett gå, eller det er lett å ta buss. Og jeg er en mor som har tatt med barna med venner, på mange aktiviteter. Og da tar vi buss. Og jeg er den som har tatt med andre sine barn på mest ting. Så vi snylter virkelig ikke på andre, er veldig sjelden andre foreldre kjører barna mine noe sted. 

Anonymkode: 6c0a8...e11

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vurderer å flytte sentrumsnært for at barna skal få gåavstand til skolen, nærhet til venner og familie, og jeg selv få sykkelavstand (ca 30 min å gå) til jobb.

Boligene er naturligvis dyrere, men tenkte å kutte ut bilen som koster noen tusen i mnd. 

Noen råd til meg som tenker å bli bil-løs?

Vet ikke om jeg trenger månedskort en gang, men noen bussbilletter blir det. Pluss en og annen taxi tenker jeg.

Noe annet jeg burde tenke på?

Anonymkode: b0977...633

Jeg flyttet rimelig i sentrum, solgte bilen og kjøpte en elsparkesykkel. Ga noen kroner for elsparken, slik at den har rekkevidde på 5-7 mil, og gir meg mulighet til å komme meg et godt stykke ut av sentrum uten at det verken tar lang tid eller gjør meg svett de gangene jeg har avtaler der (har bl.a. en fastlege som ligger syv km. fra her jeg bor, noe elsparkesykkelen lett fikser, og det raskere enn bussen da jeg kan kjøre i en "rett linje").

Har bodd slik nå i fem år, og jeg ønsker meg på ingen måte tilbake. Jeg digger å være så uavhengig av bilen, og i de få tilfellene jeg må reise over distanser bruker jeg kollektivtransport. Det er jo som kjent ikke raskeste måten å komme frem på, men jeg tar med meg en bok, mulig musikk på ørene, og legger inn gode tidsmarginer - så det går fint det og, selv om akkurat de turene er ikke de jeg ser mest frem til.

Heldigvis bor jeg i en relativt stor by hvor jeg har det meste jeg trenger rimelig nære, og elsparkesykkelen løser "problemet" når det er snakk om lenger enn distanser jeg ønsker å gå.

Anonymkode: bc875...987

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har to barn i barnehagealder, ingen bil. Leier bil innimellom om vi vil noe sted en helg det er enklere (men har ingen hytte vi kjører til eller noe sånt). Sykler eller tatt kollektivt til jobben. Om noen plutselig må på legevakten en kveld eller lignende tar vi taxi. 

Anonymkode: bc17b...51a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TomKrus skrev (3 timer siden):

Overhodet ikke, en sykkel gjerne type el med en liten vogn og man kommer seg lett et par mil av gårde i hverdagen uten noen problemer. Tenker da på sosiale ting barna trenger å være med på som små, eller ta bussen. Selvfølgelig kan man klare seg uten bil om man ikke bor langt ute på bygda der kollektiv trafikken er dårlig og det er langt til alt i hverdagen.

Lykke til med fotballkamp i Askim på vinteren. Men da er det vel "andre" som skal ta den byrden ikke sant? Ganske irriterende for oss andre.

Anonymkode: b709f...dc2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Lykke til med fotballkamp i Askim på vinteren. Men da er det vel "andre" som skal ta den byrden ikke sant? Ganske irriterende for oss andre.

Bilkollektiv eller leiebil?

Anonymkode: df396...912

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og jobbreiser da. Tar 20 min med bil, 1t + gange med buss og tog som ikke er gøy i regn. Hver sitt valg. Jeg prioriterer fritid og kaster ikke bort tid på kollektivtransport. I tillegg er det svært dyrt for en familie på 4 å ta tog utenfor byen.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Bilkollektiv eller leiebil?

Ja, men hva om du får en liten ripe eller skade. Min egen gamle bil bryr jeg ikke om får en, men 10.000 i egenandel er en risiko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ja, men hva om du får en liten ripe eller skade. Min egen gamle bil bryr jeg ikke om får en, men 10.000 i egenandel er en risiko.

Det blir vel fortsatt billigere enn å ha en bil på heltid. Jeg har eid bil i 15 år og verken opplevd ripe eller skade, så det skjer vel ikke så ofte. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Og jobbreiser da. Tar 20 min med bil, 1t + gange med buss og tog som ikke er gøy i regn. Hver sitt valg. Jeg prioriterer fritid og kaster ikke bort tid på kollektivtransport. I tillegg er det svært dyrt for en familie på 4 å ta tog utenfor byen.

Men ts vil få kort vei til jobb og nevner ingenting om jobbreiser, så da er jo ikke det relevant. Om man ofte vil ha behov for å reise utenfor byen er jo det relevant også ja (feks om man har familie boende i annen by, det har ikke vi). Men bor man feks relativt sentralt i Oslo bruker man ofte mindre tid på å ta kollektivt enn om man skulle kjørt.

Anonymkode: 61c44...bc0

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det tar jo ikke så lang tid hvis man både bor og jobber sentralt. Da har man heller ti minutter på sykkel, eller et kvarter med bussen, og både barnehagen og skolen nærme hjemmet. 

Syns det skinner gjennom at mange av svarene her kommer fra folk som overhodet ikke bor sentrumsnært. Det er et ganske dårlig grunnlag for å svare. 

Jeg bor nokså sentrumsnært i Oslo, og har ikke bil. Vi har investert i en elektrisk longtail-sykkel så vi enkelt kan komme oss rundt med barna. Eldstemann spiller fotball, og alle kamper spilles mot andre Oslo-lag, så vi kan enkelt sykle eller følge på bussen når hun skal på kamp. Eller de organiserer at hele laget reiser kollektivt sammen, med noen foreldre på slep (det går på rundgang). Livet i byen er enkelt, og det er behagelig å bo slik at både barna og vi voksne har jobb/skole, fritidsaktiviteter og venner i gang-/sykkel-/bussavstand. Det gir frihet for alle i familien. Ungene får være selvstendige fra de er ganske små.

Vi får mat levert på døra av Oda, leier bil gjennom Hyre når vi trenger det (det er utrolig lettvint og fleksibelt). Tar så å si aldri drosje, det ville vi nok bare gjort hvis det hastet med å komme seg på legevakten.

Anonymkode: 7339d...8a3

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, oi, noen bitre «kjøreforeldre» her forstår jeg😅

Nei, for oss er det ikke en problemstilling å skulle kjøre til turneringer og slikt. Men det er lurt å være frempå med vipps ol. dersom det skulle oppstå en anledning der andre tilbyr seg å kjøre til noe, så takk for påminnelsen fra dere som nevnte det😊

Jeg har elsykkel, og den er veldig praktisk. Har også matlevering 2-3 ganger i mnd, så det tenker jeg å fortsette med.

Vi har et fast turområde vi besøker hyppig i helgene, så det er helst der vi må belage oss på å bruke ca 30 min hver vei mot 12 min med bil.

Godt tips med å begynne å se alternativene mtp hva vi bruker bilen til i dag, skal ta det med meg☺️

Ble enda mer positiv etter å ha lest de fleste svarene her🤞❤️

ts

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville forresten syklet til jobb på ca 7 min, og gå på 30.

Barna ville hatt 5 min å gå til skolen.

ts

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bor i sentrum uten bil og med et barn og det har aldri vært et problem. Men så har vi ikke valgt fritidsaktiviteter som krever dugnad og kjøring i hytt og pine heller så har aldri vært en byrde for noen med tanke på bil og kjøring, heller det motsatte for vi takker alltid nei når vi blir tilbudt å sitte på for jeg foretrekker at mitt barn lærer seg å klare seg selv . Bor i en by med et utrolig godt kollektivtilbud om vi har behov for noe utenfor by og skulle vi trenge hvitevarer eller møbler så kan man bestille det hjem med montering uten problem så vi lever fint uten bil.

Men, hadde jeg hadde mer enn et barn så hadde jeg nok valgt å ha bil for da ser jeg for meg det hadde blitt litt mer styr uten og dyrere siden jeg måtte betalt for det barnet og på kollektivt og da hadde jeg ikke tjent på å leve uten bil.

Anonymkode: 87cc2...51e

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig stor forskjell på sentrumsnært til storby, og sentrumsnært til veikryss med bystatus...

Det er stor forskjell på om barna er 2 år og lang tid til de eventuelt begynner på aktiviteter, eller om det er tenåringer som både kan hjelpe bære matvarer og ta bussen selv til aktiviteter, eller om de har aktiviteter som krever mye. Hvis du har store barn som f.eks spiller ishockey eller kjører alpint, så er det tungvindt uten bil, i motsetning til om du har tiåring som samler på frimerker.

Jeg har bil grunnet jobb, og bruker den til/fra trening, shopping, og annet nå. Men jeg har bodd her i seks år uten bil også, og savnet sjeldent bil.

Anonymkode: 06e36...ea0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor sentralt og har ikke bil nå. Akkurat nå er ikke det et problem, siden jeg kan gå til det meste. Men innimellom tenker jeg at det kunne vært greit å ha en bil. Jeg kommer nok til å kjøpe en etterhvert, men vet ikke når. Vurderer elbil. 

Jeg har familie på andre siden av landet (6-7 timer unna) og er ikke så glad i å ta toget så langt. Da er det greit å ha en bil. 

Jeg har ikke barn da og kun meg selv å tenke på. 

Endret av Mardina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Må man kjøre bil for å kunne ha omsorg for barn?

Anonymkode: 78f90...a06

Ja er det enkle svaret på det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Vurderer å flytte sentrumsnært for at barna skal få gåavstand til skolen, nærhet til venner og familie, og jeg selv få sykkelavstand (ca 30 min å gå) til jobb.

Boligene er naturligvis dyrere, men tenkte å kutte ut bilen som koster noen tusen i mnd. 

Noen råd til meg som tenker å bli bil-løs?

Vet ikke om jeg trenger månedskort en gang, men noen bussbilletter blir det. Pluss en og annen taxi tenker jeg.

Noe annet jeg burde tenke på?

Det er helt uproblematisk. Utrolig sjelden man trenger bil når man bor i by. Kort spasertur til jobb og barnehage. Vi har bilkollektiv da, men det er stort sett bare når vi er på ferie i utlandet vi leier bil. 

Anonymkode: f1245...a55

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurt å ha medlemskap i delebil, da klarer du deg fint med sykkel, evt transportsykkel sånn at du kan frakte barn, varer o.l. Vi gjorde det, sparer mange tusen i mnd i forhold til når vi hadde bil, og vi snylter ikke på andres kjøring.

Anonymkode: 3840c...ce9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er helt uproblematisk. Utrolig sjelden man trenger bil når man bor i by. Kort spasertur til jobb og barnehage. Vi har bilkollektiv da, men det er stort sett bare når vi er på ferie i utlandet vi leier bil. 

Anonymkode: f1245...a55

Og for meg er det utrolig sjelden jeg IKKE trenger bil i by. I dag, har jeg kjørt til jobb, fra jobb og på veien hentet noe som skulle leveres på andre siden av byen til en som var syk, jeg har kvittet meg med en del papp fra et skap jeg kjørte hjem en dag tidligere, jeg har storhandlet og vært innom et par andre butikker. Uten bilen hadde jeg måttet organisere dette på en helt annen måte, og sannsynligvis måttet utføre disse nokså enkle tingene over flere dager eller brukt 3-4 timer ekstra minimum. Det hadde blitt et helt annet liv, der svært mye tid ville gått med både til å orientere seg i bussavganger, sitte på bussen og bytte 2-3 ganger. Mye av det man handlet eller kvittet seg med av skrot ville selvsagt ikke vært mulig på bussen heller.

Hverdagen hadde rett og slett ikke gått opp uten bil. Ungene kunne f.eks bare glemme å delta på de aktivitetene de er på i dag.

Jeg kjenner noen få som ikke har bil, og de er fullstendig avhengig av oss som har bil.

Anonymkode: 14337...b39

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...