Gå til innhold

Læreren har bestemt seg for at mitt barn skal være syndebukk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ikke alle er egnet til å være lærer og hvis det din datter beskriver er sant er det ikke bra. Samtidig må du huske på at datteren din ser ting fra sin side og barn er sjelden de beste til å gjengi den fulle og hele sannhet, de vil jo gjerne være den som kommer best ut fra en situasjon. Å snakke med kontaktlærer har lite for seg. Det er faktisk helt vanlig at elever oppfører seg ulikt ut fra hvilken lærer de har eller at noen elever oppfører seg på en måte som trigger enkelte lærer, men ikke andre. Du kan jo foreslå et møte mellom deg, denne læreren, kontaktlærer og datteren din. Da får dere alle høre situasjonen fra alle sider slik at dere kan finne ut av hva som faktisk har skjedd. Det er naivt å tro at datteren din er 100% uskyldig og bare forteller hele sannheten akkurat som den er. 

Anonymkode: a4f14...93b

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Det er tillatt om det viser seg at vedkommende har oppført seg straffbart. 

Anonymkode: ccdc3...589

Skjult opptak kan ikke brukes som bevisførsel i retten. 

Ifølge straffeloven:
"Hemmelig avlytting eller opptak av samtaler mellom andre er forbudt etter straffeloven § 205 første ledd bokstav a. For å ikke rammes av straffeloven, må du selv være tilstede når du skal ta lydopptak."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Lærere på ungdomsskolen er noe for seg selv. Virker som om det er oppsamlingsplass for de som selv har store problemer og så lar de dette gå utover ungdommene.

Anonymkode: c9215...5b2

Det er en ganske drøy ting å si. Mine barn hadde stort sett gode lærere, ikke alle passer for alle. Erfaringsvis vil folk som kommer med slike påstander snakke dritt om skolen hjemme foran barna og bidra til at arbeidsforholdene til lærerne (og andre elever) blir dårligere. 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Noen lærere er bare merkelige og bestemmer seg for å mislike enkelte elever. Norsklæreren min ga meg konsekvent 3 på absolutt alt jeg skrev i løpet av videregående, både hovedmål og sidemål. Jeg skulle gitt mye for å få sett ansiktet hans da eksamenskarakterene kom og jeg fikk 6 i hovedmål og 5 i sidemål.

Anonymkode: fb8a2...d5c

Det så vi her på ene ungdommen i engelsk hovedlærer ga 2 i skriftlig og muntlig.  Kom opp i eksamen 5 i skriftlig og 6 muntlig . Kan si det da ble satt spørsmål tilogmed fra rektor. Rektor krevde uavhengig gikk gjennom alt jenta hadde levert inn og skrevet lydfiler osv. Viste seg at ho skulle hatt høyere karakterer på alt som var levert inn

Anonymkode: 592c7...4eb

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når saken har pågått så lenge som du beskriver, og dette KUN kommer fra denne ene læreren, på tross av at du har tatt opp dette med kontaktlærer og spurt om flere opplever henne sånn, så ville jeg bedt om møte med skolen. 
Altså, jeg ville meldt inn dette som en potensiell mobbesak (at lærer mobber) og bedt om møte med skoleledelsen om dette. 

Greit nok, det kan være mer som ligger bak her. Men da må skolen faktisk ta ansvaret sitt og undersøke hva som skjer, og hvorfor. Og så må de legge en plan for at barnet ikke blir urettferdig behandlet over tid, dersom det faktisk viser seg at det er det som skjer. 

Anonymkode: 2a146...fa4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier ikke at dette er datteren din, MEN jeg har sett noen ganger(spesielt i observasjonspraksis) at enkelte «perfekte»(som i pliktoppfyllende, høflige, arbeidssomme)  elever er mestere til å skape uro, forstyrrelser og drama ved å spille på de andre elevene, eller gjøre uskyldige/vanlige ting som alle andre også gjør, men på upassende tidspunkt. 
Det kan være å komme med en kommentar til sidemannen som hen vet sidemannen kommer til å gjøre mer ut av, mens vedkommende selv setter seg tilbake og gjør det den skal, eller reise seg for å gå og spisse blyanten akkurat når læreren skal gi en viktig beskjed. Ikke de beste eksemplene, men det jeg kommer på nå. Hvis en lærer da likevel gjennomskuer dette, så kan jo det gjør at terskelen blir lav for å «ta» denne eleven i andre situasjoner (selv om det egentlig ikke skal være sånn)

Jeg har selv vært i situasjoner der jeg ser elever gjøre mange småting, som mange andre også gjør, men som er ekspert på timing for å få dette til å skape uro, samtidig som de tilsynelatende gjør alt de skal, ikke bråker og er hyggelige og høflig. Dette er veldig vanskelig å stå i, fordi hvis jeg f.eks skulle begynt med anmerkninger på dette ville det blitt forskjellsbehandling. 
 

som sagt, jeg sier ikke at dette er din datter, jeg har også sett elever bli syndebukk pga lærerens fordommer og holdninger til søsken, foreldre eller venner, men det er lurt å ha i tankene. 

Anonymkode: 4190c...59a

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vi er mange som har hatt lærere som ikke har likt oss, men det må ha vært noe ved oss som har trigget lærerne. Her er det lurt å identifisere hva som trigger læreren - for blir ikke kvitt læreren- og tilpasse seg så godt som mulig. Uheldig, ja helt klart, men greit å gi barna «lekse» i tilpasning til andre mennesker, tro meg det kan bli nyttig, for konflikt og konfrontasjon er ikke alltid en god løsning. 

Anonymkode: 89634...aa3

Har snakket mye med henne og hun ble lei seg og irritert da hun fikk den der «DU har gjort ditt og datt og DU er årsaken til at gruppa ikke ble ferdig og DU» osv osv… hun svarte lærerinna direkte tilbake akkurat da at det var pga elever som kom og gikk forbi oh forstyrra innspillinga, pga lokasjon for arbeidet ikke akkurat var optimalt mtp å få sitte i fred med arbeidsro, men da har lærerinna stått og hakket på henne foran de andre. Hun trakk seg tilbake på toalettet i friminuttet og fortalte

 venninner om det, og venninne svarte at om det der hadde skjedd med de, hadde de grått. Det er en urettferdig behandling og jeg skulle gjerne ha visst hva det er som trigga denne lærerinna og fikk henne til å peke ut henne av en gruppe på 5 elever til å være årsaken. Når samtidig lærerinna ikke var til stede for å observere arbeidet. 

Anonymkode: ccdc3...589

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristin70 skrev (3 timer siden):

Det er en ganske drøy ting å si. Mine barn hadde stort sett gode lærere, ikke alle passer for alle. Erfaringsvis vil folk som kommer med slike påstander snakke dritt om skolen hjemme foran barna og bidra til at arbeidsforholdene til lærerne (og andre elever) blir dårligere. 

Dette er det ikke jeg, ts, som har skrevet. Se på anonymkode. De andre lærerne er greie og oppegående.

Anonymkode: ccdc3...589

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ikke alle er egnet til å være lærer og hvis det din datter beskriver er sant er det ikke bra. Samtidig må du huske på at datteren din ser ting fra sin side og barn er sjelden de beste til å gjengi den fulle og hele sannhet, de vil jo gjerne være den som kommer best ut fra en situasjon. Å snakke med kontaktlærer har lite for seg. Det er faktisk helt vanlig at elever oppfører seg ulikt ut fra hvilken lærer de har eller at noen elever oppfører seg på en måte som trigger enkelte lærer, men ikke andre. Du kan jo foreslå et møte mellom deg, denne læreren, kontaktlærer og datteren din. Da får dere alle høre situasjonen fra alle sider slik at dere kan finne ut av hva som faktisk har skjedd. Det er naivt å tro at datteren din er 100% uskyldig og bare forteller hele sannheten akkurat som den er. 

Anonymkode: a4f14...93b

Ja jeg er fullstendig klar over at dette er sett fra ståsted til en tenåring. Derimot bør også en lærer som jobber i ungdomsskole forstå at det er ungdomsskoleelever de har med å gjøre, og at man ikke gjør forskjell og peiler seg ut en syndebukk som skal få skylda for dårlig ledelse fra lærer.
 

Datteren min har ingenting å skjule, og dette var noe som faktisk skjedde. Merkelig å nærmest påstå at hun sier feil. 

Anonymkode: ccdc3...589

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette er det ikke jeg, ts, som har skrevet. Se på anonymkode. De andre lærerne er greie og oppegående.

Anonymkode: ccdc3...589

Jeg vet det ikke er ts som sa det. Jeg vil bare ikke at slike idiotpåstander skal stå uimotsagt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med den læreren. Det er det letteste, og rette å starte med. Gjør du et lydopptak så starter du i feil ende, og stiller både din jente og deg i et uheldig lys - så tenk fornuftig og start med en samtale.

Anonymkode: b66a7...df5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har snakket mye med henne og hun ble lei seg og irritert da hun fikk den der «DU har gjort ditt og datt og DU er årsaken til at gruppa ikke ble ferdig og DU» osv osv… hun svarte lærerinna direkte tilbake akkurat da at det var pga elever som kom og gikk forbi oh forstyrra innspillinga, pga lokasjon for arbeidet ikke akkurat var optimalt mtp å få sitte i fred med arbeidsro, men da har lærerinna stått og hakket på henne foran de andre. Hun trakk seg tilbake på toalettet i friminuttet og fortalte

 venninner om det, og venninne svarte at om det der hadde skjedd med de, hadde de grått. Det er en urettferdig behandling og jeg skulle gjerne ha visst hva det er som trigga denne lærerinna og fikk henne til å peke ut henne av en gruppe på 5 elever til å være årsaken. Når samtidig lærerinna ikke var til stede for å observere arbeidet. 

Anonymkode: ccdc3...589

Les og Kommenter innlegget over ditt så kanskje du kan forstå hva som kan være en grunn. 

Anonymkode: 89634...aa3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Les og Kommenter innlegget over ditt så kanskje du kan forstå hva som kan være en grunn. 

Anonymkode: 89634...aa3

1. de var en hel gruppe som ikke fikk ferdigstilt arbeid pga ungdommer kom og forstyrra innspillingen. 
 

2. lærerinna kom og da var de ikke ferdige, og datteren min fikk skylda til tross for at de var en hel gruppe. 
 

3. Datteren min ble snakket til av læreren med «du gjorde ditt du gjorde datt» osv

4. da forsvarte datteren seg direkte med å svare som sant var, at de fikk ikke arbeidsro og derfor ikke ble ferdige. Hun hadde ikke fjaset og tullet som lærerinna mente. (og hun er ikke den eneste på gruppa.) 

Hva har hun gjort her for å fortjene den behandlingen, mener du? 

Anonymkode: ccdc3...589

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...