Gå til innhold

Hvordan kunne man fikset dating i 2024?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

TomKrus skrev (6 timer siden):

Nei våre besteforeldre hadde det 100 ganger vanskeligere en oss. Så handlet det stort sett den gangen om jobb og forsørge familie og klare seg med det man klarte å skrape sammen. Men du har jo helt rett, de levde det vanskelige livet og den siste generasjonen lever det "lette" livet. For mye tid til å bekymre seg over for mye ! Det ender i elendighet.

Men det er i dag fult mulig å leve på samme måte som våre forfedre ! Bare kutte ut  alle de faktorene du forteller om, gi blanke faen i de og finne en likesinnet som vil konsentrerer seg om jobb, hus, familie og hjemmet ! Og så gi blanke i alt annet. Mange ville blitt ekstremt mye lykkeligere om de gjorde dette.

Alle jeg menn jeg har partet med i "besteforeldre generasjonen 80+" forteller hvor fint de hadde selv om ikke alle hadde my penger og det var mye jobb. De som er freidig forteller hvor mye damer det var tilgjengelig etter krigen,menn hadde ingen krav til barneoppdragelse og sex var tilgjengelig for alle som var sånn passe oppegående med få krav fra kvinnene. Livet kunne være hardt på fisket eller andre jobber men kjernebehovene var alltid dekket. 

Anonymkode: 0e1c2...29b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Vi alle ser problemene der ute med tilsynelatende bra menn og kvinner som ikke finner hverandre. Fødselsraten er lav og mange er ufrivillig single. Men, hvordan ville man løst dette problemet, ifølge deg selv? Og hva ville du beskrevet som det største eller de største problemene med dating i 2024? For å løse et problem må man jo gjerne forstå problemet først.

Anonymkode: 2bd00...4ce

For meg personlig er problemet at jeg ikke finner en for meg egnet arena å møte potensielle partnere på. Problemet med appene er at de er mer utformet for å tjene penger for selskapet bak enn for å faktisk hjelpe en med å finne noen, og ikke minst at appene flommer over av useriøse som gjør at de seriøse ender opp som nåla i høystakken. Går man ut, på pub for eksempel, så ser man gjerne ikke hvem som er singel og tilgjengelig, og man skal ha en del mer mot enn jeg har for å ta initiativ. Løsningen for min del ville være en app som genuint er utformet for å hjelpe en å finne en partner, og som evner å luke ut de useriøse. Og puber/møtesteder forbeholdt single på leting.

Anonymkode: 57eca...ccb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Alle jeg menn jeg har partet med i "besteforeldre generasjonen 80+" forteller hvor fint de hadde selv om ikke alle hadde my penger og det var mye jobb. De som er freidig forteller hvor mye damer det var tilgjengelig etter krigen,menn hadde ingen krav til barneoppdragelse og sex var tilgjengelig for alle som var sånn passe oppegående med få krav fra kvinnene. Livet kunne være hardt på fisket eller andre jobber men kjernebehovene var alltid dekket. 

Anonymkode: 0e1c2...29b

Å damer jeg derimot har pratet med har opplevd traumer på grunn av at hvor utrygg fortiden var, tabu rundt skilsmisse, overgreps tabu, menn som var borte men bra var det, for de dagene var de gode.

De hadde det fært fordi de ikke følte de kunne ha krav, så de var fanget i relajsoner der de måtte rømme med barna fra alkoholiserte voldelige menn. Men det var helt normalt. Å verken barna eller kvinnene hadde det bra med disse mennene det var null krav til. Aner du hvor mange som ble offer for det?

Sier ikke alle hadde det sånn, men det var en tid hvor det ikke var like enkelt. Nå er vi bedre opplyste, men selv idag har vi en sak hvor voldsmannen med 3 offer reiser på tur istede for å være buret inne. Politiet vet hva han har gjort. 

Å gå tilbake i tid, når det var enda verre enn nå, NEI.

Jeg bryr meg katta om dere får sex eller ikke, det handler om sikkerhet og å kunne ta gode valg for seg og sitt liv først og fremst. For grunnmuren av å være et trygt menneske som kan bestemme over egen kropp, tjene egne penger så de aldri må være avhengig av en trussel, det bygger vi nå. For fremtiden må være gode relajsoner for så mange som mulig, å at de som får dem er dem som består prøven av å være en fin partner om det er kjærlighet eller sex.

Anonymkode: 43aa8...e19

• Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må finnes EKTE arenaer å møte mennesker på. DET må bli akseptabelt å snakke med fremmede.

Datingapper er i 98% av tilfellene håløse, og skaper enorme ringvirkninger av angst, lav selvtillit, og dårlig oppførsel (grunnet mange dårlige erfaringer) som potensielt gjør folk mer single enn når de startet med tinder.

Når man komemr dit hvor alle venner er nyetablerte, er det jo ingen vors eller middagsfester eller ekte steder å å nye bekjentskap. 

-----

Over til hvorfor jeg mener menn må ta i et tak: 

Jeg vil faktisk kalle meg en 9/10 jente med alt på stell, har i tillegg fikset alt som måtte være oransje flagg hos meg hos terapauter siste årene.

Men etter 5 år på apper, har jeg gitt opp å finne drømmemannen. Har hatt masse flotte korte forhold med "ordentlige menn", men bare med problemer som ikke holder til å skape familie.... En mann hadde så store kommunkasjonsproblemer vi ikke klarte løse, en mann hadde enorme commitment issues og nektet å se for seg en samboer, en mann var fortsatt evig 16 år i hodet og spillehavhengig, en mann var kronisk opptatt av the "next best thing" og var utro etter 9mnd. Han siste fant jeg ut etter 6mnd at har agressjonsproblemer, og enorme humørsvingninger og er så gjerrig at jeg måtte vippse han 7,50kr. 

Mulig vi damer krever mye, men jeg krever stabilitet og et godt samhold. Jeg er for voksen i 30 årene til å fikse mannen. Jeg mener menn må se innover. Så vet jeg at det finnes også mange kresne uperfekte damer med masse usaklige regler der ute også. 

Anonymkode: d1b2a...8df

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

😅 menn må bli bedre. Løsningen på alt som er galt. Men det skader ikke å bli bedre. Synes kvinner kan prøve på det også

Anonymkode: 1b8a6...649

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Dette har virkelig ingenting med saken å gjøre.

Anonymkode: 8156c...fb9

Selvfølgelig. Hvorfor tar forhold som regel slutt? Fordi kvinner går etter år med å oppdra en voksen mann. Han vil klippe plenen 5 gang i året og skifte dekk 2 ganger, så har han gjort sitt. 

Eller så var han utro.

Dette er selvfølgelig veldig generaliserende, men jeg ser mye sjeldnere damer hvor jeg tenker «det er ikke rart du alltid har vært singel» 

Menn derimot. Har mange kompiser for eksempel, felles for de er at de forventer en ny «mamma» og/eller at hun skal være max 25. De nærmer seg 40 selv. 

Anonymkode: a1b25...302

• Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Å damer jeg derimot har pratet med har opplevd traumer på grunn av at hvor utrygg fortiden var, tabu rundt skilsmisse, overgreps tabu, menn som var borte men bra var det, for de dagene var de gode.

De hadde det fært fordi de ikke følte de kunne ha krav, så de var fanget i relajsoner der de måtte rømme med barna fra alkoholiserte voldelige menn. Men det var helt normalt. Å verken barna eller kvinnene hadde det bra med disse mennene det var null krav til. Aner du hvor mange som ble offer for det?

Sier ikke alle hadde det sånn, men det var en tid hvor det ikke var like enkelt. Nå er vi bedre opplyste, men selv idag har vi en sak hvor voldsmannen med 3 offer reiser på tur istede for å være buret inne. Politiet vet hva han har gjort. 

Å gå tilbake i tid, når det var enda verre enn nå, NEI.

Jeg bryr meg katta om dere får sex eller ikke, det handler om sikkerhet og å kunne ta gode valg for seg og sitt liv først og fremst. For grunnmuren av å være et trygt menneske som kan bestemme over egen kropp, tjene egne penger så de aldri må være avhengig av en trussel, det bygger vi nå. For fremtiden må være gode relajsoner for så mange som mulig, å at de som får dem er dem som består prøven av å være en fin partner om det er kjærlighet eller sex.

Vi skriver om at ansvarlige folk ikke møter hverandre. Må dere overdramatisere alt 

Anonymkode: 34140...802

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vi skriver om at ansvarlige folk ikke møter hverandre. Må dere overdramatisere alt 

Svar heller drittsekkene som vil tilbake i tid for å slippe å ta hensyn til normale grenser, jeg hadde aldri skrevet det jeg skrev om de ikke begynte. Vil dere ha slutt på den type diskusjon, ta den ved rota, ikke symptomene. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette syns jeg er et interessant spørsmål. Jeg selv savner arenaer å møte nye mennesker. Som mange andre kvinner så syns jeg ikke utseende er det viktigste med en partner, og jeg kan ikke kjenne seksuell tiltrekning og kjemi basert på et bilde av noen. Dating-apper blir dermed verdiløse for meg og jeg holder meg unna. 

Jeg skulle ønske alle kollektivt slo av mobilen og kom seg mer ut, og at flere utesteder og arrangementer var lagt til rette for at man kan komme i kontakt med hverandre. Nå som jeg begynte å tenke over det, ser jeg jo at jeg og vennegjengen ikke har vært ute på byen siden før korona, og vi er bare i starten av 30-årene. Vi har begynt å møtes hjemme hos hverandre isteden, og møter sjelden andre enn "våre egne". Jeg ser hvert fall ikke på byen som et sted å treffe noen lenger, alle snakker bare om apper. 

I Spania har det visst blitt en greie med ananas i handlevogna. Hvis du handler i den aktuelle butikkjeden på et bestemt tidspunkt og setter en ananas opp-ned i handlekurven, betyr det at du er singel og åpen for at andre single tar kontakt. Morsomt påfunn, men det er jo trist at det skal så mye til for at single mennesker tør å snakke med hverandre i virkeligheten. Et litt mer åpent og varmt samfunn, med stor aksept for å ta kontakt med ukjente, hadde nok også hjulpet litt.  

Anonymkode: 61d63...fca

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Hvem bor disse kvinnene sammen med da?

Anonymkode: 2f5b9...e10

du tror vel da også at det er like lett for menn å få sex som for kvinner, for det er jo 1 mann og 1 kvinne som har sex.

Anonymkode: 79c62...7eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

du tror vel da også at det er like lett for menn å få sex som for kvinner, for det er jo 1 mann og 1 kvinne som har sex.

Eneste grunnen er at ferre kvinner har lyst på uforpliktende sex eller tørr å ha det av ulike grunner, ikke fordi menn ikke kan tiltrekke noen. 

Om de ikke kan, er det sikkert ting som kan endres på, som hvordan en tar kontakt, klesstil osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Svar heller drittsekkene som vil tilbake i tid for å slippe å ta hensyn til normale grenser, jeg hadde aldri skrevet det jeg skrev om de ikke begynte. Vil dere ha slutt på den type diskusjon, ta den ved rota, ikke symptomene. 

Det er ingen her som har skrevet at vi må tilbake i tid. Det er du som begynte å skrive om likestilling. Det kan være andre grunner til at dating er vanskeligere i dag 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det er ingen her som har skrevet at vi må tilbake i tid. Det er du som begynte å skrive om likestilling. Det kan være andre grunner til at dating er vanskeligere i dag 

!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Selvfølgelig. Hvorfor tar forhold som regel slutt? Fordi kvinner går etter år med å oppdra en voksen mann. Han vil klippe plenen 5 gang i året og skifte dekk 2 ganger, så har han gjort sitt. 

Eller så var han utro.

Dette er selvfølgelig veldig generaliserende, men jeg ser mye sjeldnere damer hvor jeg tenker «det er ikke rart du alltid har vært singel» 

Menn derimot. Har mange kompiser for eksempel, felles for de er at de forventer en ny «mamma» og/eller at hun skal være max 25. De nærmer seg 40 selv. 

Anonymkode: a1b25...302

Ja det er det, men på mange måter så passer det veldig godt også, til veldig mange menn. Det er mange menn jeg treffer som jeg selv lar tankene fly at jeg skjønner at de er single, men jeg har aldri tenkt det om en kvinne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 19.9.2024 den 12.35):

Vi alle ser problemene der ute med tilsynelatende bra menn og kvinner som ikke finner hverandre. Fødselsraten er lav og mange er ufrivillig single. Men, hvordan ville man løst dette problemet, ifølge deg selv? Og hva ville du beskrevet som det største eller de største problemene med dating i 2024? For å løse et problem må man jo gjerne forstå problemet først.

Anonymkode: 2bd00...4ce

Jeg har grublet litt frem og tilbake på dette. Vi går jo mer over til et digitalisert samfunn og dette har nok gått mye over på den sosiale kontakten. Du skal ikke møte kontakten på NAV lengre, men du skal sende en melding. Det hyggelige møte med kassedamen har blitt en selvbetjent kasse, med bip bip bip. De små sosiale øyeblikkene i hverdagen har blitt erstatte med digitale plattformer og mange prøver å henge med, men vi trenger hverandre, trenger andre mennesker og snakke med hverandre. Og det virker som det tar litt over og at folk blir ensomme.... 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

En mann kan ha flere sexpartnere samtidig, det er litt vanskeligere med flere samboere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

En mann kan ha flere sexpartnere samtidig, det er litt vanskeligere med flere samboere.

gå på en date i uken til du finner noen du liker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tror vi som samfunn ofte gir barn en bjørnetjeneste ved å arrangere vennegrupper og si at det er den andre ungen sin feil om han/hun ikke vil være venn med deg. Og dette fortsetter når man er forelsket i noen som ikke er forelsket i deg - da er det den andre som går glipp av noe, og om man ikke får jobben man har søkt på, er det arbeidsgiveren som har feilet. Jeg mener at løsningen på dette er å akseptere at man ikke er alles preferanse, men også at om man ofte blir avvist bør man fokusere på to ting: hva kan JEG gjøre for å bli en bedre, venn, kjæreste, arbeidstaker og … leter jeg på feil sted? På hvilke arenaer og blant hvilke mennesker får jeg frem det beste i meg selv?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kunne i alle fall redesignet appene slik at man i større grad faktisk fikk vist frem noe mer enn bare hvordan man ser ut. Savner plass til mer tekst, lyd/bilde og at bildene først blir synlige etter at en har sett profilen ellers. Og, at folk som får en sveip kan se sveiperaten til avsender, så man lettere kan filtrere bort dem som "sveiper på alt".

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.9.2024 den 18.51):

Et litt mer åpent og varmt samfunn, med stor aksept for å ta kontakt med ukjente, hadde nok også hjulpet litt.  

Anonymkode: 61d63...fca

Det er interessant at du nevner det, for det var en ung student som tok opp det samme for noen år siden. Responsen illustrerer kanskje bedre enn noe hvorfor mange lukker seg inne og begrenser kontakt med fremmede til "kjøttmarkeder" som apper og byen. 

https://www.nrk.no/ytring/er-det-ikke-bare-a-si-hei_-1.14588380

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...