Gå til innhold

Frokosten min, for mye?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg synes det var mye. 629 kcal. Men Kommer jo an på hva du spiser resten av dagen. 
Hvor mange kalorier skal du ligge på daglig? 

Anonymkode: 01251...17f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 19.9.2024 den 10.41):

Driver og går ned i vekt, men er for tiden veldig lei av knekkebrød.... Var skikkelig sulten i morges, klarte å drøye til 10 (hjemmekontor) med å spise.

Lagde havregrøt av 1 dl havregryn, 2 dl grønn lettmelk og 1 egg. Slang på en spiseskje Kolonihagen peanøttsmør, et par spiseskjeer jordbærsyltetøy uten sukker (nesten ikke kalorier) og et par spiseskjeer mager cottage cheese.

Vet ikke hvor lenge jeg holder meg mett, men er dette en for kraftig frokost? Er så vant til å spise knekkebrød (med cottage cheese og nevnte syltetøy) at jeg nesten ikke vet helt hva annet som er "vanlig" å spise lenger.....

Anonymkode: cd7cc...f04

Var litt vel mye, spør du meg. Peanøttsmør inneholder mye kalorier. Egg i havregrøt har aldri jeg hørt om. Jordbærsyltetøy i slike mengder? Hvor stor magesekk har du egentlig? 
Bedre du spiser mindre og oftere, spør du meg. 

Anonymkode: 2e756...4b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg synes det var mye. 629 kcal. Men Kommer jo an på hva du spiser resten av dagen. 
Hvor mange kalorier skal du ligge på daglig? 

Anonymkode: 01251...17f

Veide alle ingrediensene sist jeg laget, da kom jeg til 487 kalorier. Pleier å ligge på ca 300.  Spiser kun brunsj og middag, så jeg har jo en god del til overs til middag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var litt vel mye, spør du meg. Peanøttsmør inneholder mye kalorier. Egg i havregrøt har aldri jeg hørt om. Jordbærsyltetøy i slike mengder? Hvor stor magesekk har du egentlig? 

For meg funker ikke mindre og oftere. Har garantert stor magesekk, startet med BMI på 40, 120 kg. Nå veier jeg 87. Jeg spiser to måltider om dagen, og det er det som funker for meg. Egg i havregrøt prøvde jeg etter tips her faktisk, for å holde seg lenger mett - og det funker. Og to spiseskjeer syltetøy er vel ikke allverden?  Vet at peanøttsmør inneholder mye kalorier selvfølgelig, men det hender jeg spiser både det, avokado og valnøtter feks allikevel (ikke samtidig da, men varierer innimellom).

Men ja, magesekken min er nok stor. Takk for påminnelsen og beskjed om at dette er unormalt....

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Ja, det er nok veldig lurt å veie de mest kaloririke tingene! Er jo fort der man får litt sjokk.

Jeg fikk mitt «sjokk» på ost til frokost. Særlig i helgene gikk det godt med Jarlsberg på skiva. Masse ost på tacoen, hvorfor ikke litt ekstra ost på pizzaen når man først skeier ut med pizza… vel, etter å ha veid osten og regnet kalorier så har det blitt gjort endringer der ja!

Ellers er det jo umulig å si om dette er en for stor frokost eller ikke, det kommer jo helt ann på hva du spiser ellers i døgnet. Jeg spiser selv en veldig stor middag i 17 tiden, kan fort være 900-1000 kalorier. Men jeg spiser ingenting da mellom middag klokken 17 og lunsj kl 11 påfølgende dag, og trives med dette. De som spiser 4 måltider om dagen, vil jo da synes jeg spiser masse.

Anonymkode: 11bc6...a10

Ja, det er jo det jeg gjør også. Har stort sett ligget på brunsj på ca 300 kalorier, og "fri" middag, men de dagene den ikke er fornuftig kan det komme opp mot 1000 kalorier ja....  Men mellom der spiser jeg ingenting, og altså to måltider pr dag bare.

Ost ga meg også en aha-opplevelse da jeg startet nedgangen her.... Så det blir dessverre lite av det (fordi jeg ikke synes det er "verdt" det i hverdagen som regel. Følte meg som DEN synderen i går da jeg spiste to sneier med vanlig gulost mens jeg lagde mat, det var jo sånt jeg gjorde uten å tenke over det før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

For meg funker ikke mindre og oftere. Har garantert stor magesekk, startet med BMI på 40, 120 kg. Nå veier jeg 87. Jeg spiser to måltider om dagen, og det er det som funker for meg. Egg i havregrøt prøvde jeg etter tips her faktisk, for å holde seg lenger mett - og det funker. Og to spiseskjeer syltetøy er vel ikke allverden?  Vet at peanøttsmør inneholder mye kalorier selvfølgelig, men det hender jeg spiser både det, avokado og valnøtter feks allikevel (ikke samtidig da, men varierer innimellom).

Men ja, magesekken min er nok stor. Takk for påminnelsen og beskjed om at dette er unormalt....

Hvis du bare spiser 2 måltider om dagen er jo ikke dette mye! Og det høres kjempegodt ut med peanøttsmør i grøten! 

Anonymkode: 81663...71a

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis du bare spiser 2 måltider om dagen er jo ikke dette mye! Og det høres kjempegodt ut med peanøttsmør i grøten! 

Anonymkode: 81663...71a

Det var kjempegodt! Og med egg i så blir grøten mer "kremete" også! Bruker Kolonihagen sitt peanøttsmør uten tilsetninger av noe slag og tenker at det er riktig type fett, i det minste.

Og ja, to måltider pr dag i 95% av tilfellene. Hender det går med et par snacks-gulrøtter, et eple eller en Skyr mellom brunsj og middag hvis jeg mot formodning er uvanlig sulten, men det er sjelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.9.2024 den 16.20):

Jeg får veie peanøttsmøret skikkelig ser jeg....

Screenshot_20240919_161836_Lifesum.thumb.jpg.265329e72563d0c1b7f7bb53d1fc4c71.jpg

Eller droppe den. De ene skjea drar jo opp kcal nivået veldig.

Anonymkode: dde7a...4e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres helt greit ut. Men obs obs! Mye kalorier i peanøttsmøret, så vær nøye med størrelse på skjeen.

Anonymkode: 93c10...a9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange spiser egg ved siden av grøten…. Selv spiser jeg grøten først, og deretter egget :) 

Anonymkode: 53dc3...091

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver og går ned i vekt, men er for tiden veldig lei av knekkebrød.... Var skikkelig sulten i morges, klarte å drøye til 10 (hjemmekontor) med å spise.

Lagde havregrøt av 1 dl havregryn, 2 dl grønn lettmelk og 1 egg. Slang på en spiseskje Kolonihagen peanøttsmør, et par spiseskjeer jordbærsyltetøy uten sukker (nesten ikke kalorier) og et par spiseskjeer mager cottage cheese.

Vet ikke hvor lenge jeg holder meg mett, men er dette en for kraftig frokost? Er så vant til å spise knekkebrød (med cottage cheese og nevnte syltetøy) at jeg nesten ikke vet helt hva annet som er "vanlig" å spise lenger.....

For mye, i forhold til hva? 

Du har klart å gå ned mye i vekt på egenhånd, da har du nok blitt kjent med hva kroppen din trenger. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.9.2024 den 15.32):

Det er gode forslag, men dessverre har jeg aldri likt omelett noe særlig, og blir mer kvalm av å spise det. Egg i eggerøre, kokt egg osv går helt fint, så jeg skjønner ikke helt hvorfor det er sånn. 

Så lag det som eggerøre da. Det spiller vel ingen rolle? Jeg koker ofte 6 egg på morgnen så har jeg frokost og lunsj i 2 dager. Egg metter, er det mest næringsrike vi har. Om du ikke hadde likt egg hadde det vært et problem, men hvordan du tilbereder det kan jo være noe problem. 

Anonymkode: 4ffa7...702

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.9.2024 den 16.05):

IMG_2558.jpeg

Anonymkode: 5fa48...7c7

Det her er jo en stor middag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har aldri slanket meg, men hadde jeg spist frokoster som det her så hadde jeg jo endt opp med og måtte slanke meg. Det er jo voldsomt. Og du skal sitte stille og ha hjemmekontor, ikke løpe maraton. 
hvor mange knekkebrød er du vant med og spise da, siden variasjonen til knekkebrød ble så voldsom? Hva med bare egg eller bare cottagecheese med syltetøy / bør/ frukt? 
vanlig frokost for meg er 1-2 egg, evt cottagecheese med bær. Hva som er vanlig generelt finnes det jo ikke noe svar på, og til sist er det hva du spiser gjennom dagen / uken som betyr noe, men her gir du jo kroppen et lite kalori og karbosjokk som du umulig kan forbrenne på hjemmekontor om du spiser noenlunde normalt resten av dagen. Dette er jo middag til frokost, men uten noe grønt, og egentlig ikke næring heller bortsett fra egget. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg har aldri slanket meg, men hadde jeg spist frokoster som det her så hadde jeg jo endt opp med og måtte slanke meg. Det er jo voldsomt. Og du skal sitte stille og ha hjemmekontor, ikke løpe maraton. 
hvor mange knekkebrød er du vant med og spise da, siden variasjonen til knekkebrød ble så voldsom? Hva med bare egg eller bare cottagecheese med syltetøy / bør/ frukt? 
vanlig frokost for meg er 1-2 egg, evt cottagecheese med bær. Hva som er vanlig generelt finnes det jo ikke noe svar på, og til sist er det hva du spiser gjennom dagen / uken som betyr noe, men her gir du jo kroppen et lite kalori og karbosjokk som du umulig kan forbrenne på hjemmekontor om du spiser noenlunde normalt resten av dagen. Dette er jo middag til frokost, men uten noe grønt, og egentlig ikke næring heller bortsett fra egget. 

Denne tråden viser jo hvor ulikt folk spiser og allikevel har en nogenlunde ok vekt. Noen sier som deg at det er for mye, andre sier at det er for lite. Noen sier feil sammensatt, og andre sier riktig.

Jeg burde sikkert presisert tydeligere i startinnlegget at dette er både frokost og lunsj, jeg er så vant til å slå det sammen at jeg ikke tenkte på det, selv om jeg har skrevet det flere ganger i tråden senere.

Middagene er ofte i hovedsak grønnsaker med en proteinkilde, så at det ikke er grønt til en frokost i ny og ne stresser meg minimalt. Har gått ned 32 kg og alt av blodprøver er fine, så jeg får nok i meg det jeg trenger. Men jeg er så vant til en type frokost i løpet av disse kiloene at jeg er ukomfortabel med å prøve noe annet, og det vil jeg gjerne ut av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dette høres ut som en god frokost som holder deg mett lenge! Jeg synes det er bedre å spise mesteparten av kaloriene (og fett) tidlig på dagen, da blir jeg ikke så fysen senere på dagen og det er lettere å holde seg til planen  :) Ikke vær redd for sunt fett, det metter godt og kroppen (spesielt hjernen) trenger det. 

Anonymkode: 7636e...fcc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dette er jo en sunn og mettende frokost som gir masse god næring, så om det er en kombo av frokost og lunsj ser jeg ikke problemet. Folk som synes dette er voldsomt må ha et noe forskrudd forhold til mat. Det er jo egentlig bare en god porsjon havregrøt med egg, syltetøy og peanøttsmør. Dette må jo være en fantastisk start på dagen som gir masse energi til å takle arbeidsdagen.

TS, jeg regner med du veier deg jevnlig, så du ser jo fort om vekta begynner å peke feil vei. I så fall er det jo bare å justere inntaket litt ned igjen, f.eks. kutte ned på (eller helt bort) med peanøttsmøret og evt kun ha egg i grøten noen av dagene i uka. Hvis du ellers spiser greit og holder deg innafor planlagte kalorier, vil ikke denne frokosten gjøre deg tjukk. I verste fall ser jeg heller for meg at vektnedgangen stopper opp, og det er jo ikke verdens undergang. Når du har klart å gå ned over 30 kilo (som jeg vet er vanskelig og mye arbeid) så klarer du å regulere det inn igjen!

Lytt til kroppen din, ikke hva folk på KG mener er for mye, for lite eller feil. Dette går bra, du er flink! :)

Anonymkode: ecfb1...390

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Denne tråden viser jo hvor ulikt folk spiser og allikevel har en nogenlunde ok vekt. Noen sier som deg at det er for mye, andre sier at det er for lite. Noen sier feil sammensatt, og andre sier riktig.

Jeg burde sikkert presisert tydeligere i startinnlegget at dette er både frokost og lunsj, jeg er så vant til å slå det sammen at jeg ikke tenkte på det, selv om jeg har skrevet det flere ganger i tråden senere.

Middagene er ofte i hovedsak grønnsaker med en proteinkilde, så at det ikke er grønt til en frokost i ny og ne stresser meg minimalt. Har gått ned 32 kg og alt av blodprøver er fine, så jeg får nok i meg det jeg trenger. Men jeg er så vant til en type frokost i løpet av disse kiloene at jeg er ukomfortabel med å prøve noe annet, og det vil jeg gjerne ut av.

Nei, det finnes ikke noe fasitsvar. Så svarte jo ut i fra meg selv og de rundt meg. Skjønner det var « brunch «. Jeg har ikke sett noen si det er for lite? Når det gjelder sammensetting er det også ulikt hva slags mat en fungerer best på, det virker som du er vant til kornprodukter da. 
det er jo flott at du at du har gått ned 32 kg ( på knekkebrød til brunsj, hvor mange spiste du da og med hva - i forhold til dagens brunsj mener jeg? ) jeg hadde ikke taklet så mye energi og karbohydrater så tidlig på dagen i stillesittende jobb  , men du kan ha en helt annen hvileforbrenning enn meg. 
skjønner du vil ut av « bare knekkebrød « , er du i mål med vektnedgang og skal over på vedlikehold? Kan du ikke legge til litt energi i forhold til det du har spist til nå og bytte ut med andre matvarer? Men ikke nødvendigvis så mye som i dag? Om du vet du har forbrenning til det og kroppen er fornøyd kan du jo spise som i dag . 
jeg pleier og spise første måltid i 12- 14 tiden, og det er ofte et par egg eller en smoothie, eller cottage cheese med bær . Eller en pølse på Narvesen i travle dager. Har selv alltid veldig apetitt ved sen middag og legger mest mat i middagen, men det er meg. Jeg synes din « breakfast « ( tar det på engelsk , siden det ble forvirring på norsk - altså måltidet du bryter fasten med ) var stor, men passer deg for deg er jo det bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Nei, det finnes ikke noe fasitsvar. Så svarte jo ut i fra meg selv og de rundt meg. Skjønner det var « brunch «. Jeg har ikke sett noen si det er for lite? Når det gjelder sammensetting er det også ulikt hva slags mat en fungerer best på, det virker som du er vant til kornprodukter da. 
det er jo flott at du at du har gått ned 32 kg ( på knekkebrød til brunsj, hvor mange spiste du da og med hva - i forhold til dagens brunsj mener jeg? ) jeg hadde ikke taklet så mye energi og karbohydrater så tidlig på dagen i stillesittende jobb  , men du kan ha en helt annen hvileforbrenning enn meg. 
skjønner du vil ut av « bare knekkebrød « , er du i mål med vektnedgang og skal over på vedlikehold? Kan du ikke legge til litt energi i forhold til det du har spist til nå og bytte ut med andre matvarer? Men ikke nødvendigvis så mye som i dag? Om du vet du har forbrenning til det og kroppen er fornøyd kan du jo spise som i dag . 
jeg pleier og spise første måltid i 12- 14 tiden, og det er ofte et par egg eller en smoothie, eller cottage cheese med bær . Eller en pølse på Narvesen i travle dager. Har selv alltid veldig apetitt ved sen middag og legger mest mat i middagen, men det er meg. Jeg synes din « breakfast « ( tar det på engelsk , siden det ble forvirring på norsk - altså måltidet du bryter fasten med ) var stor, men passer deg for deg er jo det bra. 

Jeg har pleid å spise tre knekkebrød (Fiber Balance fra Wasa helt konkret, 33 kcal pr knekkebrød) med totalt 200 gram cottage cheese (som regel vanlig, men mager de gangene det har vært tomt for vanlig) og nevnte sukkerfrie syltetøy på. Totalt pluss/minus 300 kalorier. I tillegg kanskje et par knaskegulrøtter eller et eple.

Jeg er ikke helt i mål vektmessig. Dvs, jeg KAN være det, men ønsker 5-8-10 kg til ned hvis jeg får til. Hvis det betyr å ligge særlig under 1500 kalorier pr dag, så får det heller være, for det ønsker jeg ikke. Men selv med 600 kcal til brunsj, så holder jeg meg under dette når jeg bare spiser to måltider om dagen (med mindre det er junk til middag, og det skjer så sjelden at det ikke spiller noen rolle). Jeg velger altså også i all hovedsak å bruke de fleste kaloriene på middagen.

Jeg har ikke alltid hjemmekontor, det er ganske sjelden. Når jeg ikke har det, har jeg vel ca 50-50 stillesittende/gående jobb... Men det er så klart på ingen måte trening! Jeg er bare ikke alltid så passiv som jeg var den dagen denne tråden ble startet.

Jeg pleier som sagt ikke spise så mye til det første måltidet, men det var godt med litt variasjon. Det er jo ikke noe jeg har mulighet til å spise hver dag heller. Men jeg er "redd" for å få et usunt forhold til mat, og ønsker derfor å pushe meg selv litt utenfor komfortsonen her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er enda kraftigere frokost enn jeg bruker når jeg planlegger 1,5-2,5 timers løpetur i terreng. Der jeg trenger mye energi. Før løp på 10km spiser jeg havregrøt med 1 dl havregryn med litt sukker og kanel to timer før løpet, og en proteinbar rett før.

Til hverdags, en arbeidsdag hvor jeg sitter en del og går rolig på jobb, så hadde frokosten din blitt alt for mye for meg. Da hadde jeg måtte redusert middagen kraftig. Jeg er normalvektig, trener omtrent hver dag, og spiser to måltider pr dag.

Anonymkode: eefc2...3e1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...