Gå til innhold

Frokosten min, for mye?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Driver og går ned i vekt, men er for tiden veldig lei av knekkebrød.... Var skikkelig sulten i morges, klarte å drøye til 10 (hjemmekontor) med å spise.

Lagde havregrøt av 1 dl havregryn, 2 dl grønn lettmelk og 1 egg. Slang på en spiseskje Kolonihagen peanøttsmør, et par spiseskjeer jordbærsyltetøy uten sukker (nesten ikke kalorier) og et par spiseskjeer mager cottage cheese.

Vet ikke hvor lenge jeg holder meg mett, men er dette en for kraftig frokost? Er så vant til å spise knekkebrød (med cottage cheese og nevnte syltetøy) at jeg nesten ikke vet helt hva annet som er "vanlig" å spise lenger.....

Anonymkode: cd7cc...f04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Driver og går ned i vekt, men er for tiden veldig lei av knekkebrød.... Var skikkelig sulten i morges, klarte å drøye til 10 (hjemmekontor) med å spise.

Lagde havregrøt av 1 dl havregryn, 2 dl grønn lettmelk og 1 egg. Slang på en spiseskje Kolonihagen peanøttsmør, et par spiseskjeer jordbærsyltetøy uten sukker (nesten ikke kalorier) og et par spiseskjeer mager cottage cheese.

Vet ikke hvor lenge jeg holder meg mett, men er dette en for kraftig frokost? Er så vant til å spise knekkebrød (med cottage cheese og nevnte syltetøy) at jeg nesten ikke vet helt hva annet som er "vanlig" å spise lenger.....

For det første så kan du spise så tung frokost du bare vil. Sålenge du holder kalori nivået nede. Anbefaler deg å laste ned en app og skrive inn alt du spiser. Da får du full kontroll på mye hvor mye kalorier du får i deg. Jeg gjorde det selv og jeg ble skremt. Ble så overasket over hvor mye småspising jeg drev med i løpet av en dag som jeg ellers aldri ville tenkt på.

Endret av Rosa Gnom
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosa Gnom skrev (1 minutt siden):

For det første så kan du spise så tung frokost du bare vil. Sålenge du holder kalori nivået nede. Anbefaler deg å laste ned en app og skrive inn alt du spiser. Da får du full kontroll på mye hvor mye kalorier du får i deg. Jeg gjorde det selv og jeg ble skremt. Ble så overasket over hvor mye småspising jeg drev med i løpet av en dag som jeg ellers aldri ville tenkt på.

Det fikk jeg også, aha-opplevelse altså, for jeg gjorde det i starten. Har gått ned drøyt 30 kg hittil, og har nogenlunde kontroll på hva jeg spiser til vanlig... Men føler jeg beveger meg utenfor komfortsonen når jeg velger noe annet enn jeg pleier, nettopp fordi jeg da mister litt "kontroll ". Og det er jo ikke bra, det hører jeg jo selv....

Prøver meg (siden før sommeren) med å ikke telle kalorier, bare fortsette den innførte livsstilen. Men jeg kommer jo til å spy (ikke bokstavelig da) hvis jeg skal spise det samme til frokost/lunsj hver dag resten av livet 😅 Middag spiser jeg hva som helst og har gjort hele veien, tenker bare på mengder av de ulike tingene.

Tror det er riktig av meg å gjøre ting litt annerledes nå, men samtidig føles det ikke like trygt som det vanlige 😉

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du har hjemmekontor, kan du vel lage deg en god omelett? Metter godt og lenge, og du trenger ikke brød/knekkebrød til.

Anonymkode: f3ce4...ef1

• Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det fikk jeg også, aha-opplevelse altså, for jeg gjorde det i starten. Har gått ned drøyt 30 kg hittil, og har nogenlunde kontroll på hva jeg spiser til vanlig... Men føler jeg beveger meg utenfor komfortsonen når jeg velger noe annet enn jeg pleier, nettopp fordi jeg da mister litt "kontroll ". Og det er jo ikke bra, det hører jeg jo selv....

Prøver meg (siden før sommeren) med å ikke telle kalorier, bare fortsette den innførte livsstilen. Men jeg kommer jo til å spy (ikke bokstavelig da) hvis jeg skal spise det samme til frokost/lunsj hver dag resten av livet 😅 Middag spiser jeg hva som helst og har gjort hele veien, tenker bare på mengder av de ulike tingene.

Tror det er riktig av meg å gjøre ting litt annerledes nå, men samtidig føles det ikke like trygt som det vanlige 😉

Syntes at du er flink jeg ! Tenker at du gjør det riktig også. Hvis du er som meg så er variasjon veldig viktig. For jeg blir rett og slett dritt lei av å spise det samme hverdag.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler proteinbrødet fra nærbakst på rema 1000. Veldig godt alternativ til knekkebrød. Jeg gikk ned 10 kg på 3 mnd bare ved å bytte til det brødet.

Anonymkode: 72b04...e15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er kanskje noe flere kalorier, men veldig riktig mat. Og ikke for mye for en vanlig frokost heller!

Endret av Ulrikke
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Overhodet ikke for mye. For meg ville ikke dette vært tilstrekkelig selv om jeg går ned i vekt. Se hvor lenge det holder deg mett og om det fungerer for deg.

Anonymkode: 50649...fe3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Når du har hjemmekontor, kan du vel lage deg en god omelett? Metter godt og lenge, og du trenger ikke brød/knekkebrød til.

Siterer denne. Omelett av tre egg, litt melk/vann, en del biter med skinke og grønnsaker etter preferanse er mettende og godt. Om du vil ha en brødskive til eller knekkebrød kna en droppe ett egg for kaloriene sine skyld, men egg er sunt, så tre egg i en frokostomelett er uproblematisk 

• Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres ut som en veldig god og balansert frokost. Du skal leve med denne endringen også, og jeg synes du tok gode valg her når du satte sammen. Hatten av for alt du har fått til 💪🏻

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

629 kalorier. Til sammenligning begrenser jeg frokosten til maks 250 for å kunne spise stor porsjon middag. Men alt kommer jo an på hva du spiser ellers og hvor mye kcal du skal ha i deg daglig.

Anonymkode: 5fa48...7c7

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

629 kalorier. Til sammenligning begrenser jeg frokosten til maks 250 for å kunne spise stor porsjon middag. Men alt kommer jo an på hva du spiser ellers og hvor mye kcal du skal ha i deg daglig.

Jeg kom til 480 jeg, da jeg la det inn i Lifesum. Det er ca 150-180 kalorier mer enn jeg pleier å "bruke" på frokosten, men ikke noe problem å tilpasse middagen til å "ta igjen" det. Jeg pleier ikke spise noe mellom "brunsj" og middag....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daisy-love skrev (1 time siden):

Jeg synes det høres ut som en veldig god og balansert frokost. Du skal leve med denne endringen også, og jeg synes du tok gode valg her når du satte sammen. Hatten av for alt du har fått til 💪🏻

Tusen takk!

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Siterer denne. Omelett av tre egg, litt melk/vann, en del biter med skinke og grønnsaker etter preferanse er mettende og godt. Om du vil ha en brødskive til eller knekkebrød kna en droppe ett egg for kaloriene sine skyld, men egg er sunt, så tre egg i en frokostomelett er uproblematisk 

Det er gode forslag, men dessverre har jeg aldri likt omelett noe særlig, og blir mer kvalm av å spise det. Egg i eggerøre, kokt egg osv går helt fint, så jeg skjønner ikke helt hvorfor det er sånn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overhodet ikke for mye. For meg ville ikke dette vært tilstrekkelig selv om jeg går ned i vekt. Se hvor lenge det holder deg mett og om det fungerer for deg.

Jeg er sulten nå. Har vært småsulten siste halvtimen. Og da er det jo faktisk ikke så gæærnt. Klarer meg fint til middag om halvannen time ca.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Jeg kom til 480 jeg, da jeg la det inn i Lifesum. Det er ca 150-180 kalorier mer enn jeg pleier å "bruke" på frokosten, men ikke noe problem å tilpasse middagen til å "ta igjen" det. Jeg pleier ikke spise noe mellom "brunsj" og middag....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

IMG_2558.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

IMG_2558.jpeg

Jeg får veie peanøttsmøret skikkelig ser jeg....

Screenshot_20240919_161836_Lifesum.thumb.jpg.265329e72563d0c1b7f7bb53d1fc4c71.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg hadde blitt så mett at jeg måtte gått og lagt meg igjen 😊

Anonymkode: 81663...71a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.9.2024 den 16.20):

Jeg får veie peanøttsmøret skikkelig ser jeg....

Screenshot_20240919_161836_Lifesum.thumb.jpg.265329e72563d0c1b7f7bb53d1fc4c71.jpg

Ja, det er nok veldig lurt å veie de mest kaloririke tingene! Er jo fort der man får litt sjokk.

Jeg fikk mitt «sjokk» på ost til frokost. Særlig i helgene gikk det godt med Jarlsberg på skiva. Masse ost på tacoen, hvorfor ikke litt ekstra ost på pizzaen når man først skeier ut med pizza… vel, etter å ha veid osten og regnet kalorier så har det blitt gjort endringer der ja!

Ellers er det jo umulig å si om dette er en for stor frokost eller ikke, det kommer jo helt ann på hva du spiser ellers i døgnet. Jeg spiser selv en veldig stor middag i 17 tiden, kan fort være 900-1000 kalorier. Men jeg spiser ingenting da mellom middag klokken 17 og lunsj kl 11 påfølgende dag, og trives med dette. De som spiser 4 måltider om dagen, vil jo da synes jeg spiser masse.

Anonymkode: 11bc6...a10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...