Gå til innhold

Hva ligger julegavebudsjettet på i år?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg kjøper til mine to barn (og betaler for deres gave til hverandre). I tillegg får de smågaver fra diverse nisser (de er ungdommer nå - mange har sluttet å gi dem gaver og jeg vil at deres julaftener fortsatt skal være spesielle). Kanskje 1000-1500 kroner til de hver tilsammen. Så kjøper jeg til 8 nevøer og nieser - bruker ca 250 kr per stk, så 2000 der. Jeg gir i tillegg til søstra mi og ei venninne. I år har jeg også en ekstra gave jeg skal kjøpe til noen som trenger det. Betaler også for min egen gave fra barna. Alt i alt ca 5-6000.

Brødrene mine ønsket å slutte med alle gaver til voksne og alle barn over 15. Beleilig når det bare er mine som er over den alderen. Ikke ga de gaver de første årene av livene deres heller - det kom først da de fikk seg kjærester/samboere. 

Anonymkode: 049a4...0bf

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uendret fra i fjor, tror jeg.

Søsken: 300kr

Mamma og pappa: 400kr per

Samboer: vi ga ikke julegaver i fjor, men kanskje vi gjør det i år. 1000-1500kr

Ei venninne: 250

Julegavehandelen er en enkel og kort prosess her.

Anonymkode: dcdf8...003

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med å bruke mellom 3400-5000 kr på gaver i år. Har på en måte delt det hele inn i kategorier.

Nieser: 500 kr per.

Søsken og foreldre: 400 kr per.

Besteforeldre: 150-350 kr per.

Kusiner: 300 kr per.

Øvrige: 200 kr per.

De tre øverste kategoriene får gaver hvert år (da rundt 3400 kr totalt). De to nederste får hvis vi feirer jul sammen (da inntil 5000 kr totalt). Jeg vet enda ikke hvor mange som skal samles i år.

Anonymkode: c2279...821

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper til tre så det blir 1.500 kr. Har kjøpt til flere nære familiemedlemmer tidligere, men ikke fått noe tilbake de to siste årene så i år gidder jeg ikke. 

Anonymkode: d1312...709

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å bruke alt for mye, skal prøve å roe litt ned i år, så da er planen 😅

Foreldre ca 600 - 700 x 2

Tantebarn ca 600 x 6 kommer an på hva jeg finner på til de 

Søsken ca 600 x 2

Svoger/svigerinne ca 600x2

Fadderbarn som jeg ikke er i slekt med 300x 2

Så pleier jeg alltid å gi noen gavekort/gaver til folk som trenger det ca 3000 til sammen

Så ca 10800 visst jeg har regnet rett, men mest trolig overstiger jeg det 

Anonymkode: 8e6d6...28a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noe budsjett, men regner med det blir noe mer enn i fjor.

Foreldre, søsken og venninner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 19.9.2024 den 19.40):

Jeg kjøper til mine to barn (og betaler for deres gave til hverandre). I tillegg får de smågaver fra diverse nisser (de er ungdommer nå - mange har sluttet å gi dem gaver og jeg vil at deres julaftener fortsatt skal være spesielle). Kanskje 1000-1500 kroner til de hver tilsammen. Så kjøper jeg til 8 nevøer og nieser - bruker ca 250 kr per stk, så 2000 der. Jeg gir i tillegg til søstra mi og ei venninne. I år har jeg også en ekstra gave jeg skal kjøpe til noen som trenger det. Betaler også for min egen gave fra barna. Alt i alt ca 5-6000.

Brødrene mine ønsket å slutte med alle gaver til voksne og alle barn over 15. Beleilig når det bare er mine som er over den alderen. Ikke ga de gaver de første årene av livene deres heller - det kom først da de fikk seg kjærester/samboere. 

Anonymkode: 049a4...0bf

Så kjedelig🙈

Hadde aldri klart å slutte å gi til mine tantebarn når de blir 15, 

Full forståelse at noen gjør det grunnet trang økonomi selfølgelig. 

Anonymkode: 8e6d6...28a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1000 til samboer og ca. 300kr til resten, så ligger rundt 5000kr

Anonymkode: 17dd9...315

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.9.2024 den 19.36):

Minst mulig, alle har alt de trenger så ser ikke poenget. Gir til barn under 14 i familien 

Anonymkode: 82cb4...095

Du er nok populær😅

Anonymkode: ad25c...fd4

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 stk, ligger på mellom 500-1000 kr per stk. I tillegg kommer mannen min, der er det ingen begrensning. Er derimot ferdig med de fleste julegaver.

Men, for å svare på spørsmålet, vi ender nok opp med å bruke minst 20 000 kr.

Endret av SPOCA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen barn og er singel. Kjøper gaver til søster, tre tantebarn, mamma, pappa, stemor og fire venninner. Bruker cirka 300 kroner per person. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal kjøpe til foreldre og mine søsken, katten til foreldre og til mine egne katter. Budsjettet ligger på rundt 3000

Anonymkode: f47fe...825

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en kommentar fra mitt personlige syn. Jula er tiden for gavmildhet og hvorfor skal man være gledesdreper og si at " alle har det de trenger så vi kjøper ikke gaver!"  Selv om jeg har det jeg trenger og litt til så setter jeg likevel pris på at andre tenker på meg og vil glede meg. Forbruksvarer har alle bruk for. Litt ekstra god kaffe, sjokolade, fine blomster, vin eller en god alkofri drikke , god såpe osv . Det handler om å bry seg om hverandre og ta vare på julemagien. Mener jeg.. 

Anonymkode: 1c71b...938

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ca 500-800kr til sammen på hele familien. Kjøper mye bra greier på Temu og Aliexpress. Er nesten ferdig med pakkene til jul, total så langt er ca 400kr. I Norge hadde jeg betalt over 2000kr for det samme.

Anonymkode: dc19b...9b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ca 6000,-. Handler julegave til 13 stk. Halvparten parten av budsjettet går til samboer og barna. 

Anonymkode: ac527...c3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Max 10.000. 
De største summene er til barn og mann. Gir også til våre foreldre, våre søsken med partner og nevøer/nieser. Det er ikke så mange, jeg og mannen har ett søsken hver. 
Har også to kusiner jeg kjøper gaver til. 

Anonymkode: 94224...7d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 19.9.2024 den 10.14):

Hvor mange skal dere kjøpe til og  sum per person?

Anonymkode: 6cb9d...6b1

Sum per person? Det kommer jo helt an på hvem de er. Barna mine får vesentlig dyrere gaver enn en kollega på jobb. Har ikke noe budsjett, men regner med at det ryker <15.000,- på i utgangspunktet 8-9 personer (blir alltid noen flere).

Anonymkode: 5c13e...286

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hatt noe konkret julegavebudsjett, og kommer ikke til å ha det i år heller. Her er det mer slik at vi tenker ut hva den beste gaven er til de forskjellige, og noen ganger er det noe dyrt, andre ganger er det noe rimeligere. Alltid er det noe gjennomtenkt.

Slik har alle i familien alltid gjort det, og vi alle foretrekker det slik. Jeg og broren min har aldri fått ting til samme pris, og det har ofte vært store variasjoner, men oppigjennom årene, jevner det seg ut. I fjor fikk faktisk mannen min dyrere gave fra mine foreldre enn jeg fikk, for det han trengte og ønsket seg rett og slett var dyrere (han fikk gave til 150 000, og jeg til 10 000, så ganske stor forskjell). Dette gjelder også svigerfamilien, så i bryllupsgave fikk jeg mer av svigermor enn mannen. 

I år har sønnen min fått flere store ting fordelt utover året, så han får litt mindre til jul, da det rett og slett er mest småting igjen som han ønsker seg. 

Har aldri forstått greia med å bestemme på forhånd hvor mye som skal brukes per person - da blir det jo lett til at man bare kjøper noe for å kjøpe noe, istedenfor at det faktisk er en gjennomtenkt, personlig gave. 

Endret av MariaIsabel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Inspirert av denne tråden har jeg skrevet et budsjett før julegavene kjøpes. Har alltid en tanke, men det sklir fort ut. Føltes mye mer deilig og avslappende med et klart budsjett. På mange gaver har jeg faktisk klart å halvere summen på gaven også siden jeg har benyttet meg av gode salg. 

Vi har mange som vi bytter gaver med, så kostbart blir det likevel. I år skal jeg likevel klare å halvere prisen på julegavene kontra i fjor. Vet det blir strammere økonomisk på nyåret, greit å ikke blakke seg helt på julegaver da. 

Mannen 2000kr

Barna 2000kr

Søsken 500kr

Søskens partner 250kr

Bonussøsken 250kr

Pappa/bonusmamma 1000kr

Mamma 250kr (kun symbolsk gave, lite kontakt)

Tantebarn 800kr

Besteforeldre 250kr ene paret, 400kr det andre

Venners barn 200kr

Venninner 250kr

Anonymkode: 672ec...3bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er singel og barnløs, det samme er mine voksne søsken. Gir julegaver til foreldre, søsken, onkel og tante, ei kusine og  et par venninner med barn. 

Bruker mellom 500-1000 per pers i nærmeste familie (foreldre og søsken) dette kan variere veldig, et år kan jeg bruke mye mer på en person om jeg finner noe perfekt. Bruker ikke mindre enn 500 per pers der. De fleste andre lager jeg gaver til så der har jeg ikke oversikt over pengebruken siden det strekker seg ut over året med innkjøp av ingredienser og utstyr. 

Gavepapir, bånd og lignende kjøper jeg alltid på salg i januar og nå har jeg liggende for flere år framover.

Jeg liker å både gi og få gaver. Jeg gir bare gaver som er høyt ønsket eller fornuftige men fine gaver. Bruker å få fine ting tilbake. 

Ingen jeg gir gaver til har ytret ønske om å slutte med gavegivingen. Ser at der det skjer til andre i omgangskretsen så er det gjerne de som har masse unge barn som mener man skal slutte å gi gaver til de voksne og bare gi til barna. Synes det rett og slett er urettferdig, for da så står for eksempel den barnløse onkelen uten gaver men må bruke masse penger på gaver til ungene til søsken. Åpenbart at mange tenker bare på seg selv og kjernefamlien der.

Anonymkode: e61d1...5ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...