Gå til innhold

Ikke-ultraprosessert mat er jo ikke ensbytende med «sunt»?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg unngår ultraprossesert mat. Det er IKKE fordi naturlig mat nødvendigvis er mye sunnere, men fordi magen min ikke tåler alle tilsetningsstoffene som er i ultraprossesert mat. Jeg har gått med kronisk diare/betennelse i tarmene i flere år, som gjør at kroppen ikke klarer å ta opp næringsstoffene riktig. Mageproblemene tilsetningsstoffene gir, går utover hormonene mine, nattesøvn, psoriasis, blodsukker og blodtrykk. Så det er ikke det at maten i seg selv er sunnere, men at mange i dagens samfunn iKKE TÅLER den prosseserte maten, og derfor får mange plager/sykdommer. Er mye bedre nå når jeg tenker på å unngå for mye bearbeidet mat. 

Anonymkode: 4b923...683

Folk tåler ikke maten fordi det er ikke naturlig mat for mennesker å spise Toro og alt det tullet. At noen ikke får akutte reaksjoner på tilsetningsstoffer betyr ikke at de tåler maten, det bare manifisterer seg forskellig hos folk over tid. 

Anonymkode: 59c5b...996

• Liker 3
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du leste åpenbart ikke linken om hvordan leverpostei er ultraprosessertkjøtt og er kreftfremkallende. Det anbefales ikke å spise mye av dette, dette står også i kostholdsrådene for 2024.

Det er også forskning rundt hvordan e stoffer og særlig e250 er knyttet opp mot kreft. https://www.forskning.no/ny-mat-og-helse-kreft/forskere-kobler-ultra-prosessert-mat-til-kreft/285974

Mtp kostholdsråd så er det vitterlig lov å tenke selv. Hvis du ikke skjønner at leverpostei med de ingrediensene jeg listet opp ikke er bra for helsen, så vet jeg ikke. 

At leverpostei er ultraprosessert kjøtt er i seg selv som sagt uproblematisk. Som helsenorge sier så er det ikke ultraprosesserering som er usunt, men hvis maten er tilsatt noe usunt, f.eks. mye sukker, og det vil gjelde eventuelle andre skadelige stoffer også. Men husk at noe ikke blir usunt fordi det har en lang stoffer med merkelig navn, se litt på ingredienslisten til blåbær rett fra busken, f.eks.

IMG_6013.jpeg

Anonymkode: b1943...06b

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

At leverpostei er ultraprosessert kjøtt er i seg selv som sagt uproblematisk. Som helsenorge sier så er det ikke ultraprosesserering som er usunt, men hvis maten er tilsatt noe usunt, f.eks. mye sukker, og det vil gjelde eventuelle andre skadelige stoffer også. Men husk at noe ikke blir usunt fordi det har en lang stoffer med merkelig navn, se litt på ingredienslisten til blåbær rett fra busken, f.eks.

IMG_6013.jpeg

Jeg er i grunnen litt overrasket over at Helsenorge ikke i større grad tar innover seg de negative effektene av et høyt forbruk av ultraprosessert mat på tarmfloraen. Spesielt nå som det finnes et økende omfang forskning som dokumenterer viktigheten av en sunn og rikholdig tarmflora når det gjelder slikt som vektregulering, betennelsestilstander i kroppen og til med psykisk helse. Et av problemene med ultraprosessert mat sammenliknet med rene råvarer og matvarer som "bare" er prosessert, er at de er så bearbeidet at de mangler viktige næringsstoffer som er nødvendige for å opprettholde bakteriefloraen. Kunstige søtningsstoffer som det finnes mye av i sukkerfrie produkter, har dokumentert negativ effekt på tarmfloraen.

Anonymkode: 8f3de...ccd

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg forholder meg til kostholdsrådene og helsenorge☺️

For bare få år siden ble vi advart mot å spise mer enn et par egg i uka. Det rådet har stille blitt tatt bort. Og i flere tiår burde vi begrense alle former for fett, og før det igjen var transfett helt greit å spise, ifølge kostholdsrådene.

Anonymkode: 3f04f...935

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når mat blir redusert til kun sine næringsstoffer blir det jo slik at å blande forskjellige proteinpulver med vitamintabletter og litt rapsolje liksom blir det samme som å spise et kyllinglår. Men det er det jo selvsagt ikke. Det oppdages stadig nye (nærings)stoffer og deres effekt på kroppen. Kolin er et eksempel på et næringsstoff som helt nylig har kommet inn i forskningen og anbefalingene.

Det er ikke sikkert all ultraprosessert mat er usunn. Men du kan kan trygt anta at det ikke er likeverdig til ordentlig mat. Og du vil i alle fall ikke få dårligere helse av å kutte det ut.

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har begge føttene i bakken. Hvis du ikke forstår at dette er usunt, så vet jeg ikke: 

Vann, svinelever (31 %), kjakeflesk av svin (31 %), potetstivelse, dekstrose (mais), salt, gjærekstrakt, hydrolyserte maisproteiner, aroma, solsikkeolje, løk, krydder (inkl. paprika), eddik, tomatpuré, stabilisator/emulgator e410, e412, e415, e1422, konserveringsmiddel e250, antioksidant e315.

https://matforhelsen.no/spor-ekspertene/er-leverpostei-sunt-eller-ikke-for-barna/#:~:text=Leverpostei er bearbeidet kjøtt%2C anerkjent kreftfremkallende&text=Både WHO%2C verdens ledende kreftforskere,fare for utvikling av kreft.

Det er ikke kjempelurt å linke til en vegansk propagandaside for å virke legitim. 😂 Det betyr at du ikke har en tå på bakken en gang.

Anonymkode: 86431...547

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Folk tåler ikke maten fordi det er ikke naturlig mat for mennesker å spise Toro og alt det tullet. At noen ikke får akutte reaksjoner på tilsetningsstoffer betyr ikke at de tåler maten, det bare manifisterer seg forskellig hos folk over tid. 

Helt enig. Jeg merker det, men ikke andre i familien. Likevel unngår vi utraprossesert mat hjemme mest mulig mtp på barna, fordi det overhodet ikke er bra. 

Anonymkode: 4b923...683

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

IMG_6013.jpeg

Blåbær fra busken kan ikke sammenlignes med de ingrediensene og prosesseringen f.eks leverpostei har vært gjennom. Du ramser bl.a opp navn på aminosyrer naturlig i mat her, også skal du liksom sidestille dette med tilsetninger i UP mat? Herregud. 

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er ikke kjempelurt å linke til en vegansk propagandaside for å virke legitim. 😂 Det betyr at du ikke har en tå på bakken en gang.

Anonymkode: 86431...547

Nå er ikke jeg veganer, og jeg kan for all del finne linker til andre sider. Men tenk at man i det hele tatt er nødt til å hjelpe voksne mennesker som har lært seg å knyte skolisser selv med å forstå at ultraprosessert mat ikke er sunt, og hvordan finne slike linker selv. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Skyr, smøreost, fullkornslefser

Poenget er som sagt ikke nødvendigvis at ultraprosessert mat nødvendigvis er fryktelig "usunn", men heller at den er dårligere enn den opprinnelige matvaren som den forsøker å etterligne. I mange tilfeller handler det dessuten om at den inneholder unødvendige tilsetningsstoffer.

All Skyr som man får kjøpt i Norge, inneholder diverse tilsetningsstoffer. For bare å ta varianten med sitron som et eksempel:

Skummetmelk, 1 % sitronjuice*, modifisert stivelse, gelatin, guar gummi, safrantistel- og sitronjuicekonsentrat, naturlig aroma, sitronsyre , aspartam og acesulfam K, melkesyrebakterier, laktase. *fra konsentrat.

Ren Skyr, altså slik den tradisjonelt har blitt laget på Island av melk og melkesyrebakterier, er ikke ultraprosessert. Det ser for øvrig ut til at Q-meieriene nå også vil tilby dette i Norge, noe som er bra.

Smøreost består av rundt halvparten ost. Resten er fyllstoffer. Dermed inneholder den veldig mye mindre næring enn vanlig ost, som for eksempel Norvegia.

Fullkornslefser inneholder emulgatorer som kan være skadelig for tarmfloraen hos de som er sårbare for dette.

Dette handler altså ikke nødvendigvis som at disse tre produktene er "usunne" i seg selv. Det handler om at når mesteparten av kostholdet består av den ultraprosesserte varianten på bekostning av det opprinnelige produktet (som i disse tre tilfellene vil være "ren" skyr, vanlig ost og fullkornslefser bestående bare av fullkornsmel, vann, salt, og eventuelt fett, så vil kvaliteten på kostholdet bli mye dårligere, med for eksempel mange færre næringsstoffer.

I Storbritannia har man sett mange eksempler på at folk er overvektige samtidig som de er underernærte. Det samme finnes sikkert også her. De spiser altså flere kalorier enn de trenger, samtidig som de ikke får i seg nok næringsstoffer. Nettopp fordi ultraprosesserte matvarer er næringsfattige sammenlignet med de mer tradisjonelle matvarene som de har tatt plassen til.

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.9.2024 den 19.25):

Hva slags UP mat tenker du ikke er usunt?

Klassisk eksempel på alle de som tror på alt de hører uten å skaffe seg litt kunnskap selv og så fortsetter de å repetere det til andre som om det er fakta, men da kan vel jeg bidra med litt ny kunnskap.

https://smakmagasinet.no/artikler/2024/06/ultraprosessert-mat/

«Ultraprosesserte produkter som frokostblandinger, brød og plantebaserte erstatninger for kjøtt og meieriprodukter fremviste derimot ingen tegn til skadelige helseeffekter. Mange vegetariske erstatningsprodukter er nemlig næringsrike, og inneholder lite uønskede stoffer. Det er derfor misvisende når både helseskadelige og helsefremmende produkter settes i samme kategori.»

https://www.forskning.no/kostholdsrad-mat-ultraprosessert-mat/hvorfor-advarer-ikke-de-nye-kostradene-tydeligere-mot-ultraprosessert-mat/2217879

”- Hovedproblemet med begrepet «ultraprosessert mat» er at definisjonen som brukes, er for upresis. I tillegg til mange usunne matvarer, vil også mange sunne matvarer inngå i den vanlige NOVA-klassifiseringen som brukes i litteraturen, sier Rune Blomhoff. ”

Anonymkode: 46bd6...b5e

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Klassisk eksempel på alle de som tror på alt de hører uten å skaffe seg litt kunnskap selv og så fortsetter de å repetere det til andre som om det er fakta, men da kan vel jeg bidra med litt ny kunnskap.

«Ultraprosesserte produkter som frokostblandinger, brød og plantebaserte erstatninger for kjøtt og meieriprodukter fremviste derimot ingen tegn til skadelige helseeffekter. Mange vegetariske erstatningsprodukter er nemlig næringsrike, og inneholder lite uønskede stoffer. Det er derfor misvisende når både helseskadelige og helsefremmende produkter settes i samme kategori.»

https://www.forskning.no/kostholdsrad-mat-ultraprosessert-mat/hvorfor-advarer-ikke-de-nye-kostradene-tydeligere-mot-ultraprosessert-mat/2217879

”- Hovedproblemet med begrepet «ultraprosessert mat» er at definisjonen som brukes, er for upresis. I tillegg til mange usunne matvarer, vil også mange sunne matvarer inngå i den vanlige NOVA-klassifiseringen som brukes i litteraturen, sier Rune Blomhoff. ”

Vegetarmat er fulle av stoffer som svekker næringsopptak og kan ha skadelig effekt på tarmen. Så dette "klassiske eksempelet på alle som tror på alt de hører uten å skaffe seg kunskap selv", er jo til å grine av ;) 

• Liker 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Korrelasjonsstudier er kjent for å være svært upresise og kan sjelden brukes til å fastslå årsakssammenhenger. Når legene som skriver den første artikkelen du lenker til snakker om at ultraprosessert og plantebasert mat er sunn, er det basert på slike studier, og antakelser om at vi kan måle matens verdi basert på hvor mye protein den inneholder osv. Altså at man reduserer mat til enkelte næringsstoffer, men virkeligheten er jo mye mer kompleks.

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 måneder senere...

Annonse

AnonymBruker skrev (På 19.9.2024 den 8.58):

Misforstå meg rett, jeg har full forståelse for at mye bearbeidet mat ikke er bra og at ren/naturlig mat er sunnere enn ferdigretter osv. Men at noe som ikke er ultraprodusert nødvendigvis er sunt og noe man bør velge fremfor noe som regnes som ultraprosessert, forstår jeg ikke helt.

La oss ta sukker som eksempel… dette er ikke ultraprosessert, men mye av dette, vil jo ikke være gunstig for helsa (særlig med tanke på for eksempel overvekt). Da er jo søtning som sukrin, aspartam (som vi ofte finner i sukkerfri brus/yoghurt uten sukker osv) bedre? Også med tanke på blodsukkerstigning.

Selv prøver jeg å unngå mye ultraprosessert mat, men kjøper jeg for eksempel ferdigrundstykker (som det hender seg at jeg gjør, selv om jeg for det meste baker selv), stemples de grovere variantene som ultraprosessert, mens det er mange fler av de som har 0 på grovhetsskalaen som regnes som «trygg»/ikke ultraprosessert (men vi alle vet jo at grovt generelt er sunnere enn fint).

Er det noe jeg ikke forstår her? Er virkelig ikke-ultraprosessert alltid det beste, til tross for at det for eksempel inneholder inneholder sukker og/eller bare hvitt mel?

Anonymkode: 2145f...e82

Vet ikke om du finner så mange andre eksempler enn dette. Og aspartam er ikke bedre enn sukker, men honning er. Faktisk spiser vi utrolig lite sukker om vi ikke kjøper up mat.

Anonymkode: 387bf...fee

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.9.2024 den 14.28):

IMG_6013.jpeg

Det er bare at i sin naturlige form er disse stoffene noe helt annet enn når de fremstilles i et laboratorium, det sier seg selv.

Anonymkode: 387bf...fee

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...