Gå til innhold

Ikke-ultraprosessert mat er jo ikke ensbytende med «sunt»?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Finnes det sunne kaker? 

Anonymkode: 67dbe...d58

Man kan bake kaker helt uten sukker og hvete, så kake må ikke være veldig usunt. 

Anonymkode: 59c5b...996

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 19.9.2024 den 8.58):

Misforstå meg rett, jeg har full forståelse for at mye bearbeidet mat ikke er bra og at ren/naturlig mat er sunnere enn ferdigretter osv. Men at noe som ikke er ultraprodusert nødvendigvis er sunt og noe man bør velge fremfor noe som regnes som ultraprosessert, forstår jeg ikke helt.

La oss ta sukker som eksempel… dette er ikke ultraprosessert, men mye av dette, vil jo ikke være gunstig for helsa (særlig med tanke på for eksempel overvekt). Da er jo søtning som sukrin, aspartam (som vi ofte finner i sukkerfri brus/yoghurt uten sukker osv) bedre? Også med tanke på blodsukkerstigning.

Selv prøver jeg å unngå mye ultraprosessert mat, men kjøper jeg for eksempel ferdigrundstykker (som det hender seg at jeg gjør, selv om jeg for det meste baker selv), stemples de grovere variantene som ultraprosessert, mens det er mange fler av de som har 0 på grovhetsskalaen som regnes som «trygg»/ikke ultraprosessert (men vi alle vet jo at grovt generelt er sunnere enn fint).

Er det noe jeg ikke forstår her? Er virkelig ikke-ultraprosessert alltid det beste, til tross for at det for eksempel inneholder inneholder sukker og/eller bare hvitt mel?

Anonymkode: 2145f...e82

Nå er det heller ikke sånn at alt som er ultraprosessert er usunt.

Anonymkode: 46bd6...b5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nå er det heller ikke sånn at alt som er ultraprosessert er usunt.

Anonymkode: 46bd6...b5e

Hva slags UP mat tenker du ikke er usunt?

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk i oss mye mye mye mer sukker på feks 30 til 60 tallet enn idag. 

Likevel hadde vi ikke livsstil sykdommer....

Anonymkode: d1a53...3d1

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hva slags UP mat tenker du ikke er usunt?

Morsmelktilskudd er bedre enn at babyen sulter ihjel hvis den ikke ammes.

Anonymkode: 900ed...b58

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er selvfølgelig bedre å spise UP-mat enn å sulte ihjel, det er det virkelig ingen som sier imot. 🙄

Betyr ikke at det ikke er usunt, forskjell på usunt og dødelig. 🙄

Anonymkode: 63420...aec

• Liker 10
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Blir veldig merkelig persepektiv. Vi snakker om UP mat, morsmelkersatning er åpenbart en nødvendighet, noe UP mat ikke er. Så hva slags UP mat er ikke usunt? 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

At fiber er så sunt og viktig er en seiglivet myte

Anonymkode: e8992...bfb

Da får du krangle med helsenorge om det. 

Anonymkode: b1943...06b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Blir veldig merkelig persepektiv. Vi snakker om UP mat, morsmelkersatning er åpenbart en nødvendighet, noe UP mat ikke er. Så hva slags UP mat er ikke usunt? 

Havremelk f.eks. er ikke usunt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skyr, smøreost, fullkornslefser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kokt skinke, leverpostei, kaviar, biola, fiskekaker, brød.... 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Havremelk f.eks. er ikke usunt. 

Havremelk er prosessert, men for det meste ikke ultraprosessert. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Du tror at bl.a leverpostei ikke er usunt? Det at en matvare er rik på visse næringsstoffer betyr ikke at den automatisk er sunn. 
Samme gjelder fiskekaker, kaviar, osv. Du må lese hva disse matvarene faktisk inneholder, og forstå hva ingrediensene betyr.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Skyr, smøreost, fullkornslefser

:risterpåhodet:

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Du tror at bl.a leverpostei ikke er usunt? Det at en matvare er rik på visse næringsstoffer betyr ikke at den automatisk er sunn. 
Samme gjelder fiskekaker, kaviar, osv. Du må lese hva disse matvarene faktisk inneholder, og forstå hva ingrediensene betyr.

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

:risterpåhodet:

Jeg tror du må ta en fot i bakken på hva som er sunt og usunt.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg tror du må ta en fot i bakken på hva som er sunt og usunt.

Jeg har begge føttene i bakken. Hvis du ikke forstår at dette er usunt, så vet jeg ikke: 

Vann, svinelever (31 %), kjakeflesk av svin (31 %), potetstivelse, dekstrose (mais), salt, gjærekstrakt, hydrolyserte maisproteiner, aroma, solsikkeolje, løk, krydder (inkl. paprika), eddik, tomatpuré, stabilisator/emulgator e410, e412, e415, e1422, konserveringsmiddel e250, antioksidant e315.

https://matforhelsen.no/spor-ekspertene/er-leverpostei-sunt-eller-ikke-for-barna/#:~:text=Leverpostei er bearbeidet kjøtt%2C anerkjent kreftfremkallende&text=Både WHO%2C verdens ledende kreftforskere,fare for utvikling av kreft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Alle disse tingene kan lages selv eller kjøpes, og kjøpevariantene varierer mellom prosessert og ultraprosessert.

Da jeg var liten lagde min farmor sylte, postei, fiskekaker og fiskeboller selv. Det var helt vanlig da, og vanlig «sunn» mat.

Ser du på innholdslisten på disse produktene i butikken, vil du se at den er uforholdsmessig lang, og inneholder mange ting som har lite med mat å gjøre, og generelt ikke er bra for deg. Så nei, jeg vil ikke kategorisere produktene som sunne, om de så har lobbet norske myndigheter til å få et grønt nøkkelhull pakken.

Men det finnes selvsagt i sunnere varianter og. Det kommer helt an på produktene du kjøper.

(Fiskekaker er bare å lage selv forøvrig. Ender ofte opp med å være billigere og).

• Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Jeg har begge føttene i bakken. Hvis du ikke forstår at dette er usunt, så vet jeg ikke: 

Vann, svinelever (31 %), kjakeflesk av svin (31 %), potetstivelse, dekstrose (mais), salt, gjærekstrakt, hydrolyserte maisproteiner, aroma, solsikkeolje, løk, krydder (inkl. paprika), eddik, tomatpuré, stabilisator/emulgator e410, e412, e415, e1422, konserveringsmiddel e250, antioksidant e315.

https://matforhelsen.no/spor-ekspertene/er-leverpostei-sunt-eller-ikke-for-barna/#:~:text=Leverpostei er bearbeidet kjøtt%2C anerkjent kreftfremkallende&text=Både WHO%2C verdens ledende kreftforskere,fare for utvikling av kreft.

Lønnesirup01 skrev (14 minutter siden):

Alle disse tingene kan lages selv eller kjøpes, og kjøpevariantene varierer mellom prosessert og ultraprosessert.

Da jeg var liten lagde min farmor sylte, postei, fiskekaker og fiskeboller selv. Det var helt vanlig da, og vanlig «sunn» mat.

Ser du på innholdslisten på disse produktene i butikken, vil du se at den er uforholdsmessig lang, og inneholder mange ting som har lite med mat å gjøre, og generelt ikke er bra for deg. Så nei, jeg vil ikke kategorisere produktene som sunne, om de så har lobbet norske myndigheter til å få et grønt nøkkelhull pakken.

Men det finnes selvsagt i sunnere varianter og. Det kommer helt an på produktene du kjøper.

(Fiskekaker er bare å lage selv forøvrig. Ender ofte opp med å være billigere og).

Jeg forholder meg til kostholdsrådene og helsenorge☺️

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg unngår ultraprossesert mat. Det er IKKE fordi naturlig mat nødvendigvis er mye sunnere, men fordi magen min ikke tåler alle tilsetningsstoffene som er i ultraprossesert mat. Jeg har gått med kronisk diare/betennelse i tarmene i flere år, som gjør at kroppen ikke klarer å ta opp næringsstoffene riktig. Mageproblemene tilsetningsstoffene gir, går utover hormonene mine, nattesøvn, psoriasis, blodsukker og blodtrykk. Så det er ikke det at maten i seg selv er sunnere, men at mange i dagens samfunn iKKE TÅLER den prosseserte maten, og derfor får mange plager/sykdommer. Er mye bedre nå når jeg tenker på å unngå for mye bearbeidet mat. 

Anonymkode: 4b923...683

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Jeg forholder meg til kostholdsrådene og helsenorge☺️

Du leste åpenbart ikke linken om hvordan leverpostei er ultraprosessertkjøtt og er kreftfremkallende. Det anbefales ikke å spise mye av dette, dette står også i kostholdsrådene for 2024.

Det er også forskning rundt hvordan e stoffer og særlig e250 er knyttet opp mot kreft. https://www.forskning.no/ny-mat-og-helse-kreft/forskere-kobler-ultra-prosessert-mat-til-kreft/285974

Mtp kostholdsråd så er det vitterlig lov å tenke selv. Hvis du ikke skjønner at leverpostei med de ingrediensene jeg listet opp ikke er bra for helsen, så vet jeg ikke. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...