Gå til innhold

Katten min har begynt med mye røyting

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Katten min er 5 år, kastrert og utekatt.

Den siste uken har han begynt å røyte mye mer enn vanlig, og både når jeg klapper han og børster, løsner mye pels sammenlignet med det som er vanlig for denne tiden.

Det eneste som er forandret den siste måneden, er at han får tørrforet  "Metabolic" fra Hills og har fått flåttmedisin i dråpeform.

Kan det være foret?

Anonymkode: f55af...23e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan det være, ja. Men det er også høst. og hunder og katter har jo røytesesong to ganger i året. Vår og høst. Det er ikke bare normal røytesesong du ser, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visste ikke at katter røyter om høsten🤔Har ikke lagt merke til det tidligere.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min katt røyter også ekstremt mye for tiden. Hunden min også. Det er nok bare ett tegn på at høsten er her og vinteren står for tur. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har og en katt som nå røyter noe helt forferdelig, men det er helt normalt. Hun skifter ut sommerpels med vinterpels på denne tiden (og vice verca på våren). Virker som om hun røyter litt ekstra nå, men teorien min er at røytesesongen startet for brått da det plutselig ble fortere veldig kaldt på natta (hun er utekatt) enn det har vært andre år. 

Anonymkode: 44c2b...993

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dårlig kosthold er mulig årsaken, katter har behov for animalske proteiner, fett og mye væske gjennom kosten. 

Anonymkode: 77948...305

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Dårlig kosthold er mulig årsaken, katter har behov for animalske proteiner, fett og mye væske gjennom kosten. 

Jeg tviler på at det er dårlig kosthold for han får for som dyrlegen har anbefalt, og i tillegg spiser han mus og fugl, er vaksinert og har nylig fått ormekur.

Jeg synes han drikker lite, men dyrlegen sier at utekatter ikke drikker noe særlig vann inne og at dette er helt normalt.

Ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Jeg tviler på at det er dårlig kosthold for han får for som dyrlegen har anbefalt, og i tillegg spiser han mus og fugl, er vaksinert og har nylig fått ormekur.

Jeg synes han drikker lite, men dyrlegen sier at utekatter ikke drikker noe særlig vann inne og at dette er helt normalt.

Ts

Tørrfôr er absolutt ikke anbefalt til katter, de burde få mye væske gjennom kosten som sagt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om katten har byttet for så kan det godt være dette. Er ikke alt for som fungerer like bra på alle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Tørrfôr er absolutt ikke anbefalt til katter, de burde få mye væske gjennom kosten som sagt. 

Det er bedre for tennene. 

Anonymkode: 73e0c...139

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Hvis du gidder å lese innlegget du siterte så er det opplyst om at katten spiser mus og fugl, og ikke utelukkende lever på knotter

Anonymkode: 29fa1...36c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er bedre for tennene. 

Anonymkode: 73e0c...139

Det er en myte, tørrfôr renser ikke tenner mer enn det gjør for oss å spise knekkebrød.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ja det har jeg alltid tenkt også, men sist katten var hos dyrlegen i august, så sa dyregen at det var tilstrekkelig med væske om han fikk kokt fisk maks to dager i uken i tillegg.

Katten skal ned i vekt

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...