Gå til innhold

Bo billig i traumehuset eller betale dyrt et annet sted?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg hadde gått for alternativ 1. 

Jeg har traumer fra oppveksten så jeg kjenner til hvor vondt det kan være å komme tilbake til hvor alt skjedde. 

Likevel, traumer og minner, de er inni deg og sitter ikke i veggene. Selv om jeg forstår godt at det føles sånn. Da jeg flyttet hjem så hadde jeg en liten «samtale» med huset hvor vi var enige om at det nå skulle være oss to. Hvis det tar vare på meg litt så skal jeg ta vare på huset. 

Det snudde veldig den uggene følelsen jeg hadde for huset. 

For du har ikke lyst til å leve så trangt. Du har jo lyst til å leve livet ditt, oppleve ting, ha det gøy. Du gir opp veldig mye for å bo i en liten blokk leilighet hvor traumene gjerne kommer etter der også i perioder. 

For jeg vet ikke med deg, men å høre andre mennesker som krangler og roper, det trigger meg nye mer enn å se plassen. Så for meg hadde det faktisk vert verre å bo i blokk enn barndomshjemmet. Så det er også noe å tenke på før du bestemmer deg. 

Jeg har pyntet opp, malt litt og gjort huset til mitt. Jeg trives utrolig godt her. Stemningen er en helt annen nå. Bare ro og «hjemme».

Ønsker deg alt godt TS🤗

Anonymkode: 705a6...a48

• Liker 4
  • Hjerte 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Alternativ 1, økonomisk smart:

Får leie super billig et hus av besteforeldrene mine. Men jeg har dårlige minner her (vold av eks), og han bor like ved. Jeg er ikke redd, vi sier hei om vi går forbi hverandre på gata. Hagen min er rett ut mot veien, noen ganger går han forbi. Er så mange dårlige minner som dukker opp her, selv om det er flere år siden. Er liksom en energi i veggene her, og jeg bruker nesten ikke uteplassen. MEN! Jeg har råd til å reise, spare, virkelig leve livet!! Er lykkelig utenfor hjemmet, men er egentlig en hjemmekjær person.

Alternativ 2, psykisk smart:

Flytte til blokk, veldig stram økonomi, slutt på ferier, leve på kanten til fattigdomsgrensa. Men jeg har et hjem som er bare mitt! Min egen lille hule jeg kan finne kos og trygghet i. Men lute fattig, må selge bil og snu kroner. Men vil føle meg mer selvstendig også, enn å leie av familie 

Skal jeg være psykisk smart eller økonomisk smart?

Anonymkode: cdc18...eec

Jeg gikk for nummer to da jeg har levd under fattigdomsgrensa før.

Vil da, uten å fortelle deg hva du skal gjøre informere om at det å være fattig har blitt så vanskelig her i landet at autoimmune sykdommer har blusset opp og jeg har ikke sjans til å verken spise middag eller få i meg riktig næring.. resultatet er at jeg må føler meg fanget i eget hjem da det koster selv å ta en kaffe med venner ute.

Jeg ville prøvd på nummer en først og sett. Om det ikke går, så er vel ikke foreldrene så vanskelig at man ikke får bryte kontrakten? 

Anonymkode: f2258...5e4

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternativ 1. skal du la eksen gå i lommeboka di og nå i tillegg? Nei, dæven heller, nå har han gjort deg nok vondt, ikke la ham vinne, bo smart (økonomisk) 

Anonymkode: 8fb35...823

• Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det får helt den effekten du ønsker av å flytte dessverre, traumene er med deg. Men det er vanskelig å si.

Hadde heller jobbet med traumene og levd livet enn å gi slipp på alt du elsker for å få nye vegger rundt deg. Det å leve ved fattigdomsgrensen er også et traume for mange.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nr 1 men du gjør huset til ditt eget. Traumene følger deg overalt og får den makta du gir dem. Ta tilbake huset og gi deg selv et økonomisk pusterom. Det går ann å ombestemme seg senere om du ikke skulle klare det.

Anonymkode: c85b2...bdb

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplevde grov omsorgssvikt, men da foreldrene mine tilbød meg barndomshuset rimelig da de skulle flytte, valgte jeg å si ja. Jeg var i samme situasjon som deg. Leve greit økonomisk eller leve greit mentalt et annet sted jeg egentlig ville bodd over evne, måtte snudd på hver krone osv. 

Her er det fremdeles blodflekker på teppet i trappa, hull i veggen etter kroppen min og sprekk i vinduet på ytterdøra etter hodet mitt. Alt skal byttes og pusses opp neste år.

For min del, så har det egentlig fungert å bli "eksponert" for traumene, for å håndtere dem litt bedre. For jeg opplever nå glede i dette huset, jeg opplever positive ting og begynner å få flere og flere positive assosiasjoner. Jeg inviterer ofte venner hjem, og har ei koselig tid, nettopp for å bygge nytt forhold til huset, om du forstår.
Jeg gleder meg veldig til å pusse opp, få bort de fysiske tegnene på volden jeg opplevde.

Jeg ville valgt nr 1.

Anonymkode: 066c7...833

• Liker 5
  • Hjerte 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alternativ 1( virker nesten som det er det du egentlig vil selv også) 😊

Anonymkode: 850e2...736

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternativ 1

Hadde gitt mye for å kunne ha råd til å bo i enebolig igjen. Blokk er et helvete. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternativ 1, ta tilbake huset etter dine besteforeldre. Jobb igjennom de traumene, og ikke la han dritten ødelegge det for deg. 
.. om du ikke klarer det, for det har jeg forståelse for. Så kan du heller se etter alternativ 2 ❤️ 

Jeg ville gått for alternativ 1 først i hvert fall, fordi jeg er ekstremt sta og ville ikke la han vinne på noen måte. Jeg bor selv i mitt eget traumehus. Var skikkelig vanskelig å komme tilbake etter flere måneder i annen bolig, men er veldig glad for at jeg klarte å ta tilbake mitt hus. Å føle igjen, at det er mitt hus. Ikke et hus med grov vold i veggene… 

Anonymkode: 7f645...7f4

• Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gått for alternativ 1. Mye større frihet generelt, og tenk for en seier når du kommer over traumene! Gjør huset til ditt, jobb mentalt med deg selv, og puss opp/gjør om innvendig!

Å være "fanget" økonomisk er på ingen måte heller bra for psyken!

Anonymkode: 3aaf2...f58

• Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å leve så marginalt som du må gjøre ved alternativ 1, er virkelig tøft over tid. Bare det å ikke vite om man har råd til å knekke en tann eller, langt verre, bli syk og trenge medisiner som koster mye penger, er utrolig tungt og vil kunne gi traumene dine mulighet til å komme til overflaten igjen. For de er der selv om du bor et annet sted enn der det skjedde, og blir livssituasjonen da tung nok, vil du kunne komme til å få det psykisk vanskelig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Alternativ 1, økonomisk smart:

Får leie super billig et hus av besteforeldrene mine. Men jeg har dårlige minner her (vold av eks), og han bor like ved. Jeg er ikke redd, vi sier hei om vi går forbi hverandre på gata. Hagen min er rett ut mot veien, noen ganger går han forbi. Er så mange dårlige minner som dukker opp her, selv om det er flere år siden. Er liksom en energi i veggene her, og jeg bruker nesten ikke uteplassen. MEN! Jeg har råd til å reise, spare, virkelig leve livet!! Er lykkelig utenfor hjemmet, men er egentlig en hjemmekjær person.

Alternativ 2, psykisk smart:

Flytte til blokk, veldig stram økonomi, slutt på ferier, leve på kanten til fattigdomsgrensa. Men jeg har et hjem som er bare mitt! Min egen lille hule jeg kan finne kos og trygghet i. Men lute fattig, må selge bil og snu kroner. Men vil føle meg mer selvstendig også, enn å leie av familie 

Skal jeg være psykisk smart eller økonomisk smart?

Anonymkode: cdc18...eec

Jeg forstår at du vil vekk fra din voldelige eks. Men husk også at det er ikke huset som gir deg traumet, eller?

Traumet er der fordi du ikke har jobbet med det. Men om du føler at din eks kan angripe deg og bare det å se han er skremmende, samt at du føler deg utrygg der han er, så bør du jo flytte. 

Hadde jeg vært deg, så hadde jeg brukt pengene på psykolog for å bearbeide traumet, satt opp et gjerde / port eller hekk slik at du ikke ser de som går forbi, og spare opp penger til å kjøpe deg noe eget. 

Anonymkode: ba20c...382

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det ikke er et problem å møte på han ville jeg valgt alternativ 1 og gått til privatpsykolog for å få emdr for å få fjernet ubehaget minnene fører med seg. 

Anonymkode: 7766e...726

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Puss opp, mal, lag det fint rundt deg og drit i han idioten der. Jobb med traumene, reis, lev livet og se fremover. Jeg vet hva jeg snakker om. 

Anonymkode: 3ab9e...b63

Dette! Puss opp, kjøp nye møbler, gardiner og whatever, kvitt deg med alle gjenstander som minner om eksen.

Anonymkode: 974bf...e8d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville også tatt alternativ 1. Det sitter ikke noen energi i veggene, sånt er overtro. Du blir minnet på hva som skjedde, men det er kanskje bare den første dagen eller uken, men så vil du merke at det er rolig og godt å være der nå. Det var en annen tid. Nå er nå.

Anonymkode: 35b68...5e0

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Dette er et ganske søkt argument, som nok aldri blir reelt. Men om du en gang i fremtiden går til sak mot din voldelige eks, eller blir et sentralt vitne for noen andre, kan det svekke din troverdighet at du flyttet tilbake til stedet hvor volden skjedde.

At jeg ikke klarer å oppholde meg i samme bydel som der volden skjedde var et sterkt argument fikk jeg høre da jeg gikk gjennom det samme.

Jeg kunne personlig aldri bodd i det huset igjen, hadde heller bodd på gata.

Men som jeg sier; veldig søkt argument for din del og sikkert veldig usannsynlig. 

Anonymkode: dca51...d7a

Samme her. Kunne aldri bodd i det huset jeg bodde i under noen omstendigheter. 

Hadde ikke bodd der selv om jeg hadde fått betalt for det! 

Hadde sett meg om etter et tredje alternativ. Håper du kan finne noe midt imellom. Om du liker å pusse opp, så er jo det en mulighet til å skaffe seg noe som ikke er så dyrt.....Så kan du ta litt og litt underveis om du har mulighet til det ts. 

Masse lykke til 🤞💕

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nr 1 - ta tilbake livet ditt🩷 Fyll huset med latter, venner, gode opplevelser og fin stemning🦋 Etter en stund i alternativ nr 2 kommer du til å bli bitter på det meste, og da vinner fortiden over fremtiden.

Anonymkode: 1dfc3...bdf

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde bodd i alternativ 1.

Hvorfor skal du legge så mye i ett hus? Det er jo bare tankene dine.

Lag nye positive tanker i det huset da.

Bedre økonomi, reiser, plass.

Bruk hagen, og tenk "fy faen han er jeg glad jeg er kvitt" idet eksen passerer.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det slik at huset en dag skal bli din arv? 

Om så, ville det ikke vært bedre at du fikk overta for å selge? Slik at du da kan kjøpe deg en bolig du faktisk ønsker å bo i uten at det blir smalhans. Du kan fortsatt reise og oppleve, det krever at du sparer i separate kontoer hver måned.

Jeg tror du kan få til alt jeg.

Anonymkode: 75901...f07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...