Gå til innhold

For mange får 100% arbeidsufør


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg fordømmer ingen, jeg stiller spørsmål ved.

Det finnes forhåpentligvis flere godt begrunnede vedtak om full ufør enn dårlige. Men! Når du ser hva noen uføre legger ut i sosiale medier jevnlig og over lange perioder så må man få lov å undre om de ikke kunne brukt litt av energien på noe samfunnsnyttig.

Anonymkode: ea61d...98b

Fortsatt anonym! Hva med å «stå for dette»? Oppgi brukernavn! 

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mardina skrev (5 minutter siden):

Da foreslår jeg at du heller diskuterer i en av de andre trådene 😊 

Det er virkelig ikke nødvendig med enda en tråd som skal rakke ned på uføretrygdede folk. Just saying 😄 

Dette er da virkelig ikke å rakke ned på noen? Hvor hårsår er det lov å være!?  Dette forumet er fullt av tråder som omhandler samme tematikk, dette er en av de. Du trenger ikke å bidra mer i denne hvis du syns den unødvendig. Just saying 😃

Anonymkode: ea61d...98b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Det bør bety at man ikke har noen restarbeidsevne? 

Anonymkode: ea61d...98b

Men alle forstår ikke hva restarbeidsevne er. Det at man noen dager har overskudd til å gjøre noe, betyr IKKE at man har restarbeidsevne og at denne tiden bør brukes på jobb.

Endret av Tartufo
  • Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

A new man skrev (2 minutter siden):

Fortsatt anonym! Hva med å «stå for dette»? Oppgi brukernavn! 

Det er gode moderatorer her, men de jobber frivillig. Jeg har sett flere tråder med russiske bots som bare er ute etter å spre misnøye. At du ikke er blant dem, kan du enkelt motbevise. Ellers håper jeg denne tråden blir stengt fort. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

A new man skrev (2 minutter siden):

Fortsatt anonym! Hva med å «stå for dette»? Oppgi brukernavn! 

Jaggu. Om jeg heter Anonym eller pappaentilEmma&Ulrik betyr vel fint lite.

De som driver forumet gir brukere muligheten til å debattere anonymt. Klag til de.

Anonymkode: ea61d...98b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette er da virkelig ikke å rakke ned på noen? Hvor hårsår er det lov å være!?  Dette forumet er fullt av tråder som omhandler samme tematikk, dette er en av de. Du trenger ikke å bidra mer i denne hvis du syns den unødvendig. Just saying 😃

Anonymkode: ea61d...98b

Det disse trådene har til felles er at de utvikler seg til å bli en tråd hvor man rakker ned på uføretrygdede. Det er bare å lese en av de mange andre trådene om samme tema. 

Jeg har ikke tenkt å bidra masse i denne tråden jeg. Jeg bare forteller deg at du kunne heller brukt en av de mange andre trådene om samme tema og diskutert der. 

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Jeg vet ikke reglene for å bli helt ufør, men har observert flere som er det og tenkt at noe kunne de klart å utføre i arbeidslivet. Med ranke på alt de klarer å utføre i livet sitt ellers?

Jeg skriver ikke dette for å være stygg, men har vi blitt en nasjon som tenker at så lenge jeg får legen og NAV på gli så slipper jeg å bidra på dugnaden til AS Norge!

Anonymkode: ea61d...98b

Altfor mange. Utrolig kvalmende 

Anonymkode: ce08b...b5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Det kan jeg skjønne. 
Men stat og kommune kunne tilrettelagt noe? Noe man kunne utføre når som ikke klapper sammen hvis folk noen ganger ikke klarer å møte opp. 

Anonymkode: ea61d...98b

Du tenker virkelig at en med 100 % uføregrad skal bli tvungen til å gjøre noe kun fordi du tenker at de kan gjøre noe ut fra det lille du ser at noen gjør? 

Hva tenker du at de kan gjøre? For å klare å gjøre noen småting kreves det at man klarer å stå opp, få i seg mat, lage mat, vaske klær, holde hjemmet rent og ryddig, klare å kommunisere med familien, klare å sørge for å få nok søvn, klare å stelle seg dusje og mer. 

Jeg kjenner ei som har det slik. Hun ser frisk ut men etter å ha vært sammen i en uke på hytta så ser jeg hvor ofte hun trenger en timeout, legge seg nedpå og sove. Hun må faktisk sove minimum 12 timer hvert døgn for å klare å gå ut av huset sitt og handle mat og gjøre nødvendige andre oppgaver som tar en halvtime for vanlige folk og for henne går det lett 3 timer for å gjøre dette.

Og du vil at hun skal gjøre "noe"? 

 

Anonymkode: 11384...3b7

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg vet ikke reglene for å bli helt ufør, men har observert flere som er det og tenkt at noe kunne de klart å utføre i arbeidslivet. Med ranke på alt de klarer å utføre i livet sitt ellers?

Jeg skriver ikke dette for å være stygg, men har vi blitt en nasjon som tenker at så lenge jeg får legen og NAV på gli så slipper jeg å bidra på dugnaden til AS Norge!

Anonymkode: ea61d...98b

Tror du at man ikke kan ha fysisk og psykisk overskudd til å gjøre noe i hverdagen, dersom man er 100% ufør?

Endret av Tartufo
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mardina skrev (4 minutter siden):

Det disse trådene har til felles er at de utvikler seg til å bli en tråd hvor man rakker ned på uføretrygdede. Det er bare å lese en av de mange andre trådene om samme tema. 

Jeg har ikke tenkt å bidra masse i denne tråden jeg. Jeg bare forteller deg at du kunne heller brukt en av de mange andre trådene om samme tema og diskutert der. 

Jeg tror kanskje de som føler seg kritisert hadde gjort det uavhengig om det diskuteres i denne eller en gammel tråd. Jeg har skjønt hva du sier, men nå er denne tråden her. Takk for innspill.

Anonymkode: ea61d...98b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg tror kanskje de som føler seg kritisert hadde gjort det uavhengig om det diskuteres i denne eller en gammel tråd. Jeg har skjønt hva du sier, men nå er denne tråden her. Takk for innspill.

Anonymkode: ea61d...98b

Poenget mitt er fortsatt det samme. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg vet ikke reglene for å bli helt ufør, men har observert flere som er det og tenkt at noe kunne de klart å utføre i arbeidslivet. Med ranke på alt de klarer å utføre i livet sitt ellers?

Jeg skriver ikke dette for å være stygg, men har vi blitt en nasjon som tenker at så lenge jeg får legen og NAV på gli så slipper jeg å bidra på dugnaden til AS Norge!

Anonymkode: ea61d...98b

Kan du ikke være tøff nok til å skrive med fullt navn ihvertfall, hvis du mener du har så rett 🤷‍♀️🙄🤦‍♀️

Anonymkode: bb6c7...822

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite innspill fra en lege som riktignok bare er 50% ufør, men det beskriver også problemstillinger for mange med høyere eller full uføregrad 

https://www.dagensmedisin.no/fysisk-aktivitet-helsepersonell-uforetrygd/applaus-for-a-vaere-fysisk-aktiv-nar-man-ikke-kan-vaere-pa-jobb/649830

Anonymkode: cc410...2fe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du tenker virkelig at en med 100 % uføregrad skal bli tvungen til å gjøre noe kun fordi du tenker at de kan gjøre noe ut fra det lille du ser at noen gjør? 

Hva tenker du at de kan gjøre? For å klare å gjøre noen småting kreves det at man klarer å stå opp, få i seg mat, lage mat, vaske klær, holde hjemmet rent og ryddig, klare å kommunisere med familien, klare å sørge for å få nok søvn, klare å stelle seg dusje og mer. 

Jeg kjenner ei som har det slik. Hun ser frisk ut men etter å ha vært sammen i en uke på hytta så ser jeg hvor ofte hun trenger en timeout, legge seg nedpå og sove. Hun må faktisk sove minimum 12 timer hvert døgn for å klare å gå ut av huset sitt og handle mat og gjøre nødvendige andre oppgaver som tar en halvtime for vanlige folk og for henne går det lett 3 timer for å gjøre dette.

Og du vil at hun skal gjøre "noe"? 

 

Anonymkode: 11384...3b7

Nei, dette er helt klart en person som trenger sin energi til å fungere.

Jeg snakker om folk med et helt annet aktivitetsnivå. Og de finnes og de synes i sosiale medier, over tid. Det får folk til å undre hva som skal til.

Anonymkode: ea61d...98b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg fordømmer ingen, jeg stiller spørsmål ved.

Det finnes forhåpentligvis flere godt begrunnede vedtak om full ufør enn dårlige. Men! Når du ser hva noen uføre legger ut i sosiale medier jevnlig og over lange perioder så må man få lov å undre om de ikke kunne brukt litt av energien på noe samfunnsnyttig.

Anonymkode: ea61d...98b

Jeg skulle gjerne jobbet,men kroppen klarer ikke 

Noen dager klarer jeg ikke gå .Andre dager virker ikke arm .

Takk og lov for at ingen arbeidsgiver forventer meg inn dørene da. 

 Andre dager kan jeg gå greit , og armen virker.

Men jeg legger selvfølgelig ikke ut at jeg går tur disse dagene 

Det ville jo fått sånne som deg til å hoppe i stolen av ergrelse .

 

Det er ikke lett å få uføre i Norge, og det skal det heller ikke være.

 

Men å hele tiden måtte forsvare at en har gode dager er ganske slitsomt og en blir ikke friskere av det .

Bruk energien på jobben istedet for oss. 

 

 

 

 

 

 

Anonymkode: a5e55...3cc

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 100% uføretrygdet selv om jeg kunne jobbet noe. Nav konkluderte med at jeg har 50% arbeidsevne men 0% inntektsevne. De sa rett ut at sånn som arbeidslivet fungerer så er det ingen sjanse for at jeg vil kunne forsørge meg selv. Jeg har klart å få en deltidsjobb på egen hånd to ganger. Men det har vist seg at arbeidsgivere forventer 100% funksjonevne selv om jobben er 50% på papiret. 

Anonymkode: fd97e...a2e

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kan du ikke være tøff nok til å skrive med fullt navn ihvertfall, hvis du mener du har så rett 🤷‍♀️🙄🤦‍♀️

Anonymkode: bb6c7...822

Kan ikke du diskutere sak istedenfor hva mitt nick er? 
Du er jo Anonym selv 😅

Anonymkode: ea61d...98b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Full sats uføre er 512 000 kr året. Selvsagt blir mange uføre da. 

Anonymkode: 95031...64a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg skulle gjerne jobbet,men kroppen klarer ikke 

Noen dager klarer jeg ikke gå .Andre dager virker ikke arm .

Takk og lov for at ingen arbeidsgiver forventer meg inn dørene da. 

 Andre dager kan jeg gå greit , og armen virker.

Men jeg legger selvfølgelig ikke ut at jeg går tur disse dagene 

Det ville jo fått sånne som deg til å hoppe i stolen av ergrelse .

 

Det er ikke lett å få uføre i Norge, og det skal det heller ikke være.

 

Men å hele tiden måtte forsvare at en har gode dager er ganske slitsomt og en blir ikke friskere av det .

Bruk energien på jobben istedet for oss. 

 

 

 

 

 

 

 

Anonymkode: a5e55...3cc

Takk for fint svar!

Jeg bruker nok energi på jobb, og jeg lurer oppriktig på det jeg spør om her.

Ønsker deg gode dager 😊

Anonymkode: ea61d...98b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jaggu. Om jeg heter Anonym eller pappaentilEmma&Ulrik betyr vel fint lite.

De som driver forumet gir brukere muligheten til å debattere anonymt. Klag til de.

Anonymkode: ea61d...98b

Davai! Babucha! 
Melder meg ut av diskusjonen og oppfordrer alle andre til å gjøre det samme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...