Gå til innhold

Hvorfor har 96 % av norske låntagere flytende rente ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Historisk sett har det vel ikke vært lønnsomt å binde renta? Selv om der gjorde det akkurat i tiden rundt pandemien. 

Anonymkode: 052a3...b65

 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Over tid vil banken vinne. De driver ikke veldedighet. 

Tjener man på fastrente har man flaks. 

Anonymkode: 2089b...fa5

Dette. Pluss at det ligger litt psykologi i det, man må jo gjerne binde renta på et nivå som gir høyere utgifter i begynnelsen. Det kvier mange seg for, selv om det er en mulighet for at det lønner seg på sikt. Mange folk ville, hvis de fikk valget mellom en tusenlapp i dag eller to neste år, tatt tusenlappen i dag. 

Anonymkode: 0e2b4...eae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Druid skrev (10 minutter siden):

Nei, og det er fordi innlånsrenten til banken stort sett er flytende; banken kan ikke basere fastrenten på den statiske renten dagen rentetilbudet blir gitt, men må analysere risikoen og forventningen til utviklingen av rente framover. Det finnes "fast rente" tilbud for banker, men de er utenfor nasjonalbanken, og kan typisk ikke være for stor del av bankens totale utlånskapital.  

Fastrenteutlån fra banken er sikret i fastrente på innlånskapitalen. 

Anonymkode: 2878e...302

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Binder ikke for da er jeg faktisk bunnet ikke kun renta. Jeg kan ikke refinansiere, jeg kan ikke selg, jeg kan ikke betale mer om jeg ønsker. Å binde renta handler om mye mer enn kun å holde renta fast. 
Jeg er ikke en som klarer å planlegge hva som skjer neste år, jeg er litt for impulsiv til å være bunnet til 1 bank

Anonymkode: c1cf4...316

Jeg solgte og kjøpte ny leilighet selv om jeg hadde fastrente 😊 Den ble bare overført til det nye lånet. Heldigvis, for da var renta på et mye høyere nivå 😄

Anonymkode: 052a3...b65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Not binding, because then I'm actually bound, not just the rent. I can't refinance, I can't sell, I can't pay more if I want to. Fixing the interest rate is about much more than just keeping the interest rate fixed. 
I'm not someone who can plan what happens next year, I'm a bit too impulsive to be tied to 1 bank

Anonymous code: c1cf4...316

selvfølgelig kan du selge. Hvem sier at du ikke kan? og selvfølgelig kan du betale ekstra på lånet ditt. Avhengig av prisene, kan du enten få litt ekstra penger tilbake eller du må kanskje betale mer

Endret av georgilio
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...