HimmelBlomst Skrevet 18. september #1 Del Skrevet 18. september dette er en tråd kun for min egen nysgjerrighet i dag var jeg på ultralyd gjennom offentlig sektor (sykehus) og ble satt til 12+6. spurte av nysgjerrighet om det var for tidlig å se kjønn; da sier jordmor at hun ser hva det er, men får ikke lov å fortelle dette allerede (sykehusets policy). da lurer jeg - hun nølte ikke på spørsmål om kjønn, og dette ga meg og sambo raskt tanken om at det da er gutt da vi har hørt at det er enklest å anslå. men for et trent øye, er det mulig å skille på dette allerede så det kan like gjerne være en jente? til syvende og sist er dette som sagt kun nysgjerrighet og en frisk unge er så klart høyeste ønske uansett, kjønn spiller ingen rolle men det er klart man lurer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september #2 Del Skrevet 18. september HimmelBlomst skrev (28 minutter siden): dette er en tråd kun for min egen nysgjerrighet i dag var jeg på ultralyd gjennom offentlig sektor (sykehus) og ble satt til 12+6. spurte av nysgjerrighet om det var for tidlig å se kjønn; da sier jordmor at hun ser hva det er, men får ikke lov å fortelle dette allerede (sykehusets policy). da lurer jeg - hun nølte ikke på spørsmål om kjønn, og dette ga meg og sambo raskt tanken om at det da er gutt da vi har hørt at det er enklest å anslå. men for et trent øye, er det mulig å skille på dette allerede så det kan like gjerne være en jente? til syvende og sist er dette som sagt kun nysgjerrighet og en frisk unge er så klart høyeste ønske uansett, kjønn spiller ingen rolle men det er klart man lurer Vi fikk vite i uke 12 at det var jente. Andre gangen var det gutt , fikk vite i slutten av uke 13. Man kan se det på nub… alle foster har en «utstikker» på det tidspunktet 😅 Anonymkode: b5ae4...5c7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september #3 Del Skrevet 19. september Vi fikk også vite at det var jente rundt 12+5 Anonymkode: 58b06...35d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september #4 Del Skrevet 19. september Det er mulig å se, men det er fremdeles så pass tidlig at de kan ta feil. Det er lettere å ta feil med jente mens om de sier gutt er det større sjanse for at de har rett. Anonymkode: 4ab6a...dc6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september #5 Del Skrevet 19. september De var "ganske så sikker" på kjønn her ved samme UL til samme tid, men på ordinær UL var det motsatt kjønn.. Anonymkode: a24b4...151 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september #6 Del Skrevet 19. september Var «soleklart» jente på tidlig ul her, anerkjent klinikk. På oul var det gutt, og ut kom en gutt☺️ har veldig mange rundt meg med lignende historier, så jeg forstår veldig godt at de har en slik policy, selv om man ikke er 100% sikker på oul i uke 18-20 heller! Anonymkode: b1105...af4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Gnom Skrevet 19. september #7 Del Skrevet 19. september Hvordan ble barnet unfanget da? I misjonær eller doggy? Misjonær = Jente , Doggy = gutt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september #8 Del Skrevet 19. september Rosa Gnom skrev (32 minutter siden): Hvordan ble barnet unfanget da? I misjonær eller doggy? Misjonær = Jente , Doggy = gutt 😂😂 Anonymkode: b5ae4...5c7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september #9 Del Skrevet 20. september Var på UL 12+3 og fikk heller ikke vite… har neste UL om to uker og veldig spent. Anonymkode: 5282c...416 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september #10 Del Skrevet 20. september Ytre kjønnsorgan er ikke ferdig utviklet så tidlig (alle har en nub), så det er ikke sånn at det er lettere fastslå gutt enn jente på det stadiet. Men hvis jordmor ikke er trent til å se etter nub kan det også hende at hun så nub-en og antok gutt. Offentlige sykehus regner jo ikke kjønn som en del av slike undersøkelser, så det er jo ikke i rutinen. Anonymkode: 21337...753 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamstil3 Skrevet 24. september #11 Del Skrevet 24. september Det hørtes veldig rart ut. Om man vet klart hva slags kjønn det er så kan man da vel si det. Jeg har aldri hørt om en policy hvor man ikke kan so hva slags kjønn det er om man finner det ut. Jeg har sett at man kan se kjønn så tidlig som i uke 12. Og det er da ekstra synlig om man venter en gutt! Jeg var hos gynekolog i uke 12 og hun kunne med 90% sikkerhet si at det var en gutt. Og da vi dro på 19 ukers kontroll på sykehuset ble det bekreftet at det var nettopp en gutt! Jeg fikk igjen en gutt til i 2022 og i år 2024 venter jeg en jente! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september #12 Del Skrevet 25. september Mamstil3 skrev (11 timer siden): Det hørtes veldig rart ut. Om man vet klart hva slags kjønn det er så kan man da vel si det. Jeg har aldri hørt om en policy hvor man ikke kan so hva slags kjønn det er om man finner det ut. Jeg har sett at man kan se kjønn så tidlig som i uke 12. Og det er da ekstra synlig om man venter en gutt! Jeg var hos gynekolog i uke 12 og hun kunne med 90% sikkerhet si at det var en gutt. Og da vi dro på 19 ukers kontroll på sykehuset ble det bekreftet at det var nettopp en gutt! Jeg fikk igjen en gutt til i 2022 og i år 2024 venter jeg en jente! Poenget er at man ved uke 12 ikke kan se klart kjønn. Kjønn er egentlig ikke klart nok før etter uke 15. Selv om noen får vite rett kjønn så tidlig så er det fremdeles helt tilfeldig hvem som får vite rett og hvem som får feil beskjed. De har heller ikke mulighet til å garantere at det kjønnet de ser ved uke 12 eller senere er rett. De tipper og sier de gjetter en %andel. Fordi det KAN være feil. Fått vite feil i 2 av 3 graviditeter selv. Kjønn er heller ikke noe som EGENTLIG undersøkes på UL. UL skal brukes til fosterdiagnostikk så i all teori og praksis så kan de unnlate å fortelle kjønn på alle UL i det offentlige - fordi det er ikke en del av hva de skal se etter, men de forteller det av egen frivilje og valg fordi foreldre er så opptatt av akkurat kjønn. Uavhengig av hva de tror det er så har de jo 50% sjanse for å ha rett. Den policyen om å ikke opplyse om kjønn ved UL tidligere enn ordinær UL er gammel, men ikke noe man har merket så mye til fordi det er først nylig at alle har fått tilgang til nettopp tidlig UL rundt uke 12. Anonymkode: a24b4...151 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september #13 Del Skrevet 25. september Hvorfor er folk så sykelig opptatt av hvilket kjønn det er? Det blir det kjønnet det blir, og det er ikke nødvendig å vite før fødselen. Selv har jeg tre barn, og har ikke ant noe om kjønn før fødselen. Vi fikk tilbud om å få vite det på ultralyd, men valgte å ikke få vite det. Synes det er vært helt fint å spare den spenningen til barnet kommer, og selv da kan det jo vise seg når barnet vokser opp, at utseendet ikke stemmer med kjønnet. Anonymkode: ff8da...d71 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september #14 Del Skrevet 25. september Her fikk jeg vite gutt i uke 14 med nr.1, jente i uke 12+4 med nr.2 og jente i uke 12+6 med nr.3. Alle stemte her og jordmor sa hun var 100% sikker på begge jentene. Trent dame da, og kjenner ingen som har fått feil fra henne. Jeg mener å ha hørt at de kan se eggposer hos jenter? Er dette bare noe jeg har drømt? Eller stemmer det? I såfall trenger man jo ikke lete etter ytre kjønnsorgan? Anonymkode: cb732...445 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamstil3 Skrevet 25. september #15 Del Skrevet 25. september AnonymBruker skrev (4 timer siden): Poenget er at man ved uke 12 ikke kan se klart kjønn. Kjønn er egentlig ikke klart nok før etter uke 15. Selv om noen får vite rett kjønn så tidlig så er det fremdeles helt tilfeldig hvem som får vite rett og hvem som får feil beskjed. De har heller ikke mulighet til å garantere at det kjønnet de ser ved uke 12 eller senere er rett. De tipper og sier de gjetter en %andel. Fordi det KAN være feil. Fått vite feil i 2 av 3 graviditeter selv. Kjønn er heller ikke noe som EGENTLIG undersøkes på UL. UL skal brukes til fosterdiagnostikk så i all teori og praksis så kan de unnlate å fortelle kjønn på alle UL i det offentlige - fordi det er ikke en del av hva de skal se etter, men de forteller det av egen frivilje og valg fordi foreldre er så opptatt av akkurat kjønn. Uavhengig av hva de tror det er så har de jo 50% sjanse for å ha rett. Den policyen om å ikke opplyse om kjønn ved UL tidligere enn ordinær UL er gammel, men ikke noe man har merket så mye til fordi det er først nylig at alle har fått tilgang til nettopp tidlig UL rundt uke 12. Anonymkode: a24b4...151 Som jeg har skrevet tidligere, den type policy har jeg aldri hørt om. At det ligger en viss usikkerhet i det kan jo så være. Men at man kan prøve å se, gjette og anta hvis mor ønsker å høre kjønn så er det vel lite relevant hva noen mener om man skal si noe eller ikke fordi kjønn får man likevel konstantert fra uke 19. så om man vil sjekke/gjette så kan man det. Og det kan man gjøre fra uke 12/13. sånn er det bare. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september #16 Del Skrevet 25. september Mamstil3 skrev (1 time siden): Som jeg har skrevet tidligere, den type policy har jeg aldri hørt om. At det ligger en viss usikkerhet i det kan jo så være. Men at man kan prøve å se, gjette og anta hvis mor ønsker å høre kjønn så er det vel lite relevant hva noen mener om man skal si noe eller ikke fordi kjønn får man likevel konstantert fra uke 19. så om man vil sjekke/gjette så kan man det. Og det kan man gjøre fra uke 12/13. sånn er det bare. Tipper de har fått klager, eller er redd for klager. Litt samme greiene som at KK kun sier kjønnet muntlig, dvs du får det ikke på lapp om du ønsker gender reveal😅 Jeg ser heller ikke problemet med å «drøse høyt» sammen med foreldrene, hvor man oppgir at sjansen for å ta feil absolutt er tilstedet, men typen «for meg ser dette ut som kjønnslepper/pung, så om jeg skal tippe ville jeg sagt jente/gutt». Anonymkode: b1105...af4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå