Gå til innhold

Kunne du i jobb hatt en ufør venninne uten utdannelse?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det kunne jeg ikke hatt. Jeg er selv nødt til å jobbe fullt, uten at jeg liker å jobbe. Jeg ville blitt fryktelig misunnelig på en venninne som slipper å jobbe.

Anonymkode: c78a6...397

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Av mine venner fra ungdommen er det kun jeg som har mer enn videregående utdannelse.

En av oss har ikke utdannelse over ungdomsskolen. En av oss er uføretrygdet og har vært det i mange år grunnet en ulykke, en er på vei dit grunnet lang tids overbelastning på jobb, og en er mye sykemeldt grunnet skader også er relatert til jobb, og kan ende som ufør om ikke dette bedrer seg.  Hvorfor skal dette påvirke vårt vennskap som har vart i over 30 år? VI fant et fellesskap en gang, og det har vi fortsatt, uavhengig av status på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs. Dersom hun/han er på nivå med "ung ufør som bare ikke gidder": Nei, jeg har ikke behov for sånne i livet. De kan game dagen lang med fett hår og spise grandis uten min hjelp.

Dersom han/hun er oppegående, men ufør pga traume, sykdom som har skjedd, etc. så absolutt. Har ingen problemer med det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.9.2024 den 22.17):

Dere som er i jobb, kunne dere vært venninne med ei ufør venninne uten jobb? 

Ser mange ønsker mann i jobb osv. Men hva med venner? Hadde det gjort noe forskjell? 

Anonymkode: 4c1a7...978

Overskriften sier uten utdanning.

Er jo mange grunner til at man ikke har tatt utdanning.. gjerne sykdom, særlig når personen da er ufør.. 

Men dette har da ingenting med personligheten hennes å gjøre? Det virker som du tenker det, hva er egentlig korrelasjonen her? Hvordan ser ut for deg en person som er uten utdanning og ufør? 

Anonymkode: 4eaf5...f2a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å snu på det: er velutdanna folk med høy stilling og god råd alltid evnet som venn, for hvem som helst? 

Anonymkode: 4eaf5...f2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.9.2024 den 22.27):

Spørs grunnen. Jeg blir lett oppgitt over de som er ufør som aldri har giddet å jobbe men gjør alt mulig annet. De sliter de sliter men jeg sliter også og går i jobb. 
Men er det en god grunn bak uføret og personen har interesser og er hyggelig så ja. Da kunne vi vært venner. Bare sliter med de som jeg må betale trygden til fordi de ikke gidder . 

Anonymkode: 368dd...ba0

Lurer på hvordan du har oversikt over hva de som «gjør alt mulig annet» gjør absolutt hele døgnet sitt. 
Du aner jo ikke hva de gjør eller rettere sagt ikke greier å gjøre resten av tiden sin, etter at de har gjort den ene tingen som du tilfeldigvis har sett dem gjøre. 

Sånne som deg som mener folk må sitte inne og nærmest skamme seg ikke fortjener et godt liv, dere er virkelig i en egen liga…

Anonymkode: c0113...edf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lady_Barbara skrev (9 timer siden):

Det spørs. Dersom hun/han er på nivå med "ung ufør som bare ikke gidder": Nei, jeg har ikke behov for sånne i livet. De kan game dagen lang med fett hår og spise grandis uten min hjelp.

Dersom han/hun er oppegående, men ufør pga traume, sykdom som har skjedd, etc. så absolutt. Har ingen problemer med det. 

Tror du folk får uføretrygd lett? Man kan ikke bare «få» det 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lady_Barbara skrev (10 timer siden):

Jeg leste et sted at det er et tegn på nedsatt empati hos de som bruker beskrivelser om andre som at de «ikke gidder» (når de, mest sannsynlig en god grunn man ikke vet om, lar være å gjøre en ting), og (om folk som ser ut som de ikke har det bra) at de er «sure» . 

Tipper du også sier om folk som ser lei seg ut, at de er «sure»

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser mange ønsker mann i jobb osv. Men hva med venner? Hadde det gjort noe forskjell? 

Jeg har/hadde to venninner uten jobb, den ene var frivillig husmor, og den andre var ufør. Basert på de to, tar jeg ufør over husmor når som helst! 

Hun som er ufør går det i det minste å avtale planer med, for hun har full forståelse for at andre jobber. Men alle avtaler er er av typen som kan avlyses samme dag, i tilfelle hun har en svært smertefull dag den dagen, men det har hele gjengen forståelse for. Og vi har måtte love henne at selv om hun avlyser, så gjennomfører resten av gjengen planene uten henne, uten å ha dårlig samvittighet. Og at vi må planlegge hytteturer og lignende uten henne, uten å føle at vi utestenger henne. 

Hun som er husmor derimot... Spør om ikke vi skal finne på noe, og ja, gjerne det. Men hun forslår da brunch klokken 10:30 på en onsdag, når samtlige andre er på jobb. Så foreslår vi andre heller en fredagskveld, men nei, det går jo ikke, for hun må være hjemme når barna legger seg. Og de står opp et par ganger i løpet av kvelden, så hun kan ikke forlate huset. Lunsj rundt tolv på lørdag? Nei, da skal den yngste sove.. Søndag? Nei, familiemiddag! For barna må se bestemor, hver søndag! Også ble hun sur når ingen kunne middag klokken 15:30 på en tirsdag... Weekendtrip er selvsagt også helt uaktuelt, og enda mer krise når vi andre da drar uten henne.. 

Det siste jeg så fra henne var at hun skrev på Facebook at når man fikk barn, så ble man ikke prioritert av vennene sine lengre. Spiller ingen rolle at 70% av venninnegjengen selv har barn..

Anonymkode: f1708...924

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to venninner som er uføre. Den ene siden er uproblematisk, den andre er litt vanskelig for meg. 

Hun som faktisk har en grunn, har jeg ingen problemer med. 

Hun andre forteller åpent at hun har "ordnet seg ufør" fordi hun var lei av å jobbe. Hun har en mann som tjener godt, og siden hun ikke har utdannelse så får hun bare det hun selv anser som kjedelige jobber, som i butikker. Det føler hun seg for god til. 
Ufør er ikke et problem, men holdningen som gjør at hun synes det er greit å snylte på samfunnet fordi hun ikke gidder å jobbe er et problem. 

Anonymkode: 40c24...275

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva de foretrekker vet ikke jeg, men jeg er ufør og alle mine nære venner har gode jobber. Selv om jeg er ufør med en fysisk sykdom betyr det ikke at jeg er mindre intellektuell eller ikke kan ha like interesser, hobbyer og holdninger 🤷‍♀️ Jeg foretrekker en mann med jobb/som bruker mye tid ute av hjemmet med hobby eller venner, men det er fordi jeg av erfaring vet at det er hardt for forholdet over tid når man er to som går hjemme. 

Anonymkode: af79d...2f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så rart å lure på.

Jeg er ufør og har lav utdannelse, men har jobbet hele livet og blir god og utdanner meg innen ting jeg bestemmer meg for på egenhånd.  

Jeg er ikke mindre intelligent fordi jeg ikke tok høyere utdannelse. Skole var bare ikke for meg da jeg hadde en røff barndom og slet med å sitte på skolebenken.

Jobbet fra jeg var 14 hver sommer og var i full jobb som 19 åring og har jobbet siden og var økonomisk uavhengig. Så ble jeg syk og det kan skje hvem som helst🤷🏻‍♀️

Har orden på økonomien og klarer meg fint selv.

Har de samme vennene jeg alltid har hatt og fått meg nye på veien. Har også en flott kjæreste som jeg møtte for 1 år siden som er lynsmart, tjener langt over gjennomsnittet og eier bolig gjeldsfri til over 10 mill.

Aldri fått noe pes fra noen om at jeg er ufør. De som i såfall har slik holdning klarer jeg meg fint uten i min vennekrets.

Anonymkode: d227d...8a5

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ikke i min jobb, der er det en forutsetning at du har grunnlaget en utdnnelse gir for å kunne utføre jobben men på jobben som i å gjøre typiske forefallende greier som arkivering osv kunne nok fungert om det var behov for en slik ressurs. 

Anonymkode: e5554...c6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

ikke i min jobb, der er det en forutsetning at du har grunnlaget en utdnnelse gir for å kunne utføre jobben men på jobben som i å gjøre typiske forefallende greier som arkivering osv kunne nok fungert om det var behov for en slik ressurs. 

Anonymkode: e5554...c6b

Hæ?

Anonymkode: d227d...8a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble ufør etter over 20 år i jobb. Har utdannelse. Hater å prate om sykdom, så syter ikke. Likevel forsvant mange venner, bl.a en veldig nær. Ble vanskelig for meg å være med på vanlige aktiviteter, så forstår det på en måte 

Anonymkode: aae7e...19f

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kommer an på. Om det er en god match og personen er kognitivt veldig oppegående, så kunne det nok gått. Jeg er en akademisk nerd selv (ikke at det er positivt, skjønner om folk ikke vil være venn med meg), og trives best med likesinnede. Synes deg er spennende med faglige nerdete diskusjoner. Så har vel flest venner og partner som er litt som meg. Det betyr ikke at uføre eller de uten utdannelse er dårligere mennesker, men handler om hvem jeg føler jeg matcher best med statistisk sett

Anonymkode: cd223...8b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.9.2024 den 14.36):

Det kunne jeg ikke hatt. Jeg er selv nødt til å jobbe fullt, uten at jeg liker å jobbe. Jeg ville blitt fryktelig misunnelig på en venninne som slipper å jobbe.

Anonymkode: c78a6...397

Herregud, ja du kan tro jeg er misunnelig på min uføre venninne som har kreft og min andre uføre venn som ikke har boevne pga psyken. Og som sjelden kommer seg ut av huset.. skjerp deg.

Er det en ting det å ha uføre venner gir er perspektiv og en takknemlighet over at man har god helse. Og kan bruke hodet og kroppen utenfor huset. For det er mange uføres store ønske, men de har ikke lenger den muligheten. 

Anonymkode: 912f1...39e

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg har to venninner som er uføre. Den ene siden er uproblematisk, den andre er litt vanskelig for meg. 

Hun som faktisk har en grunn, har jeg ingen problemer med. 

Hun andre forteller åpent at hun har "ordnet seg ufør" fordi hun var lei av å jobbe. Hun har en mann som tjener godt, og siden hun ikke har utdannelse så får hun bare det hun selv anser som kjedelige jobber, som i butikker. Det føler hun seg for god til. 
Ufør er ikke et problem, men holdningen som gjør at hun synes det er greit å snylte på samfunnet fordi hun ikke gidder å jobbe er et problem. 

Anonymkode: 40c24...275

Har hørt det før av en som vi visste var ufør av god grunn psykisk. Hun fungerer ikke i arbeidslivet men vil aldri innrømme det selv. Så da gikk han rundt og påsto at hun ordnet seg ufør. Virkeligheten er det bare moren hennes og den ene vennen som visste om. Så hadde aldri trodd på de som sier noe slikt. 

Anonymkode: 912f1...39e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så klart jeg kunne det. Men med små barn og jobb har jeg dessverre veldig liten tid til venner og fritidskativiteter akkurat nå

Anonymkode: 2f4b2...757

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...