Gå til innhold

Kunne du i jobb hatt en ufør venninne uten utdannelse?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 18.9.2024 den 22.17):

Dere som er i jobb, kunne dere vært venninne med ei ufør venninne uten jobb? 

Ser mange ønsker mann i jobb osv. Men hva med venner? Hadde det gjort noe forskjell? 

Anonymkode: 4c1a7...978

Hva i alle dager, skulle det være noe problem?? 

Anonymkode: 10565...3bf

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har to venninner som er uføre, men de har høyere utdannelse. Generelt ser jeg ikke på utdannelseslengde eller jobb som kriteriet for vennskap overhodet. Det som betyr noe er jo om man har det gøy sammen

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som ufør så skjønner jeg spørsmålet.. forhåpentligvis ikke men har opplevd at folk trekker seg unna. Prøver unngå temaet selv. 

Anonymkode: 465f4...88b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Spørs grunnen. Jeg blir lett oppgitt over de som er ufør som aldri har giddet å jobbe men gjør alt mulig annet. De sliter de sliter men jeg sliter også og går i jobb. 
Men er det en god grunn bak uføret og personen har interesser og er hyggelig så ja. Da kunne vi vært venner. Bare sliter med de som jeg må betale trygden til fordi de ikke gidder . 

Anonymkode: 368dd...ba0

Så du har en spesiell jobb som gjør at dine skattepenger går til de uføre du kjenner. Du vet at alle betale skatt? Uføretrygdede betaler også skatt i alle måneder bortsett fra juni

Anonymkode: ea2ce...b38

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja selvfølgelig.  Jeg har mange venner som er uføre.  Jeg bryr meg om hva jeg kan gjøre sammen med venner, ikke hva de jobber med eller ikke jobber med.  Jeg elsker håndarbeid, se filmer, gå tur etc...Det er hva jeg gjør med venner uavhengig om de er uføre eller har mastergrad 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Nei, det gjør jeg bare ikke. Men jeg vet om folk som griner foran legen og sier de har angst osv og har fått trygd ja. Går ikke videre inn på det her. Men dette er nok ikke uvanlig. Eller de ruser seg sånn at de blir deppa av det. Ikke noe nytt dette. Finnes mangen sånne.

Men har de angst? Er du noen som har inblikk i mental helse? Lurer for noen tror jo ikke det er ekte og at det bare er tull, så det kan jo også være reelt her.

Har de gått til psykolog? For det er jo rart å bli uføre uten noen diagnose. 

Å føler det krever en diagnose for å sitte å lyve om noe sånnt, det krever jo en veldig usosial personlighet å ønske å utnytte og hensynsløst dramatisere et falskt liv for egen vinning, uten å være redd for å bli tatt i den graden at de lar maska falle for deg? Om så, bra folk slipper å jobbe med dem.

De som ruser seg må egentlig på avrusning først, de kan ikke jobbe rusa. 

Anonymkode: 4aff0...e94

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har et par sånne, og synes de er veldig gode å henge med.

Anonymkode: 5cbcb...e89

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.9.2024 den 22.22):

Jeg har 6 år på universitet og bryr meg ærlig talt lite om hva slags utdannelse og jobb mine venner har.

Men mine beste venner er jo fra studietiden og jobb. Og noen venner via barn på samme alder. 

Så det kan nok virke at jeg har valgt venner med tilsvarende utdanning, men det handler mer om møtepunktene i livet 

Anonymkode: f0cea...5a2

Mennesker med tilsvarende utdanning kan også bli uføretrygdede pga. sykdom.

Anonymkode: 7ce09...b0e

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.9.2024 den 22.27):

Spørs grunnen. Jeg blir lett oppgitt over de som er ufør som aldri har giddet å jobbe men gjør alt mulig annet. De sliter de sliter men jeg sliter også og går i jobb. 
Men er det en god grunn bak uføret og personen har interesser og er hyggelig så ja. Da kunne vi vært venner. Bare sliter med de som jeg må betale trygden til fordi de ikke gidder . 

Men da er det deres dårlige psyke du ikke liker, ikke uføre på generelt basis. Greit det. Men vennligst ikke bruk begrepet "ikke gidder". For det er så utrolig mye mer i en elendig psyke enn at de "ikke gidder" å jobbe.

Anonymkode: 99a67...fa6

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Mennesker med tilsvarende utdanning kan også bli uføretrygdede pga. sykdom.

Anonymkode: 7ce09...b0e

Selvfølgelig. Sykdom kan ramme hvem som helst. Vet egentlig ikke om det er gjort noen forskning på det med utdannelse og uføretrygd. Vet bare at de fleste jobber i mange år før de blir uføre. Der er jo sånn at det er flest som blir uføre i 50-67- årsalderen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt. Hilsen høyt utdannet kvinne

Anonymkode: 3acab...362

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Grunnen til at hun avlyser på kort varsel, antar jeg skyldes sykdommen. Noe av problemet for en ufør, er at hun/han ofte har vansker med avtaler fordi ting plutselig kan forverre seg helsemessig. Noen dager er de såpass bra at de kan bli med på kino eller på handling på senteret, andre dager orker de ikke å delta på noe. 

Anonymkode: 402b3...bdf

Ja, og det skjønner jeg. Men det føles likevel ugreit. Jeg setter jo av tid til det vi avtaler, planlegger dagen ut fra det og takker dermed nei til andre ting, som feks ekstravakt på jobb. Så avlyser denne vennen i siste liten, og så sitter jeg der og føler meg litt tatt for gitt, at det liksom ikke er så nøye med meg. For viss det er snakk om legetime eller oppgaver i forbindelse med en hobby vedkommende driver med, så stiller hn alltid, uansett hvor dårlig formen er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.9.2024 den 22.17):

Dere som er i jobb, kunne dere vært venninne med ei ufør venninne uten jobb? 

Ser mange ønsker mann i jobb osv. Men hva med venner? Hadde det gjort noe forskjell? 

Anonymkode: 4c1a7...978

Ja, selvsagt. Det at du tyder på at selvtilliten din har fått en liten knekk. Du burde se lit på de underliggende årsakene siden det kanskje holde deg litt tilbake.  Kan skyldes mobbing ADD foreldre med dårlig selvtillit etc. øk fysisk aktivitet, sundt kosthold, kanskje du trenger kognitiv adferdsterapi.  Men garanterer jeg har jobb og er høyt utdannet, men kunne absolutt vert venninne med ei som er ufør og uten jobb. Skulle det finnes noen der ute (veldig få)  som er opptatt av dette hold deg unna, det hadde jeg gjort selv  om jeg har jobb og utdanning.

Anonymkode: e44aa...358

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tittelen skriver du "uten utdannelse", men i hi skriver du "uten jobb". Hvorfor antar du at hvis man er ufør uten jobb så har man heller ingen utdannelse? Jeg har flere venner/bekjente som er 100% uføre, men de har alle sammen høyere utdannelse. Men så ble de syke og måtte slutte i jobben. Om de ikke hadde hatt utdannelse hadde heller ikke vært så nøye. Det viktige for meg er personlig kjemi, om det er hyggelig å være sammen. Kjenner forøvrig også et par stykker som er delvis uføre og delvis i jobb, hvordan vil du plassere dem?

Anonymkode: 88a3a...ef2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Som ufør uten utdanning selv, har jeg en flott vennegjeng hvor alle de andre har utdannelse og er i jobb. Et par av de har også lederjobber. Ingen av disse har problemer med dette ihvertfall.

Vi har vært en gjeng siden tenårene.

Anonymkode: 780d9...532

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har to gode venninner som er uføre. Den ene har samme utdanning som meg, men har aldri fått anledning til å bruke den. Den andre har ikke utdanning utover videregående. Hun er ei skikkelig klok og herlig dame, som jeg er glad jeg har som venn. 

Anonymkode: 9270d...d54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såklart, ufør ingen hindring. Hadde en far som var ufør og ikke hadde noe særlig utdannelse, men han var den smarteste og mest reflekterte personen jeg har kjent 😊 Har og en venninne som er ufør som er en utrolig god og fin person ❤️

Som noen andre har nevnt, om en person imidlertid har en personlighet der alt handler om sykdommen og det er mye klaging og sykdomsprat, så tror jeg ikke jeg hadde orket. Men det handler ikke om det å være ufør i seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kunne jeg godt ha hatt, men vennene mine er jo folk som har litt samme interesser som meg, som litteratur, politikk og natur. Hadde vi ikke hatt noen felles interesser, hadde vi neppe vært venner heller.

Og så et det jo gøy å gjøre noe sammen med venner, så litt energi og litt penger måtte den vennen hatt.

Anonymkode: b27c1...a45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...